Sivu 1/1

Mahonkiveneen tekniikan päivitys

Lähetetty: 14 Syys 2013 21:43
Kirjoittaja mtuitto
Kesällä hankittuun 8,5 metriseen mahonkipaattiin on tarkoitus asentaa ensi kesään mennessä uusi moottori. Vanha Penta oli kuusi sylinterinen diesel, alunperin 82 hv. Tilankäytöllisistä syistä jokin hiukan pienempi voimanlähde oli hakusessa. Koska budjetti on rajallinen, mitään modernia pikkudieseliä ei voida lähteä kaupasta ostamaan. Siispä mientintämyssyä päähän...

Pohdinta johti lopulta Mercedes-Benz:n OM602 -moottoriin. Tuo voimanlähde on yleisimmin W124 autoista tuttu (vm. 85 - 95) viisi sylinterinen diesel, joko ahtimella tai ilman. Tässä tapauksessa ilman, vapaastihengittävän 94 hv on hiukan alkuperäistä Pentaa enemmän ja vääntöä on myöskin jonkinverran runsaammin.

Miksi juuri mersu ja juuri tuo moottori? Siksi, että Mersuista on kokemusta kohtalaisen pitkältä ajalta, tosin ei venemoottorina. Tuo OM602 on vieläkin kohtalaisen yleinen, toimintavarma, yksinkertainen rakenteeltaan ilman elektroniikkaa ja helppo huollettava. Kohtuuhintaisia varaosia on tarjolla runsaasti vielä 20 vuoden kuluttuakin, joten tuon kanssa ei pitäisi joutua isompaan pulaan.

Valmiiksi marinoituna ko. moottoria ei tieteenkään tule vastaan silloin kun sille olisi tarvetta, joten hankin kokonaisen auton tuolla moottorilla ja manuaalilaatikolla. Irtomoottoriin verrattuna tässä on plussana koeajelumahdollisuus, jota suoritinkin viisi päivää. Moottori oli perusterve, käynnistyi normaalisti, ei isommin savutellut ja voimaa oli perstuntumalla normaalisti. Ylimääräisiä ääniä ei myöskään kuulunut. Tuon vajaan viikon aikana en tuntenut minkäänlaista sääliä moottoria kohtaan. Rasitin sitä mahdollisimman paljon, käytin maksimikierroksilla yms kaikkea normaaleista ajotilanteista poikkeavaa. Ajatuksena oli, että mahdolliset viat, vuodot yms ilmaantuisivat nyt eikä sitten myöhemmin veneessä, jossa niiden korjaaminen on aina ikävempää.

Ja onnistuinhan minä pyrkimyksessäni; kannentiiviste alkoi vuotamaan ykkössylinterin kohdalta öljyä ulos. Ensimmäinen kerta, kun tuon kaltainen moottorivaurio ei harmittanut yhtään! Nyt ei tarvitse enää miettiä, kuinka ison perushuollon tuolle moottorille tekisi. Eli seuraavaksi irrotan moottorin autosta, asennan sen moottoripukkiin ja irrotan ainakin sylinterikannen ja öljypohjan. Samalla tulee vaihdettua nokkaketju ja tuolta alakautta pääsee vaihtamaan laakerit. Luonnollisesti kaikki tiivisteet koko moottoriin vaihdetaan myös.

Tiedän, että tämä ei ole halvin eikä yksinkertaisin tapa hankkia veneeseen moottori. Tuon peruskunnostuksen jälkeen kun tuo täytyy tietysti vielä marinoidakin. Mutta toisaalta, mukavaa puuhaa talven ajaksi ja lopputuloksena tulee (toivottavasti) olemaan kunnostettu moottori johon voi luottaa pitkään.

Kirjoittelen matkan varrella tänne hankkeen etenemisestä. Jos nyt jo tulee mieleen huomioitavia asioita, niitä saa mieluusti tänne laittaa. Kaikki pieniltäkin tuntuvat huomiot, samoin kuin isommat, ovat tervetulleita. Kyseessä on kuitenkin ensimmäinen marinoitiprojektini, joten ihan kaikkea en välttämättä tule ajatelleeksi tarpeeksi ajoissa.

-mikko-

Re: Mahonkiveneen tekniikan päivitys

Lähetetty: 15 Syys 2013 08:54
Kirjoittaja matti
Tuli tuossa mieleen, tosin jos tarkoitus on nimenomaan itse tehdä, niin sit ei?
Valdemar osti muutama vuos sitten minulta Mary II jossa Nissan SD33/89hv tai 98 jommin kummin, nyt haikailee lisää tehoa tai vähemmän painoa, mahdollisesti perämoottoriin siirtymistä.
http://www.freewebs.com/maryii/apps/pho ... d=26582420" onclick="window.open(this.href);return false; , melko kompakti paketti, kytkin 2,2 välitys
Jos kiinnostaa, niin ota yksityisviestillä yhtyttä Valdemariin onko vielä vaihtoaikeissa.

Re: Mahonkiveneen tekniikan päivitys

Lähetetty: 29 Syys 2013 21:17
Kirjoittaja mtuitto
Moottori on nyt irti ja osittain purettu. Kampura, veivit ja männät ovat paikoillaan, mutta lähes kaikki muu onkin purettu ja pesty. Joitain pikkunippeleitä puhaltelin alumiinioksidilla puhtaaksi, suhautin happopohjamaalin alle ja pintaan laitoin Mastonin Hammer-maalin. Siis ei mitään vasaralakkaa, vaan ihan sileä musta pinta. Myös lohkon ajattelin maalata tuolla samalla maalilla. En tiedä onko ko. maali paras mahdollinen valinta, mutta ainakin tuolla maalatut auton peltivanteet ovat menestyneet hyvin parin talven suolakylvyissä.

Seuraavaksi kansi menee koneistamoon oikaistavaksi, koeponnistettavaksi ja ainakin pako-ohjureiden vaihtoon. Niputusvaiheessa on tarkoitus vaihtaa moottoriin ainakin jakoketju ohjureineen ja laahaimineen, öljypumpun käyttöketju, mahdollisesti laakerit, kaikki mahdolliset tiivisteet ja kaikki tarvittava mitä matkan varrella ilmenee. Niin ja alunperin sinkityt tai keltapassivoidut pultit ja mutterit vaihtuvat rosterisiin.

Palotilat ja kansi olivat muuten ällistyttävän puhtaita, karstaa ei ollut missään. Ilmeisesti nykypolttoaineet ovat kohtuullisen puhtaita eikä karstaa pääse syntymään siinämäärin kuin takavuosina.

Ai niin, maalaamisesta vielä. Moottorin ympärillähän on jonkin verran alumiinisia osia, esim jakopään koppa, öljypohja, öljynsuodattimen kotelo yms. Mahtaakohan tuollaiset hapettua helpostikin veneessä? Mielessä kävi noidenkin osien kunnollinen maalaaminen jollain hopeanharmaalla. Voisi näyttää hyvältä sitten valmiina...?

-mikko-

Re: Mahonkiveneen tekniikan päivitys

Lähetetty: 04 Loka 2013 19:02
Kirjoittaja mtuitto
Purin moottorin ihan alkutekijöinsä kun kerran vauhtiin pääsin. Tuollainen Teijo-merkkinen osienpesukone ja kunnollinen puhalluskaappi pitäisi kyllä ehdottomasti saada lakisääteiseksi jokaiseen talouteen. Minulla niitä ei ole, mutta onneksi pääsen sellaisia kaverin verstaalla käyttämään. Kymmenen minuutin pesun jälkeen osat ovat ällistyttävän puhtaita, ja kun vielä puhaltelee lasikuulilla tarvittavat alumiinikäikäleet samettisen himmeiksi, niin ai että kun on kiva jatkaa hommia!

Sylinterit ovat erinomaisessa kunnossa, tehtaan hoonausjäljet ovat vielä näkyvissä. Rapsuttelin ja hioin lohkon pinnasta ruosteet pois, suhautin taas happopohjan alle ja kiiltävää mustaa päälle. Nyt saa kuivua rauhassa.

Purin kannesta hilut irti ja totesin pakoventtiilien ohjureiden olevan väljiä, ihan kuten etukäteen arvelinkin. Onneksi uudet eivät ole kalliita; 3€/kpl. Pakoventtiilien seetipinnat olivat melko kuluneita, joten tilasin uudet venttiilit.

Kansi on nyt koneistamolla. Koeponnistus, tason plaanaus, esikammioiden tarkistus yms. Toivon todella, että kammiot ovat ehjiä, koska uudet maksavat vallan perkeleesti. Ensi tiistaina saa hakea pois, joten tiivistesarjojen hankinnalla alkaa olla pikkuhiljaa kiire. Taidan tilata maailmalta Mersun alkuperäiset tiivistesarjat, koska tarvikestefojen laatu ei ole aina vakuuttanut. Niin ja alakerran laakerit uusin tässä samalla kertaa.

-mikko-

Re: Mahonkiveneen tekniikan päivitys

Lähetetty: 06 Loka 2013 10:07
Kirjoittaja matti
Kuvat tukisivat kertomusta! |+|
Esim. lähtötilanne, kuva osista ennen ja jälkeen pesun, kuva vastavaloon sylinteristä,yksi rengas sisällä, näkyis pinta ja renkaiden kuluneisuus, venttiilin pinta jne.. 8]
mielenkiintoista! ->

Re: Mahonkiveneen tekniikan päivitys

Lähetetty: 07 Loka 2013 18:55
Kirjoittaja mtuitto
Ehdottomasti samaa mieltä noiden kuvien esittämisestä. Mitä hyvänsä kertomusta on huomattavasti mielekkäämpi lueskella, jos siinä samalla näkee havainnollistavia kuvia aiheesta. Kameran omistamattomuuskaan ei oikein nykypäivänä kuullosta uskottavalta.

Mutta mutta... Mulla kyllä on kohtalaisen hyvä kamera tuossa puhelimen takakannessa, mutta se sijaitsee poikkeuksetta mun housujen perstaskussa. Mulla tahtoo olla useinkin tällaisissa projekteissa ns. "draivi päällä", eli se kuvien ottaminen ei suoraan sanoen tule mieleen ennen kuin nukkumaan mentäessä. Jos puhelin sattuu soimaan kesken puuhastelun, jää siihen jopa vastaamatta koska kädet ovat niin öljyiset tai muuten paskaiset etten viitsi takataskun seutua liata.

No olen mä kyllä joskus jonkun kuvan muistanut ottaakin. Siitä eteenpäin olisi kai helppoa laittaa niitä tänne nähtäväksi? Mä en vaan oikeasti osaa. :P Miten se tapahtuu, onko siihen jotain oikeasti helppoa keinoa? Siis mulla on kuvia tietokoneen kovalevyllä, ei missään dropboxissa tai mitä niitä nyt onkaan. Saako ne sieltä siirrettyä suoraan tänne?

Re: Mahonkiveneen tekniikan päivitys

Lähetetty: 10 Loka 2013 00:31
Kirjoittaja mtuitto
Kansi tuli koneistamosta eilen. Ehjä oli, samoin etukammiot joita vähän jännitin. Pakopuolen ohjurit vaihdettiin, samoin kaikki venttiilit kun olivat edullisia ja taso oikaistiin (en tullut kysyneeksi kuinka kiero oli).

Nyt kun lohko on tyhjä, ajattelin kiinnittää öljypohjan siihen ja raahata sen sitten veneeseen. On vähän kevyempi sovitella sitä tuollaisena paikalleen kuin kasattuna. Pääsee mittailemaan moottoripetiä ja suunnittelemaan korvakkeita.

Alkuperäiset ylä- ja alakerran tiivistesarjat tilasin Saksasta, olivat n. 50% edullisemmat kuin Vehosta ostettuina. Samalla tulee jotain pieniä irtonippeleitä, esim. öljykorkin ja huohottimen tiivisteet ja polttoaineputkien kiinnitysklipsit. Noissa tilpehööreissä ei ollut juurikaan eroa kotimaan hintoihin, mutta tilasinpa kun sattui olemaan tarjolla. Postia odotellessa...

Ai niin, mietiskelin tulevaa öljynjäähdytystä. Tuossa moottorissa sellaista ei ole ollut, eikä sille oikein luontevasti pysty letkulähtöjä jälkikäteen toteuttamaan. Ratkaisu löytyi vastaavasta OM602 / 603 turbomoottorista, siinä on alkuperäinen kierto jäähdyttimelle haaroitettu öljynsuodattimen jalasta. Mersuforumilta sellainen löytyi nopeasti ja kohtuu rahalla. Ensi viikolla toivottavasti saapuu.