Mahonkiveneen tekniikan päivitys
Lähetetty: 14 Syys 2013 21:43
Kesällä hankittuun 8,5 metriseen mahonkipaattiin on tarkoitus asentaa ensi kesään mennessä uusi moottori. Vanha Penta oli kuusi sylinterinen diesel, alunperin 82 hv. Tilankäytöllisistä syistä jokin hiukan pienempi voimanlähde oli hakusessa. Koska budjetti on rajallinen, mitään modernia pikkudieseliä ei voida lähteä kaupasta ostamaan. Siispä mientintämyssyä päähän...
Pohdinta johti lopulta Mercedes-Benz:n OM602 -moottoriin. Tuo voimanlähde on yleisimmin W124 autoista tuttu (vm. 85 - 95) viisi sylinterinen diesel, joko ahtimella tai ilman. Tässä tapauksessa ilman, vapaastihengittävän 94 hv on hiukan alkuperäistä Pentaa enemmän ja vääntöä on myöskin jonkinverran runsaammin.
Miksi juuri mersu ja juuri tuo moottori? Siksi, että Mersuista on kokemusta kohtalaisen pitkältä ajalta, tosin ei venemoottorina. Tuo OM602 on vieläkin kohtalaisen yleinen, toimintavarma, yksinkertainen rakenteeltaan ilman elektroniikkaa ja helppo huollettava. Kohtuuhintaisia varaosia on tarjolla runsaasti vielä 20 vuoden kuluttuakin, joten tuon kanssa ei pitäisi joutua isompaan pulaan.
Valmiiksi marinoituna ko. moottoria ei tieteenkään tule vastaan silloin kun sille olisi tarvetta, joten hankin kokonaisen auton tuolla moottorilla ja manuaalilaatikolla. Irtomoottoriin verrattuna tässä on plussana koeajelumahdollisuus, jota suoritinkin viisi päivää. Moottori oli perusterve, käynnistyi normaalisti, ei isommin savutellut ja voimaa oli perstuntumalla normaalisti. Ylimääräisiä ääniä ei myöskään kuulunut. Tuon vajaan viikon aikana en tuntenut minkäänlaista sääliä moottoria kohtaan. Rasitin sitä mahdollisimman paljon, käytin maksimikierroksilla yms kaikkea normaaleista ajotilanteista poikkeavaa. Ajatuksena oli, että mahdolliset viat, vuodot yms ilmaantuisivat nyt eikä sitten myöhemmin veneessä, jossa niiden korjaaminen on aina ikävempää.
Ja onnistuinhan minä pyrkimyksessäni; kannentiiviste alkoi vuotamaan ykkössylinterin kohdalta öljyä ulos. Ensimmäinen kerta, kun tuon kaltainen moottorivaurio ei harmittanut yhtään! Nyt ei tarvitse enää miettiä, kuinka ison perushuollon tuolle moottorille tekisi. Eli seuraavaksi irrotan moottorin autosta, asennan sen moottoripukkiin ja irrotan ainakin sylinterikannen ja öljypohjan. Samalla tulee vaihdettua nokkaketju ja tuolta alakautta pääsee vaihtamaan laakerit. Luonnollisesti kaikki tiivisteet koko moottoriin vaihdetaan myös.
Tiedän, että tämä ei ole halvin eikä yksinkertaisin tapa hankkia veneeseen moottori. Tuon peruskunnostuksen jälkeen kun tuo täytyy tietysti vielä marinoidakin. Mutta toisaalta, mukavaa puuhaa talven ajaksi ja lopputuloksena tulee (toivottavasti) olemaan kunnostettu moottori johon voi luottaa pitkään.
Kirjoittelen matkan varrella tänne hankkeen etenemisestä. Jos nyt jo tulee mieleen huomioitavia asioita, niitä saa mieluusti tänne laittaa. Kaikki pieniltäkin tuntuvat huomiot, samoin kuin isommat, ovat tervetulleita. Kyseessä on kuitenkin ensimmäinen marinoitiprojektini, joten ihan kaikkea en välttämättä tule ajatelleeksi tarpeeksi ajoissa.
-mikko-
Pohdinta johti lopulta Mercedes-Benz:n OM602 -moottoriin. Tuo voimanlähde on yleisimmin W124 autoista tuttu (vm. 85 - 95) viisi sylinterinen diesel, joko ahtimella tai ilman. Tässä tapauksessa ilman, vapaastihengittävän 94 hv on hiukan alkuperäistä Pentaa enemmän ja vääntöä on myöskin jonkinverran runsaammin.
Miksi juuri mersu ja juuri tuo moottori? Siksi, että Mersuista on kokemusta kohtalaisen pitkältä ajalta, tosin ei venemoottorina. Tuo OM602 on vieläkin kohtalaisen yleinen, toimintavarma, yksinkertainen rakenteeltaan ilman elektroniikkaa ja helppo huollettava. Kohtuuhintaisia varaosia on tarjolla runsaasti vielä 20 vuoden kuluttuakin, joten tuon kanssa ei pitäisi joutua isompaan pulaan.
Valmiiksi marinoituna ko. moottoria ei tieteenkään tule vastaan silloin kun sille olisi tarvetta, joten hankin kokonaisen auton tuolla moottorilla ja manuaalilaatikolla. Irtomoottoriin verrattuna tässä on plussana koeajelumahdollisuus, jota suoritinkin viisi päivää. Moottori oli perusterve, käynnistyi normaalisti, ei isommin savutellut ja voimaa oli perstuntumalla normaalisti. Ylimääräisiä ääniä ei myöskään kuulunut. Tuon vajaan viikon aikana en tuntenut minkäänlaista sääliä moottoria kohtaan. Rasitin sitä mahdollisimman paljon, käytin maksimikierroksilla yms kaikkea normaaleista ajotilanteista poikkeavaa. Ajatuksena oli, että mahdolliset viat, vuodot yms ilmaantuisivat nyt eikä sitten myöhemmin veneessä, jossa niiden korjaaminen on aina ikävempää.
Ja onnistuinhan minä pyrkimyksessäni; kannentiiviste alkoi vuotamaan ykkössylinterin kohdalta öljyä ulos. Ensimmäinen kerta, kun tuon kaltainen moottorivaurio ei harmittanut yhtään! Nyt ei tarvitse enää miettiä, kuinka ison perushuollon tuolle moottorille tekisi. Eli seuraavaksi irrotan moottorin autosta, asennan sen moottoripukkiin ja irrotan ainakin sylinterikannen ja öljypohjan. Samalla tulee vaihdettua nokkaketju ja tuolta alakautta pääsee vaihtamaan laakerit. Luonnollisesti kaikki tiivisteet koko moottoriin vaihdetaan myös.
Tiedän, että tämä ei ole halvin eikä yksinkertaisin tapa hankkia veneeseen moottori. Tuon peruskunnostuksen jälkeen kun tuo täytyy tietysti vielä marinoidakin. Mutta toisaalta, mukavaa puuhaa talven ajaksi ja lopputuloksena tulee (toivottavasti) olemaan kunnostettu moottori johon voi luottaa pitkään.
Kirjoittelen matkan varrella tänne hankkeen etenemisestä. Jos nyt jo tulee mieleen huomioitavia asioita, niitä saa mieluusti tänne laittaa. Kaikki pieniltäkin tuntuvat huomiot, samoin kuin isommat, ovat tervetulleita. Kyseessä on kuitenkin ensimmäinen marinoitiprojektini, joten ihan kaikkea en välttämättä tule ajatelleeksi tarpeeksi ajoissa.
-mikko-