Re: Kierrosluku seilaa ja moottori sammui ajosta
Lähetetty: 17.08.2014 20:32
No niin!
Aikani tapeltuani kierroslukuongelman kanssa vein veneen kiltisti Marina Pargas Ab:n telakalle ja pyysin heitä vilkaisemaan potilasta.Diagnoosi osoitti, että siirtopumpussa oli vuoto. Tämän lisäksi kaksoistankit erotettiin toisistaan kolmitieventtiileillä, joten moottori hörppii nyt vain toisesta tankista dieseliä. Vielä dieselin paluukierto johdettiin suodattimelta tankkiin: tämäkin kolmitieventtiilillä samaan tankkiin jota siis käytetään. Tänään kävin tekemässä 5,5h ajelun ja moottori kehräsi kuin kissa ja kiihtyi kuin anoppi. Kierrokset pysyivät vakiona, joten em. toimenpiteillä lienee ollut vaikutusta ongelmaan. Viedessäni veneen moottori siis sammui jo yhtenään.
Kotisatamaan saapuessani kun laskin vaihteen ja kaasun vapaalle kierrokset käväisivät n. 10-15 s ajan hieman korkeammalla. En nyt osaa sanoa, että onko tällainen ominaisuus vai pitäisikö siitä huolestua? Pitänee tehdä vielä pari koeajelua.
Huomasin muuten että toisesta kolmitieventtiilistä oli tipahtanut valitsin ekan ajelun yhteydessä, näköjään ruuvi löystynyt, pieni mutta helvetin ikävä huolimattomuus muuten hyvän korjauksen yhteydessä.
Pitänee tässä yhteydessä mainita, että paikallinen valtuutettu Volvo Penta huolto ei "puuhaile" näin vanhojen koneiden kanssa. Tämä kannattaa muuten ottaa huomioon mahdollisen uuden moottorin hankinnan yhteydessä. Kun kone on riittävän iäkäs ei siihen saa merkkihuollosta enää apua. Enpä ole ennen vastaavaa kuullut? Hienoa että esim. Pargas Marinalta saa palvelua jos oma aika, motivaatio tai taidot eivät riitä.
Aikani tapeltuani kierroslukuongelman kanssa vein veneen kiltisti Marina Pargas Ab:n telakalle ja pyysin heitä vilkaisemaan potilasta.Diagnoosi osoitti, että siirtopumpussa oli vuoto. Tämän lisäksi kaksoistankit erotettiin toisistaan kolmitieventtiileillä, joten moottori hörppii nyt vain toisesta tankista dieseliä. Vielä dieselin paluukierto johdettiin suodattimelta tankkiin: tämäkin kolmitieventtiilillä samaan tankkiin jota siis käytetään. Tänään kävin tekemässä 5,5h ajelun ja moottori kehräsi kuin kissa ja kiihtyi kuin anoppi. Kierrokset pysyivät vakiona, joten em. toimenpiteillä lienee ollut vaikutusta ongelmaan. Viedessäni veneen moottori siis sammui jo yhtenään.
Kotisatamaan saapuessani kun laskin vaihteen ja kaasun vapaalle kierrokset käväisivät n. 10-15 s ajan hieman korkeammalla. En nyt osaa sanoa, että onko tällainen ominaisuus vai pitäisikö siitä huolestua? Pitänee tehdä vielä pari koeajelua.
Huomasin muuten että toisesta kolmitieventtiilistä oli tipahtanut valitsin ekan ajelun yhteydessä, näköjään ruuvi löystynyt, pieni mutta helvetin ikävä huolimattomuus muuten hyvän korjauksen yhteydessä.
Pitänee tässä yhteydessä mainita, että paikallinen valtuutettu Volvo Penta huolto ei "puuhaile" näin vanhojen koneiden kanssa. Tämä kannattaa muuten ottaa huomioon mahdollisen uuden moottorin hankinnan yhteydessä. Kun kone on riittävän iäkäs ei siihen saa merkkihuollosta enää apua. Enpä ole ennen vastaavaa kuullut? Hienoa että esim. Pargas Marinalta saa palvelua jos oma aika, motivaatio tai taidot eivät riitä.