Sivu 2/2

Re: Kierrosluku seilaa ja moottori sammui ajosta

Lähetetty: 17.08.2014 20:32
Kirjoittaja luototo
No niin!
Aikani tapeltuani kierroslukuongelman kanssa vein veneen kiltisti Marina Pargas Ab:n telakalle ja pyysin heitä vilkaisemaan potilasta.Diagnoosi osoitti, että siirtopumpussa oli vuoto. Tämän lisäksi kaksoistankit erotettiin toisistaan kolmitieventtiileillä, joten moottori hörppii nyt vain toisesta tankista dieseliä. Vielä dieselin paluukierto johdettiin suodattimelta tankkiin: tämäkin kolmitieventtiilillä samaan tankkiin jota siis käytetään. Tänään kävin tekemässä 5,5h ajelun ja moottori kehräsi kuin kissa ja kiihtyi kuin anoppi. Kierrokset pysyivät vakiona, joten em. toimenpiteillä lienee ollut vaikutusta ongelmaan. Viedessäni veneen moottori siis sammui jo yhtenään.

Kotisatamaan saapuessani kun laskin vaihteen ja kaasun vapaalle kierrokset käväisivät n. 10-15 s ajan hieman korkeammalla. En nyt osaa sanoa, että onko tällainen ominaisuus vai pitäisikö siitä huolestua? Pitänee tehdä vielä pari koeajelua.

Huomasin muuten että toisesta kolmitieventtiilistä oli tipahtanut valitsin ekan ajelun yhteydessä, näköjään ruuvi löystynyt, pieni mutta helvetin ikävä huolimattomuus muuten hyvän korjauksen yhteydessä.

Pitänee tässä yhteydessä mainita, että paikallinen valtuutettu Volvo Penta huolto ei "puuhaile" näin vanhojen koneiden kanssa. Tämä kannattaa muuten ottaa huomioon mahdollisen uuden moottorin hankinnan yhteydessä. Kun kone on riittävän iäkäs ei siihen saa merkkihuollosta enää apua. Enpä ole ennen vastaavaa kuullut? Hienoa että esim. Pargas Marinalta saa palvelua jos oma aika, motivaatio tai taidot eivät riitä.

Re: Kierrosluku seilaa ja moottori sammui ajosta

Lähetetty: 24.07.2015 19:37
Kirjoittaja m/s Elisea
Hei!
Minulla oli omassa MD21B moottorissa tismalleen sama vika. Ongelma löytyi ensimmäisestä polttoaineen siirtopumpusta, minkä kalvo oli kuulemma loppu ja aiheutti epätasaisen polttoaineen saannin. Varaosia/pumppua Penta ei enään valmista, mutta apua huoltoon löytyi Diesel-asennus Oy:stä Vantaalta.

Re: Kierrosluku seilaa ja moottori sammui ajosta

Lähetetty: 10.07.2016 12:08
Kirjoittaja Blues
Foorumia selatessa törmäsin tähän viestiketjuun ja tämä kyseinen paatti vikoineen siirtyi minun omistukseen viime kesänä.
Vaihdoin kaiki polttoaine letkut uusiin ja niitä vaihtaessa huomasin, että kolmitiehanan yksi liitin vuosi. Yrittäessä kiristää sitä, se irtosikin heti pois ja asiaa tutkiessa huomasi, että osat eivät olleet yhteensopivia. Tiivisteainekkin oli sellaista, ettei se soveltunut polttoaineelle, vaan oli kovettunut ja mureni kosketuksesta..
Ilmeisesti tuolla Marina Pargasilla ollu kesäharjoittelija remontin teossa :))
No, ongelmat ei korjaantunut kuitenkaan kokonaan pois ja irroitin siirtopumpun pois. Sehän oli ihan loppu ja uutta ei enää saanut, mutta menin paikalliseen autovaraosaliikkeeseen ja sieltä löytyikin samanlaisella jalalla oleva traktorin pumppu ja nyt kone rokkaa hyvin, vaikka paatti onkin Blues 8]
Tässä vielä kuva osista, jotka oli sovitettu yhteen..
https://goo.gl/photos/EUn9mNvF6FwHexPbA

Re: Kierrosluku seilaa ja moottori sammui ajosta

Lähetetty: 09.08.2016 10:09
Kirjoittaja Blues
Jos jollain on samaa vikaa MD21 koneessa, niin tuossa on pumppu joka käy ja hinta oli 45€ paikkeilla:

http://www.startax.net/?mid=10&pid=113& ... ang=fi&id=

Re: Kierrosluku seilaa ja moottori sammui ajosta

Lähetetty: 09.08.2016 23:26
Kirjoittaja katiska
Kuvan perusteella samainen pumppu käy myös MD29/MD32(A) koneisiin.

Re: Kierrosluku seilaa ja moottori sammui ajosta

Lähetetty: 28.10.2016 11:09
Kirjoittaja m/s Elisea
Myös tämä pumppu sopii, tosin saa vaihtaa banjoputken letkuksi.

http://www.ikh.fi/fi/siirtopumppu-db-88 ... 1190-t4080