Kierrosluku seilaa ja moottori sammui ajosta

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
luototo
Viestit: 78
Liittynyt: 11.11.2011 15:12
Paikkakunta: Parainen

Kierrosluku seilaa ja moottori sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja luototo » 02.09.2013 8:34

Hei!

Sasinko valistuneita mielipiteitä ja hyviä arvauksia seuraavaan ongelmaan.

Veneessänin on peruskunnostettu Volvo Penta MD21 dieselmoottori. Moottori toimii hienosti, mutta siinä on ajoittain ominaisuutena lievä kierrosluvun vaeltelu. Olen itse yhdistänyt tämän dieselsuodattimeen ks. kuva. Likaantunut suodatin aiheuttaa suurempaa vaeltelua ja uusi taas ei lainkaan. Suodattimen alla on vedenerotin jossa on lasikuuppa. Lasiosa on hieman halki tiivisteen kohdalta ja epäilen koneen repivän ilmaa suodattimen kotelon tiivisteistä. Likaantunut suodatin aiheuttaa selvästi enemmän vaeltelua? Lauantaina tein 4h lenkin ja huomaisin että kierrosluku vaelsi taas muutaman kerran. Marssivauhdilla kierrokset on n. 2300 ja siitä se poikkeaa mittarin mukaan n. 2200-2400. Kun saavuimme rantaa vähensin kaasun ryömintänopeudelle jolloin tapahtui seuraavaa. Moottori kierrokset nousivat (en ehtinyt näkemään minne), kone kävi epätasaisesti hieman aikaa ja SAMMUI 8-|
Onneksi olimme 10m päässä laituirista ja suunta kohti rantaa, epäonneksi tuuli puhalsi sivusta ja oltiin menossa kaislikkoon. Starttasin neljä kertaa eikä moottori käynnistynyt. Tarkastin jo polttoaineen, jännitteen jne. kaikki kunnossa, starttimoottori pyöri hyvin ja sitten viidennellä kone yhtäkkiä käynnistyi. Tämän jälkeen ei mitään ongelmaa ja päästiin jatkamaan matkaa.

Kuulostaako siltä että ongelmana olisi juuri ilma koneessa vai mikä tuollaisen voi aiheuttaa?
PS. vene ylös tällä viikolla 8\
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Kierrosluku seilaa ja moottori sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja CC » 02.09.2013 11:56

Minusta kuulostaa juurikin ilmavuodolta.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Kierrosluku seilaa ja moottori sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja pellamo » 02.09.2013 12:51

Kuten CC sanoi niin ilmavuodon oireita.
Tuon kuvan klemmariliitokset esim. soittaa jo kelloja.Pitäis olla oikeet prässätyt liitokset noissa banjoliittimissä.
Vaikka ei sammuksissa vuotais ulos ainetta niin käydessä voi vetää samasta paikkaa ilmoja.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

late p51
Viestit: 79
Liittynyt: 01.11.2009 7:55
Paikkakunta: 06950

Re: Kierrosluku seilaa ja moottori sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja late p51 » 02.09.2013 14:08

Jollei vika löydy tuosta aiemmin esitetystä ilman pääsystä , kuullostaa vika samalta kuin meidän indenorissa pari syksyä takaperin. Tankkiin joutunut vesi päätyi vedenerottimista huolimatta syöttöpumppuun ja jumitteli sitä. Kierrokset yhtäkkiä nousivat ja laskivat ja - ei senjälkeen käynnistynyt helposti. Lopuksi sammutusasento jäi pumppuun päälle ja edellytti pumpun kyljessä olevan säädinboksin avaamista jotta pääsi kotiin.

late p51
Viestit: 79
Liittynyt: 01.11.2009 7:55
Paikkakunta: 06950

Re: Kierrosluku seilaa ja moottori sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja late p51 » 02.09.2013 14:08

Jollei vika löydy tuosta aiemmin esitetystä ilman pääsystä , kuullostaa vika samalta kuin meidän indenorissa pari syksyä takaperin. Tankkiin joutunut vesi päätyi vedenerottimista huolimatta syöttöpumppuun ja jumitteli sitä. Kierrokset yhtäkkiä nousivat ja laskivat ja - ei senjälkeen käynnistynyt helposti. Lopuksi sammutusasento jäi pumppuun päälle ja edellytti pumpun kyljessä olevan säädinboksin avaamista jotta pääsi kotiin.

Avatar
luototo
Viestit: 78
Liittynyt: 11.11.2011 15:12
Paikkakunta: Parainen

Re: Kierrosluku seilaa ja moottori sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja luototo » 02.09.2013 15:19

Kiitos vinkeistä ja kommenteista. Täältä saa aina apua.

Aloitetaan käyntihäiriön etsiminen poistamalla ensin mahdolliset ilmavuodot järjestelmästä. Volvolta löytyi varaosana lasikuuppa vedenerottimeen ja vielä hämmästyttävän edulliseen hintaan :))

Tietääkö joku mistä voi tilata noita Pellamon mainitsemia prässättyjä polttoaineletkuja? Ilmeisesti niitä myydään mittatilauskokoina, mutta missä?

Tuo vesi ja moska polttoainetankissa on kanssa yksi perk...Katsotaan josko saisi aikaiseksi vaihtaa terästankit muovisiksi niin olisi helppo vaikka vuosittain irottaa, tyhjentää ja huuhdella säiliöt.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Kierrosluku seilaa ja moottori sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja CC » 02.09.2013 21:51

Kyllä niillä klemmariletkuilla ihan hyvin pärjää, kunhan klemmarit ovat oikean kokoisia ja letkut suht tuoreita.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Re: Kierrosluku seilaa ja moottori sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja Ande » 03.09.2013 15:01

Turussa kyselisin Hiflexiltä
E mare libertas

Avatar
luototo
Viestit: 78
Liittynyt: 11.11.2011 15:12
Paikkakunta: Parainen

Re: Kierrosluku seilaa ja moottori sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja luototo » 13.07.2014 19:47

Indenoorin ilmavaivat jatkuvat taas. Kone sammui toistamiseen, vaikka vaihdoin lasikuupan ja tiivisteet. Vedenerottimessa näkyy pieniä ilmakuplia, lienee selvä merkki että jostain kone vetelee ilmaa. Pitänee yrittää saada kone huoltoon. Missä mahtaisi olla Turun seudulla dieselkoneen huoltaja joka ehtii/jaksaa/osaa korjata näin vanhoja (1979) mooottoreita?

Jyde
Viestit: 56
Liittynyt: 27.05.2009 20:41
Paikkakunta: Kotka

Re: Kierrosluku seilaa ja moottori sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja Jyde » 14.07.2014 7:18

Koita nyt ensin laittaa vaikka halpa sähköpumppu mahd. lähelle tankkia, jotta kaikki liitokset vuotavat ulospäin jos ovat vuotaakseen.
http://motonet.fi/fi/tuote/281206/Sahko ... pumppu-12V" onclick="window.open(this.href);return false;


Lisäksi karkeasuodin ennen varsinaista filtteriä kasvatti ainakin omassa veneessä suodattimen käyttöikää moninkertaiseksi. Tankista tuleva moska tukki filtterin nopeasti ja oireet olivat samoja kuin sinulla, eli kierrosten seilaaminen, joka korjaantui kuitenkin aina uudella filtterillä.
http://motonet.fi/fi/tuote/190006/Diese ... odin-o68mm" onclick="window.open(this.href);return false;

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Kierrosluku seilaa ja moottori sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja matti » 14.07.2014 7:54

Avaa se banjoliitin polttoainesuodattimen tulopuolelta, tarkasta sen sisus ja irroita vielä se letkunippa ja tarkasta sen sisus ja laske letkusta polttoainetta, tulee virrata reilusti, jos ei niin moskaa tuloletkussa/tankkiliittimessä.
Ko banjoliitin on ahtain paikka tankista tulossa johon tarttuu kaikenlainen isompi moska jollei ole erillistä vedenerotinta, jos siinä vastaava niin suuremmat roskat tukkivat sen.
Kasaa uusilla kupariprikoilla.
Irroita vielä pa-suodin ja vaihda/tarkasta sen yläpuolella kannen urassa oleva tiiviste, saattaa olla kierteellä tms(moni ei vaihda sitä joka kerta kun on niin hankalassa paikkaa)myös kiristysruuvin juuressa oleva o-rengas tulee vaihtaa

Avatar
luototo
Viestit: 78
Liittynyt: 11.11.2011 15:12
Paikkakunta: Parainen

Re: Kierrosluku seilaa ja moottori sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja luototo » 14.07.2014 10:20

Kiitos vinkeistä!

Kokeilen nyt aluksi vaihtaa uuden suodattimen ja uusia kaikki kumitiivisteet. Löysin Volvon sivuiltahttp://www.marinepartseurope.com/fi/volvo-pent ... 13886.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; kuvan jossa näytetään miten ne tiivisteet pitää suodattimeen oikein laittaa. Olen laittanut mm. tiivisterenkaan nr. 10 ruuvin nr. 2 ja kannen nr. 4 väliin kun se näemme kuuluu kannen ja suodattimen väliin 8} Ei tuossa montaa osaa ole, mutta saa nekin näemmä väärin asennettua. Tuo lisäsuodatin ennen varsinaista suodatinta on kyllä hyvä idea, toteutan senkin. Siitä näkee jo päältä tuleeko tankista moskaa.

Jos ei nämä wörki niin sitten kaikki liittimet auki ja uudet prikat väliin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
luototo
Viestit: 78
Liittynyt: 11.11.2011 15:12
Paikkakunta: Parainen

Re: Kierrosluku seilaa ja moottori sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja luototo » 16.07.2014 9:20

Jaahas, MD21 Volvo Pentan ongelmat jatkuvat...

Dieselsuodatin on vaihdettu, tiivisteet suodattimeen ja letkuihin on uusittu, liitokset tarkastettu. Primerpumpun kannenkin uusin kun siinä olleet kierteet olivat korkanneet liiallisen kiristämisen vuoksi. Olin jo varma, että syyllinen oli siinä, mutta ei ??? ??? ??? Edelleen moottori käy epätasaisesti.

Ilmaalisen jälkeen kone kukkuu kauniisti muutaman minuutin, mutta sitten alkaa käyntihäiriöt, moottori tärisee rajusti ja sammuu.

Eikös ilmaamisen yhteydessä moottoriin jäävä mahdollinen ilma poistu palamisen mukana kierrosta, kunhan moottorin saa käyntiin? Mielestäni suodattimen lasikuupassa pyöriii edelleen kuplia. Yhdestä suuttimesta valuu aavistus dieseliä, olisiko sen prikka hieman löysä, mutta ei senkään tuollaista pitäisi aiheuttaa.

Alkaa oma kärsivällisyys loppumaan. Taidanpa pyytää nöyrästi ammattiapua.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Kierrosluku seilaa ja moottori sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja matti » 19.07.2014 13:10

Katsoin näitä kuviasi uudemman kerra oikein ajatuksella.
Minne menee suodatin kuvan vas puoleinen letku? sehän on paluu tankille??? suotimelle tulee kuvassa oik letku, siirtopumpulta? vas takaa syöttöpumpulta paluu siihen ulommaiseen banjoliittimeen??? suotimen ja näitten paluuletkujen välissä on takaiskuventtiili???
Eli äkisteltään luulis, että senhän pitäis olla itseilmaava kuten volvon räjäytyskuvassa,JOS kuvassa vas alaspäin lähtevä leku menee tankille.
Tosin lähdöt ja tulo on eripäin kun volvon kuvassa.

Viimisessä viestissäsi oleva siirtopumpun hyvä kuva näyttää sen pumpun päällä olevan kartiomaisen kannen, kiinni ruuvilla jonka alla on sihti, ilmeisesti tukkeessa jollei tankin ja pumpun välillä ole muuta kuin letku ilman vedeneroitinta.
Luin jopa tekstisi; eihän se voi olla koska kansiosa on vaihdettu. ???
Minusta jää jäljelle tukkeutunut tankkiliitin/imuletku, oletko puhaltanut letkuun tankin suuntaan, tankissa pitäisi pulputtaa iloisesti kun puhaltaa?
Mistä on tankkiyhde, joskus törmännyt siihen, että tankin sisällä kanteen tuleva imuputki on viallinen, korjattiin siten,että työnnettiin ohutseinäinen muoviputki tankin metalliputken sisään ja toinen klemmari joka puristaa letkun tiiviiksi ko muoviputkeen.

Avatar
luototo
Viestit: 78
Liittynyt: 11.11.2011 15:12
Paikkakunta: Parainen

Re: Kierrosluku seilaa ja moottori sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja luototo » 27.07.2014 22:17

Hei Matti!
Hyviä pohdintoja, en ole itse huomannutkaan, että paluuletkun ja suodattimen välissä on todella takaiskuventtiili tms. joka estää paluuletkun syöttämästä tavaraa suodattimeen. Alaspäin lähtevä letku todella menee tankeille eikä siis suodattimeen lainkaan.

Siirtopumpun päällä oleva sihti on aivan putipuhdas ja nythän vaihdoin senkin.

Kävin tänään veneellä jonka jätin korjaustelakan pihalle mökkeilyn ajaksi. Olenkin ajellut hermoja lepuuttaakseni kusilaitaveneellä ja perätuupparilla viikon verran :P Moottori käynnistyy kun antaa "hanaa" täysille ja surraa startilla dieseliä suuttimille. Sitten kaasu pois ja johan hörährää. Kone käy ja kukkuu kunnes alkaa yhtäkkiä käyntiongelmat. Kokeilin lutkuttaa käsiprimerille eli kuvassa näkyvällä käsipumpulla kun kone alkoi sammumaan ja sehän auttoi. Näyttää siltä että kone ei saakaan tarpeeksi dieseliä -> jonka takia suodattimeen tulee alipaine-> jonka takia ilmaa tunkee siirtopumpun ja suodattimen välistä linjaan ???

Taidanpa vielä kokeilla tuota MAtin ehdottamaa puhalluskoetta ja sitten ottaa ja vaihtaa mekaanisen pumpun sähköpumpuksi ja uusia samalla suodattimen, sijoittaa sen irti moottorista -> ei tärinöitä ja uusia kaikki letkut ja ne perhanan kupariprikat.

Pakokaasun mukana roiskuvassa jäähdytysvedessä on muuten jonkin verran palamatonta polttoainetta mukana, liekö nyt pistänyt silmään vai olisiko aina ollut. Jaa-a, kun yhtä probleemaa miettiin niin kiinnittää huomiota jo vähän kaikkeen...

Vastaa Viestiin