Sasinko valistuneita mielipiteitä ja hyviä arvauksia seuraavaan ongelmaan.
Veneessänin on peruskunnostettu Volvo Penta MD21 dieselmoottori. Moottori toimii hienosti, mutta siinä on ajoittain ominaisuutena lievä kierrosluvun vaeltelu. Olen itse yhdistänyt tämän dieselsuodattimeen ks. kuva. Likaantunut suodatin aiheuttaa suurempaa vaeltelua ja uusi taas ei lainkaan. Suodattimen alla on vedenerotin jossa on lasikuuppa. Lasiosa on hieman halki tiivisteen kohdalta ja epäilen koneen repivän ilmaa suodattimen kotelon tiivisteistä. Likaantunut suodatin aiheuttaa selvästi enemmän vaeltelua? Lauantaina tein 4h lenkin ja huomaisin että kierrosluku vaelsi taas muutaman kerran. Marssivauhdilla kierrokset on n. 2300 ja siitä se poikkeaa mittarin mukaan n. 2200-2400. Kun saavuimme rantaa vähensin kaasun ryömintänopeudelle jolloin tapahtui seuraavaa. Moottori kierrokset nousivat (en ehtinyt näkemään minne), kone kävi epätasaisesti hieman aikaa ja SAMMUI

Onneksi olimme 10m päässä laituirista ja suunta kohti rantaa, epäonneksi tuuli puhalsi sivusta ja oltiin menossa kaislikkoon. Starttasin neljä kertaa eikä moottori käynnistynyt. Tarkastin jo polttoaineen, jännitteen jne. kaikki kunnossa, starttimoottori pyöri hyvin ja sitten viidennellä kone yhtäkkiä käynnistyi. Tämän jälkeen ei mitään ongelmaa ja päästiin jatkamaan matkaa.
Kuulostaako siltä että ongelmana olisi juuri ilma koneessa vai mikä tuollaisen voi aiheuttaa?
PS. vene ylös tällä viikolla 8\