Sivu 1/1
Dieselbakteeri vai vettä polttoaineessa, katso kuva
Lähetetty: 18 Elo 2013 21:23
Kirjoittaja laivakoira
Moro.
Puuveneilyn realiteetit alkaa iskemään päin naamaa, kun yhden homman saa kuntoon niin toinen menee rikki.
Tällä kertaa ongelma polttoainesysteemissä. Vene käynnistyi, kulki 50 metriä ja sitten kone sammui. Eikä käynnisty. Hinauksen jälkeen otin kotisatamassa polttoainesuodattimen irti ja kaadoin sakkakupissa olleet dieselit muovipulloon. Kaaduin vielä varatankista vähän tuoretta dieseliä kuppiin ja huutelin sitä.
Lopputuloksena kuvassa näkyvää tavaraa. Mielenkiintoinen kerrostuma, jotenkin raskaampi tavara valuu alemmas ja kirkas jää päälle.
Kukapa osaisi sanoa onko kyseessä kuuluisa dieselbakteeri vaiko vain veden sekoittuminen polttoaineeseen (vai jotain muuta)? Huomioitavaksi muuten se että tuossa pullossa jonne kaadoin aineet oli pari tippaa vettä pohjalla, eli ei ihan kuiva pullo.
Taasen kerran kaikista neuvoista olen erittäin kiitollinen.
Re: Dieselbakteeri vai vettä polttoaineessa, katso kuva
Lähetetty: 18 Elo 2013 22:02
Kirjoittaja Veli-Matti
Vettä, käsittääkseni dieselbakteerimoskat pääsääntöisesti tukkivat suodattimet jääden siihen limamaisena massana kiinni.
Re: Dieselbakteeri vai vettä polttoaineessa, katso kuva
Lähetetty: 18 Elo 2013 22:23
Kirjoittaja Simon
Viestissäsi puhuit dieselistä ja bensasta, mutta kumpikaan ei tuolla vedellä kulje.
Re: Dieselbakteeri vai vettä polttoaineessa, katso kuva
Lähetetty: 18 Elo 2013 22:28
Kirjoittaja laivakoira
Hups joo, eli dieselkone tosiaan. Jaahas, se on sitten pistettävä uudet aineet tankkiin ja koko koneistoon jos kyseessä vesi.
Onko kokemuksia riittääkö pelkkä polttoaineen vaihto tankkiin, letkuihin ja koneeseen, vai pitääkö tehdä vielä jotain erikoistemppuja että saa taas koneen käyntiin?
Re: Dieselbakteeri vai vettä polttoaineessa, katso kuva
Lähetetty: 18 Elo 2013 23:01
Kirjoittaja pellamo
Aika hyvä tuo alkulause tähän ketjuun

"puuveneilyn realiteetit iskee päin naamaa"
Eihän tollaista mönjää voi esim. "miten sattuu" huolletussa lasikuituveneessä olla vaikka kaateliskin vettä tankkiin.
Re: Dieselbakteeri vai vettä polttoaineessa, katso kuva
Lähetetty: 19 Elo 2013 07:23
Kirjoittaja bonito
Dieselbakteeri on lähes mustaa ja sen verran kiinteää, että se jää suodattimeen. Vettä näkyisi olevan, mistä se on tankkiin mennyt, se pitäis eliminoida ensin. Tyhjennä tankki dieselistä ja laita diesel vaikka ämpäriin, jolloin pääset näkemään veden määrän. Olen imenyt lappopumpulla veden pois, koska se on pohjalla eikä sekoa veteen. Sen jälkeen se on taas käyttökelpoista polttoainetta, sitten kaadat sen tankkiin ja suodattimen vaihdon jälkeen pumppaat käsipumpulla suodattimen, syöttöpumpun ja suuttimet ilmattomiksi ja starttaat koneen käyntiin, sen se vaatii, että veneellä voi taas ajaa.
Re: Dieselbakteeri vai vettä polttoaineessa, katso kuva
Lähetetty: 19 Elo 2013 11:07
Kirjoittaja laivakoira
Kiitoksia vinkeistä, pitää koittaa saada homma nyt työn alle että pääsee vielä veneilemään.
Osaako joku vinkata ovatko nuo irralliset dieselsuodattimet/vedenerottimet rahan väärti? Tuntuvat maksavan vajaan satasen, ja lupaavat että poistavat mahdollisen veden polttoaineen seasta. Sellaisia kahvimukin kokoisia pönttöjä. Kokemuksia merkeistä/malleista jotka kävisivät tähän 13hp mottoriin ja puuvenetouhuun?
Re: Dieselbakteeri vai vettä polttoaineessa, katso kuva
Lähetetty: 19 Elo 2013 12:27
Kirjoittaja laivakoira
Pistinpä tuossa vielä blogin pystyyn kun tulee tätä veneasentelua harrasteltua hyvin vuoksi tai pakottavista syistä lähes joka päivä. Käykäähän tsekkaamassa, toivotaan että joku saa vältettyä samat kämmit jotka olen itse tehnyt!
http://puuvenemies.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Dieselbakteeri vai vettä polttoaineessa, katso kuva
Lähetetty: 19 Elo 2013 12:32
Kirjoittaja stresspill
Ehdottomasti vedenerotin ja suodatin nyt siihen väliin pikapikaa! Hae vaikka IKH:lta CAV-296 suodatinta käyttävä yhdistelmä, irtoaa noin kolmella kympillä.

Siitä on helppo lirutella vedet pois.
Re: Dieselbakteeri vai vettä polttoaineessa, katso kuva
Lähetetty: 19 Elo 2013 13:28
Kirjoittaja Northling
Moro
Kyllähän sitä vettä sinne tankkiin tulee ihan kondensoitumallakin ja isoja määriä varmasti saa meriasemilta tankatessa.
Mutta tosiaan vedeneroitin kannattaa polttoainelinjaan laittaa ja kunnolliset letkuliittimet rosterista (äläkä erehdy ostamaan niitä, joissa on se jenkaosa galvanoitu tai passivoitu, ne ruostuu nopeammin kuin kokonaan galvanoitu).
Nortti
Re: Dieselbakteeri vai vettä polttoaineessa, katso kuva
Lähetetty: 20 Elo 2013 07:01
Kirjoittaja matti
Northling kirjoitti:Moro
Kyllähän sitä vettä sinne tankkiin tulee ihan kondensoitumallakin ja isoja määriä varmasti saa meriasemilta tankatessa.
Mutta tosiaan vedeneroitin kannattaa polttoainelinjaan laittaa ja kunnolliset letkuliittimet rosterista (äläkä erehdy ostamaan niitä, joissa on se jenkaosa galvanoitu tai passivoitu, ne ruostuu nopeammin kuin kokonaan galvanoitu).
Nortti
Lisäksi huonoja on myös sellaiset klemmarit joissa pannassa on läpiraot jengalle ja terävä taivuttamaton reuna, leikkaavat helposti letkua, yleensä ne on vielä niin ohuita ettei välttämättä kestä edes yhtä kiristystä! EM löytyy useasti halpiskaupoista, nimiä mainitsematta.
Tuosta löytyy käyttökelpoisia;
http://www.khtrading.fi/pdf/aba_esite_fi_08.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; , sivu 9