Perkins 1.408 (vuosimalli 1980) oireilee seuraavasti:
1. Tyhjäkäynti/kierrokset 800rpm ja alaspäin alkaa täristämään rajusti
Muutoin heti tuon yläpuolella hyrrää kauniisti, mutta nuo alhaiset/tyhjäkäyntikierrokset täristävät niin paljon ettei oikein uskalla niillä konetta käyttää ja tulee vaihdettua vaihdetta juuri ja juuri tärinäkierrosten yläpuolella.
Mikä mahtanee olla vikana? Kaikki pytyt käyvät (ainakin korkeammilla kierroksilla) sen testasi Perkins-huoltomies kuntotarkastuksen yhteydessä, mutta tuo tyhjäkäynti tärinä näyttää ja kuulostaa samalta, kuin silloin kun huoltomies löysäsi vuorotellen kunkin pytyn syöttöä ja ko. pytty lopetti käynnin, eli 800rpm tienoilla ja alle jokin pytty ei toimi? Huoltomies epäili yhdeksi syylliseksi syöttöpumppua.
2. Käynnistäminen takkuilee, solenoidia (?) saa joskus naksutella useasti ennen starttimottorin ja koneen käynnistymistä.
Kauden ekoilla kolmella ajolla kone käynnistyi aina ensimmäisellä yrittämällä, sitten joskus pari kertaa joutui naksuttelemaan, joku kerta 5-7 kertaa ja useimmiten välipysähdyksen jälkeen taas ykkösellä käyntiin. 90% käynnistysvaikeuksista tapahtuu kun edellisestä moottorin käynnistä/ajosta on aikaa vuorokausi. Kertaakaan ei ole jäänyt käynnistymättä, mutta tuntuu vähitellen käynnistysvaikeudet pahenevan.
3. Öljynpaineet ovat alkaneet seilata?
Kauden ekat viisi ajoa öljynpaineet olivat kuin liimattu 4bar:iin jopa niin tiukkaan että epäilin jo mittarin tai anturin olevan rikki (manuaalin mukaan yläraja 4.2bar, alarajaa en nyt muista), mutta nyt viimeisimmillä kolmella ajolla paineet ovat seikkailleet 4.5barin ja 3.5barin välissä. Siis niin että yhdellä ajokerralla aikalailla nakutettuna 4.5bariin riippumatta kierroksista, seuraavan päivän ajolla 4bar ja seuraavana 3.5 - 4barin välissä. Tulisiko tuosta olla huolissaan?
Perkins 1.408 apua (tyhjäkäynnin täristys ja käynnistys)
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 16 Elo 2012 10:15
-
- Viestit: 163
- Liittynyt: 30 Huhti 2012 09:18
- Paikkakunta: Outokumpu
Re: Perkins 1.408 apua (tyhjäkäynnin täristys ja käynnistys)
Moi!
Mulla on itsellä samanmoinen motti, tosin mallimerkintä lienee 4.108, joka perkins-logiikassa ymmärtääkseni tarkoittaa neljää sylinteriä ja 108 kuutiotuuman iskutilavuutta. Viisaammat tarvittaessa korjatkoon, niin tässä kuin tarvittaessa muissakin kommenteissani.
Itsellä ryttyyttää kanssa rajusti noilla pikkukierroksilla, pikkusen alle tonnista käykin sitten jo tosi tasaisesti. Vaikka ei kai kyseistä konetta koskaan ihan singeriksi voine luonnehtia
Itse olen pitänyt ominaisuutena enkä vikana, ja tuhanneellakin kierroksella kytkin kytkee kauniisti, ilman mitään merkittävää jysäystä. Vaihteistona itsellä Hurth HBW150.
Omassanikaan kylmäkäynnistys ei ole se vahvin laji, lähinnä juuri heikon pyöritysnopeuden vuoksi. Aina kyllä sinänsä käynnistyy hyvin varsinkin hehkun kanssa, mutta tuntuu niin kuin virtaa olisi aina vaan naftisti. Akut (95+140) ovat jopa suht tuoreet, joten olenkin ajatellut tsekata kaapeloinnit jossain vaiheessa josko siellä on hapettumia. Vissiin tuo perkun starttimoottori on vaan sellanen, että se kaipaa virtaa venäläisen veturin verran pyöriäkseen...
Itselläni öljynpaineet kojottaa yli viidessä kilossa. En ole tullut manuskaa siltä osin tavanneeksi, joten en ole aiheesta tätä ennen huolestunut. Ehkäpä saan joltain samalla itsekin tietoa siihen liittyen. Ei kai tuo sinulla ilmenevä heittely hyväkään merkki ole, mutta enpä tiedä onko siinä vielä syytä huoleenkaan. Toivottavasti joku insinööri
osaa vastata. Ai niin, itselläni öljynä siis Delvac.
Hauskaa veneilykauden jatkoa!
Eeppo
Mulla on itsellä samanmoinen motti, tosin mallimerkintä lienee 4.108, joka perkins-logiikassa ymmärtääkseni tarkoittaa neljää sylinteriä ja 108 kuutiotuuman iskutilavuutta. Viisaammat tarvittaessa korjatkoon, niin tässä kuin tarvittaessa muissakin kommenteissani.
Itsellä ryttyyttää kanssa rajusti noilla pikkukierroksilla, pikkusen alle tonnista käykin sitten jo tosi tasaisesti. Vaikka ei kai kyseistä konetta koskaan ihan singeriksi voine luonnehtia

Omassanikaan kylmäkäynnistys ei ole se vahvin laji, lähinnä juuri heikon pyöritysnopeuden vuoksi. Aina kyllä sinänsä käynnistyy hyvin varsinkin hehkun kanssa, mutta tuntuu niin kuin virtaa olisi aina vaan naftisti. Akut (95+140) ovat jopa suht tuoreet, joten olenkin ajatellut tsekata kaapeloinnit jossain vaiheessa josko siellä on hapettumia. Vissiin tuo perkun starttimoottori on vaan sellanen, että se kaipaa virtaa venäläisen veturin verran pyöriäkseen...
Itselläni öljynpaineet kojottaa yli viidessä kilossa. En ole tullut manuskaa siltä osin tavanneeksi, joten en ole aiheesta tätä ennen huolestunut. Ehkäpä saan joltain samalla itsekin tietoa siihen liittyen. Ei kai tuo sinulla ilmenevä heittely hyväkään merkki ole, mutta enpä tiedä onko siinä vielä syytä huoleenkaan. Toivottavasti joku insinööri

Hauskaa veneilykauden jatkoa!
Eeppo
- palonte
- Viestit: 194
- Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17
Re: Perkins 1.408 apua (tyhjäkäynnin täristys ja käynnistys)
Itselläni ei tuota moottorita mitään kokemuksia, mutta tukinpa se muista moteista erityiseti poikkeaa.
1. 800 rpm/min kuulostaa ihan hyvältä tyhjäkäyntinopeudelta, joten miksi mennä sen alle. Jos vaihteisto on hydraulinen, voisi nopeutta vaikka hieman nostaakin, jolloin ei ole tarvetta mennä ravistaville nopeuksille. Syitä ravistukselle voi olla useita, mutta eiköhän kyse ole vain kuluneesta ruiskutuspumpun säätäjästä, jossa keskipakolimput alkavat resonoida väsyneitä vastajousia vasten. Aikanaan mersun 300 diesel ilmoitti ravistavalla tyhjäkäynnillä, "että olisi öljynvaihdon aika".
Mutta kuten totesin en tunne ko. moottoria, joten sellaisiakin virityksiä on joskus ollut, että ruiskutuspumpun voitelulle on varattu oma erillinen öljynsä. Mikäli näin on (epätod.näk.) tulee ne öljyt tietenkin vaihtaa aina kun öljyt muutenkin vaihdetaan.
2. Startin solenoidi ei suostu kytkemään "isoa virtaa" päälle. Taas syitä voisi olla useita, mutta kaksi on ylitse muiden. Vika lienee joko startin hiilissä (loppu) tai itse solenoidissa (kärjet palaneet). Suosittelen ensi talveksi starttiremppaa. Vika voi olla myös virtalukossa/starttinapissa, sillä solenoidin iso kytkentävirta ajan myötä polttaa myös sieltä kärjet pilalle, jos ne ovat yhtään alimitoitetut.
3. Mikäli öljynpaineet eivät normaalisti lainkaan vaihtele lämpötilan/kierrosluvun mukaan, kertoo se valmistajan ylimitoittaneen öljypumpun siten, että pumppu painaa aina osan öljystä ylipaineventtiilin kautta. Joskus tällaisissa systeemeissä suodatin on sijoitettu tähän ohivirtauspiiriin. Nyt sitten kun paine on alkanut elämään (vaikkakin sallitulla alueella) kertoo se ko. venttiilin takeltelusta. Suosittelisin sekä tähän että ekaan kohtaan öljyn/suotimen vaihtoa.
1. 800 rpm/min kuulostaa ihan hyvältä tyhjäkäyntinopeudelta, joten miksi mennä sen alle. Jos vaihteisto on hydraulinen, voisi nopeutta vaikka hieman nostaakin, jolloin ei ole tarvetta mennä ravistaville nopeuksille. Syitä ravistukselle voi olla useita, mutta eiköhän kyse ole vain kuluneesta ruiskutuspumpun säätäjästä, jossa keskipakolimput alkavat resonoida väsyneitä vastajousia vasten. Aikanaan mersun 300 diesel ilmoitti ravistavalla tyhjäkäynnillä, "että olisi öljynvaihdon aika".
Mutta kuten totesin en tunne ko. moottoria, joten sellaisiakin virityksiä on joskus ollut, että ruiskutuspumpun voitelulle on varattu oma erillinen öljynsä. Mikäli näin on (epätod.näk.) tulee ne öljyt tietenkin vaihtaa aina kun öljyt muutenkin vaihdetaan.
2. Startin solenoidi ei suostu kytkemään "isoa virtaa" päälle. Taas syitä voisi olla useita, mutta kaksi on ylitse muiden. Vika lienee joko startin hiilissä (loppu) tai itse solenoidissa (kärjet palaneet). Suosittelen ensi talveksi starttiremppaa. Vika voi olla myös virtalukossa/starttinapissa, sillä solenoidin iso kytkentävirta ajan myötä polttaa myös sieltä kärjet pilalle, jos ne ovat yhtään alimitoitetut.
3. Mikäli öljynpaineet eivät normaalisti lainkaan vaihtele lämpötilan/kierrosluvun mukaan, kertoo se valmistajan ylimitoittaneen öljypumpun siten, että pumppu painaa aina osan öljystä ylipaineventtiilin kautta. Joskus tällaisissa systeemeissä suodatin on sijoitettu tähän ohivirtauspiiriin. Nyt sitten kun paine on alkanut elämään (vaikkakin sallitulla alueella) kertoo se ko. venttiilin takeltelusta. Suosittelisin sekä tähän että ekaan kohtaan öljyn/suotimen vaihtoa.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Perkins 1.408 apua (tyhjäkäynnin täristys ja käynnistys)
Komppaan Palontietä kaikessa muussa, paitsi siinä, että öljynvaihto mitenkään vaikuttaisi tyhjäkäynnin heittelyyn koska koneessa on jakajapumppu.
Em lisääksi lisäisin startin vikalajjitelmaan takertelevan hiilen, siis hiilet ei loppu vaan tarttunut pitimeensä josta huono kontakti.
Huonoon pyörittämiseen voi olla myös syynä, että startti on täynnä (kosteaa) hiilipölyä.
Em lisääksi lisäisin startin vikalajjitelmaan takertelevan hiilen, siis hiilet ei loppu vaan tarttunut pitimeensä josta huono kontakti.
Huonoon pyörittämiseen voi olla myös syynä, että startti on täynnä (kosteaa) hiilipölyä.
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Perkins 1.408 apua (tyhjäkäynnin täristys ja käynnistys)
Ja sähköisellä öp mittarilla heittelyn syy on todennäköisemmin anturissa tai sähköissä yleensä, eikä ehkä koneessa ollenkaan.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.