Volvo B20A moottorin kunnostus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
warmercleric
Viestit: 54
Liittynyt: 05.03.2004 20:46

Volvo B20A moottorin kunnostus

Viesti Kirjoittaja warmercleric » 05.08.2013 9:57

Hei

Ajattelin kunnostella pikkuhiljaa uuden moottorin varalle keskimooottoriksi veneeseeni.
Lähtökohtana olisi B20A mallin amazon-moottori josta tekisin VP MB20A moottoria vastaavan (ei kylläkään petroolikäyttöä). Nykyisen moottorin kunnostelin pikaisesti hoonaamalla sylinterit ja vaihdoin kaikki laakerit, pumput ja tiivisteet sekä hioin venttiilit.
Moottori kyllä toimii hyvin mutta pikkasen kolistelee ja kilistelee.
Kysymys kuuluukin onko jotain niksejä ja kikkoja jolla moottorista saisi mahdollisimman hiljaisen, tietysti välykset, koneistukset ja muut pitää olla kohdallaan mutta onko jollain tietoa mitä muuta tehdä.
Enkä laita diisselikonetta tilalle.

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Volvo B20A moottorin kunnostus

Viesti Kirjoittaja palonte » 08.08.2013 19:37

Eipä volvon koneet koskaan ihan hiljaisia ole olleetkaan, mutta jos kaikki on kunnossa, eipä juuri venttiilirapinoita isompaa kuuluisi kuulua.
Josko lähtökohtakoneessa oli männät niin loppu, että renkaat nyt puhdistetuissa urissa kolistavat.
Vastasin viestiisi koska laitoin juuri myyntipalstalle oheisen linkin http://www.nettivene.com/moottori/volvo-penta/530138" onclick="window.open(this.href);return false; .
Jos aiot uuden padan rakentaa, on tässä loistoaihio. Koneessa on kaikki marinointiosat alkuperäisiä, öljynlauhdutinta myöden.
Kannatan ajatusta ettei diiselkonetta veneeseen kolisemaan.

EDIT:
Kone menikin kaupaksi jo tunnissa tämän palstan kautta, joten ohi on.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

JuhaL
Viestit: 81
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Volvo B20A moottorin kunnostus

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 14.08.2013 6:02

Kg Trimning niminen pulju tuolta naapurimaasta myy aikapaljon kaikenlaista näihin vanhuksiin. Moottorin korjaussarjaakin löytyy sisältäen mm. Männät renkaineen, öljypumpun, kk ja runkolaakerit, tiivistesarjan yms. Hinta on ollu n.400e sarjalle, kannattaa varmistaa kysymällä. Venekoneissahan tuo jakopää on täys rautaa ja siten ehkä aavistuksen äänekkäämpi kun auton moottorit. Autoissa on nokan rattaan materiaali fiiberiä. Rattaiden välys/kuluneisuus kannattaa tarkistaa, pitää varmasti ääntä jos kulunu. Muistaakseni uudet rautaset rattaat n.140e.

warmercleric
Viestit: 54
Liittynyt: 05.03.2004 20:46

Re: Volvo B20A moottorin kunnostus

Viesti Kirjoittaja warmercleric » 16.08.2013 10:02

Kyllä tuonkin puljun olen huomannut ja Skandix myös myy samaa tavaraa, suomessa Tommy Rönngård myypi myös vanhojen volvojen uusia osia, männänrenkaat nykyiseen koneeseen tilasin sieltä. Jakopää tulee olemaan kyllä fiiberinen niinkuin nykykoneessakin.

JuhaL
Viestit: 81
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Volvo B20A moottorin kunnostus

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 16.08.2013 16:25

Tommyltä olen paljon auton osia hakenut. Helppoa kun vaikka lauantai iltana ruuvailee ja tulee osapuutteita voi tommyltä hakea osat suoraan hyllystä, matkaakaan ei ole kun 16km :) Vp autopartsilta taitaa osat hommata, Kuten myös Pirkanmaan V-Palvelu. Jos isomman remontin tekee, niin tuo korjaussarja on kannattava ostos.

warmercleric
Viestit: 54
Liittynyt: 05.03.2004 20:46

Re: Volvo B20A moottorin kunnostus

Viesti Kirjoittaja warmercleric » 27.11.2013 20:47

Terve

Nyt löytyi sopiva aihio projektin pohjaksi, puretaan ja mittaillaan pitääkö luvatut kilometrit (83000) yhtään paikkaansa.
Pintapuolinen tulpanreijistä ja imu / pakoaukoista tehty tarkastelu herättää toiveita.
Miten on kannattaako nyt tehdä merivesi vai makeavesijäähdytteinen, lohko ja kansi ei ole sisältä yhtään ruosteessa, katsoin lohkolämppärin reijästä ja termostaatin montusta.
Molempiin tapoihin löytyy värkit, moottori kyllä kestää minun käyttöni raakavedelläkin eikä tarvita nykyistä lauhdutinta jonka voisi jättää pois.
Ajattelin maalata moottorin penta dieselien vihreäksi ympäriinsä, mikähän mahtaisi olla oikea värikoodi?

Jouni
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Jyde
Viestit: 56
Liittynyt: 27.05.2009 20:41
Paikkakunta: Kotka

Re: Volvo B20A moottorin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Jyde » 27.11.2013 21:51

Miksi pilata hyvä moottori merivedellä, jos vermeet makealle vedelle on olemassa? Eikö koneen oikean käyntilämpötilankin saavuttaminen ole helpompaa makealla vedellä ja alkup. termostaatilla jolloin konekin kestää pidempään? Eikä tule jäätymisongelmia talvisäilytyksessäkään kun koneessa on glykolit sisällä.

Ihan vain omia pohdintoja nämä, varmasti muitakin mielipiteitä löytyy...

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Volvo B20A moottorin kunnostus

Viesti Kirjoittaja pellamo » 28.11.2013 8:47

Tuossapa Jyde kiteytti asian hyvin.
Samaa mieltä ehottomasti.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

raussila
Viestit: 23
Liittynyt: 24.05.2005 20:11

Re: Volvo B20A moottorin kunnostus

Viesti Kirjoittaja raussila » 13.01.2014 21:39

olis ylimääraäisenä volvo b20a kone ja vaihteisto kiinni. mittaristo puuttuu
en ole kokeillut käyntiä mutta pitäis olla ihan kunnossa.
en tiedä oikein hintoja noille mutta olisko 500ekeä sopiva?
0400767726 jussi

markoaa
Viestit: 42
Liittynyt: 05.04.2004 20:43
Paikkakunta: iittala

Re: Volvo B20A moottorin kunnostus

Viesti Kirjoittaja markoaa » 26.01.2014 12:25

Kone kannatta tasapainottaa,kannet portata,palotilat mitata jotta ovat samankokoiset , sylinterit hoonata koneistamossa,uudet männät ( mahdollisesti 1.ylikoko) ja muut perus osat jotka rempassa uusitaan.
Niin ja nokka akseli on todennäköisesti eri auto moottorissa kuin vene moottorissa! Usein vene koneista otetaan enemmän tehoa / vääntöä irti.
melaisamania

vastaisku
Viestit: 31
Liittynyt: 14.08.2006 17:37
Paikkakunta: Kemi

Re: Volvo B20A moottorin kunnostus

Viesti Kirjoittaja vastaisku » 30.01.2014 10:39

http://www.tori.fi/lappi/Volvo_penta_b2 ... m?ca=1&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuommoinen olisTori.fi sivuilla.

warmercleric
Viestit: 54
Liittynyt: 05.03.2004 20:46

Re: Volvo B20A moottorin kunnostus

Viesti Kirjoittaja warmercleric » 30.01.2014 12:05

vastaisku kirjoitti:http://www.tori.fi/lappi/Volvo_penta_b2 ... m?ca=1&w=1

Tuommoinen olisTori.fi sivuilla.
Kone on jo ja tulee siis keskimoottoriksi.

Jouni

warmercleric
Viestit: 54
Liittynyt: 05.03.2004 20:46

Re: Volvo B20A moottorin kunnostus

Viesti Kirjoittaja warmercleric » 30.01.2014 12:06

raussila kirjoitti:olis ylimääraäisenä volvo b20a kone ja vaihteisto kiinni. mittaristo puuttuu
en ole kokeillut käyntiä mutta pitäis olla ihan kunnossa.
en tiedä oikein hintoja noille mutta olisko 500ekeä sopiva?
0400767726 jussi
Kone on jo.

Jouni

warmercleric
Viestit: 54
Liittynyt: 05.03.2004 20:46

Re: Volvo B20A moottorin kunnostus

Viesti Kirjoittaja warmercleric » 30.01.2014 12:13

markoaa kirjoitti:Kone kannatta tasapainottaa,kannet portata,palotilat mitata jotta ovat samankokoiset , sylinterit hoonata koneistamossa,uudet männät ( mahdollisesti 1.ylikoko) ja muut perus osat jotka rempassa uusitaan.
Niin ja nokka akseli on todennäköisesti eri auto moottorissa kuin vene moottorissa! Usein vene koneista otetaan enemmän tehoa / vääntöä irti.
Hyviä neuvoja mutta en nyt hae suuria tehoja kun tulee keskimoottoriksi vanhan b18 tilalle.
Nokan pitäisi olla sama auton b20a moottorissa kuin pentan mb20a moottorissa eli mallia A.
Ainakin A toimii nykyisessä moottorissa hyvin.

Jouni

Vastaa Viestiin