C-mallin Wickström vuotaa öljyä kampiakselilta

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Eneskopo
Viestit: 18
Liittynyt: 09.11.2012 23:08

C-mallin Wickström vuotaa öljyä kampiakselilta

Viesti Kirjoittaja Eneskopo » 15.07.2013 13:36

Wickström vuotaa öljyä vauhtipyörän päästä. Laakerissa tuntuu välys, kun nostelee vauhtipyörästä. Akselin tiiviste uusittu vasta. Välystä ilmeisesti sen verran, ettei tiivistys riitä? Vai voisiko johtua harvasta sylinteristä ja paineesta kampikammiossa? Mistä laakeri, vai täytyykö tehdä? Öljy leviää vauhtipyörään ja roiskuu ympäriinsä. Saattaisi olla kipparin naama mustapilkkuinen pienen vastatuuleen ajon jälkeen... :-(

Avatar
galax650
Viestit: 76
Liittynyt: 29.09.2011 20:46
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: C-mallin Wickström vuotaa öljyä kampiakselilta

Viesti Kirjoittaja galax650 » 18.07.2013 2:10

kampiakselilla pitäisi olla shimmaus levyt.
niitä shimmilevyjä ottaa pois kummaltakin puolelta kampiakselia sopivan määrän niin ettei kampiakseli laakereiden kiristyksen jälkeen tunnu hinkkaavan liikaa vastaan ja niin että välystä ei tunnu laakerissa kun nostelee kampiakselia ylosalas.
Veneenveistäjä.

Youtube kanava:
https://www.youtube.com/user/galax650

Eneskopo
Viestit: 18
Liittynyt: 09.11.2012 23:08

Re: C-mallin Wickström vuotaa öljyä kampiakselilta

Viesti Kirjoittaja Eneskopo » 19.08.2013 12:08

Moottori purettu ja kasattu. Nyt toimii. Tein uuden narutiivisteen ja vaihdoin öljypohjan ja kampikammion yläosan välisen paperitiivisteen, jolloin laakerivälys poistui. Ei ollut shimmilevyjä, ilmeisesti säätö tapahtuu paperin paksuudella ja pulttien kireydellä. Varsinainen vika oli kampikammion huohotusventtiilissä, joka päästää öljysumua ja painetta kampikammiosta vaihdelaatikon puolelle. Venttiili on pellinläpyskä, jossa on nahanpala ruuvilla kiinni tiivisteenä. Nahanpala oli kulunut eikä pitänyt enää. Kampikammioon ei muodostunut männän mennessä ylös alipainetta, joka imisi ylimääräiset öljyt vaihdelaatikon pohjalta ja kampiakselin laakerilta takaisin kampikammioon. Leikkasin 1 mm:n kumilevystä uuden tiivisteen pelliläpyskään ja alkoi öljyt pysymään kampikammiossa.

Vastaa Viestiin