Wikström w3 sammuu n. 2 tunnin ajon jälkeen
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 27 Touko 2013 08:24
Wikström w3 sammuu n. 2 tunnin ajon jälkeen
Osaisko joku neuvoa, kun wikström w3 kuumenee ja rupee yskimään noin parin tunnin ajon jälkeen. Kylmänä toimii hienosti eikä ongelmia, mutta pari tuntia niin rupee "yskimään" ja melkeen sammuu, saa vielä heken aikaa ajettua vaivalloisesti kunnes kone sammuu täysin ja sai heittää ankkurin ja odotella pari tuntia että kone jäähtyy jotta pääs jatkaa matkaa. Voisko tämä johtua puolasta?
Sain vähän lisä-aikaa ottamalla kannen pois kone "huoneen" päältä että jäähtyis vähän. Suhteellisen kuumana vaikuttais käyvän. Vettä tulee ainakin poistoputkesta hyvin, lämpömittari/anturi ei toimi, ei ainkaan nouse viisari mittarissa..
Sain vähän lisä-aikaa ottamalla kannen pois kone "huoneen" päältä että jäähtyis vähän. Suhteellisen kuumana vaikuttais käyvän. Vettä tulee ainakin poistoputkesta hyvin, lämpömittari/anturi ei toimi, ei ainkaan nouse viisari mittarissa..
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 20 Syys 2010 17:18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Wikström w3 sammuu n. 2 tunnin ajon jälkeen
Onko magneetto vai puola sytytyksellä?
Jos on magneetto sytytys, niin kuulostaa että puolan eristeet on lähellä loppua. Käämintä hommiksi menee, mutta toimii sen jälkeen taas pitkään. Magneetto pitäisi käyttää testipenkissä ja koekuormittaa, niin näkisi onko siellä tehot tallella.
Jos on akku/puola sytytyksellä, niin kannattaa kokeilla eri puolaa.
Laita YV:tä jos magneettoa pitää tutkia.
Jos on magneetto sytytys, niin kuulostaa että puolan eristeet on lähellä loppua. Käämintä hommiksi menee, mutta toimii sen jälkeen taas pitkään. Magneetto pitäisi käyttää testipenkissä ja koekuormittaa, niin näkisi onko siellä tehot tallella.
Jos on akku/puola sytytyksellä, niin kannattaa kokeilla eri puolaa.
Laita YV:tä jos magneettoa pitää tutkia.
Sähkölaitteiden konservaattori
- rosenqh
- Viestit: 14
- Liittynyt: 13 Elo 2008 15:00
- Paikkakunta: Tampester
Re: Wikström w3 sammuu n. 2 tunnin ajon jälkeen
Itse putsasin jäähdytyskammiot sivussa olevista "tuhkaluukuista" oli täynnä metallisilppua. Auttoi.hellgkr kirjoitti:Osaisko joku neuvoa, kun wikström w3 kuumenee ja rupee yskimään noin parin tunnin ajon jälkeen. Kylmänä toimii hienosti eikä ongelmia, mutta pari tuntia niin rupee "yskimään" ja melkeen sammuu, saa vielä heken aikaa ajettua vaivalloisesti kunnes kone sammuu täysin ja sai heittää ankkurin ja odotella pari tuntia että kone jäähtyy jotta pääs jatkaa matkaa. Voisko tämä johtua puolasta?
Sain vähän lisä-aikaa ottamalla kannen pois kone "huoneen" päältä että jäähtyis vähän. Suhteellisen kuumana vaikuttais käyvän. Vettä tulee ainakin poistoputkesta hyvin, lämpömittari/anturi ei toimi, ei ainkaan nouse viisari mittarissa..
- galax650
- Viestit: 78
- Liittynyt: 29 Syys 2011 20:46
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Wikström w3 sammuu n. 2 tunnin ajon jälkeen
Wickström W3 moottori käyttää samaa vesipumppua kuin W1 ja W2 joten se on herkempi kuumenemaan vanhemmiten kun ruostetta ja roskaa kertyy sylinterien vesitiloihin.
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 04 Maalis 2014 13:17
-
- Viestit: 70
- Liittynyt: 10 Marras 2013 18:29
Re: Wikström w3 sammuu n. 2 tunnin ajon jälkeen
Jos siin o puola niinku varma onki, se o paskan, ne toimi kylmän muttei kuuman, varma juttu.
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53
Re: Wikström w3 sammuu n. 2 tunnin ajon jälkeen
Kai kaikki termostaatit on kunnossa? Saattaa myös keittää kaasuttimessa jos on tiivis konekoppa ym. Kokeile laittaa 4T pienkonebensaa jos toimii on vika moottorin jäähdytyksessä tai konekopassa ym. Jos ei toimi on vika puolassa.
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: 14 Syys 2013 21:48
Re: Wikström w3 sammuu n. 2 tunnin ajon jälkeen
Missähän voisi olla vika meikän w3:ssa kun puolen tunnin ajon jälkeen alkoi meno hiipumaan. Alkoi pikkuhiljaa hyytymään, pätkimään ja sit sammuu. Käynnistyy kuitenkin helposti uudelleen. Ja ongelma on ainoastaan vaihde päällä. Vapaalla käy mainiosti. 15min tyhjäkäyntiä laiturissa auttoi niin että toiset 15min kulki hyvin ja sit alkoi taas sammuilemaan. Huomattavaa on tosiaan tuo että vaihde vapaalla käy ongelmitta.
Kone on magneetolla. Itselleni kuulostaisi kuitenkin bensapuolen vialta. Kaasarin ja esilämmittäjän välissä on vain ohut tiiviste. Aattelin ensiksi laittaa siihen paksumman, jos olis niin että kaasari kuumenee liikaa.
Vai olisko jollain parempaa tietoa ongelman syystä?
Kone on magneetolla. Itselleni kuulostaisi kuitenkin bensapuolen vialta. Kaasarin ja esilämmittäjän välissä on vain ohut tiiviste. Aattelin ensiksi laittaa siihen paksumman, jos olis niin että kaasari kuumenee liikaa.
Vai olisko jollain parempaa tietoa ongelman syystä?
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53
Re: Wikström w3 sammuu n. 2 tunnin ajon jälkeen
Saahan tankki ilmaa ettei ilmaputki ole tukossa. Voit testata käykö kaasari liian kuumana siten että laita 4t pienkone bensaa ja jos tällöin käy hyvin mutta normi bensalla ei kaasari keittää
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: 14 Syys 2013 21:48
Re: Wikström w3 sammuu n. 2 tunnin ajon jälkeen
Tankki saa korvausilmaa. Korkissa on millin, ellei parinkin, reikä ja se on auki. Täytyy testata toi pienkonebensa. Onnistuu helposti kun veneessä on kaksiosainen tankki, josta vanha käynnistysbensapuoli on tyhjänä.
Kone ei kylläkään käy mielestäni mitenkään kuumana. Etummaisen kannenkin päälle pystyy laittamaan käden ja hetkisen pitämään. Putsasin ja rassasin vesikanavat ennen vesillelaskua. Etummainen pytty on ilman termostaattia, koska yksi termareista oli jumissa ja arvelin, että etummainen pytty on paras jättää ilman. Etulämmittäjää/pakosarjaa en irrottanut ja putsannut, koska pelkäsin että siinä voi aiheuttaa enempi vahinkoa, jos se on haurastunut. Täytyiskö se uskaltaa tehdä?
Kovasti tuossa arveluttaa edelleen se, että miksi kone sammuu vain vaihteen ollessa päällä. Jos juuri ennen sammumista heittää vapaalle niin herää taas henkiin ja jatkaa käyntiä kuin ei mitään. Taas jos tarjoaa vaihdetta niin uhkaa sammua. Pidempiaikainen vapaalla ja tyhjäkäynnillä pito antaa pidemmän ajan ilman sammumisuhkaa.
Ihmeellistä myös, että vikaa ei ilmennyt eilen, kun vesillelaskun jälkeen tein ensiajelut. Ajoin itseasiassa pidemälle ja kauemman kuin tänään ehdin ennen ongelmien alkamista. Eilen oli vieläpä huomattavasti lämpimämpi sää kuin tänään, joten ei kone ole ainakaan paremmin jäähtynyt.
Sytytyspuolelta tuli pari mahdollista ongelman aiheuttajaa mieleen:
1. Sytytys on sellaisissa säädöissä, että magneeton vipu pitää aina olla myötäpäivään-asennossa. Kylmänä käynnistäessä joutuu monta kertaa starttaamaan ennen kuin suostuu pysymään käynnissä. Vastapäivään-asennossa ei edes lupaa. Myötäpäivä-asennossa on koneen lämmittyä käynyt nätisti. Tää tarttis varmaan säätä kuntoon eli kylmäkäynnistys vastapäivään-asennossa ja siitä käynnistyttyä vipu myötäpäivään.
2. Wikun manuaalista huomasin, että suositellaan käytettäväksi max. 52ah akkua. Menin huomaamattani ostaamaan 80ah. Voiko liian tehokas akku aiheuttaa vahinkoa/häiriötä? Talven aikana wikua rassaillessa ja nyt pari päivää tosimielellä käyttäneenä, on sen tekniikka hiljalleen tullut tutuksi, mutta latus- ja sytytyspuoli ovat vielä täysin pimennossa.
Kiitos, jos joku pystyy vastaamaan ja auttamaan. Olisi nättiä saada kone käymään hyvin. Varsinkin kun vene muuten on hieno ja hyvässä kunnossa. Eilen veteen laskettaessa ei vuotoakaan ollut kuin sen verran, että pääsi pari kertaa näkemään pilssipumpun toimivan.
Kone ei kylläkään käy mielestäni mitenkään kuumana. Etummaisen kannenkin päälle pystyy laittamaan käden ja hetkisen pitämään. Putsasin ja rassasin vesikanavat ennen vesillelaskua. Etummainen pytty on ilman termostaattia, koska yksi termareista oli jumissa ja arvelin, että etummainen pytty on paras jättää ilman. Etulämmittäjää/pakosarjaa en irrottanut ja putsannut, koska pelkäsin että siinä voi aiheuttaa enempi vahinkoa, jos se on haurastunut. Täytyiskö se uskaltaa tehdä?
Kovasti tuossa arveluttaa edelleen se, että miksi kone sammuu vain vaihteen ollessa päällä. Jos juuri ennen sammumista heittää vapaalle niin herää taas henkiin ja jatkaa käyntiä kuin ei mitään. Taas jos tarjoaa vaihdetta niin uhkaa sammua. Pidempiaikainen vapaalla ja tyhjäkäynnillä pito antaa pidemmän ajan ilman sammumisuhkaa.
Ihmeellistä myös, että vikaa ei ilmennyt eilen, kun vesillelaskun jälkeen tein ensiajelut. Ajoin itseasiassa pidemälle ja kauemman kuin tänään ehdin ennen ongelmien alkamista. Eilen oli vieläpä huomattavasti lämpimämpi sää kuin tänään, joten ei kone ole ainakaan paremmin jäähtynyt.
Sytytyspuolelta tuli pari mahdollista ongelman aiheuttajaa mieleen:
1. Sytytys on sellaisissa säädöissä, että magneeton vipu pitää aina olla myötäpäivään-asennossa. Kylmänä käynnistäessä joutuu monta kertaa starttaamaan ennen kuin suostuu pysymään käynnissä. Vastapäivään-asennossa ei edes lupaa. Myötäpäivä-asennossa on koneen lämmittyä käynyt nätisti. Tää tarttis varmaan säätä kuntoon eli kylmäkäynnistys vastapäivään-asennossa ja siitä käynnistyttyä vipu myötäpäivään.
2. Wikun manuaalista huomasin, että suositellaan käytettäväksi max. 52ah akkua. Menin huomaamattani ostaamaan 80ah. Voiko liian tehokas akku aiheuttaa vahinkoa/häiriötä? Talven aikana wikua rassaillessa ja nyt pari päivää tosimielellä käyttäneenä, on sen tekniikka hiljalleen tullut tutuksi, mutta latus- ja sytytyspuoli ovat vielä täysin pimennossa.
Kiitos, jos joku pystyy vastaamaan ja auttamaan. Olisi nättiä saada kone käymään hyvin. Varsinkin kun vene muuten on hieno ja hyvässä kunnossa. Eilen veteen laskettaessa ei vuotoakaan ollut kuin sen verran, että pääsi pari kertaa näkemään pilssipumpun toimivan.
- Qubik
- Viestit: 1091
- Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Wikström w3 sammuu n. 2 tunnin ajon jälkeen
Ootko kokeillu pyörikö potkuriakseli vapaasti sammumisen jälkeen? Epilisin vaihtestossa jumittava laakeria, kun sammu vaan vaihe päällä
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: 14 Syys 2013 21:48
Re: Wikström w3 sammuu n. 2 tunnin ajon jälkeen
Pyöri vapaasti, mutta sammuttua ja sen jälkeen pyöriessä kuului jokin sivuääni jota en aiemmin ole huomannut. Tai en osaa sanoa että kuuluko ääni asiaan koska en aiemmin ole sammuttanut konetta vedon ollessa päällä.Qubik kirjoitti:Ootko kokeillu pyörikö potkuriakseli vapaasti sammumisen jälkeen? Epilisin vaihtestossa jumittava laakeria, kun sammu vaan vaihe päällä
Kun kone sammui, akseli siis jatkoi pyörimistä ja vaihteistosta kuului kilkattava ääni.
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53
Re: Wikström w3 sammuu n. 2 tunnin ajon jälkeen
Laita myös polttoaineen jäänestoa tankkiin ja voit säätää myös kaasutinta rikkaammalle niin jaksaa paremmin käydä.
- Qubik
- Viestit: 1091
- Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Wikström w3 sammuu n. 2 tunnin ajon jälkeen
Jos nyt moisia ei kirjoitettais. Polttoineiden jäänestot on yleensä alkoholeja ja sellaista sontaa saa jo pumppubensan mukaan enemmän kun riitavasti
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53
Re: Wikström w3 sammuu n. 2 tunnin ajon jälkeen
Aina olen pitänyt isopropanolia tankissa niin ei ole ollut vesihelmistä/jäästä murheita. Se on kyllä totta että bensassa on laadusta riippuen etanolia nykyään joten ehkä veden kanssa on vähemmän murheita.