Sivu 1/1

Eka kerta...

Lähetetty: 06 Heinä 2013 19:09
Kirjoittaja MarkoMoisio
Morjens ! Pitäisi laittaa tulille vanha BMC-diisseli parin-kolmen vuoden seisottamisen jälkeen. Mikkäs palikat olisi hyvä tarkistaa ennen starttaamista ? Entäs vaihteisto, akselit, hydrauliikka... ?
Kiitos etukäteen jeesaamisesta.

Re: Eka kerta...

Lähetetty: 07 Heinä 2013 12:41
Kirjoittaja palonte
Noiden normaalien eli öljyt määrä/kunto lisäksi oleellisimmasta päästä on varmaankin raakavesipumppu, tai pikemminkin jäähdytysjärjetemän muodosta riippuen joka tapauksessa kaikki kumirattailla toimivat vesipumput.
Ne tuppaavat jumittumaan ja kun ne sitten pannaan väkisin liikkeelle, murtuu niistä joku lapa irti, rikkoen sitten loputkin lavoista. Tätä ongelmaa voi välttää kun syksyllä käyttää glygolit kaikkiin pumppuihin. Toki kolmen vuoden seisokissa ei sekään taida aina riittää.
Potkurinakselin tiiveyteen varmaankin kannattaa kiinnittää hiukan huomiota, siinäkin toki tekninen ratkaisu vaikuttaa. Jos akseli on tiivistetty Volvon "kumilertsulla", pitää sitä likistää vesille laskun jälkeen, niin että sieltä pääse ilma pois ja vesi tilalle. Jos taas perinteinen "nahkapaska" tai sen nykyaikaisemmat versiot, voisi niitä yrittää voidella asiaan kuuluvalla vaseliinilla.
Onnistuneen koeajon jälkeen tarkista öljyjen kunto uudelleen, ettei niihin ole kulkeutunut vettämistään kuivuneesta tiivisteestä.

Re: Eka kerta...

Lähetetty: 08 Heinä 2013 00:23
Kirjoittaja Mk-0
Uusvanhasta moottoriprojektistani, mikä oli 6 vuotta seissyt, niin putsasin solenoidin , hakkasin startin pyöriväksi ja pumppasin sillä sadevedet pois öljypohjasta.
Lisäsin vähän lisää öljyä ja tuoretta diisseliä ja parin sekunnin sahaamisen jälkeen hörähti tulille. Onse Cumminssi vaan kova laitos 8]

Re: Eka kerta...

Lähetetty: 08 Heinä 2013 20:44
Kirjoittaja raimå
Ite tekisin mm. seuraavaa:

- siipipyörien/pumppujen avaus ja tarkistus että lavat ei oo irti > ruiskaus CRCtä koteloon. Tiivistys Bilikan tahnalla.
- letkuje. Tsekkaus ettei oo kovettumia > vaihto tarvittaessa
- polttoaineen esisuodattimen patruunoiden vaihto ja koko härvelin purkaminen/puhdistus diiselissä pensselillä pyöritellen
- kalvopumpun avaus ja kalvon/sihdin tarkistus
- ruiskaus CRCtä kaikkiin liikkuviin osiin ja niveliin
- kaukohallinnan kiinnitysten tsekkaus ja vippaskiinnitysten vaihto kunnon osiin
- koekäyttö vanhoilla öljyillä lämpimäksi > vaihto uusiin + suodatin
- vaihteisto koeajolla lämpimäksi > öljyjen vaihto uusiin
- laturin hihnojen tsekkaus ettei oo halkeamia > vaihto uusiin
- maapiuhan ja startille tulevien kaapelien irroitus ja kontaktipintojen puhdistus
- ilmanputsarin vaihto
- meriveden oton läpiviennin toiminnan tarkastus
- pakoputken kaikkien liitoksien tiiveyden tarkastus
- starttiakun kunnon varmistaminen

Ja varmaan jotain muuta mitä ei tuu mieleen:)

Re: Eka kerta...

Lähetetty: 08 Heinä 2013 22:45
Kirjoittaja Mk-0
siipipyörien/pumppujen avaus ja tarkistus että lavat ei oo irti > ruiskaus CRCtä koteloon. Tiivistys Bilikan tahnalla.



Merivesipumppuun käyttäisin mielummin silikonia tai fairia, jos ei oo absoluuttista varmuutta, että impelleri on öljynkestävästä kumiseoksesta valmistettu.

Re: Eka kerta...

Lähetetty: 08 Heinä 2013 23:24
Kirjoittaja CC
Muutenkin cerssit voi jättää sinne kaupan hyllyyn, jos nyt ei ole jotain ruosteista ruuvia irrottamassa. Siinäkään se ei toimi kun kunnon öljyn ohentimena.
Nuo kaikki on hetkellinen apu voitelussa, se haihtuu nopsaan ja sen jälkeen paikat on entistä kuivemmat. Jos jotain haluaa voidella, niin tippakannu ja oikea öljy.
Ja sähkölaitteet kaipaa crc ym. aineita kaiken vähiten.

Re: Eka kerta...

Lähetetty: 09 Heinä 2013 00:10
Kirjoittaja MarkoMoisio
...vaihdelaatikosta vielä sen verran, että onko siinä vesijäähdytys kun näyttäisi vanha vesiputki menneen yhdestä rööristä laatikon sisään ja toiselta puolelta ulos ? Niin ja vaihdelaatikkohan oli Volvo Penta... :)