Yanmar 2GM voimansiirto-ongelmia, neuvoja kaivataan

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
laivakoira
Viestit: 76
Liittynyt: 10 Kesä 2012 14:32

Yanmar 2GM voimansiirto-ongelmia, neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja laivakoira » 02 Heinä 2013 20:39

Ostin tuossa vanhan fiskarin jossa on Yanmar 2GM - moottori. Moottori hyrrää mainiosti ja akselisto pyörii potkuriin asti laakereillaan normaalisti. Ongelmana on kuitenkin melko hidas käyntinopeus eteenpäin, vene kulkee maksimissaan 3 solmua.

Ajoin moottoria täysillä kierroksilla ja tällöin kone/voimansiirto alkoi "nykimään" edespäin. Tuntui että kone yrittäisi saada lisää kierroksia akselille, mutta se jäi vain nytkytysasteelle. Vaikea selittää, mutta tuntui että kone antaa kaiken voiman mutta jokin vaihteiston puolella nykii niin, ettei koko voima pääse tasaisesti välittymään akselille.

Pakilla ajettaessa kone antaa hyvät tehot ja homma toimii normaalisti. Eli pakki kunnossa, vika on vaan eteenpäin mentäessä.

Osaisiko joku kokenut konemies tai muuten asiaan vihkiytynyt arvailla mistä ongelma voisi johtua?

Kiitos taas kaikille kommenteistanne.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Yanmar 2GM voimansiirto-ongelmia, neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja pellamo » 02 Heinä 2013 20:46

Katsoppa ettei potkuri hinkkaa perälaakeriin kun on "työntö" päällä.
Tai jos on painelaakeri niin katso ettei akseli pääse liukumaan sen läpi -> nivelet tökkii jos on sellaiset.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Yanmar 2GM voimansiirto-ongelmia, neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Simon » 02 Heinä 2013 21:38

Olettaisin kertomuksesi perusteella, että vaihteiston pronssinen kartiokytkin on kulunut, mutta ennenkuin otat kytkimen pois korjattavaksi, niin koitappa suoritta seuraavanlainen toimenpide: ota kytkimestä kaikki öljyt pois (todennäköisesti "mitäsattuu"), laita vaihteisto täyteen polttoöljyä ja pyörittelet vaihteistoa eteen-taakse hiljaisilla kierroksilla, tee toimenpide vaikka pari kertaa ja tyhjennä vaihteisto pesulöpöstä.
Täytä vaihteisto uudella AUTOMAATTI VAIHTEISTO öljyllä.

Tällä tempulla olen muutaman Yanmarin (sama kuin Hurt) vaihteiston "korjannut"
Ja sitten syy: epäpuhtaat tai mitäsattuu öljyt "sittaantuu" em. kartiokytkimeen ja kytkimen esijännitysjousi ei pysty lukitsemaan kunnolla tuota kartiota paikoilleen.

Tämä nyt ensin tuli kuvaamistasi oireista mieleen, joten tuo pesuhomma on aika helppo toteutta ennenkuin isompaa juttua alkaa suunnitella.

Niin ja vielä: oletan, että olet tarkistanut vaidevaijerin oikean toimivuuden.

laivakoira
Viestit: 76
Liittynyt: 10 Kesä 2012 14:32

Re: Yanmar 2GM voimansiirto-ongelmia, neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja laivakoira » 02 Heinä 2013 22:16

Ja jatkoa seuraa...

Piti lähteä vielä veneellä käymään, kun ongelma vaivasi. Tutkiskelin vaihdevipua, ja huomasin että kun vaihdevipu on R asennossa niin vene kulkee eteenpäin ja kun on F asennossa niin taaksepäin. Kun F on forward ja R reverse (manuaali vahvistaa tämän) niin ilmeisesti vaihdelaatikko ja potkuri ei ole samaa mieltä siitä mihin suuntaan ollaan menossa. Kaikkeen sitä törmää. Eli onko nyt ainut selitys tähän että potkuri on asennettu väärinpäin vai vieläkö missaan jonkun asian?

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Yanmar 2GM voimansiirto-ongelmia, neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 02 Heinä 2013 22:58

Katsoppas voiko kaapelin asentaa ns väärälle puolelle vaihteiston akselia.
Eli jos vaihteistossa oleva vipu on käännetty 180 astetta niin vaijeri kääntää vipua juuri väärinpäin.
Onko jotain ollut edessä ja ongelmaa on ratkaistu kääntämällä vipua?
Itse törmäsin kerran tuohon tapaukseen. Oli ollut vaan laiska kaapelin asentaja.

Aleksi

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Yanmar 2GM voimansiirto-ongelmia, neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Simon » 03 Heinä 2013 00:23

Nyt kun valaisit asiaa vähän enempi, niin voitaneen vain todeta, että ostamassasi aluksessa on vasenkierteinen potkuri, joka ei soveltune ko. pakettiin.

Ilmeisesti ed. omistaja on vain pikkuisen peruutellut kirkonkylän lahdella ja tyytynyt siihen.

laivakoira
Viestit: 76
Liittynyt: 10 Kesä 2012 14:32

Re: Yanmar 2GM voimansiirto-ongelmia, neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja laivakoira » 03 Heinä 2013 08:07

Kiitoksia vinkeistä ja kommenteista. Mikäli siis kyseessä vääräkierteinen potkuri, niin mistäs sitä nyt osaa ostaa tuohon veneeseen sopivan potkurin? Moottori siis Yanmar 2 GM 13 hp, vene 7,60 pitkä puoliksi katettu fiskari, leveyttä noin 2,30. Runkonopeuden pitäisi olla kaiketi jotain 6-8 solmun luokkaa. Vai riippuuko oikean potkurin löytäminen vielä potkuriakselin läpimitasta, vai onko se yleensä vakio? Tässä taas aloittelevan puuveneilijän kimurantteja kysymyksiä...

laivakoira
Viestit: 76
Liittynyt: 10 Kesä 2012 14:32

Re: Yanmar 2GM voimansiirto-ongelmia, neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja laivakoira » 03 Heinä 2013 08:09

Ainiin ja veneessä ollut alunperin moottorina Wickström 3 pyttyinen jostain 1940-luvulta, mikäli se vaikuttaa vannasputken ja akselin kokoonpanoon.

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17

Re: Yanmar 2GM voimansiirto-ongelmia, neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja palonte » 03 Heinä 2013 16:10

Vaikuttaa tosiaan siltä, että moottorin vaihdossa on jäänyt remppamieheltä huomioimatta potkurin kätisyys. Varmistaisin kuitenkin asian ensin. Näissä vehkeissä potkurinakseli kuuluu pyöriä eteenpäin ajettaessa samaan suuntaan kuin kampiakselinkin, eli melko helppo kokeilla. Jos nyt kuitenkin epäilys osoittautuu oikeaksi, eli hölmöläisten hommiksi, niin saattaa olla että vaihteisto on ottanut jo hiukan itseensä ja suosittelisin edellä ohjeistettua pesua. Kartiokytkin toimii siten, että potkurinakselissa ei ole erillistä painelaakeria, vaan se on vaihteistossa. Näin ollen potkurin työntö kohdistuu vaihteistoon ja auttaa kytkentäkartion kiristystä. Mikäli potkuri on ollut vääränkätinen, on eteenpäin ajettaessa työntö mennyt vaihteiston laakeroinnin kautta, eikä F kartion kautta koska kytkennän on hoitanut R kartio ja peruutettaessa taas toisinpäin, eli siis työntö/veto on aina heikentänyt kartion kytkentää. Veikkaan ja toivon että kyseisellä ratkaisulla ei tosiaankaan ole ajeltu kuin naapuriin ja takas ja sitten myyntiin. Katso akselin paksuus, potkurin halkaisia ja nousu, veikkaan että palstalta löytyy varaosa, itsellänikin joitain tuon kokoluokan ropelleja on.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10 Joulu 2005 20:56
Paikkakunta: Eurajoki

Re: Yanmar 2GM voimansiirto-ongelmia, neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja riskila » 03 Heinä 2013 18:02

Nyt kyllä Palontella meni pyörimissuunnat sekaisin. Wickströmmin ja Volvon potkuri pyörii eteenpäin ajaessa samaan suuntaan kuin kampiakseli Yanmarissa taas vastakkaiseen suuntaan.

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17

Re: Yanmar 2GM voimansiirto-ongelmia, neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja palonte » 04 Heinä 2013 19:18

No p...le , näin muuten on. Piti oikein kaivaa Yanmarinin käyttöohjekirja esiin ja tarkistaa, mutta näinhän se onkin, että yanmar ei kuulu samaan ryhmään volvon kanssa, eli siinä on "pudotusvälitys" jolla potkurilinjaa on saatu alemmas, jolloin pyörimissuuntakin sitten kääntyy, eikä muuten kartiokytkinkään saa sitten sitä työntöä itselleen avuksi, joten koko höpinän saa unohtaa. Sori 8}
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

laivakoira
Viestit: 76
Liittynyt: 10 Kesä 2012 14:32

Re: Yanmar 2GM voimansiirto-ongelmia, neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja laivakoira » 04 Heinä 2013 19:31

Kyllähän sieltä tosiaan vasenkätinen potkuri löytyi, pultti kyllä irtosi puuhastelun jälkeen mutta potkuri valitettavasti ei. Peräsimen läheisyyden takia ulosvetäjä ei mahdu akselin päähän suoraksi ja vetämään potkuria ulos. Kaiken lisäksi suoritin hommaa n. 10cm pinnan alla, joten kuumailmapuhaltimella ei pääse potkuria lämmittämään. Pienellä lekan kolkuttelulla ei irtoa. Onko mitään kikkakolmosia tai toimia työkaluja potkurin irrottamiseen ahtaassa paikassa?

Ja vielä tätä viestiketjua lukeville, jos joltakulta löytyisi kolmilapainen potkuri, (14" x 10" tai 11", kartion pieni pää 17mm, kartion pituus 65mm, akselin paksuus 25mm) niin voisin ostaa pois. Valitettavasti kartion isompaa päätä en päässyt vielä mittaamaan, kun ei se potkuri irtoa.

Vaihdossa saa halutessaan siis wickströmin vasenkätisen potkurin, 15" (noususta ei tietoa, vielä). Ja myyntiinkin tuo joutaa, kun en tarvitse pakkipotkuria.

Selmari
Viestit: 1
Liittynyt: 10 Syys 2014 21:35

Re: Yanmar 2GM voimansiirto-ongelmia, neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Selmari » 10 Syys 2014 21:57

Mikä oli ongelma näin jälkikäteen kyseltynä? Mulla oli sama ongelma mutta taisin löytää vian liian myöhään ajellessani kesälomareissulla. Eli vaihdevaijerin säätö auttoi mulla, mutta jumputus taisi jo hajoittaa jotan vaihdelaatikosta koska veto ei ole vieläkään tasainen vaikka säätö on jo maximissa.

Ostin veneen ja aina eteenpäin lähtiessä miltei koko vene hyppi/jumputti mutta kun lisäsi kaasua (kone oli hyppiä pedistä irti) ja odotti hetken niin vaihde loksahti paikoilleen ja veto oli tasainen. Tätä kun kesti parisen viikkoa ja monta kertaa päivässä (siirryin satamasta toiseen usein), kunnes löysin vian ja taisi olla jo myöhäistä.

Vastaa Viestiin