W2 käynnistys

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
jaakkora
Viestit: 34
Liittynyt: 01.03.2007 16:33

W2 käynnistys

Viesti Kirjoittaja jaakkora » 01.07.2013 9:10

Moro,

löytyykö keneltäkään vastaavia kokemuksia W2 motin kynnistämisestä eli oman W2 pyöräytän käyntiin veivillä - kylmä kone lähtee nätisti käyntiin monesti jopa ilman 'ryyppykupin' käyttöä ja kuumanakin motti käynnistyy moitteettomasti, mutta jos koneen antaa jäätyä 15-20 minuuttia, sen jälkeen saa sitä sitten veivatakin oikein olan takaa ennenkuin se käynnistyy. Eilen viimeksi kävi näin - hikihän siinä tulee kun aurinko paahtaa taivaalta ja kymmenen paria uteliaita silmiä seuraa rehkimistä ranmalta, miettien, että eiköhän tuokin moottori joutaisi jo 'kierrätykseen'. Sellaisen havainnon eilen tein, että bensan tuoksu oli aika voimakas, joten saatoin 'kastella' tulpat kun käytin liikaa käsiryyppyä (=sitä vipua siinä kaasarin kupeessa) yrittäessäni saada konetta käymään.

t:Jaska

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: W2 käynnistys

Viesti Kirjoittaja Simon » 01.07.2013 10:17

Huomenta vaan. Ilmiö on kovasti tuttu. Mulla on W-1 E malli, mutta anatomiahan noissa koneissa on sama. Yhden kesän tuonkanssa taistelin, kunnes ongelma ratkesi seuraavasti: imusarjan (esilämmitin) jälkilämpö kuumentaa kaasuttajan ja nykyinen bensiini menettää puhtinsa, joten käynnistys ei onnistu ennen kuin tyjää kaasarin ja kone saa uutta ainetta, em. on vain ensiapu, mutta toimii.
Tuon ikävän ominaisuuden korjasin lisäämällä paksumman tiivisteen kaasarin ja imusarjan väliin ( n. 4 mm ). Kaksi kesää olen tuolla nyt ajellut, eikä mokoma ole enää juonitellut.

MÖsteri
Viestit: 1179
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: W2 käynnistys

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 01.07.2013 12:34

Moi.

Vähän samaa kai on ollut, ja alkuaikoina mä tein kans sen paksumman tiivisteen kaasarin ja etulämmittäjän väliin. Mutta mä en kyllä ihan 100% varma ole, onko sillä merkitystä.. Mä oon aika paljon verkkoja nostaessa käynnistellyt, ja mun kone lähtee vielä aika pitkän tauon jälkeenkin kun avaa hiukan kaasua ja heittää yli puristuksen. Jos ei melko heti lähde, niin pistän yhden kupin ryyppyä, ja sitten lähtee. Mun käsityksen mukaan siinä on ihan seoksesta kyse, ei liikaa muttei liian vähääkään bensaa.. Sitä ryyppyvipua en käytä koskaan, enkä itseasiassa ole tainnut ikinä saada sillä konetta edes järkevästi käyntiin, tietää mun koneessa vaan turhaa veivaamista.

Minäkin olen joskus veivannut vallan hirveästi ja nimenomaan kastunutta konetta. Jos bensa alkaa jo haista, niin sulje hana, kuivaa tulppa ja pyörittele konetta hetki ilman puristusta, että saa ylimääräiset bensat pois, sitten vaan kupista ryypyt ja jo lähtee, sitten se hanakin auki. Ei kannata veivata, jos ei muutamalla lähde niin nollaa tilanne ja anna oikea seos bensaa.

:)

jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16.03.2007 13:18
Paikkakunta: mustasaari

Re: W2 käynnistys

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 01.07.2013 13:52

Ominaisuus tuo taitaa olla,oma w2 on ihan samanlainen.Tulppia on vaikea saada kastumaan ryypyllä;mulla ainakin ylimääränen bensa valuu pihalle,ja siitä johtuu haju,Säätösuutinta vähän rikkaammalle,ja vain vähän kaasuläppää auki niin lähtee paremmin tuossa tilanteessa.
Ja mösterille tiedoksi että ryyppy päällä nämä ei ikinä käyntiin jääkään,vaan ensin veivataan muutama kierros ryyppypäällä ja sitten ykkösellä kayntiin(kylmänä)...

Vastaa Viestiin