Voimalinjan värähtelyt

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Voimalinjan värähtelyt

Viesti Kirjoittaja palonte » 26.06.2013 10:23

Tulinpa pitkän tauon jälkeen katsomaan että onko foorumilla vielä aktiiveja, ja hyvältähän täällä näyttää.
Laitanpa kyselyyn värähtelyasian, eli itselläni on tällä hetkellä Albatros 26 (siis ei puuta) ja tein remontissa aika paljon töitä sen eteen, että erilaiset äänet ja hälyt saataisiin minimoitua. Koneeksi valitsin mm. 4-syl. bensakoneen, jonka asensin kumeilla kelkaan, jonka puolestaan taas kumeilla runkoon jne..
Suorat moottoriäänet onkin nyt aika hyvin hallussa ja viimeiset hälyt sillä puolen johtuvat muutamista aukotuksista ja keskeneräisyyksistä. Niinpä nyt sitten korostuvat voimalinjan värähtelyt, jotka lasikuituisessa rungossa vain vahvistuvat.
Jos jätetään perinteiset linjaus ym asennuksen laatuun liittyvät kommentit pois ja keskitytään erilaisten rakenteiden vertailuun. Ilmeisesti lapamäärän kasvatus 3 -> 4 olisi yksi hyvä keino, mutta mitenkäs itse akseli ja sen laakerointi.
Nyt rakenne on perinteinen "märkäputki", jossa takalaakeri on kumia ja vesi velloo vannasputkessa, joka on sisäpäästään tiivistetty perinteisellä rasvavoidellulla "nahkapaskalla". Toimisiko tiukasti laakeroitu paremmin (vai peräti huonommin).
Samoin akseli on kiinni vaihteistossa tiukasti, löytyisiköhän tähän väliin jokin värähtelyjä vaimentava elementti? Tosin on huomioitava, että vaihteisto on perinteinen kartio (Volvo-RB), joka edellyttää potkurin työnnön tulevan läpi.

Kiinnostuksesta kiitollinen
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Voimalinjan värähtelyt

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 26.06.2013 19:40

Moi.
Monessa lasikuitupaatissa aallokkokin saa perärungon kumisemaan.
Siispä itse miettisin sitä onko itse potkuri ja sen tekemät pyörteet syypäänä ?
Onko siis potkurin päällä tyhjä rumpu joka voimistaa potkuriääniä ja ravistusta.
Jos sielä on tyhjää tilaa niin kokeile heittää raskaita märkiä vilttejä tuon lasikuidun päälle ja koita josko massan muutos vaikuttaa käytetyllä kierrosluvulla ääneen.

Itse akseli voi viedä koneen värinöitä runkoon ja niitä saa pois akseli liitäntää koplaamalla.
Mutta se voi olla pieni tekijä. Mutta melko kallis fixata.

Esim troolareissa potkuri pistää koko perän heilumaan. Tosin rusettikín on isompi. Siittä johdin tuon ajatuskuvion.

Aleksi

Avatar
CC
Viestit: 815
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Voimalinjan värähtelyt

Viesti Kirjoittaja CC » 26.06.2013 22:35

Veikkaan ettei tuo "kahdet kumit"-systeemi ole hyvä. Varsinkaan jäykällä akselikytkimellä. Tosin jos molemmat kumisetit on hyvin jäykkiä, ongelmia ei ehkä siitä tule. Ei tosin vaimennustakaan. Jos ne kumit on löysät, tarviit ehdottomasti uuden painelaakeroinnin ja nivelakselin väliin.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

matti
Viestit: 1915
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Voimalinjan värähtelyt

Viesti Kirjoittaja matti » 27.06.2013 7:58

Luulen, että halvin parannuskeino on laittaa joustolaippa kytkimen ja akselin väliin, sallii jopa 2 asteen kulmamuutokset, estää äänen johtumisen kytkimestä. http://www.tekno-marine.fi/netTuote08sivu57ja58.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuten CC mainitsi, kahdet kumit koneen "alla" ja jäykkä akselisysteemi ei välttämättä toimi, luulen, että potkurin työntö painaa konetta hieman pois linjasta ja näinollen pakottaa akselin kaarelle joka eittämättä aiheuttaa värähtelyjä (jollakin) kierrosluvulla
ja kuten Venealeksi sanoi kuttaperkkaboksi itsessään toimii kaikupohjana, raskasta mattoa!, V-M käytti D-T;ssa moottorikopassa jotakin bitumimattoa???

patrick
Viestit: 70
Liittynyt: 02.08.2006 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Voimalinjan värähtelyt

Viesti Kirjoittaja patrick » 27.06.2013 15:58

Tästä vaimennukseen Noise killer

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Voimalinjan värähtelyt

Viesti Kirjoittaja palonte » 27.06.2013 16:34

Tuopa ei ollut mieleen, että värähtelyä voisi vaimentaa myös raskasmatoilla potkurin ympäristössä. Kiitos sillä ajatuksella voi olla hyvinkin käyttöä. Mitä tulee "kaksien kumien" kiinnitykseen, pitänee rakennetta hieman tarkentaa.
Alkuperäisen moottorikiinnityksen paikalla on teräksinen "kelkka", johon vaihteistokin on kiinnitetty, eli siis vaihteiston työntö viedään alkuperäisten jäykkien kumien kautta runkoon. Moottori puolestaan on kiinnitetty tähän kelkkaan pehmeillä kumeilla, jolloin moottorin värähtelyt eivät mene runkoon. Tältä osin ratkaisu toimii loistavasti. Moottorin ja vaihteiston välissä puolestaan on nivelakseli, joka sallii kaikenlaiset pituus/vääntö ym. virheet. Tämänhetkiset hälyäänet ovat mielestäni nimenomaan potkurista/potkuriakselista johtuvia. Tosin jotain lisä-ääntä saattaa tulla omatekoisesta em. mainitusta nivelakselista, mutta ne tunnistuvat äänien joukosta silloin kun voimalinjan läpi ei välitetä vielä kunnolla voimaa. Projektista on muutamia kuvia ohessa, mutta näkyy gallerian päivitys jääneen hiukan kesken.... pitänee päivittää.
https://picasaweb.google.com/1161694919 ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Voimalinjan värähtelyt

Viesti Kirjoittaja pellamo » 27.06.2013 21:51

Tuo nivelakseli välissä pilaa kaiken mitä olet yrittämässä pois.(se sotii kaikkea fysiikkaa vastaan kun työntö pitää saada kytkimelle)
Hommaa vain fiiberilaippa kytkimen ja potkuriakselin väliin ja "linjaa" kunnolla.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

matti
Viestit: 1915
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Voimalinjan värähtelyt

Viesti Kirjoittaja matti » 30.06.2013 12:04

Mielenkiintoista!
Näyttää toimivalta. Kuten itse sanoit, äänet johtunevat potkurista ja akselistosta.

Oletko jo tarkistanut potkurin staattisen ja dynaamisen tasapainon, akselin suoruuden jne?

Kokemuksesta; jos (yksi) potkurin lapa on hieman vääntynyt-nousua oli enemmän kuin muissa, aiheutti huomattavan kovan jumputtavan äänen.
Kasaa koko pyörivä akselisto yhteen irrallisena ja tarkista kokonaisuuden tasapaino.

Hieman ohi topikin; ei erotu kuvista, ainakaan minun näöllä, miten ratkaisit pakosarjan jäähdytyksen?

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Voimalinjan värähtelyt

Viesti Kirjoittaja palonte » 30.06.2013 16:57

Mitähän Pellamo tarkoitti kommentillaan, ehkä ymmärsit nivelakselin paikan väärin. Nivelakseli on moottorin ja vaihteiston välissä, mutta potkuriakseli kyllä "kovaa" vaihteistossa, jolloin akselin työntö tulee kyllä vaihteistolle, niinkuin kartiokytkimellä kuuluukin.
Pakosarjan jäähdytys on oma juttunsa, suhteiden avulla pakosarja pinnoitettiin sekä sisältä että ulkoa, ruiskutettavalla keraamisella pinnoitteella (samaa kamaa suihkumoottoreiden turbiinilavoissa), jolloin sen lämmönjohtavuus romahti. Pakosarjasta kärsii ottaa kädellä kiinni moottorin käydessä, eli siis ei kaipaa vesivaippaa. Käytetty jäähdytysvesi ajetaan pakoputkeen heti sarjan jälkeen, joten homma siitä eteenpäin hoidossa perinteisesti.
Vaikka kommentit sinänsä hyviä, ei kukaan ottanut kantaa alkuperäiseen kyssäriin. Eli itse hieman epäilen että vesivoideltu takalaakeri (sinänsä hieman löysä rakenne) yhdistettynä aika lyhyeen potkuriakseliin vahvistavat potkurin värähtelyjä. Auttaisiko tiukempi laakerointi/akselin tuenta ongelmaa, vai kävisikö niin, että värähtelyt tulisivan kovan laakeroinnin kautta vain pahemmin runkoon?
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Voimalinjan värähtelyt

Viesti Kirjoittaja pellamo » 30.06.2013 19:48

Jep.Anteeksi. Luin huolimattomasti alustavat jutut :P
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
CC
Viestit: 815
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Voimalinjan värähtelyt

Viesti Kirjoittaja CC » 30.06.2013 23:39

En usko, että lyhyt akseli lisää värähtelyjä. Pikemminkin päinvastoin. Vaikea tuosta on kuulematta arvailla, eikä varmaan osuis arvaamaan, vaikka kuuliskin. Lavan paineisku kyllä on yksi mahdollinen, varsinkin jos lapa menee läheltä pohjaa tai muuta rakennetta.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Mk-0
Viestit: 12
Liittynyt: 08.06.2013 10:53
Paikkakunta: Vaasa

Re: Voimalinjan värähtelyt

Viesti Kirjoittaja Mk-0 » 01.07.2013 0:30

CC kirjoitti:En usko, että lyhyt akseli lisää värähtelyjä. Pikemminkin päinvastoin. Vaikea tuosta on kuulematta arvailla, eikä varmaan osuis arvaamaan, vaikka kuuliskin. Lavan paineisku kyllä on yksi mahdollinen, varsinkin jos lapa menee läheltä pohjaa tai muuta rakennetta.
Samaa veikkaan itsekin. Mun Haiveli 900 alkaa resonoimaan steevin kohdalta , kun vauhti ylittyy yli 9 solmua. Päättelin, että mulla on liian vähän etäisyyttä potkurin lavan päästä steeviin, minkä tulen muuttamaan, kun joudun tekemään enemmän tilaa suuremmalle potkurille (17">>19")
ainakin 6 senttiä pyrin tekemään hajurakoa ja samalla muotoilen kaikki reunat, että veden virtaus olisi mahdollisimman laminaarista.

vaeltaja
Viestit: 1
Liittynyt: 01.01.2007 17:28
Paikkakunta: Lahti

Re: Voimalinjan värähtelyt

Viesti Kirjoittaja vaeltaja » 18.08.2013 22:38

Uusin perästeevin meriläisprojektiini. Siinä tuli eteen potkurin ympäristön muotoilu. 6 senttiä on liian pieni tila, potkuri alkaa kavitoida, on oltava vähintään 12 senttiä jotta se saa ehjää vettä siipiinsä. Kavitointi on vaarallinen ilmiö, se syö potkurin pilalle jos jatkuu pitkään ja ajetaan vähänkin isompaa kovaa. Lisäksi sen potkurin edessä olevassa tilassa ei saa olla teräviä reunoja. Keskellä voi olla pari, kolme senttiä tasaista pintaa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Voimalinjan värähtelyt

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19.08.2013 11:57

Juu bitumimattoahan se mulla on siellä konekopan kuorten välissä. Muutamiin lasikuituveneisiin on noita potkuriääniä tullun vaimennettua samalla tavaralla eli liimattavalla kattohuovalla ns. pintakernillä. Ainakin yhdessä Seabeessä ja parissa Kulkurissa on riittänyt 3-5 kerrosta huopaa potkuriäänten eliminointiin. Halpa ja helppo konsti hiljentää potkuriääni joita tahtoo aina olla lasikuitu-uppoumarunkoisissa - nehän tulevat esille vasta kun vene on muualta saatu hiljaiseksi, vähän tavallaan kuin uudeksi ääneksi kommentiteilla: "...tuommosta ääntä ei ole ennen kuulunut..."
Kuumailmapuhaltimella vaan sopivaksi leikeltyä paloja paikoilleen. Ja jos pitää saada pois niin repii ja kaapii enimmät piet ja pyyhkii loput vaikkapa moottorinpesuaineella.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Mile
Viestit: 1176
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Voimalinjan värähtelyt

Viesti Kirjoittaja Mile » 26.08.2013 10:48

Potkuriin ei kukaan kommentoinut mitään.
"Ässä-Käyrälapaiset " High skew potkurit ovat ainakin väitteiden mukaan hiljaisempia kuin perinteiset "mikkihiiren korvat" Myös potkurin alla oleva kalarauta saattaa aiheuttaa paineiskuja runkoon ; 3 tai neljä tai viisi lapaa riippuu siitä montako lapaa ja tukea osuu yhtäaikaa akselin tukien kölin ja muiden härpäkkeiden kohdalle. Kun potkuri tuettu perinteisellä I tuella eli yläpuolella köliä tai perästeeviä ja alapuolella kalarauta niin 2 tai nelilapaiset paukuttavat pahiten koska niissä kaksi lapaa iskee yhtä aikaa tukien kohdalta , eli silloin 3 laipainen ja 5 lapainen hiljaisimmat. Jos taas potkuria tukemassa esim. Y-tuki niin silloin parillinen määrä lapoja hyvä,. ... pääasia ettei tule kahden tai useamman lavan yhtäaikaista paineiskua.

Raskasmattoja ja bitumia tai nykyaikaisia valettavia PU äänieristemassoja voi käyttää paitsi juuri potkurin kohdalla myös pitkin runkoa vaimentamassa rungon resonointia ; kauttaaltaan kattava ei näiden peittojen tarvitse olla; sopivissa laajoissa kumisevissa pinnoissa vaan.
Mile

Vastaa Viestiin