Sivu 1/2
Vuotoa ja ilmaongelmaa
Lähetetty: 09 Kesä 2013 13:25
Kirjoittaja tsephyr
Laskin tuossa veneen veteen ja vaikuttaa muuten tiiviiltä mutta tuosta patikasta tihkuttaa sen verran että pilssi tärähtää käyntiin pariin otteeseen vuorokaudessa. Rasvaa siihen jo puristin. Mikäköhän on tuon patikan nimi ja mitenkä sitä pitäs tiivistellä? Toinen ongelma joka jo viime kesänä kiusasi on ilman kerääntyminen polttoainesuodattimeen. Kymmenkunta tuntia kun ajelee niin suodatin on puolillaan ilmaa ja käynti alkaa ontumaan. Täytön jälkeen taas toimii mainiosti. Kone on vanha 1 pyttynen Arona diisseli. Tietäskö joku mitenkä se tuolleensa?
Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa
Lähetetty: 09 Kesä 2013 22:04
Kirjoittaja pellamo
Se on vaseliinikuppi jonka pitää olla täynnä ja sen kantta ruuvaamalla se prässää rasvaa vannasputkeen.
Jos sen kautta nyt vuotaa niin siellä on liian vähän vaseliinia

pistä prässillä niin paljon että sitä alkaa tursuta potkurin vierestäkin puslan läpi pikkuisen ulos

loppuu tippaisu.(Jätä se kuppi vieläpä täyteen niin pelkkää kantta kiinnipäin vääntämällä se puskee rasvaa putkeen)
Se sun polttoainelinja nyt vaan repii ilmaa tankin ja suotimen väliltä jostain klemmariliitoksesta yms....
Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa
Lähetetty: 10 Kesä 2013 23:31
Kirjoittaja raimå
Pienenä huomiona, kannattaa käyttää sitä vesivaseliinia venekaupasta eikä normaalia vaseliinia. Normitavara ei tiivistä nimim. kokemusta on:)
Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa
Lähetetty: 14 Kesä 2013 13:24
Kirjoittaja tsephyr
Vuoto korjaantui rasvalla ja ilmavuoto on ilmeisesti siirtopumpussa. Arvelin pistää sähköisen pumpu tilalle kun semmonen kaapista valmiina löytyi.
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=28-1206" onclick="window.open(this.href);return false;. Tarvinneeko mitään releitä laittaa jos pumpun laittaisi valollisen napin taakse?
Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa
Lähetetty: 14 Kesä 2013 17:32
Kirjoittaja raimå
Osta mieluummin uudet tiivisteet ja kalvo siihen pumppuun. Otat pumpun handuun, etsit varaosat ja fiksaat kotosalla. Ihan kiva iltapuhde. Pomminvarma mekanismi, mitä taatusti mätänetin sähköpumppu ei ole.
Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa
Lähetetty: 14 Kesä 2013 22:27
Kirjoittaja pellamo
raimå puhuu asiaa pumpun suhteen

Elä sotke mitään turhaa sähköpumppua tollaiseen vehkeeseen.
Katso ja tarkasta kaikki liitokset letkuissa ja putkissa tankin ja koneen välillä.
Se ilma tulee siellä imupuolella jopa sellaisista liitoksista jotka päällepäin näyttävät "priimoilta".
Joku liitos kyllä päästää ilmaa sisään muttei "lepotilassa" vuoda ulos mitään joka vuodon paljastaisi.
Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa
Lähetetty: 16 Kesä 2013 21:45
Kirjoittaja matti
Myös polttoaineletku voi vuotaa, etenkin sellainen letku jossa on metallikudos päällä, itse letku voi olla viallinen ja sitä ei näe.
Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa
Lähetetty: 04 Touko 2014 22:56
Kirjoittaja tsephyr
Ilmaongelmat säiyivät vaikka kaikki liitokset tarkastettu ja uus polttoaineletku.. Outoa. Mutta nyttenpä ennen veteen laskua puristelin tuonne vaseliinikuppiin niin paljon vesivaseliinia että tuli hieman potkurin juuresta myös ulos. Rupesinpa sitten lueskelemaan aiheesta ja monessa paikassa sanotaan että ei saisi täyteen asti pistää jos on vesivoideltu potkurilaakeri??? Vaseliinia meni melkein tuubillinen ja potkuri pyörii kädellä melko raskaasti nyt kun koko vannasputki on täynnä.
Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa
Lähetetty: 05 Touko 2014 01:31
Kirjoittaja matti
Pellamo oletti,että on valkometallinen perälakeri, jolloin vaseliinin tulee voidella myös perälakeri, jos on kuminen segmentillinen perälaakeri, niin siloin ei tule täyttä koko vannasputkea.
Milainen se siirtopumppu on?
Jos sinä on sellainen loivan kartion tai lievästi pallomainen kansi päällä jossa ruuvqi keskellä, niin sen kannen alla on tiheä sihti ,jos se ontukkeutunut, niin aiheuttaa mahd ilmaongelmia
Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa
Lähetetty: 05 Touko 2014 08:14
Kirjoittaja bonito
Tuossa Motonetin mainoksessa oli maininta, että vain penssiinille, miksi diisseli ei sovi.
Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa
Lähetetty: 05 Touko 2014 11:42
Kirjoittaja tsephyr
Juu sen mallinen on pumppu. Eipä tuo kova homma ole kerran reissuun ilmata. Voihan vitjatti mitäköhän tuon rasvan kanssa nyt tekee ku potkurin pultti on hitsattu oikeen kutkulleen kiinni niin en saa akselia irti ja rasvoja pois.
Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa
Lähetetty: 05 Touko 2014 18:19
Kirjoittaja Jyde
Tuo kyseinen Motonet-pumppu on katsellut dieseliä erittäin läheltä paatissani ainakin vuodesta 2009 asti, sekä suostunut myös pumppaamaan sitä moitteetta joka kesä. Eli kyllä se jotenkin myös dieseliä kestää...
Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa
Lähetetty: 08 Touko 2014 12:30
Kirjoittaja tsephyr
Jaahas potkuriakseli irroitettu ja taas alko ihmetteleminen. Potkurin päässä ei noviisin silmiin näyttänyt olevan minkäänlaista laakeria vaan akseli oli vain hieman paksumpi noin 15cm matkalta. Onko tuttu systeemi?
Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa
Lähetetty: 08 Touko 2014 12:49
Kirjoittaja Kippo
Se on se "laakeri".Vastaavasti vannasputkessa on sitte kuminen "laakeri tai valkometallilaakeri
Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa
Lähetetty: 08 Touko 2014 13:03
Kirjoittaja aparaatti
ihan mielenkiinnosta..mitä matskua on se "valkometallilaakeri"?
Eikö venehommissa ole käytössä laakeripronssia liukulaakereissa? Esimerkiksi ruohonleikkureissa on liukulaakerit vain sellainen pronssiholkki.