Sopiva moottoriteho 6,5 metriseen fiskariin

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
HerraAkseli
Viestit: 13
Liittynyt: 03.10.2011 19:24
Paikkakunta: Helsinki

Sopiva moottoriteho 6,5 metriseen fiskariin

Viesti Kirjoittaja HerraAkseli » 01.06.2013 10:57

Terve,

Mikä olisi sopiva moottoriteho 6,5 m pitkään ja 1,6 m leveään fiskariin, jonka runkonopeus on 5-6 solmun välissä? Nurkista löytyy valmiiksi puolikuntoinen Wickström W-2, mutta veneessä on tällä hetkellä kiinni Vire 7. Ajettujen testien perusteella tuo pienempikin teho riittäisi, joten onko tuo W-2 hulluttelua ja tilan hukkaamista? Moottoripeti (ja luultavimmin akselistokin) menee joka tapauksessa uusiksi ja pohdin, että olisiko järkevämpää laittaa W-1 tai 1-pyttyinen Albin?

Koska kuvat on aina hyviä keskustelun herättäjiä, niin tässä tulevan moottorin koti:
Purkki

-Akseli

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Sopiva moottoriteho 6,5 metriseen fiskariin

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 01.06.2013 11:10

Moi,

Hauska vene sulla. Mun paatissa on W1, 5-metrinen avovene, ilman kantta. Siinä tehoa on yleensä riittävästi, mutta tiuhaan vastatuuleen ajaessa ja varsinkin aallokossa alkaa teho käydä vähiin, ei loppua, mutta käydä vähiin. Silloin saa ajaa hiukan "luovien", eli vaihtelee sivuvastaisesta toiseen hiukan. Mutta sellaiseen myteriin ei kovin usein joudu, jossei erikseen hakeudu.

Veikkaisin, että W1:llä ja sen oikealla potkurilla tuo vene kulkee runkonopeuttaan, joskin koneesta saa ottaa aina suunnillen kaikki viitisen heppaa irti. Mutta satamassa käännellessä, ja varsinkin tuulella satamassa ja vesillä voi olla kätevää jos on lisää tehoa.
Pystyisikö konepedin tekemään sen verran pitkäksi, että siihen voi nostaa myöhemmin pidemmän W2 halutessaan? Ja toisaalta eihän niissä ole pituuseroa kuin yhden sylinterinkannen verran, olisiko noin 20 cm, jos konekopan tekee ajatuksella, niin onko kokoero millään tavoin merkittävä käytännössä?

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Sopiva moottoriteho 6,5 metriseen fiskariin

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 01.06.2013 20:55

Onpa hirmu nätti paatti! Ihan oikeastaan vaan sitä kirjoittaakseni lähdin kommentoimaan :))

Sikäli MÖsterin ajatukset ovat vallan kompattavia, onpa hänellä jopa varsin hyvä verrokki ja sikäli empiiristä kokemusta asiasta. Itsellä tuli mieleen lähinnä koneen pituuden korrelaatio keulakapyysin käytettävyyteen. Kuvasta kun ei näy, jotta miten lähelle kulkuaukkoa yksipyttyinen Vire konekoppineen asettuu. Siinä W2:n viisitoistasenttinenkin lisä saattaa vaikuttaa käytettävissä olevaan kulkuaukkoon reilusti. Tämän tosin lienet itse jo huomioinutkin.

Niin tai näin, varmasti yksi- tai kaksimukinen toimii tuossa kumpi vain. Eihän sitä huonolla kelillä tuommoisella sunnuntaikruiserilla vesille lähdetä (eihän 8} ) joten viidelläkin hepalla pärjää, toisaalta ei tuplatkaan ole vielä liioittelua. Itse ajattelisinkin tilankäytön, saatavuuden javomien mieltymysten ajavan kriteereissä etusijalle.

Aurinkoisia veneretkiä!

Eeppo

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Sopiva moottoriteho 6,5 metriseen fiskariin

Viesti Kirjoittaja pellamo » 01.06.2013 22:07

Vire 7 on varmaan sopivan tehoinen mutta kakstahtisena sen "tunnelma" on kaiketi se miksi olet vaihtamassa.
W-1 on hyvä mutta w-2 se oikea jossa saundi ja kaikki on kohillaan.

Sun paatti on muuten tuttu kun se oli Oulussa Vaakunankylän rannassa n.3-4 pykälää kaverin paatista sivussa......Oikia karamelli :)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

uusalmi
Viestit: 25
Liittynyt: 26.06.2012 16:29

Re: Sopiva moottoriteho 6,5 metriseen fiskariin

Viesti Kirjoittaja uusalmi » 02.06.2013 0:03

Samaa mieltä kuin Pellamo; W2 on 13,4cm W1:stä pitempi, ei tärise ja vesilukko pakoputkessa antaa miellyttävän äänen. Ja tärkein; ei tarvitse ajaa isoilla kierroksilla, joten vanhakin kone kestää. Tehoreservi voi joskus edesauttaa matkantekoa! Potkuriksi niin iso 2-lapainen vasenkätinen kuin alle mahtuu ja nousu sopivaksi. Bonuksena saat juttuseuraa rannassa varmasti enemmän kuin Vireellä kulkiessa.

HerraAkseli
Viestit: 13
Liittynyt: 03.10.2011 19:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sopiva moottoriteho 6,5 metriseen fiskariin

Viesti Kirjoittaja HerraAkseli » 02.06.2013 21:17

Oulusta tuon kävin pari vuotta sitten hakemassa, joten sama vene varmastikin kyseessä. Pellamon päättely osui täysin nappiin: Vire lähtee vaihtoon väärän äänen takia :)) Lisäksi korkeahkot käyntikierrokset ja tämä hetkinen potkuri aiheuttavat myös kohtuu hankalan käsiteltävyyden satamassa, koska tyhjäkäynnillä mennään jo lähes runkonopeutta ja se on hieman haastavaa aloittelevalle veneilijälle.

Taidan teidän tukemana päätyä kuitenkin W-2:seen, koska sellainen tosiaan löytyy jo tallista. Täytyy purkaa se vielä osiksi, koska ostin sen "projektikuntoisena". Edellinen omistaja oli alkanut laittamaan konetta nippuun, mutta homma oli jäänyt kesken. Muutaman vuoden päästä hän ei enää oikein muistanut, mitä kaikkea oli koneeseen tehnyt, joten tarvitseen avata ja katsoa, mitä sisällä on.

Täytyy hieman tarkemmin mallailla nyt uuden moottorin paikkaa. Eteen päin sitä ei oikein pysty enää viemään, koska sitten ei kapyysiin ole enää asiaa. Kyllä se silti siihen sopimaan saadaan, joskin keula saattaa tarvita muutaman puntin tasapainottamiseen. Onko teillä hyviä ideoita moottorikoppaan, onko tullut vastaan mitään käytännöllisempää kuin normaali suorakulmainen laatikko?

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Sopiva moottoriteho 6,5 metriseen fiskariin

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 03.06.2013 12:55

Jep.

W2 käy varmaan aika kivasti, kuten W1:kin. Ehdottomasti kannattaa tehdä kunnon pakoputki ja siihen joko alkuperäinen tai ainakin sitä riittävästi muistuttava äänenvaimentaja. Vesihän siellä oikeanlaisen käyntiäänen tekee.

Toi oli erittäin hyvä pointti, että isommalla koneella voi ajaa vähän pienemmällä kaasulla konetta säästäen ja leppoisalla menolla. Mun paatissa on se hyvä puoli, että runkonopeus tulee vastaan jo vajaalla kaasulla normaalissa kelissä, niinpä riittää vähän vähempikin "varvaaminen". Toisekseen mun paattiin on alunperin istutettu 19 mm akseli ja aavistuksen liian pieni potkuri. Koneesta saa kaasutinta oikein kiusaamalla lähes 1700 rpm, kun W1 ohjekirjan mukainen on 1500 rpm, max. (W2 taisi olla 1600 ja W3 1700). Käytännössä teen niin, että säädän kaasuttimen antamaan täydellä kaasulla lähes 1500 kierrosta, jonka jälkeen seos alkaa käydä laihaksi. Kun ajelee jollain 1200 - 1400 rpm matkaa pysyy tulppa tällä tavoin juuri oikean värisenä ja puhtaana. Solexin kaasutin, ainakin omani, on sen verran horo vehje, että seosta säätäessä saa keskittyä siihen ettei kone saa turhan bensarikasta seosta. Sitten taas kun on kova vastatuuli, niin saattaisi olla, että oikeankokoinen potkuri toisi juuri sen joskus kaivatun teholisän.

W-sarjaan on ohjekirjassa lueteltu oikeat potkurikoot 2- ja 3-lapaiselle. Kannatta tarkistaa mikä sinne sun paatin alle mahtuu pyörimään. Jossei W2:n oma mahdu, niin tulee aika hakeminen potkurin kokojen ja koneen säätöjen kanssa.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Sopiva moottoriteho 6,5 metriseen fiskariin

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 03.06.2013 13:05

Konelaatikosta vielä. Mä tein omaani sellaisen kopan, että se kapenee ylöspäin. Vanhan oli joku tehnyt tasan suorakulmaiseksi. Kun käytännössä aina vene kallistuu sille puolen mihin astut moottorin ohi kävellessä, niin kopan yläreuna pökkää vielä erikseen koipeen, hankaloittaen ennestän kulkua. Aika tarkkaan tein sellaisen, että alareuna on moottorin kiinnitystassut juuri ja juuri peittävä, niiden kohdalle tuli pienet lovet. Koppa tietysti seisoo konepedin päällä. Ylhäällä kavennuksen määrittelee kaasuvivun vieressä oleva vesihanan nuppi, se pitää mahtua aukeamaan muutaman kierroksen. Kytkimen tappi on konekopan sisällä, mutta se on muuhun runkoon nähden siten, että se mahtuu olemaan. Koppaan on kätevä tehdä sisäpuolelle kytkimen taakse työkalulaatikko, mihin mahtuu jakari tulpan irroitusta varten, vaseliinipurkki ja ryyppykannu (bensalle :))

Useimmiten ajan kopan kansi poissa, koska koneen kanssa on kiva fiilistellä. Jos on porukkaa, niin sitten voi heittää kannen päälle hiljaisemman ajon ajaksi. Kylmällä ajan kansi raollaan ja lämmitän käsiä :)

Vastaa Viestiin