J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
J-P
Viestit: 68
Liittynyt: 26.05.2011 18:49
Paikkakunta: Sipoo/Inkoo

J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja J-P » 28.05.2013 21:43

Noniin. Paatti on vihdoin pihassa ja pääsen vihdoinkin puuhastelemaan sen parissa.
Moottori on Olympia mallia 2f 45. 2 syl, 6-10hp (900-1500rpm) ja ilmeisesti vm 58, jos oikein tulkkasin moottorin tunnistelaattaa.

Moottori kuulemma peruskorjattu jonka jälkeen ei käytetty(sain kaupassaa mukaan peruskorjauskuitit vuodelta 1990.) Pikkasen tuota kyllä epäilen: pakosarja oli sisäpinnaltaan ruosteinen ja moottorin päälle hätäisen näköisesti maalattu uutta väriä. Toisaalta koneessa oli öljyt sisällä ja pyöri käynnistyskammesta pyörittämällä, aika lupaavaa mun mielestä.

Starttimoottorille näytti olevan paikka koneen kyljessä, mutta sitä oli jossain vaiheessa tarvittu johonkin muualle. Vai olikohan laturin paikka. Vai onko näissä sellanen dynastartti systeemi? Joka tapauksessa tyhjä akselinpää(kulmavaihteella vissiin kampiakseliin), jonka vieressä paikka johon pultata jotain.
Onkohan se kovastikkin tarpeellinen toiminnan kannalta, jos tyytyy veivaamaan mottia käyntiin?

Osaisiko joku vinkata mistä saisi koneen käyttöohjeet? Tai vielä parempaa jos löytyisi korjaamokäsikirja. Sen verran oli monta hanaa yms että olisi kiva tietää mihin sittä vettä missäkin vaiheessa kuuluu ohjata 8| .

Mitäs ootte mieltä miten tuon koneen kanssa edetä.. Pistänkö vaan bensaletkut kiinni ja koittamaan että josko motti lähtee tulille(jonka jälkeen aistinvarainen vikadiagnoosi) vai kannattaako suosiolla joku paikka avata ja tarkistaa?

Kerkesin koneelle suorittaa vasta pikavilkaisun, joten katsotaan mitä vastaan tulee.. Jälkeenpäin miettiessä tuli mieleen että sytytystulpat oli kyllä paikoillaan mutta tulpanhattuja/ johtoja ei ollut kyllä missään.. Oliskohan se tyhjä paikka siellä akselin päässä ollut kuitenkin sytytyspuolalle? :P

Potkuriakselin tiivistys näytti olevan perinteisellä taliboksilla(vannasputken päässä kierrettävä "holkki" jonka alla ilmeisesti se tiivistysstaffi ja päällä kierrettävä rasvakuppi)? Potkurin päässä ei näkynyt mitään joten ilmeisesti vesivoideltu ja messinkiholkit sisällä, en kerenny kurkkaamaan.
Vannasputken ja moottorin välissä ei ollut akselilla mitään runkolaakeria, aiheutti ihmetystä että pitäisiköhän.
Potkurikin löytyi lattiatrallien alta kun purin niitä(JES, säästinpä senkin ostamisessa!) Potkuriakselin kartioon oli vedetty erkkaa ympäri, arvauksia miksi? Potkuria kun sovitin niin tuntui olevan ihan tiukka eli sopiva.

Tulipa taas romaani. Jatkan kysymystulvaa kunhan etenen projektissa.
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja pellamo » 29.05.2013 22:15

Se teline siinä koneen kyljessä on magneeton paikka josta tulee kipinä koneeseen.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

J-P
Viestit: 68
Liittynyt: 26.05.2011 18:49
Paikkakunta: Sipoo/Inkoo

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja J-P » 31.05.2013 22:27

Njaa.. mahtaako olla niin tarpeellinen jos vaan tyytyy veivaamaan vaihde päällää koko matkan 8}
Onko vinkkejä mistä puuttuvaa magneettoa kannattaisi lähteä etsimään? Onko olemassa muita sopivia magneettoja kys. koneeseen vai pitääkö olla just Olympiaan tehty orkkis?
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.

Avatar
ursus2
Viestit: 13
Liittynyt: 15.02.2007 9:27

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja ursus2 » 31.05.2013 23:58

J-P kirjoitti: Osaisiko joku vinkata mistä saisi koneen käyttöohjeet? Tai vielä parempaa jos löytyisi korjaamokäsikirja. Sen verran oli monta hanaa yms että olisi kiva tietää mihin sittä vettä missäkin vaiheessa kuuluu ohjata 8| .
Moro,käys hakemassa ohjekirjan englanninlielinen kopio täältä: http://www.uurastajan.com/olympia%20kayttoohje" onclick="window.open(this.href);return false;

T:KN
Pikkufiskari Olympialla.

J-P
Viestit: 68
Liittynyt: 26.05.2011 18:49
Paikkakunta: Sipoo/Inkoo

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja J-P » 28.10.2013 11:22

Rupee olemaan Olympia purettuna palasiks ja maalinpoistot pitkällä.. Eikä menny ees kauaa! (Ens juhannuksena sitten?)
Milläs tota kannattais alkaa maalailemaan?
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.

J-P
Viestit: 68
Liittynyt: 26.05.2011 18:49
Paikkakunta: Sipoo/Inkoo

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja J-P » 31.10.2013 10:39

Vastaan itse: rostexia alle ja miranoolia päälle.
Kone mustaks, huoltokohteet punaseks ja messingit kiiltäväks.
Mites pysyykö miranoli kannessa kiinni? Onhan sielläkin kumminkin vedet sisällä..
Pakosarjaan suosiolla jotain blacksatin tai velvet tjsp erikoistavaraa..

Jos joku on tehnyt makeavesijäähdytystä lämmönvaitimella olympiaan otan kiitollisena vinkkejä vastaan
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 31.10.2013 13:43

moi,

Rostex ja miranooli toimii oikein hyvin, myös kannessa. Kuumaan pakosarjaan toimii varmaan ehdottamasi aineet, mutta itse aion käyttää zingaa ja hellahopeaa.

Jäähdytykseen lämmönvaihdin voi olla jopa tarpeettoman monimutkainen. Näihin on perinteinen ns kölijäähdytys. Siinä tehdään pohjaan esim kölin viereen putki, jonka kautta lämmennyt jäähdytysneste kiertää. Tämän lisäksi pitää olla pieni paisuntasäiliö. Ja pakoputkeen pitää jotenkin ajaa merivettä jäähdyttämään, tämä on tehty joko erillisellä pumpulla tai sitten jollain kaapparisysteemillä.

Löytänet lisää hakusanalla kölijäähdytys, ja ruotsalaisella Träbåtsakuten -sivustolla on jopa kaavakuvalliset ohjeet tällaisesta.

J-P
Viestit: 68
Liittynyt: 26.05.2011 18:49
Paikkakunta: Sipoo/Inkoo

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja J-P » 31.10.2013 19:36

Kuulostaa kyllä fiksulta tuo kölijäähdytys!

Pitää syventyä syvälle sisimpääni ja pohdiskella veneen tulevaa käyttöä tarkemmin.
Voi olla että sillä kolutaan luotoja ja saaristoa enemmänkin, pohjakosketukset todennäköisiä..
Ei huvittais jäädä jäähdytysputkesta kiinni :))
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 31.10.2013 23:29

Joo, aina kannattaa tarkkaan miettiä mikä on sopivin omaan paattiin.

Jäähdytysputket on yleensä kölin kahtapuolta, siinä missä pohja kaartuu köliksi. Siten ne ovat periaatteessa suojassa, vaikka köli menisi kiveä pitkin. Periaatteessa jäähdytysputken rikkoutuminen ei meinaa mitään, silloin kone vain palautuu merivesijäähdytteiseksi. Putket yhdistävä letku on joskus porattu kölin läpi, tai sitten tuotu läpivienneillä veneen sisään, jossa on yhdyputki. Etu lämmönvaihtimeen on kai se, että tällaisen voi rakennella ihan perusrautakaupan putkikamoista, ei tarvitse hakea lämmönvaihtajaa venetarvikeliikkeestä.

Mutta, en ole omaan wickströmiini alkanut kyseistä järjestelmää tekemään. Olen kiinnittänyt pumpulle tulevan merivesiletkun pikaliittimellä, jolloin siihen on helppo vaihtaa toinen letku kiinni. Kun tiedän, että vene jää seisomaan esimerkiksi viikoksi tai pariksi, niin ajan koneeseen kanisterista makean veden. (Aika usein yli jääneet juomavedet). Näin kun alkaa laskeskelemaan, niin eipä kone paljoa lillu merivedessä.. Se on eri homma jos koneessa, varsinkin sylinterin vaipassa muhii sama suolavesi vapusta lokakuuhun.

J-P
Viestit: 68
Liittynyt: 26.05.2011 18:49
Paikkakunta: Sipoo/Inkoo

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja J-P » 01.11.2013 10:00

Oli oman olympian vesikanavat niin täynnä ruostetta että enää ei vaan voi olla paljoa ruostumisvaraa jäljellä.
Siksi päätin että jatkossa siellä pyörii vaan glykoli sisällä.
Olympiassa ei myöskään ole huoltokanavaa vesitilaan niin kuin olen käsittänyt wikussa olevan, mukavia putsaushetkiä tiedossa.

Taidan kallistua tuon kölijäähyn puoleen, on se vene niin iso ettei sillä voi kuitenkaan koluta kaikkia rantoja.
Suurimpaan osaan rannoista pääsee sillä ettei tuo putkia ihan keulaan asti.
Pistän vaikka kumipaatin hinaukseen jos pitää päästä luodolle. Kumivene onmuutenkin helpompi nostaa/kantaa pois aallokosta hakkaamasta ja jättää isompi vene ankkuriin "turvaan".

Vielä pitää ratkoa tuo toisen pumpun tarve, sähköllä ne on vissiin useimmin toteutettu?
Itteä aina sähköt hirvittää veneessä,pitäis olla pomminvarmaa eikä hapettumisherkkää :-)
Magneeton kiinnityslaippaan sais hammasrattaan kiinni, vesipumpun kiinnittäminen siihen viereen onkin eri juttu.
Samaten vauhtipyörä on koteloitu ettei sieltäkään saa voimaa ulos erityisen helposti.

Pystyykö muuten nykyään valurautaista lohkoa hitsaamaan niin että pitää?
Olis vesitilan kyljessä kohtalaisen siisti pakkasvaurion aiheuttama halkeama.
Paikattu ihan asiallisesti 2mm kuparilevyllä, tiivistysaineeseen kyllästetyllä juuttikangassäkin palalla ja 37 ruuvilla, joille oli kaikille porattu oma reikä ja väännetty kierteet.
Olis vaan siistimpi jos sais paikattua ja maalattua.

Jahka keksin miten laitan tänne kuvia niin lisäilen kuvia tosta prokkiksesta.
Ainakin niitä kenellä on vesitilan kyljestä lohjennut pala irti, saattaa kiinnostaa nuo kuvat tuosta kuparisysteemi paikkauksesta.
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.

J-P
Viestit: 68
Liittynyt: 26.05.2011 18:49
Paikkakunta: Sipoo/Inkoo

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja J-P » 01.11.2013 23:35

J-P kirjoitti:Vielä pitää ratkoa tuo toisen pumpun tarve, sähköllä ne on vissiin useimmin toteutettu?
Niin joo mutta tarviinko toista pumppua?
Kuivaa pakoputkea ei oo tarkotus kuitenkaan tehä, mistäs saan vedet sinne ellen toisella pumpulla?

Märkäputken putputus ja pärskiminen on top 10 fiilistelyjen listalla, ei kuivaa putkea!
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.

J-P
Viestit: 68
Liittynyt: 26.05.2011 18:49
Paikkakunta: Sipoo/Inkoo

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja J-P » 04.11.2013 11:47

Jaahas seuraavaksi pitäis saada vauhtipyörä irti..
On vaan aika tiukassa 8-|
Kuva:

https://picasaweb.google.com/1177820981 ... 9910739778" onclick="window.open(this.href);return false;¨

Otin tietysti akselin päässä olevan ison mutterin ensiksi irti, mun silmään se oli ainoa joka pitää vauhtipyörää paikallaan.
Tekasin ulosvetäjän melko jytystä kulmaraudasta, joka nojaa akselin päähän, ja parista pultista joille on kierteet vauhtipyörässä.
(Oli muuten tuumaset kierteet vauhtipyörässä vaikka kone muuten ihan normi kierteillä kasattu.)
Räikkä käteen ja kiristelemään.. HNGHHH! Mitä?!?! kulmarauta solmussa, eikä vauhtipyörässä mitään liikettä.

Mitäs nyt? Teenkö ulosvetäjän vielä jytymmästä u-palkista ja väännän kovempaa?
Eihän siellä vaan ole jotain jossain pitämässä vauhtipyörää paikoillaan josta en vaan ole tietoinen.
Tarkoitus kuitenkin korjata, ei hajottaa 8}
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja Ande » 04.11.2013 13:24

Varmaan crc jo ruiskittu ja kokeiltu mosauttaa tuohon akselin päähän kun siinä on "veto päällä" ?
E mare libertas

J-P
Viestit: 68
Liittynyt: 26.05.2011 18:49
Paikkakunta: Sipoo/Inkoo

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja J-P » 04.11.2013 13:45

Ande kirjoitti:Varmaan crc jo ruiskittu ja kokeiltu mosauttaa tuohon akselin päähän kun siinä on "veto päällä" ?
Jep.
Vauhtipyörässä on hahlo jossa on joku nasta noin sentin syvyydellä.
Tulkkasin sen akselissa olevaksi nastaksi joka estää vauhtipyörää pyörimästä akselin suhteen.

Tuli vaan mieleen että jos se kuitenkin on kiila niin milläs se poistuu sieltä?
Toisaalta akseliissa pitäisi mun mielestä myös olla ura, jos se olisi kiila?

Akselin päässä on kolossa talttapäärukarin sopiva hahlo, ei elämää kovallakaan väännöllä. Enkä keksi mitä virkaa se siellä toimittaisi?

Kuva:
https://picasaweb.google.com/1177820981 ... 4645480482" onclick="window.open(this.href);return false;
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja pellamo » 04.11.2013 14:52

Tee jämäkämpi latta sen kulmaraudan tilalle ja vedä niin kova veto kuin pulttien puolesta uskallat.
Sitten otat jonkinlaiset kaasuvehkeet ja alat lämmittää vauhtipyörää sillain että vähän ulompaa että akseli ei paljon lämpiäis.
Jonkun aikaa kun oot lämmittänyt niin irtoo napsahtaen.
Voit myös hommata "kylmäspray" pullon ja jäähdyttää sillä akselia että supistuu.Ja tosiaan kaikke tätä voit vielä tehostaa antamalla teräviä iskuja siihen akselin pään kohalle niinku Ande sanoi.
Laita latan ja akselin pään väliin vaikka alumiinikappale ettei kierteet lyttäänny kovin pahasti.
Sehän voi olla että se limppu on lämpöjen kanssa aikanaan siihen asennettukin.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Vastaa Viestiin