J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 14.11.2013 23:09

Bilteman valurautapuikolla rappasin aikanaan, ja toimihan se. Tosin mun vempeleessä oli paikat 3/4 mm pellistä, ja luulenpa että ne jousti pois kelpo-osan jännityksistä, lämpökäsittelyn ohella Esabin ohjeessa on tosiaan toi "lyhyitä palkoja", ettei kuumene. Mutta mun mielestä käytännössä toi ohje soveltuu paremmin jonkin tonnin moottorilohkoon, missä on massaa rutosti, kuin näihin minikohteisiin, mitkä voi tosiaan olla tuon muutaman millin paksuisia. Ikääkuin käytäntö ei näyttäisi tottelevan aina teoriaa...

Tollaisessa vesivaipassa ei tarvita raudan lujuutta, vesi lorisee heikommankin tavaran takana. Siksi kannattaisi harkita kemiallista metallia, jossei erikseen halua perehtyä hitsauksen hienouksiin.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja Simon » 14.11.2013 23:21

Voisithan kumminkin asentaa takaisin tuon aikanaan pieteetillä tehdyn paikkauksen, nyky "liimoilla" tuon tiivistäminen ei liene isokaan ongelma.
Markkinoilla lienee myös vastaavia koneita ehjällä lohkolla, joten sitäkin mahdollisuutta kannattaisia tutkia.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja Ande » 14.11.2013 23:50

Se täytyy sanoa, että on tosiaan aikaa säästämättä tehty paikka!
Harvemmin tuommosia enää näkee.. On taitanu olla "ammattikäytössä" ?
E mare libertas

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja pellamo » 15.11.2013 20:08

Alakuperäinen kysymys oli että pystyykö hitsaamaan.Vastaus on että pystyy.Eikä vaadi edes ihmehitsaria....enempikin malttia juuri siksi ettei lämpiä liikoja.
Se sitten että kannattaako ko. tapauksessa alkaa hitsaamaan on toinen juttu kun on noin pirun komia vaippa valamiina ja paljon niitä ruuvinreikiä.
Kemialliset metallit kannattaa jättää sinne bilteman hyllylle ja puhistetulle pinnalle vuotokohdan seutuun jotain elastista massaa vaan ja se vaippa takaisin.
Jos jenkareijät puhdistaa kierretapilla ja pistää kierteisiin esim.punaista Loctiten hydrauliikkakierretiivistettä niin hyvä tullee ja pitää.
Itse olen hitsailija(en siis hitsari)ja olen korjannut tuollaisen Olympian n.60mm pitkän jäätymishalkeeman 2mm 63.30 hapispuikolla n.5vuotta sitten ja ei kuulemma vielä ole vuotanut.
Puhdistin ympäristön ja ajoin pikkurälläkällä halkeemaa pitkin vähän uraa jota sitten täyttelin puikolla n.10mm kerrallaan taukoja pidellen.
Tämän konstin neuvoi minulle puhelimessa ihan Oikia Martinniemen Kyläseppä ja hyvin onnistui.
Onhan niitä valuraudalle omiakin puikkoja mutta näin silloin tein.
Wickströmin W-koneissa on vissiin sylintereissä vähän erilainen seos kun ei ainakaan mullaole niin helposti onnistunut hapispuikolla kuin Olympian lohkossa.
Sittenhän on erikseen nämä Volvo-Pentojen kannet joita ei kuumimman paikan pääpirutkaan ole onnistunut hitsaamaan niin että olis kestäneet........Paitsi kuulemma joku paja Pietarsaaren seudulla.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

J-P
Viestit: 68
Liittynyt: 26.05.2011 18:49
Paikkakunta: Sipoo/Inkoo

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja J-P » 16.11.2013 0:30

Hyviä vinkkejä ja mielipiteitä, kiitos taas!
Ande kirjoitti:On taitanu olla "ammattikäytössä" ?
Voi olla. Itsellä ei ole koneen historiasta mitään tietoa
MÖsteri kirjoitti:Mutta oli niin, että kuvassa halkeama jatkuu myös alas öljytilan päälle?
Ei jatku, koitin kyllä kovasti syynätä joka suunnasta nyt kun kone on atomeina ja pääsee kattelemaan hyvällä valolla.
Ilmeisesti joku valusta peräisin oleva virhe.

Taidanpa kiillottaa vanhan kuparipaikkauksen ja pistää paikalleen.

Tilkitsen muut paikat mistä vettä saattaa päästä koneeseen ja tarkkailen öljyä veden varalta.
Öljynvaihtoluukku kuitenkin vaan neljällä ruuvilla paikallaan joten helppo homma tuo öljyn kurkkailu.
Mietin hitsausta/lohkon vaihtoa jos ei pidä.

Sitten miettimään mitä mössöä laitetaan mihinkin väliin..
Kannattako kuparilevyn ja lohkon väliin pistää jollain ärhäpillä kyllästetty kangas, jollainen siellä olikin, vai jotain muuta, tai kenties ei mitään?

Ajan rakosen auki dremelillä ja pistän siihen jotain. Tuo mösterin linkkaama loctiten massa vaikuttaa ihan hyvältä.
Sitten törttään kuparilevyn päälle kankaalla tai ilman ja siihenkin väliin jotain varmaan..
Lopuksi pistän uudet ruuvit ja kierteisiin kans jottai.

Duunin vieressä on teollisuuden tarpeita palveleva pulju, käyn sieltä kysäsemässä mikä niiden mielestä sopii tarkoitukseen ja mitä mössöjä niillä on tarjota mun tarpeisiin.

Mitäs mössöjä te suosittelisitte?
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.

J-P
Viestit: 68
Liittynyt: 26.05.2011 18:49
Paikkakunta: Sipoo/Inkoo

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja J-P » 17.04.2015 20:23

Kevät tuli ja istutti toivon takaraivoon: Joko tänä kesänä?

Kävin pajalla juomassa sumppia ja tutkimassa mottia hiukan kriittisemmällä silmällä.
Vaimokkeen kannustamana pohdin seuraavaa kysymystä: kannattaako tähän laittaa penniäkään, tuleeko tästä kalua?
Selvennykseksi parempi puolisko pilkkaa mun puuveneprokkista taivaanrannan maalailuksi :))

Ei tietenkään kannata, sehän on ikivanha ja osien saatavuus olematon, sanoisi viisas.
Pari tonnia puhki putputetusta volvosta tai yanmarista ei toisaalta istu budjettiin alkuunkaan. Pitäisi sekin korjata kun ei uuteen ole rahaa.

Muutamia ropleemeja osui kriittiseen silmään:

Onko kansi halki vai valuvirhe?
https://picasaweb.google.com/1177820981 ... 9228962242
https://picasaweb.google.com/1177820981 ... 7008679746
Voiko sen jotenkin testata?

Kampiakselin ja veivien laakerointi oli aika naarmuisessa kunnossa. Mikä näiden toleranssien koneessa on liian naarmuinen?
https://picasaweb.google.com/1177820981 ... 3766266882
https://picasaweb.google.com/1177820981 ... 6121484114
Minkäs hintaluokan homma tuo konepajan työllistäminen on?

Kampiakselin laakeroinnissa oli hirmu määrät shimmilevyjä välissä. Olisko valettu uudet laakerimetallit edellisessä korjauksessa, jossa sitten jätetty koneistusvaraa seuraavaa remonttia ajatellen?
https://picasaweb.google.com/1177820981 ... 5795468466
Vai onko tuo ihan normaali määrä?

Takasylinterin pakoventtiilin ohjuri oli osittain poistunut jonnekkin:
https://picasaweb.google.com/1177820981 ... 5026783890
Vrt. etusylinterin pakovenan ohjuri:
https://picasaweb.google.com/1177820981 ... 4969086306
Tarviiko tosta huolestua?

Ruosteen määrä joka kannesta ja pakosarjasta poistui oli kunnioitusta herättävä:
https://picasaweb.google.com/1177820981 ... 8430467570
Tarttisko noista huolestua? Varaosien saatavuus aika nollassa..

Tuleeko tästä teidän arvauksen mukaan kalua johonki järki rahaan?
Jos vertaa sikakäytettyyn uudempaan diesel mottiin jota kumminkin joutuu korjaamaan... Eikä sovi veneeseen.
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.

Vastaa Viestiin