Olympia 2f 6hv v.1938

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
djangology
Viestit: 15
Liittynyt: 26.05.2013 21:55

Olympia 2f 6hv v.1938

Viesti Kirjoittaja djangology » 26.05.2013 22:08

Tämmöinen moottori vanhus on veneessä ja siitä muutama kysymys viisaammille.
Miten kone kannattaa käynnistää kuumana? kylmänä lähtee helposti käyntiin kun pistää ryyppykupit täyteen, sytkän myöhäselle ja kaasua pikkasen, mutta kun sammuttaa ja yrittää käyntiin uudestaan niin vipua saa veivata aamuun. Joka kerta tosin on lähteny silti käyntiin, taistelun jälkeen. Entä millaisella Sytytyksen/kaasun säädollä kuuluisi ajaa? myöhäisellä kun oli niin tuntu että kone syttyy palaan! onko nää niitä kantapään kautta juttuja...Mutta jos on kokemuksia moottorista niin kertokaa kokemuksia. kiitos.

uusalmi
Viestit: 25
Liittynyt: 26.06.2012 16:29

Re: Olympia 2f 6hv v.1938

Viesti Kirjoittaja uusalmi » 28.05.2013 21:55

2f on koneista parhaimpia, omistin -78-91 ja juuri vm.1938, vieläkin kaduttaa että vaihdoin pois. Mutta asiaan: Tulpathan ovat kunnossa?
Bosch eikä japski. Käynnistys kylmänä oikein, sytkä myöhäisellä, hieman kaasua, kun käy niin sytkä aikaiselle. Magneetto helppo asentaa Wikuun verrattuna; asentoja on vain kaksi.
Kun on käynyt lämpimäksi säädä kaasuttimen neula ajossa niin pienelle että kierrokset juuri ja juuri laskevat, sitten neulaa 1/4 kierrosta aukipäin.
Tässä kukkopillikaasuttimessa tarkista imuilman venttiilin(se ms-putki pakosarjan alapintaan) jousi ettei se oli kuoleentunut(venytä jos tarpeen) sekä tarkista jousen nostama nahkaventtiili. Se ei saa olla kovettunut. Leikkaa uusi pyörylä nahasta, tämä sulkee imuilman ja auttaa käynnistystä lämpimänä. Avaa kohokammio ja tarkista koho. Alkuperäinen lakka korkkikohon(pyöreä jossa reikä keskellä) suojana ei kestä nykypolttoaineita, jolloin korkki kastuu eikä sulje polttoaineen tuloa kohokammioon.
Mikäli vieläkään ei toimi niin siirrytään sähköosastolle jota en kokemuksen puutteen vuoksi voi kommentoida mutta aiemmin Wiku- keskustelussa V-M Oulusta kommentoi seuraavasti; vanhan/viallisen magneeton lämmetessä lyö puolasta "läpi", jolloin kipinää ei synny. Onhan magneettosi laukaisumekanismi kunnossa? Siis sytyshetkellä veivatessa kuuluu selkeä "KLIK"?
Oletan että kone on muuten kunnossa, venttiilit liikkuvat jne.. .
Kunnossa oleva kone lähtee vielä seuraavana päivänä ilman ryyppyä kunhan on edes hiukan haalea.
Sinulla on hieno kone, älä myy. Mutta jos myyt niin ota yhteyttä.
Uusalmi

djangology
Viestit: 15
Liittynyt: 26.05.2013 21:55

Re: Olympia 2f 6hv v.1938

Viesti Kirjoittaja djangology » 29.05.2013 21:43

No niin nyt kokeilin näillä ja sain koneen käymään tasaisesti ilman turhia kuumiamisia! ja lähti vielä kuumana käyntiinkin!
Mites onko tuosta polttoaineesta/polttoaineseoksesta mitään vinkkiä? ajan pelkällä bensalla jossa seassa lyijyn korviketta. Kävisikö kone rauhallisemmin jos laittas sekaan jotain petroolin tapaista?
kiitokset jo näistä vinkeistä!

uusalmi
Viestit: 25
Liittynyt: 26.06.2012 16:29

Re: Olympia 2f 6hv v.1938

Viesti Kirjoittaja uusalmi » 30.05.2013 22:03

Moottoripetroolia kun ei saa(valopetrooli ei sovellu moottoreihin), niin on ajettava bensiinillä. Sopiva seos on 98 bensa+lyijyn korvaava lisäaine+1% 2t-öljyä imuventtiilin varren voiteluun. Jos on massi kunnossa, niin monopoliyhtiön 4-t pienkonebensa on viimeistään syksyllä paikallaan, sillä se kestää säilytyksen tankissa talven yli.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Olympia 2f 6hv v.1938

Viesti Kirjoittaja Simon » 30.05.2013 23:59

Mielestäni 95-E sopii ko. koneeseen, toki lisäaine (lyijyn korvaava) vaikuttaisi olevan paikallaan.
2 T öljy jotenkin ei kuulu "joukkoon", sillä nelitahti moottoreissa tuo voitelu on hoidettu jo muulla tavalla.
Mielestäni tuo öljyn lantraaminen bensiinin sekaan, tuottaapi vain karstoitumista ja siten mahdollisia käyntihäiriöitä.
Nämä toki vain omia kokemuksia W merkkisistä koneista.

Vastaa Viestiin