Hydraulinen ohjaus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
luototo
Viestit: 78
Liittynyt: 11.11.2011 15:12
Paikkakunta: Parainen

Hydraulinen ohjaus

Viesti Kirjoittaja luototo » 24.05.2013 9:27

Minulla on keskimoottoriveneessä hydraulinen ohjaus ja pumppu on perinteisesti ohjauspyörän yhteydessä. Ohjaus toimii moitteetta eikä mitään ongelmia ole ollut. Minulle tuli vain mieleeni, että pitäisikö öljyn määrää joskus lisätä ja miten tällainen ohjaus käyttäytyy jos öljyn määrä jostain syystä laskee? Hidastuuko ohjaus pikku hiljaa vai tapahtuuko äkillinen ohjautumattomuus? Miten tunnistaa alhaisen öljyn määrän: klappia, rutinaa???

Mitähän öljyä noissa käytetään? Veneliikkeistä saa hydrauliöljyä 20€/ l, mutta kannattaako lähteä ajamaan 50km tuon takia vai sopisiko jokin muu esim. Honkkarin Teboilin hydrauliikkaöljy? Ohjauksen manuaali on tietysti hävinnyt, joten mitähän noihin suositellaan? Sitten vielä kun ei tiedä mitä siellä ennestään on niin arvaako sinne mitä tahansa valutella? Täyttö on ilmeisesti yksinkertaista, sen kun lorottaa täyttöaukosta sisään.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Hydraulinen ohjaus

Viesti Kirjoittaja Northling » 24.05.2013 11:20

Moro

Mulla on hydrauli ohjauksessa Konekeskon traktorihydrauliikkaan tarkoitettua hydrauliikkaöljyä. On kuulemma samaa tavaraa mutta maksaa 1:10 osan. Tosin sitä myydään sitten vähän isommissa astioissa, pienin taisi olla 10 L. Kysy joltain korjaamolta ostaa kannullista.

Kerran on öljyn pinta vajennut, niin että meni ilmaa pumppuun. Jostain syystä työsylinterin tiiviste vuosi. Vuoto lakkasi itsestään. Olisko ollut joku roska tiivisteen välissä tms. Oireet on just niinkuin kuvasit; ohjaus hidastuu, ilma pumpussa rutisee, tulee viivettä kun putkessa oleva ilma puristuu ensin kasaan ennenkuin peräsin kääntyy. Tietenkin jos järjestelmään pääsee paljon ilmaa, niin sitten ohjaus katoaa kokonaan. Riippuen järjestelmästä saattaa vaatia ilmauksen jos putkiin on mennyt ilmaa.

Pumpun päällä on on yleensä täyttöaukko ja nestesäiliö, jossa on nestevaranto, sinne sitten lisäät ylämerkkiin asti.
Jollain aikavälillä kait noi hydrauliöljyt pitäis vaihtaakkin?
Sitä en tiedä, että onko mitään merkitystä jos erimerkkisiä hydrauliöljyjä sekottaa, tuskin...

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07.03.2005 19:05

Re: Hydraulinen ohjaus

Viesti Kirjoittaja Jude » 26.05.2013 8:06

Minulla on veneessä Sea Starin hydraulipumppu. Sen yläosassa on öljyn täyttötulppa. Olen kiertänyt tulpan pois, työntänyt reikään läpinäkyvän tiukan muoviletkun pätkän, kaatanut letkusta öljyä pumppuun korkeudelle, joka näkyy muoviletkusta. Sitten olen pyöritellyt ruoria laidasta laitaan. Öljyn korkeus muoviletkussa nousee ja laskee ruoria käännettäessä ja ilmakuplat poksahtelee ylös. Jos öljyn pinta laskee niin alas, että sitä ei enää näy letkussa, niin öljyä on lisättävä. Jatka ruorin kääntelyä kunnes ilmakuplia ei enää nouse. Pysäytä ruorin kääntely kohtaa, jossa öljy on alimmillaan. Ota rätti käsille. Pane peukalo letkun päähän ja vedä letku pois. Putsaa paikat rätillä öljystä. Huomaa, että letku yleensä tyhjenee öljystä vasta, kun otat peukalon pois sen päästä.

Minulle tuli ehkä 8 sentin mittainen täyttöaukkoon sopiva muoviletku pumpun mukana.

Vastaa Viestiin