Sivu 1/1
olympia kt50
Lähetetty: 20 Touko 2013 16:44
Kirjoittaja beko
Sain olympian käyntiin naapurin patun avustuksella, mutta kysymysmerkkejä on ilmassa.
Näyttää olevan tippavoitelu, mitä sillä voidellaan, (alakerran laakerointi vai??)?
Tarviiko aina kannesta "ryypyn" ennen käynistystä?
Suljetaanko vesi kun tullaan satamaan/rantaan ennen sammutusta?
Mitä muuta niksejä?
Perus ongelmat?jos niitä on

tulppia kuulemma joillakin mennyt..syy??
On muuten hieno ääni,put, put...
Re: olympia kt50
Lähetetty: 21 Touko 2013 19:13
Kirjoittaja bonito
Tuo tippavoitelu on luultavasti öljyn kulutuksen korvaava öljyn lisäys käytön aikana(en ole varma). Ryyppykuppi on jäänne moottoripetroolin ajoilta, Ollet ja Vikut eivät käynnistyneet petroolilla, vaikka olisivat olleet vielä kuumia. Jos kaasarissa on on ryyppyläppä kuten autoissa, sen voi saada käyntiin ilman yläkautta annettua huikkaa, mutta siinä huikan antamisessa on nostalgiaa
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
. N. parikymmentä sekuntia ennen moottorin sammuttamista, suljetaan pakoputkeen menevä vesi, ettei moottori imaise vettä sisään, jos se sattuu sammuessaan pyörähtämään takaisin päin. Nyky dieselit eivät pyörähdä takaisin, ne pysäävät vasten puristusta, tällöin imaisuongelmaa ole. On hyvä pitää pari varatulppaa mukana, kaiken varalta. Kt 50 taitaa olla niitä viimeisiä Olympioita, siinä taitaa olla kansiventtiilitkin
Re: olympia kt50
Lähetetty: 21 Touko 2013 22:36
Kirjoittaja beko
Kiitos paljon. Kyllä ryyppyläppä löytyy ja sitä ropailinkin kun toinen pyöräytti ja put put...täytyy bensatilkka antaa näytös tyyliin jos ei muuten.
Mahtava tutustua vanhaan suomalaiseen tekniikkaan. Tyypikilvessä on vuosi 67.