ruiskupumppu

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
eräs
Viestit: 38
Liittynyt: 10.08.2011 22:14

ruiskupumppu

Viesti Kirjoittaja eräs » 14.05.2013 12:24

hei,

ohessa kuvia Thornycroft 152 ruiskupumpusta (alias ford transit 2,5 vm 1988) ruiskupumppu on mallia LUCAS CAV. Toinen kuva on koneen päältä ja toinen kaaviokuva. Olen rengastanut ja merkannut punaisella osan, jonka merkitystä nyt kaipailisin?!?! mikä on osan tehtävä???

Sen olen havainnut että ko osan kaaviossa vihreäksi merkattu kohta työntyy kovalla/täydellä kaasulla ruiskupumpun sisään, koska kaasuvivussa on "patti loppupäässä" ja se kääntää vipua sisään. Toisaalta sen käytännön merkitys hiukan arveluttaa, koska tyhjäkäynnillä mitään reaktiota vivun vääntelemiseen käynnissä en ole havainnut (liekkö joku rikki)... Manuaaleista en ole minkäänlaista vihjettä löytänyt käytännön merkitykselle - tuskin kuitenkaan turha kapistus??

Syy kysymykseeni on seuraava: vihreäksi merkattu kohta on alkanut tiputtamaan dieseliä, eli vuotaa (kaaviossa tipat viivinpunaisella...) Lisäksi kaasuvipuun nojaava vivun yläpäänrulla naputtaa ikävästi tyhjäkäynnillä kaasuvipua vasten ja aiheuttaa turhan kovaa naputusta... Mitähän tuolle vivulle kannattaisi tehdä?

kiitos etukäteen opastuksesta!
Liitteet
ruiskukaavio.jpg
ruiskupumppu.jpg

patrick
Viestit: 70
Liittynyt: 02.08.2006 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: ruiskupumppu

Viesti Kirjoittaja patrick » 15.05.2013 13:00

Pumppu on ilmeisesti DPS-mallia, joten tietoa löytyy aika heikosti.

http://translate.google.fi/translate?sl ... 23more-222

Tuon käännöksen perusteella saattais olla joku "minimi tyhjäkäynti" vipu yms. Mutta liittyy jotenkin ajoitukseen kuitenkin.

eräs
Viestit: 38
Liittynyt: 10.08.2011 22:14

Re: ruiskupumppu

Viesti Kirjoittaja eräs » 15.05.2013 23:13

mitähän tuo "minimityhjäkäynti" tarkoittaa?

patrick
Viestit: 70
Liittynyt: 02.08.2006 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: ruiskupumppu

Viesti Kirjoittaja patrick » 16.05.2013 6:56

Ei mitään käsitystä :)) Liittyiskö jotenkin ennakon säätämiseen hitaalle käynnille sopivaksi? Tai saattaa se olla joku täyskaasu vitkutinkin, tai sitten ei.
Toi teksti on alunperin venäjäksi, joten kääntyy aika huonosti.

Tästä manuaali niin selviää.

Mutta yhtä kaikki, ruiskutus hetken säädöstä on mitä ilmeisimmin kyse, koska vivun käyttämä tappi kääntää nokkarengasta johonkin suuntaan.

Avatar
CC
Viestit: 815
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: ruiskupumppu

Viesti Kirjoittaja CC » 16.05.2013 11:45

Samanlaisen vivun nähnyt Roosamastereissa. Siinä se on ruiskutusennakon säätö kaasun mukaan.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

eräs
Viestit: 38
Liittynyt: 10.08.2011 22:14

Re: ruiskupumppu

Viesti Kirjoittaja eräs » 16.05.2013 18:12

Pitäisikö vivun kääntäminen tyhjäkäynnillä vaikuttaa koneen käyntiin? itse en ole huomannut vaikutusta, ja koska se vivun alapäästä nyt vuotaakin niin taitaa olla ruiskupumpun huoltoon vienti ajankohtainen... vai mitä mieltä olette? ei tuota itse osaa kuitenkaan korjata...

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Re: ruiskupumppu

Viesti Kirjoittaja Ande » 17.05.2013 1:04

Soitappa mynä-diesel oy:hyn Kertovat jo puhelimessa mitä "tarttis" tehdä ja mitä maksaa Suosittelen!
E mare libertas

eräs
Viestit: 38
Liittynyt: 10.08.2011 22:14

Re: ruiskupumppu

Viesti Kirjoittaja eräs » 19.06.2013 23:08

käytin ruiskupumpun huollossa. nyt kaikki toimii, ainakin toistaiseksi...

patrick
Viestit: 70
Liittynyt: 02.08.2006 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: ruiskupumppu

Viesti Kirjoittaja patrick » 20.06.2013 10:30

No mikä se vipu oli ???

eräs
Viestit: 38
Liittynyt: 10.08.2011 22:14

Re: ruiskupumppu

Viesti Kirjoittaja eräs » 20.06.2013 12:18

ruiskutusennakonsäätöön se vipu muistaakseni oli.

Vastaa Viestiin