Sivu 1/2

W2 Koneremontti??

Lähetetty: 11 Touko 2013 21:53
Kirjoittaja Kipo
Moro!
Aloittelin tossa availemaan W2:sta ja selvisi öljyvuodon syykin. Vauhtipyörän päässä oleva messinkinen öljykananvainen stefa oli asennettu ylösalasin. Samoin tietenkin sitte vauhtipyörän koppakin. No kananvathan ei ollut osunu kohdilleen ja kampiakseli on saanu hieroa kuivana, tiedä sitte kuinka kauan.... Ja mikä ihmeellistä, että uraa tämä projekti oli tehnyt siihen kampiakseliin!!??
Asiaan ->
Eli nyt huolena se, että saako kiertokanget irroitettua kampiakselista näiden sivuluukkujen kautta ja mahtuuko kampura tulemaan ulos ilman "tarpeetonta" väkivaltaa?? (ja ilman että kytkimenpuolta avataan)
Eli tarkoitus olisi saada mahdollisimman nopeasti akseli koneistukseen ja siitä sitten stefaa sorvaamaan... Sattuuko kukaan tietämään kuka tuommosia stefoja tekisi tai jos joku on tilannut??

Kiitos jo vastauksista!

Re: W2 Koneremontti??

Lähetetty: 11 Touko 2013 22:37
Kirjoittaja Putsku
Hyvä Kipo!

Stefa on se kuminen osa ja laakeri on se messinki/punametalli juttu :-) Laitan sulle kuvia huomen lohkosta purettuna. w1 on sama mut lyhempi...ja parempi :-)

Re: W2 Koneremontti??

Lähetetty: 11 Touko 2013 22:43
Kirjoittaja Kipo
Kiitos! ;)

Ongelma ei vielä ratkennu... =D

Re: W2 Koneremontti??

Lähetetty: 12 Touko 2013 09:11
Kirjoittaja MÖsteri
Moi,

Eiköhän kiertokanget irtoa luukkujen kautta. Sitten kampiakselin saa ihan vetämällä ulos koneesta. Eli siis eteenpäin siitä samasta aukosta, joka aukesi, kun otit stefa/laakeri -systeemin pois. Voisi olla järkevää tukea kone pystyyn, siis niin että nostat sen kampiakselin pois sieltä. Jos se on tuettu vain päistä, ja nyt on etupään tuki poissa, niin se vääntää toisessa päässä laakeripintaa vastaan = ei hyvä.

Tällai mä purin ainakin W1:sen, ja toi W2 lienee aika sama, on vain yhden lohkon verran pitempi. Kytkimeen ei pitäisi tarvita koskea millään tavlla, koko homma tapahtuu koneen "etupuolelta".

Ota ihmeessä kuvia ja lataa jonnekin näytille. Ja liity facebookissa Wickström-merimoottorit -ryhmään. Siellä on seuraajia pohjanmaata ja Ålandia myöten, taatusti riittää mielenkiintoa kommentoida ja neuvoa tollasta remonttia!

Re: W2 Koneremontti??

Lähetetty: 15 Touko 2013 20:08
Kirjoittaja Karaveli
Irrotin juuri männän tuollaisesta W-2 koneesta, siinä ei ollut männän helmassa rengasta ollenkaan, vain pelkkä ura, kuuluuko siihen rengas?

Kuva

Re: W2 Koneremontti??

Lähetetty: 15 Touko 2013 21:33
Kirjoittaja MÖsteri
Mielestäni siitä puuttuu öljyrengas. Mutta en iiihan varma ole, kun on muutama vuosi tarkistuksesta. Ei ollut toisessa sylinterissäkään?

Re: W2 Koneremontti??

Lähetetty: 15 Touko 2013 21:50
Kirjoittaja Karaveli
MÖsteri kirjoitti:Mielestäni siitä puuttuu öljyrengas. Mutta en iiihan varma ole, kun on muutama vuosi tarkistuksesta. Ei ollut toisessa sylinterissäkään?
Ei ollut 8-| Tästäkin http://www.mattikaki.fi/~w125312/wiki/wiki_fi.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; yritin selailla, mutta en saanut selvää kuinka on 8}.
Tuntuu kummalta jos kone olisi kasattu ilman öljyrenkaita, en kyllä ole ennen tuollaista mäntää nähnyt jossa on helmassa ura.

Re: W2 Koneremontti??

Lähetetty: 15 Touko 2013 22:54
Kirjoittaja galax650
Wickström W-sarjan männissä kuuluisi olla öljyrengas tuossa alhaalla

Re: W2 Koneremontti??

Lähetetty: 16 Touko 2013 15:16
Kirjoittaja warmercleric
Karaveli kirjoitti:
MÖsteri kirjoitti:Mielestäni siitä puuttuu öljyrengas. Mutta en iiihan varma ole, kun on muutama vuosi tarkistuksesta. Ei ollut toisessa sylinterissäkään?
Ei ollut 8-| Tästäkin http://www.mattikaki.fi/~w125312/wiki/wiki_fi.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; yritin selailla, mutta en saanut selvää kuinka on 8}.
Tuntuu kummalta jos kone olisi kasattu ilman öljyrenkaita, en kyllä ole ennen tuollaista mäntää nähnyt jossa on helmassa ura.

On se siinä W-1 halkaisukuvassa, osa nro. 2008.

Jouni

Re: W2 Koneremontti??

Lähetetty: 16 Touko 2013 15:39
Kirjoittaja Putsku
Minulla oli ihmettely tosta samasta asiasta oman w1 remontin aikana. Yksi kaveri töissä kertoi että helman männänrengas poistaa vähäisen lonksumisen sylinterissä. Omassa koneessani ei ollut tuota rengasta, enkä laittanut sitä. Hyvin toimii ilmankin 8] Minulla ei ollut kuin kolme männän rengasta ja siinä männässä oli ihme uria, jotka poistaa lämpölaajenemisen vaikutuksia.

Re: W2 Koneremontti??

Lähetetty: 16 Touko 2013 21:16
Kirjoittaja Karaveli
Putsku kirjoitti:Minulla oli ihmettely tosta samasta asiasta oman w1 remontin aikana. Yksi kaveri töissä kertoi että helman männänrengas poistaa vähäisen lonksumisen sylinterissä. Omassa koneessani ei ollut tuota rengasta, enkä laittanut sitä. Hyvin toimii ilmankin 8] Minulla ei ollut kuin kolme männän rengasta ja siinä männässä oli ihme uria, jotka poistaa lämpölaajenemisen vaikutuksia.
Purkaessa avasin luukun kautta kiertokangen pultit ja nostin lohkon mäntineen pois ja sitten vedin männän alakautta ulos. Olisiko kasatessa parempi työntää ensin mäntä lohkoon ja ne yhdessä paikoilleen?

Kuva

W2-Kansien tulpanreikien jengat ovat erimittaiset, eroa n. 5mm, muuten kannet ovat samanlaiset.

Re: W2 Koneremontti??

Lähetetty: 16 Touko 2013 22:34
Kirjoittaja Simon
Olisi.

Re: W2 Koneremontti??

Lähetetty: 18 Touko 2013 13:41
Kirjoittaja Putsku
Minulla oli kannessa tulpan kierre M18x1.5.

Kuvia wikuista katsellessa olen huomannut, että tulpan paikka vaihtelee kannessa. Miksi?

Koneen kasaukseen...Mäntä on sylinterin sisällä, EI LOHKON. Minusta oli helppo laittaa sylinteri paikalleen vaikka mäntä oli alapäästä kiinni. Tosin männänrenkaiden kanssa saa olla tarkkana :)

Re: W2 Koneremontti??

Lähetetty: 19 Touko 2013 18:38
Kirjoittaja Kipo
Morjens kaikille!
Ei muuten ollu "ihan" niin yksinkertainen prokkis toi kampiakselin poisto W2:sta. 8\
Ensin olin irroittanut luukkujen kautta kiertokanget irti kampurasta... Kokeilin että josko irti.... NO EI!
Siinä aikamme pyöriteltiin että kyllähän tää täältä tulee mutta ei. Aina oli jomman kumman vastapaino a.k.a "limppu" edessä!

NO, sitte yläkerta irti pinnapulteista ja pakosarjoineen/kaikkine romuineen irti ja pöydälle. Sitte takasin kampuran kimppuun!
No, Ei jumalauta vieläkään mihinkään... Pikkusen jo semmosia merkkejä että ei se ihan kiinteenä siinä enää ollut.
Kampuraa kokeiltiin liikuttaa eteen ja taakse, siinä tuntu että, kyllä vain, onhan se jotenki siellä vaihdelaatikon puolella lukitettu. (voi pers#!!) Siitä sitte kuusiokoloo käteen ja vaihdelaatikko irti.. TADAA!!!! Lukkorengashan se siellä pilkotti! Nyt alkoi jo olee kampiakseli todella lähellä irtoomistaan...
Kerrottakoon vielä että siellä on ihan samanlainen messinki lakkeri-hässäkkä kun vauhtipyörän "takana"! Ja oli muuten ihan samanlainen: yhtä paskana!!
No kampiakseli oli jo irti kun sitä laakeria, siis vaihdelaatikon puoleista, ihmeteltiin niin todettiin että: eihän tämäkään nyt perk#%& täältä mahdu ulos tulemaan ilman tarpeetonta väkivaltaa!! Taas avvaimet kätösee ja hammasratasta irti. Nostelee muuten venttiileitä että toivottavasti se on suurin piirtein samassa asennossa... :P

No nyt on romut muovilaatikossa ja odotellaan koneistukseen pääsyä! Ei varmaan vielä juhannusvesille päästä kipolla... ainakaan tänä vuonna!

Miten noita kuvia sais tänne näytille?

Re: W2 Koneremontti??

Lähetetty: 20 Touko 2013 10:29
Kirjoittaja patrick
Siä nokka-akselin hampaissa tais muistaakseni ajotusmerkit olla. Ite otin kampuran irti jo ~vuosi sitten, joten ei pystynyt enään millään muistaan miten homma meni, mutta näyttihän se sullakin irtoovan :))