W2 Koneremontti??

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Kipo
Viestit: 5
Liittynyt: 26.04.2013 12:19

Re: W2 Koneremontti??

Viesti Kirjoittaja Kipo » 24.07.2013 10:43

Moro! Tietääkö kukaan mistä saa noita kampiakselin laakereita? Olen muutamaan firmaan ollu yhteydessä s.postilla ja puhelimitse mutta tuntuu olevan kiven alla. Käytin osia koneistamolla ja sano kyllä että voisi noillakin kasata... Ajattelin kyllä tehdä sen kunnolla kun kerran nyt osina kone on.
Kaikki tieto on kullan arvoista!

Kiitos!

jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16.03.2007 13:18
Paikkakunta: mustasaari

Re: W2 Koneremontti??

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 24.07.2013 13:29

Ne laakeripinnat pystyy ihan itse valamaan niihin messinkirunkoihin.

Mulla on muuten laakerimetallia ehkä yksiin laakereihin.missäpäin wikusi luuraa?

Kipo
Viestit: 5
Liittynyt: 26.04.2013 12:19

Re: W2 Koneremontti??

Viesti Kirjoittaja Kipo » 30.07.2013 19:47

Laakerit ja oikeastaan koko projekti on Mäntsälässä, Lahden ja Helsingin välillä. Mitenkäs se toiminto tapahtuu?
Laakerit on kyllä sen näköiset että koneistamollakin sanottiin itsetäytetyiksi.

jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16.03.2007 13:18
Paikkakunta: mustasaari

Re: W2 Koneremontti??

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 31.07.2013 19:45

Netistä löytyy haulla parempia ohjeita,mutta suurinpiirtein näin:Vanha laakerimetalli sorvilla pois.Laakeripinnan pohjustus tinalla esim. koritinan pohjustusaineella.Juoksutejäämien pesu vaikka fairyvedellä.Jottei koko laakeria tarvi täyttää tarvit laipallisen vähän kartiokkaan teräskappaleen täyttämään laakerin keskikohtaa,laipan tulee olla tiivis laakerin alaosaan ettei valahda valut läpi.Kuumennetaan laakeri ja valkometalli noin 300 asteeseen ja valetaan kartion ja laakerirungon väli täyteen.Sorvataan h7 välykseen.Tarkistetaan kampiakselin kanssa ettei tapahdu naarmuuntumista.Kalvetaan kiinniottavat kohdat käsikalvaimella.Motti kasaan...

Vastaa Viestiin