Sivu 1/1
rihtaaminen
Lähetetty: 07 Touko 2013 14:27
Kirjoittaja eräs
Hei,
oheinen 'scatra' on käytössä. Vaihdoin kumityynyt moottorin alle. Tarvitseeko rihtausta, vai onnistuuko scatran ansiosta kun asentaa "suurinpiirtein kuten ennen"???
Ja jos rihtauksen vaatii, niin miten se tulisi tehdä (ei heittokelloa käytössä)?? Olen lueskellut asiasta palstalta, mutta valitettavasti en ole riittävän rautalangasta väännettyä ohjetta/kommenttia löytänyt - moottorin asennon säädön vielä ymmärrän mutta mistä kohdasta sitä rakoa/kulmaa tulisi mitata...
Kiitos!
Re: rihtaaminen
Lähetetty: 10 Touko 2013 21:13
Kirjoittaja Ambrosio
En ole asiantuntija, mutta mielestäni ei tarvii kummemmin rihtailla. Toki kannattaa asentaa niin, että moottori ei "roiku" nivelessä.
P
Re: rihtaaminen
Lähetetty: 10 Touko 2013 23:46
Kirjoittaja ms.venla
Näyttää mepratuotteen niveleltä? ostin talvella tuon näköisen. Tuskin tarvitsee pahemmin säädellä, jos painelaakeria ei ole irroitettu. Onko uudet kumit saman korkuiset vanhojen kanssa?
Re: rihtaaminen
Lähetetty: 11 Touko 2013 08:47
Kirjoittaja Elwood
Tämä ei ole suoraan tuohon, mutta saa siitä vinkkejä asennukseen
http://www.aquadrive.com/abcaqd/PDF/maB10CV_GKN.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: rihtaaminen
Lähetetty: 11 Touko 2013 10:16
Kirjoittaja Veli-Matti
Hmmmmm....
Ei se nyt ole ihan sama miten se vakionopeusnivel siellä akselilla helkattaa.
Juitsuna ons e että molempien nivelten kulman pitäisi olla mahdollismman samat eli linjojen leikata nivelien keskellä. Näin kuormitus jakautuu tasaisesti molemmille nivelpuoliskoille.
Jos oletetaan että maksimi vaihteiston laipan/akselin asennuskulma on 12 astetta niin se tekee 6 astetta/nivel. Tuo 12 asetta voi täyttyä niin että toinen nivel on 11 asteen ja toinen 1 asteen kulmassa kun optimi olisi että molemmilla olisi se 6 astetta.
Ei tuo äkkipäätään ihan kyllä Pyyttonilta näytä...
Re: rihtaaminen
Lähetetty: 11 Touko 2013 11:20
Kirjoittaja raimå
Hyvä huomio VM. Se kuinka kulmien ero vaikuttaa lopulliseen käyttöikään jää toki kunkin käyttäjän arvioitavaksi. Veikkaan että kestää nuo laatunivelet vaikka kulmat olisivatkin erilaiset.
Jatketaans tähän. Kokemuksia Scatra, Python ym. onko noissa mitään seksuaalista eroa vai ostanko sen missä tuotteen hinta ja firman palvelu kohdillaan?
Re: rihtaaminen
Lähetetty: 11 Touko 2013 12:22
Kirjoittaja Veli-Matti
Eipä siinä ole kysymys pelkästä kestävyydestä vaan myös värinättömyydesta...
Re: rihtaaminen
Lähetetty: 11 Touko 2013 17:32
Kirjoittaja raimå
Ahaa eli perskules lisää listaan:)
Re: rihtaaminen
Lähetetty: 11 Touko 2013 23:51
Kirjoittaja CC
Jos ja kun on kyse vakionopeusnivelestä, niin ei se minkään värinän takia vaadi kulmien tasaamista. Rasituskuluman ja lämpeemisen takia voi olla hyvä pyrkiä puolittamaan kulma molemmille, jos sitä on paljon. Mikään pakko se ei ole, jos nivel on asennusasennossa liikealueellaan. Isossa kuormituksessa lämpee vähemmän, jos kulman saa pieneksi. Ristinivelellä tehty rakenne on ihan eri juttu, se vaatii kulmien miettimisen kohdalleen.
Re: rihtaaminen
Lähetetty: 12 Touko 2013 07:10
Kirjoittaja Veli-Matti
Näinhän se periaatteessa on nivelen rakenteen takia mutta joskus akselivärinät saa pois ainoastaan puolittamalla asennuskulmat mahdollisimman hyvin. Pelasin jokunen vuosi sitten sitten yhden Kulkurin nivelen kanssa ajankuluksi siten että säätelin "kulmakeskiötä" tahallaan eri kohtiin ja ylivoimaisesti paras tulos oli puolitetuilla kulmilla. Jos lähtökohtana on uusi kone, uusi akseli, teräs- tai lasikuituvene, virheetön akselin laakerointi ja virheetön potkuri niin on varmasti aivan sama värinöiden kannalta mitkä ne nivelten keskinäiset kulmat on. Mutta jos kyseessä on epätasaisesti käyvä kone, ehkä suora akseli, hiukan kulunut perälaakeri ja jonkun kolhun mahdollisesti saanut potkuri niin keskittämälä kulmat on yksi värinäntekijä pois...
Re: rihtaaminen
Lähetetty: 12 Touko 2013 18:08
Kirjoittaja Elwood
Veli-Matti kirjoitti:Näinhän se periaatteessa on nivelen rakenteen takia mutta joskus akselivärinät saa pois ainoastaan puolittamalla asennuskulmat mahdollisimman hyvin. Pelasin jokunen vuosi sitten sitten yhden Kulkurin nivelen kanssa ajankuluksi siten että säätelin "kulmakeskiötä" tahallaan eri kohtiin ja ylivoimaisesti paras tulos oli puolitetuilla kulmilla. Jos lähtökohtana on uusi kone, uusi akseli, teräs- tai lasikuituvene, virheetön akselin laakerointi ja virheetön potkuri niin on varmasti aivan sama värinöiden kannalta mitkä ne nivelten keskinäiset kulmat on. Mutta jos kyseessä on epätasaisesti käyvä kone, ehkä suora akseli, hiukan kulunut perälaakeri ja jonkun kolhun mahdollisesti saanut potkuri niin keskittämälä kulmat on yksi värinäntekijä pois...
Ihan vain tarkennus, oliko kyseessä vakionopeusnivelakseli?
Re: rihtaaminen
Lähetetty: 12 Touko 2013 18:19
Kirjoittaja Veli-Matti
Juu, uusi Pyyttoni. Eiköhän ne itse värkätyt ristikkonivelet ole pääsääntöisesti jääneet sinne 50-60 luvulle.
Minustakaan kulmakeskiön sijainnilla ennen tätä Kulkuria olllut mitään muuta merkitystä kuin mahdollinen toisen nivelen suurempi kuormitus mutta piti tulla toisiin ajatuksiin kun huomioin asian...
Re: rihtaaminen
Lähetetty: 14 Touko 2013 08:47
Kirjoittaja eräs
Eli yritän siis vain saada asennuskulmat tasattua kun vene on vedessä (leikkauspiste keskelle). Ainakin nyt kuivilla näyttää siltä että moottoria pitää laskea peräpäästä...
Sitten huomasin että moottorin peräpään moottorityynyt ovat enempi painuksissa kuin keulassa. Aquadriven sivuilla oli maininta että heittoa saa olla 1mm. Nyt lienee peräpäässä liikaa painoa, joten painoa tasattava - auttaako perän lasku tähänkin vaivaan? Vai mistä säätö kannattaa aloittaa?
Kiitos kommenteista!