rihtaaminen
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 10.08.2011 22:14
rihtaaminen
Hei,
oheinen 'scatra' on käytössä. Vaihdoin kumityynyt moottorin alle. Tarvitseeko rihtausta, vai onnistuuko scatran ansiosta kun asentaa "suurinpiirtein kuten ennen"???
Ja jos rihtauksen vaatii, niin miten se tulisi tehdä (ei heittokelloa käytössä)?? Olen lueskellut asiasta palstalta, mutta valitettavasti en ole riittävän rautalangasta väännettyä ohjetta/kommenttia löytänyt - moottorin asennon säädön vielä ymmärrän mutta mistä kohdasta sitä rakoa/kulmaa tulisi mitata...
Kiitos!
oheinen 'scatra' on käytössä. Vaihdoin kumityynyt moottorin alle. Tarvitseeko rihtausta, vai onnistuuko scatran ansiosta kun asentaa "suurinpiirtein kuten ennen"???
Ja jos rihtauksen vaatii, niin miten se tulisi tehdä (ei heittokelloa käytössä)?? Olen lueskellut asiasta palstalta, mutta valitettavasti en ole riittävän rautalangasta väännettyä ohjetta/kommenttia löytänyt - moottorin asennon säädön vielä ymmärrän mutta mistä kohdasta sitä rakoa/kulmaa tulisi mitata...
Kiitos!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18.04.2005 14:11
Re: rihtaaminen
En ole asiantuntija, mutta mielestäni ei tarvii kummemmin rihtailla. Toki kannattaa asentaa niin, että moottori ei "roiku" nivelessä.
P
P
- ms.venla
- Viestit: 1017
- Liittynyt: 29.10.2009 22:43
Re: rihtaaminen
Näyttää mepratuotteen niveleltä? ostin talvella tuon näköisen. Tuskin tarvitsee pahemmin säädellä, jos painelaakeria ei ole irroitettu. Onko uudet kumit saman korkuiset vanhojen kanssa?
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 23.04.2007 11:58
Re: rihtaaminen
Tämä ei ole suoraan tuohon, mutta saa siitä vinkkejä asennukseen http://www.aquadrive.com/abcaqd/PDF/maB10CV_GKN.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: rihtaaminen
Hmmmmm....
Ei se nyt ole ihan sama miten se vakionopeusnivel siellä akselilla helkattaa.
Juitsuna ons e että molempien nivelten kulman pitäisi olla mahdollismman samat eli linjojen leikata nivelien keskellä. Näin kuormitus jakautuu tasaisesti molemmille nivelpuoliskoille.
Jos oletetaan että maksimi vaihteiston laipan/akselin asennuskulma on 12 astetta niin se tekee 6 astetta/nivel. Tuo 12 asetta voi täyttyä niin että toinen nivel on 11 asteen ja toinen 1 asteen kulmassa kun optimi olisi että molemmilla olisi se 6 astetta.
Ei tuo äkkipäätään ihan kyllä Pyyttonilta näytä...
Ei se nyt ole ihan sama miten se vakionopeusnivel siellä akselilla helkattaa.
Juitsuna ons e että molempien nivelten kulman pitäisi olla mahdollismman samat eli linjojen leikata nivelien keskellä. Näin kuormitus jakautuu tasaisesti molemmille nivelpuoliskoille.
Jos oletetaan että maksimi vaihteiston laipan/akselin asennuskulma on 12 astetta niin se tekee 6 astetta/nivel. Tuo 12 asetta voi täyttyä niin että toinen nivel on 11 asteen ja toinen 1 asteen kulmassa kun optimi olisi että molemmilla olisi se 6 astetta.
Ei tuo äkkipäätään ihan kyllä Pyyttonilta näytä...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26.05.2006 1:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: rihtaaminen
Hyvä huomio VM. Se kuinka kulmien ero vaikuttaa lopulliseen käyttöikään jää toki kunkin käyttäjän arvioitavaksi. Veikkaan että kestää nuo laatunivelet vaikka kulmat olisivatkin erilaiset.
Jatketaans tähän. Kokemuksia Scatra, Python ym. onko noissa mitään seksuaalista eroa vai ostanko sen missä tuotteen hinta ja firman palvelu kohdillaan?
Jatketaans tähän. Kokemuksia Scatra, Python ym. onko noissa mitään seksuaalista eroa vai ostanko sen missä tuotteen hinta ja firman palvelu kohdillaan?
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: rihtaaminen
Eipä siinä ole kysymys pelkästä kestävyydestä vaan myös värinättömyydesta...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26.05.2006 1:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: rihtaaminen
Ahaa eli perskules lisää listaan:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17.05.2008 1:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: rihtaaminen
Jos ja kun on kyse vakionopeusnivelestä, niin ei se minkään värinän takia vaadi kulmien tasaamista. Rasituskuluman ja lämpeemisen takia voi olla hyvä pyrkiä puolittamaan kulma molemmille, jos sitä on paljon. Mikään pakko se ei ole, jos nivel on asennusasennossa liikealueellaan. Isossa kuormituksessa lämpee vähemmän, jos kulman saa pieneksi. Ristinivelellä tehty rakenne on ihan eri juttu, se vaatii kulmien miettimisen kohdalleen.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: rihtaaminen
Näinhän se periaatteessa on nivelen rakenteen takia mutta joskus akselivärinät saa pois ainoastaan puolittamalla asennuskulmat mahdollisimman hyvin. Pelasin jokunen vuosi sitten sitten yhden Kulkurin nivelen kanssa ajankuluksi siten että säätelin "kulmakeskiötä" tahallaan eri kohtiin ja ylivoimaisesti paras tulos oli puolitetuilla kulmilla. Jos lähtökohtana on uusi kone, uusi akseli, teräs- tai lasikuituvene, virheetön akselin laakerointi ja virheetön potkuri niin on varmasti aivan sama värinöiden kannalta mitkä ne nivelten keskinäiset kulmat on. Mutta jos kyseessä on epätasaisesti käyvä kone, ehkä suora akseli, hiukan kulunut perälaakeri ja jonkun kolhun mahdollisesti saanut potkuri niin keskittämälä kulmat on yksi värinäntekijä pois...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 23.04.2007 11:58
Re: rihtaaminen
Ihan vain tarkennus, oliko kyseessä vakionopeusnivelakseli?Veli-Matti kirjoitti:Näinhän se periaatteessa on nivelen rakenteen takia mutta joskus akselivärinät saa pois ainoastaan puolittamalla asennuskulmat mahdollisimman hyvin. Pelasin jokunen vuosi sitten sitten yhden Kulkurin nivelen kanssa ajankuluksi siten että säätelin "kulmakeskiötä" tahallaan eri kohtiin ja ylivoimaisesti paras tulos oli puolitetuilla kulmilla. Jos lähtökohtana on uusi kone, uusi akseli, teräs- tai lasikuituvene, virheetön akselin laakerointi ja virheetön potkuri niin on varmasti aivan sama värinöiden kannalta mitkä ne nivelten keskinäiset kulmat on. Mutta jos kyseessä on epätasaisesti käyvä kone, ehkä suora akseli, hiukan kulunut perälaakeri ja jonkun kolhun mahdollisesti saanut potkuri niin keskittämälä kulmat on yksi värinäntekijä pois...
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: rihtaaminen
Juu, uusi Pyyttoni. Eiköhän ne itse värkätyt ristikkonivelet ole pääsääntöisesti jääneet sinne 50-60 luvulle.
Minustakaan kulmakeskiön sijainnilla ennen tätä Kulkuria olllut mitään muuta merkitystä kuin mahdollinen toisen nivelen suurempi kuormitus mutta piti tulla toisiin ajatuksiin kun huomioin asian...
Minustakaan kulmakeskiön sijainnilla ennen tätä Kulkuria olllut mitään muuta merkitystä kuin mahdollinen toisen nivelen suurempi kuormitus mutta piti tulla toisiin ajatuksiin kun huomioin asian...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 10.08.2011 22:14
Re: rihtaaminen
Eli yritän siis vain saada asennuskulmat tasattua kun vene on vedessä (leikkauspiste keskelle). Ainakin nyt kuivilla näyttää siltä että moottoria pitää laskea peräpäästä...
Sitten huomasin että moottorin peräpään moottorityynyt ovat enempi painuksissa kuin keulassa. Aquadriven sivuilla oli maininta että heittoa saa olla 1mm. Nyt lienee peräpäässä liikaa painoa, joten painoa tasattava - auttaako perän lasku tähänkin vaivaan? Vai mistä säätö kannattaa aloittaa?
Kiitos kommenteista!
Sitten huomasin että moottorin peräpään moottorityynyt ovat enempi painuksissa kuin keulassa. Aquadriven sivuilla oli maininta että heittoa saa olla 1mm. Nyt lienee peräpäässä liikaa painoa, joten painoa tasattava - auttaako perän lasku tähänkin vaivaan? Vai mistä säätö kannattaa aloittaa?
Kiitos kommenteista!