rihtaaminen

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
eräs
Viestit: 38
Liittynyt: 10.08.2011 22:14

rihtaaminen

Viesti Kirjoittaja eräs » 07.05.2013 14:27

Hei,

oheinen 'scatra' on käytössä. Vaihdoin kumityynyt moottorin alle. Tarvitseeko rihtausta, vai onnistuuko scatran ansiosta kun asentaa "suurinpiirtein kuten ennen"???

Ja jos rihtauksen vaatii, niin miten se tulisi tehdä (ei heittokelloa käytössä)?? Olen lueskellut asiasta palstalta, mutta valitettavasti en ole riittävän rautalangasta väännettyä ohjetta/kommenttia löytänyt - moottorin asennon säädön vielä ymmärrän mutta mistä kohdasta sitä rakoa/kulmaa tulisi mitata...


Kiitos!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Re: rihtaaminen

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 10.05.2013 21:13

En ole asiantuntija, mutta mielestäni ei tarvii kummemmin rihtailla. Toki kannattaa asentaa niin, että moottori ei "roiku" nivelessä.
P

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: rihtaaminen

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 10.05.2013 23:46

Näyttää mepratuotteen niveleltä? ostin talvella tuon näköisen. Tuskin tarvitsee pahemmin säädellä, jos painelaakeria ei ole irroitettu. Onko uudet kumit saman korkuiset vanhojen kanssa?

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23.04.2007 11:58

Re: rihtaaminen

Viesti Kirjoittaja Elwood » 11.05.2013 8:47

Tämä ei ole suoraan tuohon, mutta saa siitä vinkkejä asennukseen http://www.aquadrive.com/abcaqd/PDF/maB10CV_GKN.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: rihtaaminen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11.05.2013 10:16

Hmmmmm....

Ei se nyt ole ihan sama miten se vakionopeusnivel siellä akselilla helkattaa.
Juitsuna ons e että molempien nivelten kulman pitäisi olla mahdollismman samat eli linjojen leikata nivelien keskellä. Näin kuormitus jakautuu tasaisesti molemmille nivelpuoliskoille.

Jos oletetaan että maksimi vaihteiston laipan/akselin asennuskulma on 12 astetta niin se tekee 6 astetta/nivel. Tuo 12 asetta voi täyttyä niin että toinen nivel on 11 asteen ja toinen 1 asteen kulmassa kun optimi olisi että molemmilla olisi se 6 astetta.

Ei tuo äkkipäätään ihan kyllä Pyyttonilta näytä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: rihtaaminen

Viesti Kirjoittaja raimå » 11.05.2013 11:20

Hyvä huomio VM. Se kuinka kulmien ero vaikuttaa lopulliseen käyttöikään jää toki kunkin käyttäjän arvioitavaksi. Veikkaan että kestää nuo laatunivelet vaikka kulmat olisivatkin erilaiset.

Jatketaans tähän. Kokemuksia Scatra, Python ym. onko noissa mitään seksuaalista eroa vai ostanko sen missä tuotteen hinta ja firman palvelu kohdillaan?
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: rihtaaminen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11.05.2013 12:22

Eipä siinä ole kysymys pelkästä kestävyydestä vaan myös värinättömyydesta...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: rihtaaminen

Viesti Kirjoittaja raimå » 11.05.2013 17:32

Ahaa eli perskules lisää listaan:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: rihtaaminen

Viesti Kirjoittaja CC » 11.05.2013 23:51

Jos ja kun on kyse vakionopeusnivelestä, niin ei se minkään värinän takia vaadi kulmien tasaamista. Rasituskuluman ja lämpeemisen takia voi olla hyvä pyrkiä puolittamaan kulma molemmille, jos sitä on paljon. Mikään pakko se ei ole, jos nivel on asennusasennossa liikealueellaan. Isossa kuormituksessa lämpee vähemmän, jos kulman saa pieneksi. Ristinivelellä tehty rakenne on ihan eri juttu, se vaatii kulmien miettimisen kohdalleen.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: rihtaaminen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12.05.2013 7:10

Näinhän se periaatteessa on nivelen rakenteen takia mutta joskus akselivärinät saa pois ainoastaan puolittamalla asennuskulmat mahdollisimman hyvin. Pelasin jokunen vuosi sitten sitten yhden Kulkurin nivelen kanssa ajankuluksi siten että säätelin "kulmakeskiötä" tahallaan eri kohtiin ja ylivoimaisesti paras tulos oli puolitetuilla kulmilla. Jos lähtökohtana on uusi kone, uusi akseli, teräs- tai lasikuituvene, virheetön akselin laakerointi ja virheetön potkuri niin on varmasti aivan sama värinöiden kannalta mitkä ne nivelten keskinäiset kulmat on. Mutta jos kyseessä on epätasaisesti käyvä kone, ehkä suora akseli, hiukan kulunut perälaakeri ja jonkun kolhun mahdollisesti saanut potkuri niin keskittämälä kulmat on yksi värinäntekijä pois...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23.04.2007 11:58

Re: rihtaaminen

Viesti Kirjoittaja Elwood » 12.05.2013 18:08

Veli-Matti kirjoitti:Näinhän se periaatteessa on nivelen rakenteen takia mutta joskus akselivärinät saa pois ainoastaan puolittamalla asennuskulmat mahdollisimman hyvin. Pelasin jokunen vuosi sitten sitten yhden Kulkurin nivelen kanssa ajankuluksi siten että säätelin "kulmakeskiötä" tahallaan eri kohtiin ja ylivoimaisesti paras tulos oli puolitetuilla kulmilla. Jos lähtökohtana on uusi kone, uusi akseli, teräs- tai lasikuituvene, virheetön akselin laakerointi ja virheetön potkuri niin on varmasti aivan sama värinöiden kannalta mitkä ne nivelten keskinäiset kulmat on. Mutta jos kyseessä on epätasaisesti käyvä kone, ehkä suora akseli, hiukan kulunut perälaakeri ja jonkun kolhun mahdollisesti saanut potkuri niin keskittämälä kulmat on yksi värinäntekijä pois...
Ihan vain tarkennus, oliko kyseessä vakionopeusnivelakseli?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: rihtaaminen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12.05.2013 18:19

Juu, uusi Pyyttoni. Eiköhän ne itse värkätyt ristikkonivelet ole pääsääntöisesti jääneet sinne 50-60 luvulle.
Minustakaan kulmakeskiön sijainnilla ennen tätä Kulkuria olllut mitään muuta merkitystä kuin mahdollinen toisen nivelen suurempi kuormitus mutta piti tulla toisiin ajatuksiin kun huomioin asian...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

eräs
Viestit: 38
Liittynyt: 10.08.2011 22:14

Re: rihtaaminen

Viesti Kirjoittaja eräs » 14.05.2013 8:47

Eli yritän siis vain saada asennuskulmat tasattua kun vene on vedessä (leikkauspiste keskelle). Ainakin nyt kuivilla näyttää siltä että moottoria pitää laskea peräpäästä...

Sitten huomasin että moottorin peräpään moottorityynyt ovat enempi painuksissa kuin keulassa. Aquadriven sivuilla oli maininta että heittoa saa olla 1mm. Nyt lienee peräpäässä liikaa painoa, joten painoa tasattava - auttaako perän lasku tähänkin vaivaan? Vai mistä säätö kannattaa aloittaa?

Kiitos kommenteista!

Vastaa Viestiin