Sivu 1/1

Vesipumppu

Lähetetty: 20 Huhti 2013 23:06
Kirjoittaja Donna 28
Donnasta puuttuu vesipumppu. Kun muutimme perävetolaitekoneen akselivetoiseksi, huomattiin tuossa päivänä muutamana, että koneesta puuttuu vesipumppu. Tilaa hihnavetoiselle pumpun hihnalle on kampiakselin päässä olevissa kiilaurissa. Mutta miten tuo pumppu valitaan ja minkälainen kiilaurarengas täytyy toisessa päässä olla, en kyllä pysty sanomaan tältä istumalta minkälainen toinen pääkään on. Oletteko törmänneet vastaavaan ongelmaan, jotain Jabscon pumppua meinasin.
Onko pohjan alapuolisella siivilän koolla mitään merkitystä on toinen kysymykseni. Panin tämän nyt tänne, jos saisin paremmin vastauksen kuin laituriparlamentin puolelta.
Donna 28 :)

Re: Vesipumppu

Lähetetty: 21 Huhti 2013 13:59
Kirjoittaja matti
Joskus jostain kuullut; tuotto samanverran litroja kun on hevosvoimia.
"Tavallisen" siipipyöräpumpun kierrosluvun sieto on rajallinen, bensakoneessa pitäisi olla alennusta suunnilleen puoleen=pumpun hihnap. halk 2-kertainen kampiakselila olevaan. Tai sitten ns highspeed pumppu, jolloin alennustakin tarvitsee vähemmän, jollainen Mary II oli suoraan sovitettuna kampiakselin päähän, koneen max kierrosluku 3600,
Soita veneakselistoon ja kysy (ja tilaa), tietoa on!

Re: Vesipumppu

Lähetetty: 12 Touko 2013 10:41
Kirjoittaja rickenbacker
pumpun siivapyörän KEHÄN pituus 2 x kampiakselin siivan kehän pituus, näin kierrokset puolittuu. Voi olla monissa tapauksissa aika hankala toteuttaa, joten suurinopeuspumppu voisi olla parempi.

Re: Vesipumppu

Lähetetty: 12 Touko 2013 11:52
Kirjoittaja IlkkaL
On muuten ihan sama puhutaanko kehän pituuksien vai halkaisijoiden suhteesta, kehä on pii kertaa halkaisija, joten kahden pyörän halkaisijoiden suhde on sama kuin niiden kehien pituuden suhde. Mutta halkaisija kun on paljon helpompi mitata, Matin ohje on toimivampi.