w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Putsku
Viestit: 33
Liittynyt: 14.07.2012 8:56

w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja Putsku » 11.03.2013 20:15

No kirjoitetaampas nyt tänne vähän mun projektista.

Aloin purkaa muutama viikko sitten w1:stä, joka vuoti öljyä pirusti, kävi huonosti ja käynnistyi vielä huonommin. Moottori on melko pieninä osina nyt. Osia on putsattu vanhasta liasta ja muusta möhnästä. Magneetto ja vesipumppu on puunattu teräsharjalla ja pesty kaikki lika pois. Vaihdelaatikko on uudessa maalissa. Sylinteri ja kansi on maalattu tänään ja huomenna pitäisi venttiilit hioa tahnalla paikoilleen. Kansi on todella huonoksi ruostunut. Sen ehostin jonkinlaiseksi ja teen uuden varakannen 40mm teräslevystä...siinä onkin näperrettävää. Kiinnitysreiät ja vesikanavat on melkein valmiit, apureikiä pitäisi hitsata kiinni ja porata reiät tulpalle ja ryyppykupille. Sitten se olisikin valmis jyrsimeen, jossa ajetaan palotila ja oikaistaan tiivistepinta. Lohkoa ja vauhtipyöränkoteloa pitäisi alkaa putsaamaan lähipäivinä ja maalata ne. Sitten olisikin tiivisteiden naputtelua ja kokoonpanoa. Uudet kiinnitysruuvit joka nippeliin on hankittu. Kyllä se pitäisi kesään mennessä saada ajoon...jos vene valmistuu ajoissa? Tavoitteena heinäkuun alku 8]
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja Simon » 11.03.2013 21:18

Mielenkiintoinen projekti, olen kyllä näilläkin sivuilla nähnyt W- koneiden pakosarjan korjauksia, vieläpä hyviä sellaisia. Mutta tehdä uusi kansi kuvaamallasi tavalla, se on mielenkiintoisen uutta :)
En epäile yhtään tietoa / taitoasi, ainoastaan materiaalin soveltuvuus herätti ajatuksia, mutta olet kai senkin jo ratkaissut.
Oletan innovaatiosi herättävän toivonpilkahduksia lukuisten Wikin kansiongelmien kanssa oleville 8]

Putsku
Viestit: 33
Liittynyt: 14.07.2012 8:56

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja Putsku » 11.03.2013 21:35

Kansi onkin tässä nyt testinä teossa. Sen uskon saavani toimivaksi virtausten ja vedenkierron osalta, mutta suorana pysyminen on se suurin huolen aihe. Kuvia laitan homman edetessä hiukan.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 12.03.2013 14:09

Hieno homma.

Kannenteko on kiintoisa hanke. Milaiset vesikanavat sinne tulee, ja millä tavoin ne tehdään? Vanhassa kannessa vesivaippa on kutakuinkin koko kannen alueella, joskin keskellä on umpimetallia tulppaa ja kuppia varten.. Tuleeko sinne riittävästi pintaa, josta vesi vie lämmöt? Miksei se suorana pysyisi, kun on kuudella pultilla kiinni, ja tasaisesti kiristää. Tuli mieleen, että voisiko tuollaiseen tehdä sen vesikanaviston poraamalla sivuilta koko palikan läpi reikiä tavallaan ruudukoksi, siten että reiät yhdistyvät toisiinsa sisällä. Ne voisi sitten ulkosivuilta tulpata hitsaamalla umpeen ja hioa tasaiseksi. No, jos sulla on käytössä pylväsporaa enemmän metallintyöstövälineitä, niin koneistusmahdollisuuksia ollee enemmän..?

Omasta paikkasin pakosarjan/etulämmittäjän aikoja sitten, ja hyvinhän se on toiminut. Kokeilin suunnilleen samoja konsteja myös puhjenneeseen kanteen, mutta ei siitä kalua tullut. Kun leikkasin kaiken ruosteen ja ohuimman metallin irti, niin kutakuinkin puolet palotilasta oli jo poissa. Jos paikkauksesta irtoaa paloja hitsauksesta niin siinä tuhoutuu helposti enemmän vempaimia, vaikka sammuuhan kone siihen paikkaan kun kansi puhkeaa.

:)

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 12.03.2013 14:15

Laitoin muuten vesipumppuun alkuperäisen imuputken tilalle 1/2" vesiputken kulmapalan, ja sen perään metallisen pikaliittimen vesiletkulle. Näin kone on helppo irroittaa merivesiletkustaan kevääällä/syksyllä ja toisekseen teen joskus niin, että ajan kannusta makean veden letkulla koneeseen meriveden tilalle. Varsinkin jos tietää, että kone jää laituriin joksikin aikaa, niin se on pikkujuttu ajaa kannusta loput makeat vedet sisään. Ehkäsee osaltaan ruostumista, ja varsinkin sylinterin vaippaan ei kerry läheskään yhtä paksua ruoste- skeida- ja vaseliinimössöä.

Putsku
Viestit: 33
Liittynyt: 14.07.2012 8:56

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja Putsku » 12.03.2013 17:23

Tänään homma eteni niin, että venttiilit on hiottu paikoilleen. Lukkoöljyllä testasin ne ja tiiviit olivat :)

Vesikanavan luukun tein uuden, kun vanha oli syöpynyt tosi huonoksi. Ei löytynyt sopivaa hanaa, joten tyhjennyksen osalta täytyy tyytyä kuusiotulppaan o-renkaalla.

Varakansi on kuvanmukaisessa tilanteessa. Apureikiä on porattu ja seuraavaksi jyrsin reikien väleihin yläpuolelle kanteen urat joiden päälle ihan raakasti tigillä hitsaan levyt urien päälle ja näin saadaan vesi kiertämään suurinpiirtein joka paikassa. Koneistusvaraa on kannentiivisteen puoleisessa pinnassa n. 3mm.

Vaihdelaatikko on asennustavaille valmis :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

uusalmi
Viestit: 25
Liittynyt: 26.06.2012 16:29

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja uusalmi » 12.03.2013 19:46

Wikun ruostumiseen;
Laitoin jokunen vuosi sitten W2-Wikun vesikanavien luukkuihin sylinterin alapäähän M5 läpipultilla sinkinpalan sisäpuolelle. Välissä ei saa olla maalia eikä tiivistettä. Tyhjennän sylinterit syksyllä irrottamalla vesiluukut ja laitan vesihuuhtelun jälkeen vaihtoluukut joissa uudet sinkit. Sitten pakkasneste koneeseen. Galvaaninen yhteys koneeseen toimii luukkujen M8 kiinnityspulttien kautta kunhan kantojen alla ei ole maalia tms.
Kone on W2 vm.1959 ja vielä mennään alkuperäisillä kansilla ja sylintereillä. Ja merellä eikä lätäköissä.
Kansiprojektisi on mielenkiintoinen!

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja pellamo » 12.03.2013 23:20

Mahtavaa Putsku !!!
Se on aina repäisevää kun joku "heittäytyy" ja tekkee ite jos ei muu kelepaa :)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Putsku
Viestit: 33
Liittynyt: 14.07.2012 8:56

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja Putsku » 13.03.2013 20:26

Tällästa tänään.

Uraa alkaa tulemaan, mutta tapista lohkesi pala ja homma tyssäsi. Pitää seuraavaa tappia pienemmällä lastulla ajaa :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Putsku
Viestit: 33
Liittynyt: 14.07.2012 8:56

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja Putsku » 20.03.2013 22:55

Lohko maalattu, omavalmisteinen vauhtipyörän kotelo ok, vauhtipyörän kotelon maalaus ja stefa ok, öljypumpun sihdin vaihto ok, öljytilan putsaus ok, kaasuvipu/vesihana putsaus ja kunnostus ok, huomenna askarrellaan tiivisteitä ja viikonloppuna alkaa kasaaminen. Alkuperäiset vesiputken jämät lentää hitoille ja teen uudet 18mm rst putkesta ja juottelen hopealla 3/8 kierrenappulat niihin.

Onko 1bar liian vähän öljynpaineeksi? Ohjekirja antaa kylmälle koneelle 3bar arvon..kylmänä mulla oli n. 2bar ja kuumana noin 1bar.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja bonito » 22.03.2013 9:30

Hyvän näköistä tulee, jonkinmoisena ent. hitsuuttajana tuli mieleen, että pitäis varmaan lämpökäsitellä ennen kannen tason plaanausta, hitsauksen aikaan saamat jännitykset poistuvat hehkutuksessa.

Putsku
Viestit: 33
Liittynyt: 14.07.2012 8:56

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja Putsku » 24.03.2013 15:14

Alkaa olee kone kasassa. Olisko kellään vinkkiä magneeton asennukseen, kun siin on se laukaisin systeemi. En äkkiseltään keksi kuinka siinä saa osumaan hampaat oikein? Pieni säätöhän siinä on, mutta ei sillä monen hampaan heittoa korjata? Magneetto on paikallaan, mutta kipinä tulee väärään aikaan :)

Ja kuvia kans tästä päivästä :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja pellamo » 24.03.2013 20:36

Katso tulpanreijästä että mäntä on ylhäällä ja venttiilit kiinni jotta ois työtahti.
Sitten pyörittele käsissä magneettoa siihen "naksauksen" kohille tai kato että käret just on aukeamassa ja tuikkaa se paikoilleen.
Jää sillain jo varmasti "säätöalueelle".
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 24.03.2013 23:09

Pakko on kyllä ihailla tuota konetta :)) yhden w2:n myin osina, kun oli kannet halki ja männät jumissa..nyt katson tuota kateellisena

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 25.03.2013 14:20

Hieno on. Arvostan sitä, että itsetekemäsi osat ovat varsin hyvin alkuperäisten näköisiä. Varsinkin kansi näyttää hyvältä.

Magneeton säätöön pari vinkkiä:

- Yleismittarilla on kätevä mitata täsmällinen katkaisukohta, eli missä kärjet irtoavat toisistaan. (Ohmit)
- Laukaisun saa pois siten, että kääntää magneeton ylösalaisin, niin ei takerru. Siten voi pyöritellä magneettoa ja etsiä sopivan asennon rattaalle.
- Pyöritä magneettoa takaperin, silloinkin laukaisu ei tartu. Eli kun olet saanut magneeton arviolta oikeaan kohtaan paikalleen, niin käännä vaikka akselista (vaihde päälle) konetta takaperin, ja katso yleismittarista koska kärjet irtoavat. Jos haluaa todella nähdä, missä mäntä menee, niin tökkää tulpanreiästä joku tikku tai tappi männänpäälle pystyyn merkiksi, mutta älä sählää sinne mitään ylimääräistä roinaa :)

- Suunnilleen oikea sytytys hetki on, kun säätövivun (sytytys) ollessa myöhäisellä kipinä tulee männän yläkuolokohdassa. Oikea sytysennakko tulee sitten ajaessa, kun vipu käännetään aikaiselle. Tärkeää on, että sytkän saa käynnistäessä joko juuri yläkuoloon tai hiukan sen jälkeen. Jos kipinä tulee kun mäntä on menossa ylös, niin se lyö takaisinpäin, tulee veivistä näpeille.

- Muistaakseni magneetto pyörii samaa nopeutta kampiakselin kanssa, eli kipinä tulee joka kierroksella työtahdeista riippumatta. Mutta JOS se menee puolta nopeutta, niin sitten kipinä pitää saada osumaan niinhin työtahteihin, kun venttiilit ovat kiinni. (Veivi paikalleen siten, että kun veivi osoittaa ylös männän ollessa ylhäällä. Sitten pyörittelet tahteja, kunnes löytyy puristustahti, eli veivin tullessa ylös paine kasvaa ja veivin ollessa ylhäällä pitää magneeton napsahtaa.)

Vastaa Viestiin