w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Putsku
Viestit: 33
Liittynyt: 14.07.2012 8:56

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja Putsku » 25.03.2013 21:01

Kiitos vinkeistä. Täällä on ollut paljon auttajia mun projektissa. Ei ole meidän nuorten keskuudessa kovin suosittuja nämä vehkeet, joten ei ole liikaa auttajiakaan :(

Pääsiäisenä asennan loput osat koneeseen ja koitan saada savut. Koneen kun saan toimimaan niin se menee pariksi kuukaudeksi varastoon odottamaan veneen laittoa. Koneella oli ennen sellainen kulmarauta pukki, jonka kautta välittyi kaikki tärinä runkoon. Puran sisäpuolelta kaikki pohjasta ja laitan perästä keulaan kaksi ns. runkopuuta, joihin saan laitettua koneen ja pohjaritilät kivasti kiinni. Miten käyttäytyy painekyllästetty 2x5 höylätty lankku? Vai onko parempi ihan raakapuu?

Mua vaivaa jo mahdolliset ongelmat koneen asennuksessa veneeseen, kuten koneen ja potkurin akselin liittäminen. Onko kenelläkään kokemuksia tai tietoa tällaisesta kytkimestä ? ---> http://tuotteet.etra.fi/fi/g7996726/jou ... r-fenaflex" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos tollasen kumin hakis ja sorvais itse laipat. Sillä saisi kohtuu hintaan kytkimen, joka antaa sopivasti pelivaraa kohdistuksissa. Vaihtoehtoja mielelläni ottaisin vastaan, kunhan hintakin on kohtuullinen.

Tämä voisi olla toinen vaihtoehto, josta kuulisin mielipiteitä? Nivelakselin alla! ---> http://www.google.fi/url?sa=i&rct=j&q=s ... 0684706561" onclick="window.open(this.href);return false;

aaltosa
Viestit: 81
Liittynyt: 02.06.2006 10:12

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja aaltosa » 25.03.2013 22:42

Myin noita Fennereitä teollisuuteen aika paljon 90-luvulla. Veneilijöille noita ei mennyt, luultavasti korkeahkon hinnan takia. Laadukas värkki, mutta jonkun mielestä voisi venekäytössä olla vähän overkill. Toisaalta kun katsoo tuota moottorin kunnostamista niin anna palaa.

Toinen vaihtoehto, joka sekin näyttää nykyään olevan Etran valikoimissa, on Omega. Se on saman tapainen, mutta kytkinkumin vaihto on helpompaa, kun ei tarvitse purkaa niin paljon.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 26.03.2013 0:29

Unohda painekyllästetty. Sillä ei ole mitään virkaa noin hienon moottorin lähelläkään, tai no laiturin voit tehdä siitä :)

Jos runko on tyhjä, niin tee sinne kolme, neljä kölitukkia, jotka ulottuvat noin kolmeen neljään lautaan kummallekin puolen köliä. Näiden päälle pitkittäin varsinainen konepeti veneen pituussuuntaan, joka on kaksi kohtuullista parrua esim 100x100 mm mäntyä, lovetaan sekä kölitukkiin että konepetiin, ja kaikkiin liitoksiin pultti tai kierretanko ja mutterit.
Kölitukit kiinitetään köliin poraamalla läpi pohjan alle, ja reikään esimerkiksi 12 mm rst-kierretangosta pultti. Mutteri kölin alle (koloon) ja pohjatukin päälle. Kölitukit ruuvataan myös kustakin kylkilaudasta läpi parilla isolla puuruuvilla laudan läpi pohjan alta. W1 kiinnitetään konepetiin tassuistaan läpipulttaamalla, esim 12mm pultit.

Konepeti mitoitetaan siten, että W1 mahtuu kahden pitkittäispuun väliin tassujensa varaan. Pohjatukit asetetaan niin, että keulan suunnasta ensimmäinen jää veivin ja vauhtipyöräkotelon väliin (voi joutua ohentamaan jotta mahtuu veivi pyörimään), seuraava tulee kampikammion taakse, missä koneen syvin osa päättyy, ja kolmas jonnekin taaemmas.

Konepeti rakennetaan sellaiseksi, että pitkittäispuiden (joiden varassa kone on tassuillaan) yläpinta on samassa linjassa potkuriakselin kanssa sivulta katsoen. Eli kun yleensä potkuri akseli hiukan nouseen ylöspäin kohti keulaa, niin kone on samassa kallistuksessa. Koko homman pointti on siinä, että tajuaa potkuriakselilinjan ja kiinnitystassujen alapinnan olevan samalla linjalla. Käytännössä on erittäin näppärää, kun tekee konepedin tarkoituksella vähän liian korkealle, silloin tassujen kohtiin pitää tehdä taltalla kuopat, jotta kone on oikeassa linjassa. Se on paljon kätevämpää kuin jonkun metalliprikkojen viilailu täytepaloiksi.

Kaikkiin liitoksiin kannattaa ootrata kootessa tervaa, ja lopuksi koko hoito suditaa terva-pellavaöljy-tärpätti-seoksella, kuten muukin vene.

Potkuriakseli kiinnitettään kytkimen perässä olevaan laippaan toisella laipalla, joka sopii 25 mm akseliin, tai millainen akseli sulla onkaan. Puristusliitokset, ja samalla sitten linjataan kone akselinsuuntaiseksi esim taskulampun ja rakotulkin avulla. Ei ole vaikeaa, kun kokeilee. Eikä ole ihan tuhannesosamillilleen tuo homma... Kytkimen perässä on painelaakeri, joka ottaa vastaa koko huikean työntövoiman.

Mä tein tuollaisen asennuksen omaan veneeseeni 2007 talvella, ja hyvin on toiminut. En ole koskaan harkinnutkaan mitään välijoustokytkimiä, perinnevempeleen kuuluukin täristä. Jos haluaa tärinätöntä kyytiä, voi hankkia flipperin :)
Voin yrittää duunata kuvia jonnekin, jos haluat nähdä, en oikein tiedä mihin kun vanha kunnon kuvablogi tilttasi... :)

Jep, liian harva meistä nykynuorista jaksaa väsätä tällaisten kanssa.

Putsku
Viestit: 33
Liittynyt: 14.07.2012 8:56

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja Putsku » 26.03.2013 22:45

Moi. Edellä mainittu konsti on varmasti hyvä, josta sovellan osan Putskuun. Putsku on edellisten omistajien toimesta tehty huonosti ja sen takia siihen ei enää kannata ihan kauheasti panostaa.

Kuolinpeite on nyt vesirajaan asti ja se olisi tarkoitus nostaa ylös asti. Kauhea hiominen on tiedossa ennen kuidutushommia. Kuidusta hiotaan karkein kuidun kuvio pois ja maalataan väriin. Sitten mietitäänkin, että kuinka käännetään vaurioittamatta pintaväriä :) Arvioitu ulkopuolen valmistuminen on toukokuu 2013 aikana.

Sisäpuolelta vene on maalattu ja maalin päälle on jollain massalla saumoja tiivistetty. Mikä olisi paras konsti maalin ja kaiken moskan poistoon? Onko toho liian raju ratkaisu? Hiomalla menee koko kesä...ja siihen ei pysty venymään.

Kuva antaa paljon paremman kuvan kuin todellisuus on :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 27.03.2013 0:18

:)) Joo, no ehkä se painekyllästettykin sittenkin käy, tarkemmin ajatellen sekin on kumminkin kasvanut metsässä..

Kuumailmapuhallin ja skrapa sekä ns japaninlasta, eli joku kahvallinen kittilasta toimivat hyvin maalin ym poistoon. Kuumennat sen verran, että alkaa kuplia, ja työnnät irti. Hyvä tulee. Katsot vain ettei vene pala poroksi.

Peukku vaan ylös, toivottavasti pääset koeajamaan wickströmmiäsi. ;-)

Putsku
Viestit: 33
Liittynyt: 14.07.2012 8:56

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja Putsku » 29.03.2013 23:51

moottori käynnistyi kolmannella kammen heilautuksella. Vesipumpusta lähtevästä putken tiivisteestä vuoti vettä. Käynti oli hyvän kuuloinen ja tasaisempi kuin ennen.

nyt veneen rakentamiseen...

Putsku
Viestit: 33
Liittynyt: 14.07.2012 8:56

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja Putsku » 02.04.2013 22:12

Veneestä hiottu pohja ja kyljet. Aika paljon on fiksattavaa kuidun kanssa, jotta tämän saa kellumaan muutamaksi kesäksi. Pohjaan oli vedetty tosiaan kuitu vesirajaan saakka ja vuodet on tehneet tehtävänsä monin paikoin. Kuitu oli paikoitellen irti ja pahimmat kohdat avasin kokonaan tuulettumaan muutamaksi viikoksi. Melkein tekisi mieli luovuttaa veneen osalta tää homma, mutta taloudellinen tilanne ei anna hankkia uutta tilalle, joten jatkettava on projektia :))

Kuitua, hartsia ja muuta tarviketta on hankittava iso kasa ennen seuraavaa reissua veneen luo. Onko irronneen kuidun kiinnitykseen muuta keinoa kuin naula tai niitti? Pohjassa oli koneen pukin pulttien kannat läpi ja laminoitu tiiviiksi. Ne rälläköin kaikki pois ja päälle kuitua. Samalla uusin koneen vedenotto reiän ja sen läpiviennin, kun siitä se ainakin oli vuotanut ennen.

Koneen sain kaikinpuolin toimivaksi ja se odottaa nyt veneen valmistumista. Mietin vielä pakoputkea ja äänen vaimennusta. Kuinkahan toimisi kuiva putki, jos siihen laittaisi vaan sellaisen eristenauhan päälle ja koteloisi, niin ettei polta siihen mitenkään kukaan itseään.

Potkurin akseliin pitäisi painelaakeri saada, mutta on ihan kohtuu kalliita sellaset. Jossain oli keskustelua itsetehdystä painelaakerista? Onko kellään valokuvia tai piirrustuksia sellaisesta? Mulla on nyt teossa nivelakselikokeilu, jossa "yritän" saada kakkoskopan golffin vetareiden sisäpäistä rakennettua mahdollisimman lyhyen akselin. Pituudeksi tulee arviolta n. 250mm-350mm.

palataan :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02.03.2010 5:32

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 02.04.2013 22:53

Siitä kakkos-kopan golffin etunavasta saat painelaakerin ..ei tartte välttis ottaa edes vetaria irti... pyöritteles kädessäs hiukan...

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja Simon » 03.04.2013 0:50

On sulla kyllä aika komia 12 lautainen runko, (mahtaisiko olla jonkun aluksen pelastusvene), mutta niinkuin kerroit laudoituksen korjaamiseen sulla menee tuota aikaa kovastikin, niin ehdottaisin noista nivelakseleista luopumista (jos ymmärsin oikein). Sulla on siinä Wikin vaihteistossa laippa ja siihen suoraan linjaat potkurinakselin. Wikistähän ei ominaisuusvärinät häviä, mutta kaikista lisäjutuista tuleepi sitten oma lukunsa.
Pakoputken suhteen ehdottaisin kyllä tuota vesiliitäntää, sehän on jo valmiina wikissä ja kyllä tuo vesi äänenvaimennuksessa tuntui toimivan aika hyvin aikoinaan metalliputkiakin käytettäessä, saatika nykyään kun on kumiputkiakin mahdollista käyttää.

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 03.04.2013 7:10

Missäs kunnossa nuo laudat on siellä kuidun alla ?

Sen sijaan että ostat kuitua ja hartsia rahoilla niin voit säästää jos puu on kuosissa ja otat kuidun kokonaan pois jos laudat on kunnossa.
Kuidun sijaan rahaa menee sitten kyllästysöljyyn. :)
Pääset tekemään töitäkin aikasemmin. Kuidutus kun vaatii lämmintä.
Ja limisauman kuiduttaminen on melko hankala urakka. Paljon teräviä kulmia joihin jää ilmataskuja.

Maaleihin joudut investoimaan kuitenkin.

Aleksi

Putsku
Viestit: 33
Liittynyt: 14.07.2012 8:56

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja Putsku » 03.04.2013 7:44

lautoja on halki ja saumat irvistelee. mun isäukko on ammatikseen puuhannut lasikuitutöissä ja lupasi tehdä tosta hyvän veneen...ainakin pohjan osalta. ei tosta enää tervettä puuvenettä saa tekemälläkään. pilssissä seissyt öljyinen vesi on hoitanut hommansa vuosien varrella. wikke valutti öljyä ennen aika reippaasti.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja pellamo » 03.04.2013 8:46

Jos jostain syystä virittelet niveliä siihen niin painelaakerina kestää sun koneessa tavallinen laippalaakeri kun koloaa stop-ruuvien kohdat akselille...Eikä ole kalliita.
Hyvänmallinen pikkupaatti tuo on ja pikkuWikelle just sopiva :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 03.04.2013 10:01

Sivukuvasta näkyi vähän huonosti potkuriakseli.. mutta onko niin, että potkuriakseli ei nouse riittävästi pohjasta irti, jotta sinne saisi W1:n suoraan laipoilla akselin perään?

W1:n kytkimessä on painelaakeri itsessään, joka ottaa koneen työnnön vastaan. Suoralla akselilla ei sen kummempia painelaakereita tarvita. Hylsa ja akseli vain, ja sitten tarkistaa että akseli sekä potkuri tosiaan pääsevät nojaamaan kytkimen laakeria päin. (ettei esimerkiksi potkuuri nojaa hylsaa vasten.)

Mulla on jossain olemassa millimetrin tarkka asennuspiirustus, jonka tein W1:stä jollain .dwg -suunnitteluohjelmalla.. voisin sen yrittää löytää sulle tänne näytille.

Pakoputken voi tehdä Eteran ~45 mm kumiletkusta, jossa on metallilankavahvistus. Siihen saa sopivat letkuyhteet vaikka bauhausin vesijohtotarvikehyllystä. Toi pakoputkimatetriaali on jotain polttoaineen siirtoon sopivaa, ja siten ihan pirun kallista/m, mutta toimii todella hyvin, kestää riittävästi lämpöä. Sinne voi, jos haluaa laittaa äänenvaimennuspöntön, ilman kannattaa panostaa kuulosuojaimiin, sillä ääni on kuin helikopterissa. Tällai tulee siis märkä pakoputki, joka toimii W1:ssä hyvin. Koko pakari voisi olla kasassa noin 120 eurolla, suunnilleen.

Mutta siis joo voi sinne niveliä ja laakereita laitella, mutta mahtaako olla rahan ja vaivan väärti? Hyvän saa aikaiseksi ihan perinteiselläkin menetelmällä.

Putsku
Viestit: 33
Liittynyt: 14.07.2012 8:56

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja Putsku » 03.04.2013 16:36

Potkurin akseli on melko lyhyt. Se on 920mm pitkä ja vain 19mm paksu. Taliboksilta akseli tulee vain 5cm ulos. Konetta haluaisin viedä eteenpäin, jotta saisi tilaa kulkea paremmin takapenkin ja koneen välistä. Kai se kiinteälläkin akselilla onnistuu hyvin, Kun ei se nosta moottoria kuin n. 5cm. Pitäisi sorvata vaan uusi pidempi akseli, ettei tarvis kuvanmukaisia väliakselilaippa virityksiä.

Seuraava kysymys :) Pakilla ohjautuminen? Onko muilla ongelmia pakilla kääntymisessä? Putsku ei käänny pakilla, joka on tosi ikävää verkoilla käydessä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja Simon » 03.04.2013 23:24

Kuvan ja kertomasi perusteella, ehdottaisin uuden akselin hankintaa (tulee huomattavan edullisemmaksi kuin nivel viritykset). Koneen siirtäminen eteenpäin, vaikka nousua olisikin 5 cm ei ole mikään ongelma.
Pakilla kääntyminen ei periaatteesssa ole ongelma vaan ominaisuus, minkä kanssa kaikki sisämoottori veneilijät painiskelevat. Mutta oppimalla tuo luonnistuu : Siis Wikillä, missä on vasen kierteinen potkuri, niin peruutettaessa pyrkii kulkusuuntansa näden vasemmalle, joten laituri ym. manoveeraukset kanattaa suorittaa sen mukaisesti.

Vastaa Viestiin