Sivu 1/1
bensakoneen (Volvo B18) kierrokset seilaa
Lähetetty: 26 Helmi 2013 13:16
Kirjoittaja jtp
Tervehdys!
Nyt kun toi kevät aurinko jo kivasti möllöttää ja kohta tarkenee lähtee paatille hommiin niin aattelinpa kysellä teiltä guruilta (ja miksei muiltakin ;.) ) vinkkejä tämmöisen ongelman ratkaisemiseen:
Eli koneeni Volvo MB18 kierrosluku seilasi tasaisessa ajossa selvästi. Kyseessä n. 100 rpm:n haarukassa tapahtuva kohtalaisen tasaisesti muuttuva käynti, varsinkin lämpöisellä koneella normaalissa n. 2000 - 2100 rpm:n ajossa.
Vaihtoehtoja ongelmaksi on veikattu kaasaria, bensapumppua ja virranjakajan akselin väljyyttä. Onko muita arvauksia??
Kaasari on tarkoitus irrottaa ja viedä asiantuntijalle hoitoon, bensapumpulle aattelin tehdä saman, tai vaihtaa uuteen.
Tuota virranjakajaa olen pohdiskellut josko siihen laittaisi kärjettömän sydeemin, näitähän on markkinoilla, mutta osaakos joku antaa suosituksia hyväksi havaituista järjestelmistä?
Ja kaikki muutkin vihjeet ja vinkit otetaan nöyrästi ja kiitollisuudella vastaan.
-Jukka-
Re: bensakoneen (Volvo B18) kierrokset seilaa
Lähetetty: 26 Helmi 2013 15:31
Kirjoittaja warmercleric
Moro
Itsellä samantyyppinen b18 autonkoneesta marinoitu keskimoottoriksi. Itsellä ei kyllä kierrosluku vaihtele ajossa yhtään.
Virranjakajan akseli kai aiheuttaisi vian tyhjäkäynnillä eikä kierroksilla, vika voi olla bensanpinnan korkeudessa kohokammiossa, (yläimu solex tai zenith), bensapumpussa huonot paineet ehkä tai koho väärällä korkeudella. Pumppu ei paljon maksa motonetissa.
Katkojan kärkiväli kannattaa tarkistaa.
Onko koneessasi muuten virranjakajassa alipainesäädin, jos kalvo vuotaa hiukan voi tapahtua jotain merkillistä, seos laihenee tai jotain, yleensä kai aidoissa venekoneissa (MB/AQ) ei taida olla alipainesäädintä, minun koneessani on.
Kärjettömistä oli puhetta joskus http://www.volvolandia.com:ssa" onclick="window.open(this.href);return false;
Jouni
Re: bensakoneen (Volvo B18) kierrokset seilaa
Lähetetty: 26 Helmi 2013 15:38
Kirjoittaja vilreu
Seilaako kierrokset oikeasti vaii pelkästään mittarissa? Minulla huono liitos kierroslukumittarinjohdoissa aiheutti tuollaista seilaamista.
Re: bensakoneen (Volvo B18) kierrokset seilaa
Lähetetty: 26 Helmi 2013 17:15
Kirjoittaja pellamo
Onko kaasuläpän toiminta "välysetön" vaijerilta perille asti ettei läppä pääse elämään omia aikoja
imu-ilman vaikutuksesta?
Ei ilmennyt mikä kaasari siinä on.
Jos on muuttuvakurkkuinen SU tai Strömberi tms.niin(onko öljyä) tai korjaussarjaa peliin että alkaa luisti toimia oikein.
Re: bensakoneen (Volvo B18) kierrokset seilaa
Lähetetty: 26 Helmi 2013 22:57
Kirjoittaja jtp
Ihan oikeesti seilaa kierrokset, kuule äänestäkin.
Eli siis kaasari taitaa olla paras epäilty tässä vaiheessa, eli siispä se viedään asiantuntijalle hoitoon.
Kiitos!
-Jukka-
Re: bensakoneen (Volvo B18) kierrokset seilaa
Lähetetty: 27 Helmi 2013 01:23
Kirjoittaja CC
Kaasari ei välttämättä ole itse syyllinen. Joku alipainevuoto imusarjassa voi olla syyllinen.
Re: bensakoneen (Volvo B18) kierrokset seilaa
Lähetetty: 27 Helmi 2013 13:03
Kirjoittaja vilreu
Niin iso alipainevuoto, että haittaisi kuormitustilanteessa, lopettaisi tyhjäkäynnin kokonaan.
Veikkaan myös, että strömbergissä on öljyt vähissä tai neulan suutin kulunut juuri tuossa kohtaa. Kun noista autokäytössäkin tyypillisesti kuluu ne suuttimet, niin olisi melko järkeenkäypää, että suuttimeen on tullut kuluma juuri tuohon eniten käytettyyn asentoon. Täydellinen korjaussarja ja kaasari on taas kuin uusi
edit: Ihan arvauksella heitin tuon kaasarimerkin :p
Re: bensakoneen (Volvo B18) kierrokset seilaa
Lähetetty: 22 Maalis 2013 12:36
Kirjoittaja JuhaL
Yhtäkkiä veikkaisin että b18 venekoneissa ei ole ollu kuin pystykaasaria. Kärjetönä sytkää saa freetechnicsiltä, ignitor on merkki. Tosi helppo asentaa ja käy vakio kärjellisen puolan kanssa. Kärjet ja konkka pois, ignitor mokkula kärkien paikalle ja 2 johtoa kiinni. Tarvittaessa vaikka helppo vaihtaa kärjet takas. Maksanee n.130e.
Jos haluaa hifistellä niin löytyy tappikoneeseen myös tietokoneella säädettäviä jakajia

Re: bensakoneen (Volvo B18) kierrokset seilaa
Lähetetty: 30 Maalis 2013 20:50
Kirjoittaja juovi
Tarkista myös polttoaineen saanti tankilta, eli tankkiin kertyy vuosien varrella helposti likaa ja voipi aiheuttaa tuolla kuormitusalueella ongelmaa, jos ei saa ainesta riittävästi.
Omassa venhossa on tuo Volvon B20 kone ja kaasuttimen huolto/korjaus/vaihto on edessä myös itsellä. suurempaa ongelmaa ei ole, mutta on jo sen verran kulunut, että ajattelin vaihtaa sen uudempaan.
Kyselin kaasutin expertiltä tarvikeosaa ja noin 250€ saisi Weberin tilalle, joten taidan taipua tähän. Asiantuntevaa palvelua muuten tuolla. Omassa koneessa on kiinni Solex tällä hetkellä ja vaikuttaisi olevan alkuperäinen osa.
Re: bensakoneen (Volvo B18) kierrokset seilaa
Lähetetty: 31 Maalis 2013 19:43
Kirjoittaja jtp
Mulla on kaasarina Zenith 3035, se kävi hoidossa ja nyt vaan odotellaan että pääsee koekäyttämään.
Tankin mä oon tyhjentäny aina talveks, joten ei siellä pitäisi olla kovinkaan paljoa paskaa, letkut tuli kaikki vaihdettua viime keväänä, samoin suodatin eli siltä osin ei pitäisi olla syytä huoleen. Kiitokset vaan kaikille vinkeistä!