Sivu 1/2
Volvon petaaminen Traderin tilalle
Lähetetty: 03 Helmi 2013 21:52
Kirjoittaja raimå
PItäis pikkuhiljaa aloittaa uuden pedin rakentaminen Volvoa varten. Alkoi niin maar kauhiasti mietityttämään akselikulman sopivuus. En ole ajatellut säästösyistä hommata scatraa ym. niveltä eli suoralla kiinnityksellä mennään.
Onko mulla odotettavissa akselikulmien kanssa ongelmia kun uusi pata on Volvo TAMD30 + MS2 versus vanha Trader + Velvet 71C. Volvon MS2:ssa on pieni kulma alaspäin kun taas velvetti on suorassa...
Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle
Lähetetty: 04 Helmi 2013 10:24
Kirjoittaja Ande
Itse joskus mittailin uuden ja vanhan koneen tassujen korkeuseron sitten ero myös akselin "lähtö korkeuden" eron.
Nuo kun piirsi paperille oli suhthelppo sitten sumplia miten täytyy petiä muuttaa. Tuossa volvossa on varmaan kulmaa senkin takia, ettei mene asennusrajan yli..
Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle
Lähetetty: 05 Helmi 2013 00:45
Kirjoittaja raimå
Niin joo, tuskin tuo kulmaero voi niin suuri olla että ongelmia tulisi. Ehkä turhaa hyperventiloin. Hyvä purkaa täällä turhautumistaan ennen kuin pääsee oikeasti tekemään:)
Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle
Lähetetty: 05 Helmi 2013 11:37
Kirjoittaja Ande
Nooh, hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty

Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle
Lähetetty: 11 Helmi 2013 22:26
Kirjoittaja bonito
Elikkä sulla on ollut Traderi sen verran taaksepäin kallellaan, mitä akselin kulma on verrattuna vesirajaan. Eikös se ole nyt parempi kun Volvo tulee lähes suoraan vesirajan kanssa(luulisin). Mulla oli Foortissa sellainen ilmiö, kun se oli kans akselin suunnassa, niin Foortin venttilinvarren kumit kun ovat ns. sateenvarjo kumit, jotka estävät liian öljyn valumisen ohjureihin olemalla tiukat venttiiliin, hyppien venttiilin mukana. Mulla lähes kaikki öljy, joka menossa öljypohjaan, oli kannen peräpäässä, jolloin 5 ja 6 sylinterin venttilien sateenvarjokumit suorastaan pumppusivat öljyä ohjureista moottoriin. Seurauksena pieni savutus ja öljynkulutus, kun vaihdoin pakosarjan, näin 5 ja 6 pakokanavan olevan paksussa karstassa. Jos Foortin perässä olisi ollut joku näistä nykykytkimistä, joissa on kulma alaspäin, ei tätä Foorttini öljynpoltto ilmiötä olisi ehkä ollut.
Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle
Lähetetty: 13 Helmi 2013 23:52
Kirjoittaja raimå
Juu varmasti on näin että tulee vain parempaan asentoon. Käytännössä ihan vaateriin silmämääräisesti arvioiden. Oli ehkä vähän typerä kysymyskin tuo aloitus:)
Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle
Lähetetty: 16 Helmi 2013 19:52
Kirjoittaja meriläinen
Minulla oli veneessä ennen leyland-kone ja hurthin suora kytkin. Sitten ostin käytetyn Volvo pentan jossa oli juuri tuo sama MS2 kytkin ja muistaakseni 3 asteen kallistus. Ajattelin että mahtuu hyvin ja konekin tulee joo parempaan asentoon, mutta minulle ei vaan sopinutkaan. Kun passailin kytkin laippaa akseliin kiinni olisi koneen nokka pitänyt saada niin alas että olisi joutunut tekemään pohjaan montun

ostin sitten nautikulmasta hydradrive nivelyksikön. Muuta kokemusta ei sitten vielä olekkaan, kun tuli tässä muutaman vuoden toinen projekti hankittua. Mutta katotaan sitten joskus...

Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle
Lähetetty: 07 Touko 2013 00:49
Kirjoittaja raimå
Doniin paatti kelluu ja pitäis lähiviikkoina aloittaa tuo moottorihommeli. Päätin että laitan kuitenkin Scatran tai Python Driven koneen ja akselin väliin.
Heräsi kuitenkin yksi kysymys. Osaako joku sanoa minkä ihmeen takia takapään kiinnityskorvat on tuossa Volvossa noin 60-70mm korkeammalla kuin etupään korvat? Kait tuolle joku syy on?
Lisäksi pitäisi päättää veistänkö palikat puuta tuonne alle vai teetänkö korotuspalat teräksestä väliin, jotta kiinnitysgummien säätövarat saadaan kohdilleen ja petaus onnistuu paremmin?
Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle
Lähetetty: 07 Touko 2013 16:53
Kirjoittaja Northling
Moro
Minähän en mikkää mootormiäs ole, mutta tällai uimakoulupohjalta tulee mieleen kaksi mahdollista syytä:
1. Jos kone asennetaan suoraan akselin jatkoksi tuo takapään asennuskorvien korotus asettaa koneen valmiiksi suurpiirtein sopivaan kulmaan kun kone asennetaan abaut vaaterissa olevaan moottoripukkiin.
2. Fiskarithan kapenevat perää kohti, jolloin korkeammalla sijaitsevat asennuskorvat mahdollistavat koneen asentamisen pidemmälle ja/tai syvemmälle perään.
tai sitten jostain muusta syystä...
Nortti
Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle
Lähetetty: 08 Touko 2013 07:51
Kirjoittaja Jussi_R
Moro
Minulla on Yanmar 4LH-HTE moottorissa kahdet kiinnityskorvien paikat. Toiset ylhäällä toiset alhaalla, korkeuseroa ehkä 100-150 mm.
Löytyisikö Volvostakin toiset reiät?
Jussi
Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle
Lähetetty: 10 Touko 2013 01:57
Kirjoittaja raimå
No perskules, tuohan pitää todellakin tarkistaa. Äkkiseltää vois tosiaan olla loogista että korvan paikkaa voisi vaihtaa:) Silloin tämä asennusrojekti helpottuisi huomattavasti. Ei muuta kuin mylly sisään tallojen päälle, painelaakeri kiinni pedin takapäähän ja pythonin laipat kiinni. Noh, viikon päästä pääsen aloittelemaan.
Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle
Lähetetty: 10 Touko 2013 08:06
Kirjoittaja Veli-Matti
Ja perskuleita vaan lisää jonoon....
Tee koneesta mallinnus rimoista ja vanerista. Siihen pitää saada korvakkojen paikat ja korkeudet sekä olennaisimpana vaihteiston akselilaipan paikka ja kulma.
On meinaan pikkasen helpompi sovitella kilon painoista "konetta" paikoilleen kuin 350 kilon perkeleellistä malmikasaa.
Yleensä takimmat korvakot ovat sen takia moottorissa korkeammalla että takatassuihin tulee säätöpultit joilla säädetään kone lopullisesti kohdilleen ja hoidellaan sitten myöhemmät rihtaukset. Etutassut tulevat yleensä suoraan petiin.
Jos kone tulee suoraan petiin niin korvakkojen alle ei tarvitse jättää kuin muutaman millin mellausvara.
Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle
Lähetetty: 10 Touko 2013 08:27
Kirjoittaja Jussi_R
Jono vain kasvaa...
Pari vuotta sitten kun vaihdoin moottoria tein myös vaneriset mallit jossa 2"x2" tuli tassujen paikat, ylä ja alapaikoilla. Oli aikas paljon helpompi hahmotella... Minulla murheita aiheutti vaihteen 5 asteen kallistus.
Volvolta saat varmasti kuvatukset koneesta ja ei muuta kun kopiolaitokselle tulostamaan.
Jussi
Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle
Lähetetty: 11 Touko 2013 08:39
Kirjoittaja Elwood
Tuolta löytyy jotain tietoja Volvoihin
http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/FI ... gines.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle
Lähetetty: 11 Touko 2013 11:14
Kirjoittaja raimå
Ookoo eli "vanha" tyyli siis on ollut että etupää menee staattisella kiinnityksellä suoraan petiin. Itse ajattelin että kaikki korvat istuis nätisti tyynyillä ja niiden säätöpulteilla siis.
Päätin että lyön vakionopeusnivelen tuohon väliin joten eipä malmikasalle tarvitse mitoittaa kuin että pukin leveys on sopiva ja että öljypohja ja vaihteen alapää mahtuu sopivaan kohtaan laipioiden väliin. Painelaakerin ja vaihteen laipan välille sitten vain tuo nivel ja hanaa:)
Taidanpä lähteä tästä mallailemaan. Aurinkokin tuolla hivelee jo ihoa niin kiva ropailla:)