Sivu 1/1

Vastaava propelli?

Lähetetty: 08 Helmi 2005 22:45
Kirjoittaja Veli-Matti
Bertta-Lotassa on 14x7 kaksilapainen potkuri joka olisi tarkoitus vaihtaa kolmilapaiseksi. Appiukon tallin hyllystä löytyi kolmilapaisia potkureita puolenkymmen kipaletta jotka sopisivat kartioltaan Bertta-Lotan akselille. Mutta mikäpä olisi vastaava koko kolmilaisena?

Lähetetty: 09 Helmi 2005 12:33
Kirjoittaja Jape
12x6,5 tai 12x7

Lähetetty: 09 Helmi 2005 16:01
Kirjoittaja Veli-Matti
Vetäsitkös ihan hihasta :)
Sen verran vielä että kone ottaa huippuvauhdilla kiidettäessä 1900 rpm ja 6,5-7 solmun marssivauhdilla tuommoiset 1350-1450 rpm.
Maksimitehot 20hp tulevat ulos 2500 kierroksella ja toi 1900 on aika lähellä suositusta jossa marssivauhdin kierrokset pitäisi olla. Nykyiset marssikierrokset ovat mielestäni pikkasen alakanttiin mutta toisaalta eipä kyllä kulutuskaan ole järin kauhistuttava 2,5-3 litraa/h.

Lähetetty: 09 Helmi 2005 16:10
Kirjoittaja Jape
katoin wickströmin huolto-ohjeesta. W-kakkosen ropeli on kaksilapaisena 14x8.5 ja kolmelapasena 12x8, siitä päättelin.

Lähetetty: 09 Helmi 2005 19:14
Kirjoittaja Veli-Matti
Ihan hyvät päätelmät ;)
Täytyypä selvittää mitä suositellaan Wkolmoselle, sillä se on hiukan lähempänä Valmetin tehoja kuin Wkakkonen...

Lähetetty: 09 Helmi 2005 19:31
Kirjoittaja Jape
kakslapasessa 15x9 ja kolmelapasessa 13x9. mulla on tuossa seinällä koristeena yks w-3 ropeli ja se on 13x10

Lähetetty: 09 Helmi 2005 21:39
Kirjoittaja Veli-Matti
Jos verrataan Bertta-Lotan nykyistä potkuria joka on 14x7 ja sitten vaikkapa Wkakkosen vastaavaa kaksilapaista joka on 14x8,5 ja lisäksi vielä Wkolmosen vastaavaa joka on 15x9 niin silmään pistää se että Bertta-Lotan rupelihan niistä on kaikkein pienin nousultaankin. Mutta koneteholtaan Bertta-Lotan Valmet on suurin ;(
Selitys taitaakin löytyä maksimitehon moottorien kierroksista jotka ovat W2 1600 ja W3 2000 sekä Valmetissa 2500. Ja suositellut "marssikierrokset" (n. 80%/max) vastaavasti 1280, 1600 ja 2000. Mutta kun kuitenkin halua pitää marssikierrokset hiukka alakantissa metelin takia niin Wkolmosen 13x9 tai Japekin 13x10 voisi olla sopivin. Olenkos oikeassa tämmöisellä maalaisjuntin hitaalla järjen juoksulla?
Melu ei kuitenkaan ole ongelma vielä noilla parin tonnin kierroksillakaan mutta mitä vähemmän sitä on niin sen mukavampihan se on Rammsteinia ja Trio Niskalaukausta kuunnella luonnon helmassa :)
Japekki, onko se sun potkuri 25mm akselille?

Lähetetty: 09 Helmi 2005 21:59
Kirjoittaja Jape
Mutta minkäs verran valmetista lähtee tehoa 1500 kierroksella jos huiput on 2500:ssa. Saattaa olla aika lähellä w-kakkosen tehoja. Jaksaako se veivata jyrkempinousuista ropelia jos se ei entiselläkään ota täysiä kierroksia. Vai onko tarkoitus vielä alentaa matkakierroksia.
On 25 mm reikä

Lähetetty: 09 Helmi 2005 22:05
Kirjoittaja Veli-Matti
Kyllä ne kierrokset saa olla siellä nykyisellä tasolla vajaassa 1500:ssa, kun tuo polttoaineenkulutuskin on perseaukiselle puuveneharrastajalle sopivalla tasolla ja marssivauhtikin on ihan riittävä. Sitä minä vaan ihmettelen kun jotkut saavat palamaan Wkakkosessa jopa 4 litraa ja Wkolmosessa 6 litraa tunnissa. Jotenkin tuntuu siltä että säädöt eivät ole kohdillaan tai sitten koetetaan vedättää yli runkonopeuden namikat kaakossa ;)

Lähetetty: 09 Helmi 2005 22:24
Kirjoittaja Jape
Kurskissa on w-kakkonen ja kakslapanen potkuri, joka on liian iso, en muista mittoja. Siinä on se ongelma että kone ei jaksa pyörittää sitä ollenkaan pienellä kaasulla vaan liikkeelle lähdettäessä on pistettävä kaasua yli puolet ja sitten luistatettava kytkintä ettei kone hyydy ja laituriin tultaessa kaasu pitää olla täysillä ennenkuin voi rueta pakkia tarjoamaan. Välillä tottakai kierrokset huutaa täysillä.
Ropelissa on niin paljon vastusta että täydellä kaasulla vaihde päällä ajaessa kierroksia ei ole kuin korkeintaan parisataa.

Lähetetty: 10 Helmi 2005 09:23
Kirjoittaja Vieras
Veli-Matti,

Jos sulla nyt kone jaksaa kiertää vain 1900rpm ja suunnittelet lapojen lisäyksen (lisää pitoa) yhteydessä vielä kasvattaa nousua tuumalla tai kahdella, niin jaksaako tuo kiertää edes 1500rpm tuon jälkeen...

Eikö tuollainen "ylikuormitus" ole varsinkin bensakoneelle aika raskasta ja vähentää sen ikää dramaattisesti.

Jos itse lähtisin tuohon kolmilapaista rusettia laskemaan, niin varmaankin lähtisin liikenteeseen jostain 13 X 6:sta

Lähetetty: 11 Helmi 2005 15:05
Kirjoittaja Veli-Matti
Joup, jos sen niin tekee että rasitusta lisää. Tarkoitus on nimenomaan säilyttää nuo 1900 kierrosta täydellä kaasulla - en kait muuten olisi kysellyt että mikä on 14x7" kaksi lapaista vastaava potkuri.
Moottoriteknisestihän homma menee niin että aina kun on mahdollista pitäisi marssikierrosten olla juuri parhaan väännön alueella niin polttoaineenkulutuksen kuin moottorin kestävyydenkin kannalta - ja kas kummaa Valmetissa se on juuri 1450-1550 rpm. No jos oikein hiuksia halotaan niin jäähän nykyiset marssikierrokset 50-100 tuon alle mutta eipä se taida pannu siitä räjähtää. Ja jos siltä alkaa tuntumaan niin helppokos se on pikkuisen kaasukahvaa eteenpäin lykätä.
Elikkä nyt appiukon tallista kaivamaan esille kaikki 13 ja 12" apilarupelit ;)
Pääasiallisin syy uuden potkurin etsintään on varapotkurin puute eli apila paikoilleen ja kaksilapainen pakkiin...
(vene)Moottorin kyljessä oleva kilpi kertoo huipputehon kierrosluvuksi tuon 2500 mutta tismalleen samassa traktoriversiossa on vastaavat kierrokset "vain" 2000 mutta silti ohjekirjojen vääntökäyrät ovat identtiset. Menee tuon ajan moottoreille tyypillisesti pikkuisen ristiin mutta mitäpä siitä.