Hehkutulpan testaus?
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26.05.2006 1:25
- Paikkakunta: Helsinki
Hehkutulpan testaus?
Noniin löytyi uusi mylly Tupunaan. Volvon TAMD30 kyseessä.
Huomasin kylmänä muutamia ajoittaisia valkoisia tupsahduksia (joku pytty ei sytyttänyt) koekäytössä. Pitäis varmaan varmuudeksi testata nuo hehkutulpat että toimivat asianmukaisesti.
Otanko irti kokonaan katsoakseni että kaikki kärjet ehjiä vai onko parempi testata paikoillaan?
Entäs minkähänlaisia vastusarvoja pitäis löytyä ja millainen prosentuaalinen (?) heitto saa tulpissa olla, jotta toimivat oikein?
Käyttöohjetta lukiessa ja muutamia juttuja lueskellessa tuli semmoinen kutina että nuo Volvot vaativat vähän aikaa lämmetäkseen ja jotta alkavat toimimaan ajossa kuten pitääkin. Hehkuttaakin manuaalin mukaan pitää 30 sekuntia ennen starttia...
Huomasin kylmänä muutamia ajoittaisia valkoisia tupsahduksia (joku pytty ei sytyttänyt) koekäytössä. Pitäis varmaan varmuudeksi testata nuo hehkutulpat että toimivat asianmukaisesti.
Otanko irti kokonaan katsoakseni että kaikki kärjet ehjiä vai onko parempi testata paikoillaan?
Entäs minkähänlaisia vastusarvoja pitäis löytyä ja millainen prosentuaalinen (?) heitto saa tulpissa olla, jotta toimivat oikein?
Käyttöohjetta lukiessa ja muutamia juttuja lueskellessa tuli semmoinen kutina että nuo Volvot vaativat vähän aikaa lämmetäkseen ja jotta alkavat toimimaan ajossa kuten pitääkin. Hehkuttaakin manuaalin mukaan pitää 30 sekuntia ennen starttia...
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26.12.2006 10:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Hehkutulpan testaus?
Onko niissä joku jälkihehku vai kuinka päättelet savutupsausten johtuvan hehkuista. Suuttimien kusemisen yhdistäisin noihin pölläyksiin. Volvoa sen paremmin tuntematta, onko siinä joka pytyssä hehkutulppa, pitkä hehkutus vois viitata imusarja hehkuun. Nykyaikaiset hehkut ovat n. 5 sek hehkuja.
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: 19.05.2006 20:38
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Hehkutulpan testaus?
Kylmässä kelissä Volvot vaativat hyvin toimivat hehkut, onko tuossa joka pytylle omat puikot, vai imusarjapuolella vain muutama. Vanhalle dieselille kylmään keliin tekisi varmasti gutaa jonkinlainen jälkihehkurele, tyyliin 5 minuuttia startin jälkeen. Uudet hehkutulpat kyllä kestävät moista. Mitkä tulpat hommasit?
edit*
Oho, Bonito olikin jo kysellyt tuon tulppamäärän, sen siitä saa kun alkaa kirjoittamaan aamulla lukematta kunnolla toisen viestiä.
edit*
Oho, Bonito olikin jo kysellyt tuon tulppamäärän, sen siitä saa kun alkaa kirjoittamaan aamulla lukematta kunnolla toisen viestiä.
-
- Viestit: 70
- Liittynyt: 02.08.2006 10:21
- Paikkakunta: Tampere
Re: Hehkutulpan testaus?
Joka mukissa on ainakin alunperin oma hehku.
Jos lanka on poikki niin mittari näyttää ääretöntä (Fluke OL), jos taas lähempänä 5 Ohmia niin ok.
Jos haluat ruuvailla irti ja todeta tulpan hehkumisen, niin se haukkaa ~5 ämpäriä virtaa joten vähän paksumpaa johtoa ettei sormet pala
Mutta kuten jo mainittua, niin kyllä sen sylinterin pitäisi ilman hehkua käydä jo hetki käynnistyksen jälkeen.
Jos lanka on poikki niin mittari näyttää ääretöntä (Fluke OL), jos taas lähempänä 5 Ohmia niin ok.
Jos haluat ruuvailla irti ja todeta tulpan hehkumisen, niin se haukkaa ~5 ämpäriä virtaa joten vähän paksumpaa johtoa ettei sormet pala
Mutta kuten jo mainittua, niin kyllä sen sylinterin pitäisi ilman hehkua käydä jo hetki käynnistyksen jälkeen.
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 23.04.2007 11:58
Re: Hehkutulpan testaus?
Hehkutulpat irti ja tarkistaa että hehkuu kärjestä, vastus arvo ei kerro muuta kuin ettei ole poikki. Käynnistyksen jälkeen voi vielä hetken hehkuttaa, ainakin etukammio mersu pitää siitä.raimå kirjoitti:Noniin löytyi uusi mylly Tupunaan. Volvon TAMD30 kyseessä.
Huomasin kylmänä muutamia ajoittaisia valkoisia tupsahduksia (joku pytty ei sytyttänyt) koekäytössä. Pitäis varmaan varmuudeksi testata nuo hehkutulpat että toimivat asianmukaisesti.
Otanko irti kokonaan katsoakseni että kaikki kärjet ehjiä vai onko parempi testata paikoillaan?
Entäs minkähänlaisia vastusarvoja pitäis löytyä ja millainen prosentuaalinen (?) heitto saa tulpissa olla, jotta toimivat oikein?
Käyttöohjetta lukiessa ja muutamia juttuja lueskellessa tuli semmoinen kutina että nuo Volvot vaativat vähän aikaa lämmetäkseen ja jotta alkavat toimimaan ajossa kuten pitääkin. Hehkuttaakin manuaalin mukaan pitää 30 sekuntia ennen starttia...
Suuttimet samantien testiin.
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26.05.2006 1:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Hehkutulpan testaus?
Ok kiitos paljon vinkeistä. Otan siis hehkut käteen ja kokeilen sitten toimiiko vaiko eikö. Samalla kait ne vois uusiakin jos löytyy ihan normi NGK ym. valikoimasta järkihintaan.
Kun käytin konetta niin totesin tuon ajoittaisen tupsahduksen joka tosiaan loppui parin minuutin käynnin jälkeen. Päättelin että tekemistä olisi juurikin että ei jaksa kylmänä sytyttää seosta ja lentää savuverhona pihalle. Voihan se toki olla suutinkin. Tuskin kuitenkaan mitään ihmeempää.
Ja en kyllä osaa sanoa millainen systeemi tuossa Volvossa on. Kait se joku etukammiovehje on? Hehkuja jokaisen pytyn kyljessä/päällä.
Kun käytin konetta niin totesin tuon ajoittaisen tupsahduksen joka tosiaan loppui parin minuutin käynnin jälkeen. Päättelin että tekemistä olisi juurikin että ei jaksa kylmänä sytyttää seosta ja lentää savuverhona pihalle. Voihan se toki olla suutinkin. Tuskin kuitenkaan mitään ihmeempää.
Ja en kyllä osaa sanoa millainen systeemi tuossa Volvossa on. Kait se joku etukammiovehje on? Hehkuja jokaisen pytyn kyljessä/päällä.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: 19.05.2006 20:38
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Hehkutulpan testaus?
Ei ole kyllä oikeen perusteltua olla uusimattakaan, jos ei ole tiedossa koska ne on viimeeksi vaihdettu. Kyllähän se sen satasen toki kustantaa.