Sivu 1/2
Apuja kun vene ei lähde käyntiin
Lähetetty: 03 Marras 2012 17:01
Kirjoittaja KS1030
Veneessä ford trader kutosmoottori.
Nyt kun piti vene nostaa vedestä niin lähti käyntiin... mutta n.15s kuluttua sammui siten että kuin olisi kaasun vetänyt hitaasti pois päältä.
ei lähde millään käyntiin enään.
tehtyjä toimenpiteitä:
tyhjätty vedenerottimet, vaihdettu polttoainesuodatin, irroitettu siirtopumppu (joka on lohkon kyljessä) että varmistutaan toiminnasta.
pumppaamalla ja pyörittämällä saadaan polttoainetta tulemaan liitäntään josta ruiskupumpulle tulee aine sisään. ruiskun päältä suuttimenputkean mutteria löysäämällä ei tule sieltä polttoainetta käsin pumppaamalla (en tiedä pitäisikökään) eikä konetta pyörittämällä. saako varsinaista ruiskua ilmattua jostain?
nyt en tiedä mistä lähtisi vikaa edes etsimään. kun viikkoa aiemmin ajoin veneellä niin toimi aivan moitteetta. kone ollut aina todella hyvä lähtemään käyntiin.
veneen nosto on todella hankalaa jos se ei lähde käyntiin. painaa n. 6tn ja tuulipintaa paljon.
tässä parit kuvat polttoainejärjestelmästä:

simmsin arvokilpi

Re: Apuja kun vene ei lähde käyntiin
Lähetetty: 03 Marras 2012 17:16
Kirjoittaja Oqu
Kuulostaa vähän että venavälykset vois olla liian pienet, kun kone lämpiää niin pakopuoli jää auki ja puristukset katoaa.. Toisaalta pitäis kyllä taas jäähdyttyään lähteä käyntiin.
Re: Apuja kun vene ei lähde käyntiin
Lähetetty: 03 Marras 2012 17:50
Kirjoittaja CC
Tuskin venttiileihin liittyy...
Olisko kuitenkin vanha suodatin mennyt tukkoon, ja nyt touhujen jälkeen kuitenkin vielä ilmaa väärässä paikassa?
Re: Apuja kun vene ei lähde käyntiin
Lähetetty: 03 Marras 2012 17:55
Kirjoittaja stresspill
Tuleeko siis suuttimille ollenkaan polttoainetta? Eli jos oikein ymmärsin niin siirtopumppu toimii, mutta ruiskupumppu ei? Eli löysää suuttimien päästä polttoainelinjat ja pyöritä konetta, siten se ilmataankin. Jos ei polttoainetta tule, mutta ruiskupumpulle asti tulee, on vika todennäköisesti sitten ruiskupumpussa, tai sitten kyseessä voi olla paha ilmavuotokin, tsekkaa kaikki PA-linjat läpi.
Re: Apuja kun vene ei lähde käyntiin
Lähetetty: 03 Marras 2012 18:22
Kirjoittaja Simon
Jos em. toimet kaikki on tehty, niin voisi viitata että ruiskutuspumppu on kuiva ja elementit lukkiintuneet pysäytys asentoon. Tuo pumppumalli vaatii oljyä toimiakseen, täyttö ja tarkistusaukko on pumpun kyljessä.
Re: Apuja kun vene ei lähde käyntiin
Lähetetty: 03 Marras 2012 18:46
Kirjoittaja KS1030
joo siis moottori on kylmä. viikko sitten ajettu viimeksi ja kaikki pelas moitteetta.
itsekkin veikkaan tuota että suodatin ollut tukossa (6v sama suodatin

) ja nyt kun availtu paikkoja ja suodatin vaihdettu olisi ilmaa sinne mennyt.
kävi kyllä mielessä kuivana käyminenkin. öljyn määrää en ole tarkistanut vielä. 5v sitten kierrokset heivas ylös alas ja silloin oli kuiva... nyt kuitenkaan sellaista oiretta ei ole ollut eli ehkä ei se ole vikana.
konehan siis lähti heti kertalaakista käyntiin viikon seisonnan jälkeen ja sitten sammui kuin kaasua olisi hiljaa väännetty pois.
luulin siirtopumpun olevan rikki mutta kyllä sieltäkin tulee soppaa letkun päästä. eli linja ruiskupumpulle olisi kunnossa. masinistifoorumilla neuvoivat ilmaamaan simmssin kylkiruuveista ruiskun. noita suuttimen muttereita vaan on viimeksi -80 luvulla auottu niin meinaa olla hiukan tiukassa ja jos murtuu juuresta tai putki poikkee niin sit palaa käpy. ruiskun päältä aukesi yksi putken mutteri mutta sieltä ei soppaa tule.
Re: Apuja kun vene ei lähde käyntiin
Lähetetty: 03 Marras 2012 19:04
Kirjoittaja Simon
Tarkistin äsken huoltokijasta "vianestokaavio", jos polttoainetta tulee r-pumpulle niin: ilmaa järjestelmässä (joten nuo "arvokilven"molemminpuoliset ilmausruuvit olisi syytä saada auki),
toinen kohta: säätötanko takertunut ,siis viittaaan aienpaani, kolmas kohta: lisäpolttoainelaite ei toimi (kylmäkäynistin nappi). Viimemainitut nimenomaan vaativat juuri tuota öljyä, kirjan mukaan tilavuus on 0,42 litraa.
Re: Apuja kun vene ei lähde käyntiin
Lähetetty: 03 Marras 2012 21:28
Kirjoittaja KS1030
kiitoksia! otan pikkasen öljyä mukaan kun menen seuraavaksi rantaan. ilmaan ruiskun ja sitten kokeilen. huomenna varmaan pitää mennä koittaan.
Re: Apuja kun vene ei lähde käyntiin
Lähetetty: 03 Marras 2012 22:20
Kirjoittaja pellamo
Jos ja kun siinä on ns. pakkosyöttö ja sammutus saman vivun "takana" siellä rivipumpulla niin varmista että se vipu on käyntiasennossa ja kollauta siihen vivun lähelle pumpun kylkeen jollain.Siellä sisällä on sammutin jumissa.(on tuttua yhen Majorin koneesta.Kuuluu sisältä että "klaks" ja taas mentiin).
Sillä käsipumpulla ei saa painetta itse ruiskuputkiin joten ne ilmataan konetta pyörittämällä.
Re: Apuja kun vene ei lähde käyntiin
Lähetetty: 03 Marras 2012 22:41
Kirjoittaja Simon
Joo, mutta mun korvaan se kuulosti, että "kloks", toki samasta asiasta puhutaan.
Re: Apuja kun vene ei lähde käyntiin
Lähetetty: 04 Marras 2012 07:59
Kirjoittaja Veli-Matti
Töhhäytä pirruillessaan autonpumpulla reippaalla hönkäsyllä ilimaa löpöletkuun sillee vastavirtaan. Miejän satamasa oli yhtänä vuonna kuutospetteri joka teki yhtäkkiä saman tempun suoraa ajosta ja sille tehtiin aikalilla samat hommat kuin mitä nuo muukki on ehotellu. Eikä lähtenyt käyntiin - mutta viimesenä voiteluna poikien melekeempä hauvan partaalla horijuva isä ehotti niinki pölijää hommaa kun autonpumppua ja konehan siitä virkos. Loppujen lopuksi syynä oli jostain suojattimen kansikuppuun ilimestyny tiivistesiliikoonin pala joka meni pumpun imusa aina tukkeeksi suotattimen lähön etteen ja ikkäänku hyyvytti koneen polttoaineensaanni pikkuhilijaa poikki.
Re: Apuja kun vene ei lähde käyntiin
Lähetetty: 04 Marras 2012 13:10
Kirjoittaja bonito
Laiskan ilmaajan konsti on: hae apteekista kamferttitippoja ja lääkemitta, pruuttaat muutaman millin kamferttia imusarjaan ja starttaat. Kone käynnistyy, mutta voit joutua uusimaan tempun pari kertaa. On hyvä pitää kamferttia mukana veneessä, sitä voi joskus tarvita, jos on akku heikossa hapessa.
Re: Apuja kun vene ei lähde käyntiin
Lähetetty: 04 Marras 2012 13:54
Kirjoittaja stresspill
Jos on pakko käärmeöljyjä käyttää niin siitä vaan, mutta ilmauksen apuna jättäisin kyllä käyttämättä. Sitten kun tömähtää ja siellä on vielä kamferttia tai eetteriä jatkona, niin renkaat sanoo naks ja paljon muitakin vaurioita voi tulla, vääntyneitä työntötankoja, haljenneita kansia jne. CRC öljyä voi sumutella imusarjaan, se on periaatteessa samaa kamaa mitä suutinkin sinne sumuttaa, eli käyttäytyy samalla lailla puristesytytteisessä moottorissa, toisin kuin eetteri, joka ei kuulu ainakaan plussakeleillä terveeseen moottoriin.
Re: Apuja kun vene ei lähde käyntiin
Lähetetty: 05 Marras 2012 07:59
Kirjoittaja bonito
Ei ol perää, kamfertissa on vain 5% eetteriä, ei kolistele yhtään käynnistyessä. Toissa talvena, kun hehkun sulake kärähti viikonloppuna, käynnistin -01 Hiacen muutaman kerran pakkasella, lähti käyntiin ihan kun ois hehkuttanut. Kerran säästyin Hiacella hinaamasta Chevrolet Blazeria, kun laitoin sen kamfertilla käyntiin, oli saanut ilmaa. -60 luvulla eräällä Morris Oxford-dieselautoilijalla meni kupariputki ratin takaa suoraan imusarjaan, kun BMC oli huono käynnistymään pakkasella. Hän lirautti kamferttia putkeen, puhalsi putkeen ja starttasi moottorin käyntiin kymmeniä kertoja talven aikana. Pilottia en minäkään suosittele.
Re: Apuja kun vene ei lähde käyntiin
Lähetetty: 05 Marras 2012 12:18
Kirjoittaja stresspill
Jep, lähinnähän nuo moottorivauriot syntyvätkin kun ekan suihkauksen jälkeen ei käynnisty, niin suihkitaan lisää ja lisää kunnes pamahtaa kunnolla, tai sitten annetaan hehkua ja pamahtaa jo imusarjassa. Ei varmaan tuommosta kutostraderia saa ihan helposti rikki kamfertilla, mutta suosisin silti ns. luonnollisia keinoja moottorin elvytyksessä, esimerkiksi kuumaa ilmaa voi antaa imusarjaa toholla, tai vaikka trangian polttimosta, jos ei muuta satu olemaan käsillä.