Moottorin pakosarjan jäähdytys.

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Hemppa
Viestit: 25
Liittynyt: 07.03.2004 0:36
Paikkakunta: Kuopio

Moottorin pakosarjan jäähdytys.

Viesti Kirjoittaja Hemppa » 04.02.2005 22:12

Suunnittelen marinoita 70 hv diesel moottorin veneeseen.
Mutta millaisella vedellä pakosarjan vaippa olisi parasta jäähdyttää veneessä?
Olen suunnitellut jäähdyttää pakosarjaa pakkasnesteellä vahvennetulla puhtaalla vedellä.
Luulen ruostuvan raudan kestävän pidempään sellaista seosta, jossa on pakkasnesteen ruosteenestoaineet mukana paremmin kuin likaista ja suolaista syövyttävää raakavettä.
Mutta toisaalta.
Miten käy lämpötilojen kanssa moottoritilassa?
Raakavesi saattaisi viedä mennessään tarpeetonta lämpöä pois moottorista paremmin kuin sellainen vaihtoehto, että jäähdyttäisin pakosarjan moottorin sisällä kiertävällä vesi/pakkasneste seoksella.
Moottori tulee sijaitsemaan ohjaamon alla, suljetussa tilassa.
En haluaisi laittaa mitään ylimääräistä sähköpuhallinta viemään lämpöä ulos moottoritilasta.
Millaisella vedellä jäähdyttäisin pakosarjan vaipan?

pauke
Viestit: 94
Liittynyt: 28.08.2003 18:28
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pauke » 04.02.2005 23:39

Lämpötilat pakosarjassa ovat niin kovat, että ainoa ratkaisu mielestäni on merivesipuolelta otettu jäähdytys. Lohko lämpiää liikaa, jos kierrätät samat nesteet pakosarjan kautta. Tai sitten täytyy lämmönvaihtimen olla luokkaa jäähalli. Villi veikkaus.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 05.02.2005 4:28

Juu ja ottaa sitten semmonen hassu juttu huomioon ,
että jos liikaa pistät glygolia veteen niin sen öööh "johtavuus"
pienenee vai kui ton nyt sanois...?

Eli liikaa pakkasnestettä niin ei jähdytys toimi...

pirtujussi
Viestit: 3
Liittynyt: 29.11.2004 15:11
Paikkakunta: Helsinki

pakosarjan jäähdytys

Viesti Kirjoittaja pirtujussi » 05.02.2005 11:30

Juu, olen itsekkin samojen ongelmien parissa. Pitäis laittaa vedet kiertämään koneessa ja itse ajattelin seuraavaa.
Sisäisessä kierrossa pyörii vesi/glygoli seos joka jäähdyttää sekä konetta että merikytkintä. Lämmönvaihto tapahtuu kahdella lämmönvaihtimella. Toinen luovuttaa öljystä lämpöä veteen ja toinen vedestä lämpöä veteen. Lämmönvaihtimen (Alfa Laval) kapasiteetti on riittävän suuri kun kaksi sellaista pystyy pitämään uimahallin veden uintilämpöisenä ympäri vuoden.
Ulkoinen kierto pelaa niin, että se vesi joka otetaan ulkoa kierrätetään lämmönvaihtimen kautta, josta se jatkaa matkaansa pakosarjaan ja sieltä edelleen pakoputken kautta takaisin mereen.
Näin pakosarjaa ja pakoputkea jäähdytetään raa-alla merivedellä. Pakosarja kun on koneen kuumimpia osia kun ilmanvaihtoa ei veneen koneissa liiemmin ole.
pirtuJussi

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05.02.2005 14:13

Onhan niitä rakenneltu pakosarjajäähdytyksiä molemmilla tavoilla. Vaatii vaan pirunmoisen tehon lämmönvaihtimelta ja kiertopumpuilta jos sarjaa jäähdytellään samalla nesteellä kuin moottoriakin. Laskeskelin oman koneeni jäähdytystä ettei teho olisi riittänyt kierrättää nestettä pakosarjan kautta. Nyt se sitten jäähtyy merivedellä. Lopullisen vahvistuksen sain, olikos se nyt Vene-lehden lukijapalstaltan vastaajalta, kun luin moottoreista joiden pakosarjat olivat kestäneet pellistäkin hitsattuna useita tuhansia tunteja merivesijäähdytystä. Luonnollisesti vaipan sisälle kuuluu hiukka ylimitoitetut anodit. Omaani tein käyrät vakkarivesijohtomutkista ja vaipan 5 millisestä joten kestääpä se vähän syöpyäkkin... Hitsaussaumat ovat eniten tulilinjalla syöpymistä vastaan.
En tiedä pako/imusarjasi rakennetta mutta minulla ne ovat samassa nipussa ja meriveden p...le jäähdyttää myös polttoaineseosta joten sille piti tehdä esilämmitys että petrooli palaa puhtaasti mutta muuten pelaa no problemos ;)
Kuvia pakosarjan teosta Bertta-Lotan sivuilla kun klikkaat.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

pauke
Viestit: 94
Liittynyt: 28.08.2003 18:28
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pauke » 05.02.2005 16:44

Aloin oikein muistelemaan, miten toi jäähdytyspuoli noissa sisäkoneissa meni. Esimerkkinä Volvon thamd 70, jonka remontoin n 12 vuotta sitten (saattaa sisältää muistivirheitä):

Merivesi pumpattiin ensin lohkon lämmönvaihtimelle eli jäähdytettiin lohkossa kiertävä makea vesi (vesi/glykoli)merivedellä. Sieltä merivesi jatkoi matkaansa moottorin öljynjäähdyttimelle. Tämän jälkeen merivesi meni muistaakseni imuilman lämmönvaihtimen (intercooler?)kautta kytkimen lauhduttajalle ja sieltä turbon jäähdytykseen ja turbon jälkeen pakoputken jäähdytykseen. Saattaa toi intercooler ja kytkin olla toistepäin.Kävi se muuten jossaivaiheessa hydrauliohjaustakin jäähdyttelemässä.

Semmonen homma sattu yks kevät, kun olin vaihtanut merivesipumpun impellerin ja putket tietysti piti koekäytössä. Ei muutakun paksi poskeen ja baanalle!
Noin tunnin ajon jälkeen alkoi ohjaamossa haista palanut(mosa oli ohjaamon lattian alla). Kaikki moottoriarvot normaalit (ml lämpötila), mitä v....a.Moottori esiin ja tutkimaan. Merivesipumpun painepuoli vuosi ja pakoputki oli hiillostanut viiden sentin päässä olevan vanerin karrelle.

Eli moottori ja kytkin saivat riittävän jäähdytyksen, mutta putki ei enään jäähtynytkään riittävästi, kun motin läpi menevä vesimäärä ei ollut riittävä.Että kai putki sitä vettä vaatii.

Hemppa
Viestit: 25
Liittynyt: 07.03.2004 0:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hemppa » 05.02.2005 18:32

Pakkasneste / vesi seoksesta on minullakin omia kokemuksia ja lisäksi muualta saatua samalaista tietoa.
Erityisesti ahdetuissa ja välijäähdyttetyissä moottoreissa ei kannata käyttää seossuhdetta 50 / 50.
Veneessä on harvoin sellainen tilanne, että tarvitaan samanlaista pakkaskestävyyttä kuin autoissa.
Pelkkä vesi johtaa tosiaankin paremmin lämpöä kuin vesi/pakkasnesteseos.
Talvipakasilla riittää kun lohkon sisällä oleva neste ei mene aivan "ankka jäähän". Silloinhan nesteen ei tarvitse kiertää moottorissa.
Tärkeään on tietenkin se, että missään kohti moottorin sisuskaluja ei ole aivan pelkkää vettä joka jäätyessään halkaisee lohkon.
Meillä joilla on kevyemmän viritysasteen moottorit ei kyseistä seossuhde ongelmaa varmaankaan ole, vaan voimme laittaa kovemmat nesteet koneisiin.
Ja silloinkin saattaa olla parasta jäähdyttää pakosarja raa-alla vedellä, kuten teidän ohjeista ole ymmärtänyt.
Ja vaihdettavien sinkkianodien laittaminen on varmasti hyvä idea.
Voisikohan sisävesillä käyttää magnesiumia joka toimiin paremmin makeassa vedessä.
Makeassa ja puhtaassa vedessähän sinkkianodit eivät juurikaan kulu, kuten ei myöskään rauta ruostu niin helposti kuin ruostuu suolavedessä.
Talveksi pitää myös huomioida pakosarjassa olevan raakaveden jäätymisongelmat, mutta se hoituu kuten muissakin mottorin raakavettä sisältävissä osissa.
Olen kuullut, että raakavesi johdetaan järjestyksessä, Hydraulikytkin, Moottoriöljy ja Moottorin lohko. Perustelivat sillä, että ensin jäähdytetään kylmin osa ja viimeiseksi kuumin.
Minun moottorissa on onneksi ns. läpihengittävä kansi, eli imu- ja pakosarjat ovat eripuolilla.

pauke
Viestit: 94
Liittynyt: 28.08.2003 18:28
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pauke » 05.02.2005 19:06

Edellinen oli muistinvaraista tietoa, mutta ei liene suurtakaan merkitystä missä järjestyksessä nämä kolme mainitsemaasi jäähdytetään, "käyntilämpötilat" ovat niin lähellä toisiaan.

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20.02.2005 22:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 27.02.2005 16:37

Minulla Perkins 3.152 mallia 1962. Kaksi vuotta sitten merivesijäähdytetty pakosarja syöpyi puhki, eli varsin pitkään se kesti. Pojat hitsasivat pajalla uutta rautaa kylkeen ja taas mennään.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 12.03.2005 16:47

Minulla on itse marinoitu 6-syl. nissan jossa moottorin neste kiertää pataraudasta tehdyssä pakosarjassa ja on toiminut moitteettomasti 5 vuotta.
Kierto on otettu lämmityslaitteen yhteistä, meno pakosarjan takapäähän ja tulo etupäästä.Merivesikierto on pohjaläpivienti-suodin-kytkimen lv-moottorin lv-josta pakoputkeen(päällekkäiset putket sis.60 ulompi76 mm johon vesiyhde).
Lämmöt kestää 90:ssä ( termostaatti 78ast.)ajan hiljaa tai kahva tapissa (24 kn)mv-pumppu on 19 mm ja moottorin lv omatekoinen
Katseleppas "tehdastekoisia" meridieseleitä käsittääkseni niissä kaikissa on makeavesijäähdytteiset pakosarjat.

Hemppa
Viestit: 25
Liittynyt: 07.03.2004 0:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hemppa » 15.03.2005 22:26

Niinpä taitavat tehdastekoiset jäähtyä sisäisellä kierrolla.

Mikäli olen niistä päältäpäin oikein ymmärtänyt, niin samassa paketissa on pakosarja ja lämmönvaihdin, jossa päällä sisäisen kierron nesteen täyttökorkki.
Raakavesi kulkee sisäisen kierron nesteessä olevassa "pillistössä" ja tulee ulos paketista ja menee sitten heti pakosarjan jälkeiseen pakokäyrään ja pakoputken kautta ulos.

Toyotan 2,4 l koneeseen tehdastekoinen paketti maksaa noin 500 €.

Jos ostan valmiin lämmönvaihtimen se maksaa pelkästään samat 500 €.
Siihen vielä vesijäähdytetty pakosarja ja ehkä myös paisuntasäiliö.
Lisäksi nämä yhdistetään letkuilla ja putkilla, joihin niihinkin kuluu lisää euroja.

Pitänee vielä harkita kannattaako kyseiseen rakentelu-urakkaan ryhtyä, vaikkakin saattaisin saada lämmönvaihtimen käytettynä puoleen hintaan.

Vastaa Viestiin