Evikka 4hv vauhtipyörän irroitus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
snurra
Viestit: 108
Liittynyt: 23.09.2012 12:44
Paikkakunta: Espoo

Evikka 4hv vauhtipyörän irroitus

Viesti Kirjoittaja snurra » 16.10.2012 21:37

Tuo kaikille tuttu kakspyttynen perusevikka jostain 80-luvulta, myös perusongelma, miten sen vauhtipyörän saa poksautettua irti? Yritin lämmitys+vivuttaminen sorkkaraudalla reunanalta ja samalla terävä isku vasaralla kampuran päähän, ei liiku, positiivista ettei tainnut hajotakaan, onko parempia/varmempia konsteja vai kaupan ulosvetäjää vailla?

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Evikka 4hv vauhtipyörän irroitus

Viesti Kirjoittaja pellamo » 16.10.2012 22:15

(yhden ukon tekniikka)Jos on hyvä töhötin jolla äkäisesti lämmittää akselin nokan kautta koko pakettia kuumaksi niin sopivassa kohdassa työntää jääpaloja koloon jossa akseli on nopeaa jäähdytystä varten....irtoo että napsahtaa just kun vähiten odotat 8o
(kahden ukon tekniikka)Toinen roikottaa konetta vauhtipyörästä ja toinen napsauttaa pikkumoskalla akselin pään linttaan ettei vaan tarvi kasata mokomaa enää ikinä,ellei viilaa kierteitä uusiksi kun ei ollut esim alumiinipalasta välissä 8o
(viisaan miehen tekniikka) Ei löydy jostain syystä minulta 8-|
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23.04.2007 11:58

Re: Evikka 4hv vauhtipyörän irroitus

Viesti Kirjoittaja Elwood » 17.10.2012 7:02

Vauhtipyörän päällä on kolme reikää johon ulosvetäjä kiinnitetään.

snurra
Viestit: 108
Liittynyt: 23.09.2012 12:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Evikka 4hv vauhtipyörän irroitus

Viesti Kirjoittaja snurra » 17.10.2012 22:14

Homma oli vain lekan koosta kiinni, hommasin motonetin suuremman kumivasaran(3.20e), muuten entinen taktiikka, päättäväistä naputtelua, vivuttamista ja lämpöä, lähtihän se.

snurra
Viestit: 108
Liittynyt: 23.09.2012 12:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Evikka 4hv vauhtipyörän irroitus

Viesti Kirjoittaja snurra » 30.10.2012 23:56

Nyt kun kipinäpuoli kunnossa(tulpanjohto oli murtunut) ja kone laulaa korkealta ja kovaa, niin ainoana kauneusvirheenä pieni tihkuvuoto kaasarin tiivisteestä. Tässä siis perinteinen kohokammiokaasari, halkeaa ylä- ja alaosaan, välissä kumitiiviste joka ehjä mutta tihkuu. Onko tiedossa bensaa kestävää tiivisteliimaa, kokeilin Hylomar blue:ta, liukeni vaikka lupaavat bensankeston, tukki suuttimen.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Evikka 4hv vauhtipyörän irroitus

Viesti Kirjoittaja bonito » 31.10.2012 9:14

Kokeile Perfect Sealin Gasket maker sealant nr 4, se on perinteinen tiivisteliima, ei nämä nykyliimat saa pysymään O-rengastakaan tarvittavaa kriittistä hetkeä paikoillaan, kun niistä puuttuu pito

snurra
Viestit: 108
Liittynyt: 23.09.2012 12:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Evikka 4hv vauhtipyörän irroitus

Viesti Kirjoittaja snurra » 31.10.2012 10:04

^Tuttu mömmö, ei muuten kovetu lainkaan eli valuu pitkin kaasaria ja tukkii takuuvarmasti suuttimet.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Evikka 4hv vauhtipyörän irroitus

Viesti Kirjoittaja bonito » 31.10.2012 22:11

Ei sitä tartte laittaa kuin ohut kalvo, sen tarkoitus on vain tukkia se pieni reikä eikä sitä pidä uittaa kohokammion puolelle. Toinen vaihtoehto on hankkia uusi tiivistesarja, jos tiivistepinnat ovat sileät, sen vanhan tiivisteen täytyy olla hapera, oletko käyttänyt 95 bensaa, se käy tiivisteiden päälle. Oranssisen Loctiten tasotiivisteen toimimista vähän epäilen, koska pinnat ovat ohuet.

snurra
Viestit: 108
Liittynyt: 23.09.2012 12:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Evikka 4hv vauhtipyörän irroitus

Viesti Kirjoittaja snurra » 01.11.2012 10:23

Tiiviste on täysin ehjä eikä uutta saa Suomesta(mallivariaatio), perusongelma taitaa olla muovista valettu kaasarin alaosa(kohokammio), se taitaa hieman elää vasten metallista yläosaa. Joku osittain kovettuva tiivisteliima tuntuisi osuvimmalta, pitäisi vaan olla mielellään bensankestävää.
Viimeksi muokannut snurra, 03.11.2012 20:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

snurra
Viestit: 108
Liittynyt: 23.09.2012 12:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Evikka 4hv vauhtipyörän irroitus

Viesti Kirjoittaja snurra » 03.11.2012 20:13

Tiivisteainevalikosta arpa osui tällä kertaa Plastic padding gasket:iin, tuntuu pitävän eikä suuttimet ainakaan vielä tukossa, täydellistä bensankestoa ei luvata.

sound of silence
Viestit: 6
Liittynyt: 06.08.2018 19:10

Re: Evikka 4hv vauhtipyörän irroitus

Viesti Kirjoittaja sound of silence » 23.07.2021 11:11

snurra kirjoitti:
16.10.2012 21:37
Tuo kaikille tuttu kakspyttynen perusevikka jostain 80-luvulta, myös perusongelma, miten sen vauhtipyörän saa poksautettua irti? Yritin lämmitys+vivuttaminen sorkkaraudalla reunanalta ja samalla terävä isku vasaralla kampuran päähän, ei liiku, positiivista ettei tainnut hajotakaan, onko parempia/varmempia konsteja vai kaupan ulosvetäjää vailla?
Miten saitte vauhtipyörän mutterin irti ? Yritin lyömällä putkipihteihin, jotka oli pakotettu mutterin ympäri.. ei liikettä..
HAKATAANKO JOLLAIN PIIKILLÄ MUTTERINKANTAAN VAI MITEN ILMAN LÄMMITYSTÄ IRTOSI ?? ???

Vastaa Viestiin