Akselin alapään laakerin välys

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
vester
Viestit: 127
Liittynyt: 06 Joulu 2004 16:28
Paikkakunta: Helsinki

Akselin alapään laakerin välys

Viesti Kirjoittaja vester » 09 Loka 2012 00:29

Ostin ja asensin veneeseen uuden potkuriakselin sekä vannasputken ylä-ja alapään laakerit kokonaistoimituksena. Tavarat myi tunnettu ja tietääkseni hyvämaineinen etelärannikon veneakseliyritys. Akseli on läpimitaltaan 35 mm, mikä on myös alapään vesivoidellun kumilaakerin sisähalkaisija. (Laakeri saa voitelunsa koneen jäähdytysvedestä, josta osa syötetään yläpään laakerin nipan kautta vannasputkeen, joku uusi amerikkalainen systeemi) Alapään kumilaakerissa on jo uutena ollut selvää välystä joitakin millin osia. Kysäisin myyjältä, joka väitti että näin kuuluukin olla ja että kumi ajossa turpoaakiin. Uskoako vai ei? Mitään kolinaongelmaa tuosta ei ole ollut. Kun olen nähnyt myös hölskymättömiä kumilaakeri/akseliyhdistelmiä kysynpä onko parempaa tietoa, pitääkö kumilaakerin olla täysin tiivis vai onko pieni välys jo uutena asiaankuuluvaa?

Vester

009
Viestit: 76
Liittynyt: 05 Elo 2011 13:26
Paikkakunta: Satakunta

Re: Akselin alapään laakerin välys

Viesti Kirjoittaja 009 » 09 Loka 2012 07:30

Taannoin tein omaan projektiin vannasputken/peränlaakeripesän perinteisillä hiirenkorvilla.
Kumilaakeri(40mm) oli kaupassa tehty ja välystä oli kymppi, pari.
Joten kaipa tuo kuuluu asiaan. Jos välys olisi nolla, voisi olla häjy liuuttaa akseli paikoilleen nihkeän kumin läpi.

Tuo pieni välys pikimminkin viittaisi siihen, että rihtaus on kunnossa.
Varmaan on paljon meluavia tiukkoja sovituksia, joissa rekkulat ei ole linjassa ja akseli ei tule aivan kumilaakerin suuntaisesti läpi.

Rihtauskin varmaan muuttuu kuormituksen alla, ainakin jos akselin työntövoima kohdistuu koneen kumityynyihin, kun se tuuppaa konetta etiäppäin.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Akselin alapään laakerin välys

Viesti Kirjoittaja Mile » 10 Loka 2012 11:17

Tavallinen kumi imee parhaimmillaan jopa 500% painoonsa nähden vettä, eli imee kuin pesusieni. Veden imeytyminen turvottaa materiaaleja, siinä missä puutakin.

Synteettiset kumit ei ehkä ihan noin karmaisevia määriä vettä ime, mutta imevät nekin, ja turpoavat.

Kaupassa se kumilaakeri on kuivunut, jolloin on vähän alimitassa - välys kyllä turpoaa vedessä kiinni; ellei sentään ihan millimetrejä ole.
Mile

mjy
Viestit: 48
Liittynyt: 17 Maalis 2008 12:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akselin alapään laakerin välys

Viesti Kirjoittaja mjy » 11 Loka 2012 09:34

Joku vuosi sitten vaihdoin itsekin kumilaakerin ja törmäsin samaan ilmiöön, eli
uudessa laakerissa tuntui selvä välys, vaikka sitä kokeili akselin sellaisessakin kohdassa,
joka oli varmasti kulumaton. Mittasin jopa akselin, ja kyllä se mitoissaan oli.
No ostin sitten toisen valmistajan vastaavan tuotteen ja siinä tuntui vastaava välys.

Näin se sitten varmaankin vain kuuluu olla.

Vastaa Viestiin