Mikä boxi?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Avatar
ArtoH
Viestit: 58
Liittynyt: 25 Marras 2005 22:08
Paikkakunta: Nokia

Mikä boxi?

Viesti Kirjoittaja ArtoH » 14 Syys 2012 09:29

Tällainen boxi löytyy veneestäni.

Systeemi ei ole onneksi vielä vuotanut. Oikaisutin akselin, kun oli aikalailla heittoa (moottorin asennuksen tehnyt tyyppi ei ollut rihdannut konetta oikein linjaan akselin kanssa). Nyt kun laitoin akselia paikalleen, niin tutkin tarkemmin myös boxia. Tuossahan ei ole talinauhaa, vaan jonkinlainen kuminen? liukulaakeri tms. Alakautta menee putkessa öljy systeemiin.

Onko jollain kokemusta tällaisesta? Mitä noilla yläpuolen ruuveilla säädetään? kireyttä? Onko tässä jotain vaihdettavia tai huoltoa kaipaavia osia? vene on vuosimallia 1972, mutta boxi näyttää uudemmalta. Kone on vaihdettu 88.

-Arto-
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Mikä boxi?

Viesti Kirjoittaja CC » 14 Syys 2012 12:33

Stefaboksi? Noista ruuveista päästetään ilma pois, että öljy täyttää boksin. sitä en keksi, miksi kaksi.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Mikä boxi?

Viesti Kirjoittaja Mile » 14 Syys 2012 12:55

Stefaboksilta se näyttää. Vaihda ainakin stefa uusiksi. Usein noissa käytetään kahta stefaa peräkkäin veteen päin; toinen pitää veden poissa ja toinen estää öljyn menemästä veteen. Huuli aina tiivistettävään aineeseen päin.
Mile

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Mikä boxi?

Viesti Kirjoittaja Mile » 14 Syys 2012 12:57

Eli siis 3 stefaa yhteensä, yksi vielä tuon neulalaakerin edessä estämässä öljyä valumasta pilssiin.

Kaksi ainakin pitää löytyä. yksi kummaltakin puolen boksia. Akselin mitalla + pesän mitalla löytyy laakerikaupasta. Ota Vitonia ja ruostumattomalla jousella jous löytyy.
Mile

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Mikä boxi?

Viesti Kirjoittaja matti » 14 Syys 2012 16:24

CC kirjoitti:Stefaboksi? Noista ruuveista päästetään ilma pois, että öljy täyttää boksin. sitä en keksi, miksi kaksi.
Jospa se takimmainen on niitten Milen mainitsemien kahden stefan välissä; sen avaamalla voi tarkistaa ko stefat-jos ei tule mitään ulos, niin molemmat ovat kunnossa, jos vettä, niin ulommainen vuotaa, jos öljyä, niin sisempi vuotaa??????

Matti

Avatar
ArtoH
Viestit: 58
Liittynyt: 25 Marras 2005 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Mikä boxi?

Viesti Kirjoittaja ArtoH » 14 Syys 2012 20:24

Kiitos neuvoista. Tuntuisi olevan selkeä homma. Täytyy tarkistaa stefojen pitävyys. :)

-Arto-

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Mikä boxi?

Viesti Kirjoittaja Northling » 14 Syys 2012 21:02

Moro

Sitten kun lykkäät akselin paikalleen ole tarkka ettet repäise niitä kumihuulia rikki. Tai jos siellä on sellanen jousi sitä kumiläpärettä kiristämässä niin ole huolellinen että ne pysyy paikallaan.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Mikä boxi?

Viesti Kirjoittaja Mile » 17 Syys 2012 18:16

Hyvä huomio tuo viimeinen! Ei olisi ensimmäinen kerta kun akselin nurkalla repäisee huulen nurin päin.
Mile

JussiK
Viestit: 318
Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Mikä boxi?

Viesti Kirjoittaja JussiK » 18 Syys 2012 09:34

Stefa boksilta tuo näyttää ,totta ,mutta mitä on nuo pitkittäiset viirut tuolla sisällä? äkkiseltään näyttää neulalaakereilta,? eihän ne voi olla ? ja mikä on tuo ihan ensimmäisenä oleva metalli rengas ? se on liian kapea laakeriksi.
Jussi K

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Mikä boxi?

Viesti Kirjoittaja Mile » 19 Syys 2012 16:55

Laakeri se on, neulalaakerihan se. Se kannattaa samalla vaihtaa uuteen. Se rengas laakerin edessä lienee lukkorengas joka pitää laakerin paikallaan. Stefaboksissa pitääkin olla laakeri, joko liuku- tai neulalaakeri koska stefat eivät kykene pitämään boksia akselin kanssa linjassa.

Koko boksi pitäisi olla vielä "kelluvasti" asennettu kumiletkun varaan vannasputkeen jotta boksi voi myötäillä akselin kulma- tai sivuttaisliikkeitä - se kun kumminkaan ei koskaan ole aivan suora, eikä se boksin linjaus akselin kanssa kumminkaan osuisi kohdalleen :-) se kumiletku sallii boksin linjautua akselin kanssa liikoja vastustelematta.

Sopivan jäykällä letkulla kiinnitetty boksi toimii samalla myös akselin tukilaakerina ja estää akselia vippaamasta.

Täysin jäykkä tuenta tulee kyseeseen vain silloin kun kone pultattu tukevaan runkoon suoraan ilman kumitassuja - tai kun akselin jatkona on nivelakseli ennen merivaihdetta.
Mile

Vastaa Viestiin