Onko BMW oikeasti ihan huono?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
late p51
Viestit: 79
Liittynyt: 01.11.2009 7:55
Paikkakunta: 06950

Onko BMW oikeasti ihan huono?

Viesti Kirjoittaja late p51 » 07.09.2012 8:47

Löysin BMW 190 D moottorista yhden keskusteluketjun eräältä keskustelusivustolta , jolla parjataan kyseistä laitetta ihan estoitta. Onko täällä kellään oikeasti kokemuksia kyseisestä laitteesta ja millaisia ne ovat? Aikomuksenani oli tuollainen asentaa omaan kalapaattiini. Jotakin lämpöongelmia on näkynyt olevan , joten saisikohan niitä jotenkin korjailtua , vai onko noissa ongelmissa kyse siitä , että isossa veneessä on vain ollut alimittainen moottori jota on kiusattu ?

patrick
Viestit: 70
Liittynyt: 02.08.2006 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko BMW oikeasti ihan huono?

Viesti Kirjoittaja patrick » 07.09.2012 11:32

Ei kai sekään nyt ihan toivoton ole. Kone tilan lämpö ei saa kovin korkeaksi nousta, tässä eikä missään muussakaan veneessä. Tuppaavat olemaan tuuletukset hieman alimitoitettuja valmistajien toimesta.

Laita levylämmönvaihdin vielä lisäksi, niin ei varmasti lämpiä!
Kannet taitaa noihin ihan kivasti maksaa, jos se jostain syystä tuhoutuu. Mutta pääosin pitäisi olla ihan toimiva laite, kunhan tosiaan pitää lämmöt kurissa eikä jurnuta kaasu pohjassa millään proomulla.

Konehan on sinällään sama mercruiserin kanssa, joten osia saa hyvin. Joitain erojakin saattaa toki olla.

Jos koneella on paljon ajettu, niin ainakin itse laittaisin alkuaineiksi ennen asennusta ja tarkistaisin että kaikki on kunnossa. Pumppu, suuttimet sekä venttiilit nyt ainakin, ja tietysti jäähdytin, coolerit ja kaikki missä vesi kiertää niin ei tarvitse hikoilla että meneekö liemet sekaisin.

Edit: tuossa vielä tarkemmin http://www.bmwmarine.net/media/merc_serv_bul.pdf

mjy
Viestit: 48
Liittynyt: 17.03.2008 13:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: Onko BMW oikeasti ihan huono?

Viesti Kirjoittaja mjy » 11.09.2012 20:27

Minulla on veneessä tuollainen BMW 636 D-TA, tunteja on nyt vähän yli 1200.
Tuosta määrästä olen itse ajanut noin 500.

Kone käy todella nätisti ja käynnistyy hyvin ja savuttamatta, mutta tuo ylikuumenemisongelma siinä kieltämättä on, jos sitä joutuu todella rasittamaan.

Mutta jos tuota kaikkea tehoa ei tarvitse, niin tällöin mielestäni se on koneena paljon mainettaan parempi.

Varaosien saatavuudessa on jonkin verran ongelmia, kaikkea ei vaan enää saa

Vastaa Viestiin