akselivetoiset bensiinikoneet

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

akselivetoiset bensiinikoneet

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29.08.2012 21:52

Volvo Pentan tiedämme kaikki, mutta mitä muita merkkejä käytettiin ennen dieseleitä kokoluokassa n. 100 hv ja onko niitä edelleen saatavissa jossain päin.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

patrick
Viestit: 70
Liittynyt: 02.08.2006 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: akselivetoiset bensiinikoneet

Viesti Kirjoittaja patrick » 30.08.2012 9:46

Eipä ole eurooppalaiset kovasti tällä saralla kunnostautuneet, amerikan pojat niitä on sitävastoin väsäilly milloin mistäkin lohkosta.

1900-luvun alkupuolella teholuokan yleisin kone oli V-8 lättäpää, josta oli varmasti joka tehtaalla oma näkemyksensä

1930-luvulla rupesi jo suorissa kutosissakin olemaan voimaa mainitut 100 heppaa, ja ainakin Chevroletin tekele pysyi tuotannossa aina 1990-luvulle asti.

Hieman erikoisempia vehkeitä löytyy 1900-1950 välistä jos jonkin moista, mutta esim. vanhaan salonkiveneeseen sopisi vaikka Van Blerck pajan tuotteet http://www.oldmarineengine.com/discus/m ... 4/301.html

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: akselivetoiset bensiinikoneet

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 30.08.2012 21:24

EWS kertoi alkukesästä löytäneensä Ruotsista Mercruiseriin kaavelin. Ruotsissa ilmeisesti harrastetaan bensakoneita edelleen. Mikähän se foorumi siellä on, missä akselivetoisten bensakoneiden tekniikasta keskustellaan ja mitähän ne firmat ovat, jotka siellä Piikkiön venevarustajan tavoin tekevät kytkinkoteloita ja marinointeja näihin uudenpiinkin bensakoneisiin.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: akselivetoiset bensiinikoneet

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 23.09.2012 14:56

Kyselin tarkemmin, EWS oli löytänyt kaavelinsa USA:sta. Mikähän mahtaisi olla osoite ruotsin harrastajapiirien myyntiin, tiedän siellä laitetun mm Rolls Roys -koneita keppivetoiseksi. Kai nyt joku on esim. Volvon vinokoneen tai VP:n vastaavan muuttanut akselivetoiseksi. Tästä päähänpinttymästä sisäperämoottorin muuntamisesta akselivetoikseksi en ole vieläkään päässyt irti, sillä sisäperäkoneissa olisi niin paljon hyviä bensakoneita tarjolla, että ... Niin kuin tänäänkin löysin ja keskustelinkin Mercruiserin 4 -pyttyisestä 130 hv:n koneesta, joku letukan pikku konehan sen täytyy olla, vuosimallikin oli aika uusi näihin Vulvuihin verrattuna, nimittäin -96.
Pystyisiköhän sen kaavelin jotenkin hitsaamaan kasaan, mitähän lujuus, suoruus jne vaatimuksia tuollaisella kaavelilla mahtaa olla ??? ???
Minua houkuttelee bensiinikoneessa tasaisempi käynti, pienemmät äänet ja suhteellisen edulliset hinnat.
Donna 28 :P 8}
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: akselivetoiset bensiinikoneet

Viesti Kirjoittaja Mile » 24.09.2012 0:43

Eikös noi sisäkoneet ennen tehty auton koneista marinoimalla kaikki. Eihän siinä montaa palikkaa tarvita , otat jonkun vanhan bensa kasin ja palikat löytyy kaikki valmiina sen kun pulttaa kiinni.
Mile

patrick
Viestit: 70
Liittynyt: 02.08.2006 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: akselivetoiset bensiinikoneet

Viesti Kirjoittaja patrick » 24.09.2012 10:49

http://www.marine-engine-parts.com/Td6.html

http://forum.woodenboat.com/showthread. ... ard-search

http://www.ebay.com/itm/Mercruiser-Inbo ... 5635123360

Helpoin ehkä soittaa suoraan johonkin Mercruiser kioskiin. Ainakin 5.0 mottiin löytyy ihan alkuperäinenkin palikka: #814309 A1

Ja on tossa noita CNC-jyrsimiäkin, jos haluat vaikka esim. köynnöksin koristellun version :))

JussiK
Viestit: 314
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: akselivetoiset bensiinikoneet

Viesti Kirjoittaja JussiK » 26.09.2012 23:23

main point, kaksi hyvin tukevaa levyä ja niiden välissä tarpeellinen määrä, mittatarkkoja ainesputkenpätkiä, kiinnitys pulttien kohdalla, koneistamo hoitaa loput.
Jussi K

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: akselivetoiset bensiinikoneet

Viesti Kirjoittaja palonte » 27.09.2012 15:07

Polttokuvat lienee vielä tallessa

https://picasaweb.google.com/lh/photo/f ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;

https://picasaweb.google.com/lh/photo/t ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;

Iso sorvi tai jyrsin tarvitaan vielä lisäksi.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

patrick
Viestit: 70
Liittynyt: 02.08.2006 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: akselivetoiset bensiinikoneet

Viesti Kirjoittaja patrick » 27.09.2012 16:31

Nyt tais löytyä Klik

Tässä vielä video koko höskästä http://youtu.be/HmZ187EqVwA Tässä näyttäisi taas olevan tämä versio Naks

Tästä koko paketti, ja dollarihan on halpa :))
Jaa, tossa ei olekkaan vielä vaihdetta.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: akselivetoiset bensiinikoneet

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 27.09.2012 20:42

Patrick on tehnyt hyvää työtä. En nyt, vaikka dollari olisi kuinka halpaa tahansa, en lähde ostamaan uutta konetta, enkä vanhaakaan, ennen kuin takuula joku sepitää tämän paketin kasaan ja ilmoittaa minulle paljonko se sepitys maksaa.
Periaatteessa minulla on näitä venekoneita jo joka lähtöön, että pärjään niilläkin, mutta edelleen minua himottaa saada Donnaan kunnon bensakone.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: akselivetoiset bensiinikoneet

Viesti Kirjoittaja Mile » 28.09.2012 16:05

Se on sitten suoran paikka. Suora 6 lättäpää. siinä on 6 ruohonleikkurin sivuventtiilimallista Brigg&Strattonia suorassa rivissä. Ne käy ja kukkuu maailman tappiin ja tuolle puolen.

intissä aikoinaan ajeltiin metsässä sellasella isolla ryssän maastokuorma-autolla zil tai joku , siinä oli isohko bensakäyttöinen V-8 - sellasessa olisi ainakin kulutus "kohdallaan".

Mutta olihan noita joskus pakettiautoissakin bensakoneita; ei taida enää juuri löytyä. Joku vanhan manne-mersun pata, siinähän se olisi erinomainen paketti.

Piikkiön venevarusteesta saa osat valmiina, ja sieltä saa myös listan koneista johon osat löytyvät. Ei niitä seppäkään ilmaiseksi tee.
http://www.venevarustaja.fi/index.php?o ... &Itemid=40" onclick="window.open(this.href);return false;
Mile

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23.04.2007 11:58

Re: akselivetoiset bensiinikoneet

Viesti Kirjoittaja Elwood » 28.09.2012 20:32

Donna 28 kirjoitti: Periaatteessa minulla on näitä venekoneita jo joka lähtöön, että pärjään niilläkin, mutta edelleen minua himottaa saada Donnaan kunnon bensakone.
Donna 28 :)
Tuota... Määrittele kunnon Bensakone... ja mitä noista sinun koneista puuttuu ettei sinulla ole jo sellaista??

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: akselivetoiset bensiinikoneet

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 30.09.2012 11:45

Kunnon bensakone. ;-)
Donna 28 :-) :-)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: akselivetoiset bensiinikoneet

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 01.10.2012 0:05

Sorry Elwood, tuota edellistä. Kävin eilen Riistavedellä, en huvikseni ollut siellä päin - vaimo oli katsastamassa 1/10 osa tammavarsaansa, joka oli 1 -vuotisnäyttelyssä Kuopiossa. Minä kun en noista okeista hevosista välitä, läksin katsomaan Riistavedelle 130 hevosta, jokta piti olla yhdessä paketissa siellä. Paketti oli 3 L Mercruiser, sellainen 4-pyttyinen, merivesijäähdytteinen sisävesissä ainoastaan ajettu kone. Kauppoja ei vielä kuitenkaan tehty, sillä haluan selvittää pohjamutia myöten, mitä, mistä ja kuka, siis kuka kasaa moisen. Patrickhan on selvittänyt, että osia saa, siis Mercruiserin, OMC:n tai Volvon 3 L, tai 4,2 -koneiden muuttamiseksi akselvetoisiksi, eikäpä niin pirun pahaan hintaankaan. Noita sanoisin nyt paremman puutteessa kunnon bensakoneiksi, lähinnä ensin mainitsemani koko lienee oikeampi kuin joku 200 hv:n V6.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

JussiK
Viestit: 314
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: akselivetoiset bensiinikoneet

Viesti Kirjoittaja JussiK » 01.10.2012 9:41

Löytyykö täältä helpotusta Donnan tuskiin ?
http://www.venevarustaja.fi/index.php?o ... &Itemid=78" onclick="window.open(this.href);return false;

tuolta olisi löytynyt minunkin moottorin ja kytkimen väliin kaaveli ,jos kone olisi ollut sitä vanhempaa mallia.
vaan eipä ollut, siksi jouduin tekemään itse,muistaakseni hintakin olisi ollut varsin kohtuullinen reilut parisataa euroa.


https://picasaweb.google.com/1100417782 ... 0688739474" onclick="window.open(this.href);return false;
Jussi K

Vastaa Viestiin