Äkillisen sammumisen aihuttama vaurio?
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 08.08.2012 21:00
Äkillisen sammumisen aihuttama vaurio?
Arvon raatilaiset,
pellinkiläisfiskarini moottori on muutaman kerran alkanut pätkimään muutaman tunnin ajon jälkeen. Veneessa on Fordin 590E dieselmoottori, sama joka on Fordsonin Power Majorissa. Kone on käynnistynyt, voi sanoa hyvin, sammumisen jälkeen, mutta kierroksia kone ei ole ottanut niinkuin pitäisi ja on muutaman minuutin ajon jälkeen jälleen sammunut. Luulin oireen menneen ohi sillä tehtyäni pienen 'testiajon' ei ongelmia ollut.
Seuraavalla kerralla kuitenkin kone rupesi nikottelemaan noin tunnin ajon jälkeen. Kone lähti sammumisen jälkeen käyntiin helpohkosti, mutta kierrokset alkoivat tippua pian ja ennepitkää kone sammui. Tämä toistui muutaman kerran ja sitten yhtäkkiä kone ei käynnistynytkään, startti sanoin vain 'klik'.
Nyt pelkään että yhtäkkinen sammuminen on johtanut moottorissa ylikuumenemiseen, minkä seurauksena moottorissa on jonkin asteinen 'kiinni leikkaus'. Ulkoisia vaurioihin viittaavia merkkejä en moottorista tunnista.
Miten voisin arvioidan mahdollisia vaurioita? Täytynee kutsua asiantuntija paikalle, mutta asia vaivaa päätäni niin että haluaisin kuulla myös teidän näkemyksiänne.
Miltä ns kiinni leikkaus kuulostaa tälläisessa tapauksessa?Moottori on vanha, mutta käynti on ollut tasainen ja käyntiin kone on lähtenyt nikottalematta.
Terveisin Poteri
pellinkiläisfiskarini moottori on muutaman kerran alkanut pätkimään muutaman tunnin ajon jälkeen. Veneessa on Fordin 590E dieselmoottori, sama joka on Fordsonin Power Majorissa. Kone on käynnistynyt, voi sanoa hyvin, sammumisen jälkeen, mutta kierroksia kone ei ole ottanut niinkuin pitäisi ja on muutaman minuutin ajon jälkeen jälleen sammunut. Luulin oireen menneen ohi sillä tehtyäni pienen 'testiajon' ei ongelmia ollut.
Seuraavalla kerralla kuitenkin kone rupesi nikottelemaan noin tunnin ajon jälkeen. Kone lähti sammumisen jälkeen käyntiin helpohkosti, mutta kierrokset alkoivat tippua pian ja ennepitkää kone sammui. Tämä toistui muutaman kerran ja sitten yhtäkkiä kone ei käynnistynytkään, startti sanoin vain 'klik'.
Nyt pelkään että yhtäkkinen sammuminen on johtanut moottorissa ylikuumenemiseen, minkä seurauksena moottorissa on jonkin asteinen 'kiinni leikkaus'. Ulkoisia vaurioihin viittaavia merkkejä en moottorista tunnista.
Miten voisin arvioidan mahdollisia vaurioita? Täytynee kutsua asiantuntija paikalle, mutta asia vaivaa päätäni niin että haluaisin kuulla myös teidän näkemyksiänne.
Miltä ns kiinni leikkaus kuulostaa tälläisessa tapauksessa?Moottori on vanha, mutta käynti on ollut tasainen ja käyntiin kone on lähtenyt nikottalematta.
Terveisin Poteri
-
- Viestit: 1230
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Äkillisen sammumisen aihuttama vaurio?
Moi
Vaikea uskoa, että kone siihen äkkipysäykseen hajoaisi. Tähän saakka hajottamani muutama kone on pikemminkin saattanut tehdä äkkipysäyksen hajoamisen seurauksena. Mutta ainahan sitä voi jotain kummempaakin olla..
Pystyykö sitä konetta pyörittämään yhtään? Jossei startti osallistu, niin entä ihan käsivoimin (tai jollain lisä vääntiöllä) suoraan vauhtipyörästä? Ei tietenkään käyntiin saa, mutta että saisi selville, onko kone jotenkin jumissa. Keittelikö tai kuumiko kone huomattavasti ennen viime nikahdustaan?
Vaikea uskoa, että kone siihen äkkipysäykseen hajoaisi. Tähän saakka hajottamani muutama kone on pikemminkin saattanut tehdä äkkipysäyksen hajoamisen seurauksena. Mutta ainahan sitä voi jotain kummempaakin olla..
Pystyykö sitä konetta pyörittämään yhtään? Jossei startti osallistu, niin entä ihan käsivoimin (tai jollain lisä vääntiöllä) suoraan vauhtipyörästä? Ei tietenkään käyntiin saa, mutta että saisi selville, onko kone jotenkin jumissa. Keittelikö tai kuumiko kone huomattavasti ennen viime nikahdustaan?
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 08.08.2012 21:00
Re: Äkillisen sammumisen aihuttama vaurio?
Terve,
siinäpä se, moottori ei tunnu pyörivän vauhtipyörästäkään pyörittämällä. Koetin pyörittää konetta ison jakarin varrellakin vauhtipyörästä, mutta kone ei liikknut kumpaakaan mihinkään. Kuten arvata saattaa, startti vain napsahti kun sillä koetin.
Ja mikä kummaa (ainakin minusta) koneen lämpötila ei noussut tavallista korkeammaksi ennen sammumista. Mittari näytti tuota normaalia noin 80 asteen lämpöä. Tarkistin mahdollisen kuumenemisen pian sammumisen jälkeen jäähdytysnestesäiliöstäkin, mutta neste ei vaikuttanut tavallista kuumemmalta.
Olen ollut siinä käsityksessä että jos vauhtipyörä ei pyöri, niin kone on niin sanotusti leikannut kiinni, jolloin vauriot ovat aika suuret. Ymmärränkö viestistäsi oikein että jumiutuminen ei välttämättä merkitsekään huomattavia vaurioita?
Poteri
siinäpä se, moottori ei tunnu pyörivän vauhtipyörästäkään pyörittämällä. Koetin pyörittää konetta ison jakarin varrellakin vauhtipyörästä, mutta kone ei liikknut kumpaakaan mihinkään. Kuten arvata saattaa, startti vain napsahti kun sillä koetin.
Ja mikä kummaa (ainakin minusta) koneen lämpötila ei noussut tavallista korkeammaksi ennen sammumista. Mittari näytti tuota normaalia noin 80 asteen lämpöä. Tarkistin mahdollisen kuumenemisen pian sammumisen jälkeen jäähdytysnestesäiliöstäkin, mutta neste ei vaikuttanut tavallista kuumemmalta.
Olen ollut siinä käsityksessä että jos vauhtipyörä ei pyöri, niin kone on niin sanotusti leikannut kiinni, jolloin vauriot ovat aika suuret. Ymmärränkö viestistäsi oikein että jumiutuminen ei välttämättä merkitsekään huomattavia vaurioita?
Poteri
-
- Viestit: 1230
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Äkillisen sammumisen aihuttama vaurio?
No, ei sitä voi tyhjentävästi sanoa. Mutta jossei kone ole kuuminut, ja koneessa on sinne kuuluvat öljyt, niin mikä sen panisi yhtäkkiä kiinni leikkaamaan? Kiinnileikkaaminen yleensä kai tarkoittaa sitä, että jossain toisiaan hipovat metallit kuumenevat, muuttavat muotoaan ja lopulta juuttuvat yhteen, kunnes kone ei enää pyöri. Tällaisen lystin monesti huomaa, tulee kolinaa ja kuumaa, kunnes kone sammuu.
Mutta jos sulla on joku moottorimies tulossa konetta katsomaan, niin eiköhän se siitä selviä.
Mutta jos sulla on joku moottorimies tulossa konetta katsomaan, niin eiköhän se siitä selviä.
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 08.08.2012 21:00
Re: Äkillisen sammumisen aihuttama vaurio?
No eipä tietenkään, huonosti muotoiltu kysymys minulta, mutta kiitos kuitenkin vastauksestasi.
Mitään tuollaista kolinaa ja kuumenemista ei tapahtuneesta seurannut, ja öljyä koneessa on liki mittatikun ylämerkkiin.
Mutta koetan saada juuri asiantuntijaa paikalle. Kerron kuulumisia kun tiedän enemmän.
Poteri
Mitään tuollaista kolinaa ja kuumenemista ei tapahtuneesta seurannut, ja öljyä koneessa on liki mittatikun ylämerkkiin.
Mutta koetan saada juuri asiantuntijaa paikalle. Kerron kuulumisia kun tiedän enemmän.
Poteri
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26.05.2006 1:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Äkillisen sammumisen aihuttama vaurio?
Yksi lisäskenaario:)
On varmaan mahdollista että kun ei ole ottanut kierroksia että koneen polttoainesyöttö on riittämätön. Klik ääni solenoidista voi myös vallan hyvin tarkoittaa että startin hiilet kuluneet tai startti ei korroosion takia enää toimi normaalisti. Eli toisinsanoen kaksi vikaa jotka vain nyt sattuvat osumaan päällekkäin.
Startin saa helposti kolmella pultilla irti käteen. Sitten tukevasti jalkaa päälle ja varovainen nopea starttaus. Pyörähtääkö startti? Huomaat kyllä sen kun yrittää muljahtaa jalan alta pois:) Jos ei pyörähdä mutta sanoo klik, niin silloin startti vaatii avaamisen puhdistuksen ja mahdollisesti hiilien ja jousien vaihdon. Dieseliin uppeluksiin koko vehe ja sitten availee ja putsailee pensselillä paikat ja jos hiilet ookoo, p***a kasaan ja taas mennään:)
Polttoaineen syöttöä kannattaa tutkia vetämällä syöttöpumpulta letku suoraan astiaan jossa freshiä polttoainetta.
Toki tietysti jos moottori ei siis todellakaan pyöri niin silloinhan se on kiinni ja sillä sipuli...
On varmaan mahdollista että kun ei ole ottanut kierroksia että koneen polttoainesyöttö on riittämätön. Klik ääni solenoidista voi myös vallan hyvin tarkoittaa että startin hiilet kuluneet tai startti ei korroosion takia enää toimi normaalisti. Eli toisinsanoen kaksi vikaa jotka vain nyt sattuvat osumaan päällekkäin.
Startin saa helposti kolmella pultilla irti käteen. Sitten tukevasti jalkaa päälle ja varovainen nopea starttaus. Pyörähtääkö startti? Huomaat kyllä sen kun yrittää muljahtaa jalan alta pois:) Jos ei pyörähdä mutta sanoo klik, niin silloin startti vaatii avaamisen puhdistuksen ja mahdollisesti hiilien ja jousien vaihdon. Dieseliin uppeluksiin koko vehe ja sitten availee ja putsailee pensselillä paikat ja jos hiilet ookoo, p***a kasaan ja taas mennään:)
Polttoaineen syöttöä kannattaa tutkia vetämällä syöttöpumpulta letku suoraan astiaan jossa freshiä polttoainetta.
Toki tietysti jos moottori ei siis todellakaan pyöri niin silloinhan se on kiinni ja sillä sipuli...
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 2172
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Äkillisen sammumisen aihuttama vaurio?
Kyllähän nuo oireet viittaavat vakavaan kiinnileikkautumiseen... mutta onko se varma, että kone on leikannut kiinni.
Minkälainen kytkin on koneen perässä?
Onhan se mahdollista, että se kone on ehyt mutta kytkin olisi jämähtänyt laakerin kiinnileikkautumisen seurauksena?? vai onko ??? tosin silloin sen vauhtipyörän pitäisi liikahtaa vetolevyn jousen jouston verran-eli ei olla "yhtä puuta"
Matti
Minkälainen kytkin on koneen perässä?
Onhan se mahdollista, että se kone on ehyt mutta kytkin olisi jämähtänyt laakerin kiinnileikkautumisen seurauksena?? vai onko ??? tosin silloin sen vauhtipyörän pitäisi liikahtaa vetolevyn jousen jouston verran-eli ei olla "yhtä puuta"
Matti
-
- Viestit: 76
- Liittynyt: 05.08.2011 13:26
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Äkillisen sammumisen aihuttama vaurio?
Saattaa siellä olla vettäkin männän päällä..
-
- Viestit: 364
- Liittynyt: 14.04.2007 14:11
- Paikkakunta: Mänttä
Re: Äkillisen sammumisen aihuttama vaurio?
Tyhmä kysymys? muttei olisi potkurissa esim. köysi se voisi aiheuttaa tuollaista oiretta.
Tai voihan sieltä moottorista olla joku männäntappikin poikki.
Tai voihan sieltä moottorista olla joku männäntappikin poikki.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: 19.05.2006 20:38
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Äkillisen sammumisen aihuttama vaurio?
Tämä varmaan näkyisi öljytikussa selvästi.009 kirjoitti:Saattaa siellä olla vettäkin männän päällä..
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 08.08.2012 21:00
Re: Äkillisen sammumisen aihuttama vaurio?
Öljytikku näyttää öljytason olevan ylämerkissä ja öljy on aivan hyvän näköistä, ei lainkaan harmahtavaa.
Ehkä kuitekin näprään sylinterinkannen pois jotta pääsen näkemään josko siellä on vettä ja mahdollisia vaurioita.
Ulkopuolista apua saan ensi viikolla.
Poteri
Ehkä kuitekin näprään sylinterinkannen pois jotta pääsen näkemään josko siellä on vettä ja mahdollisia vaurioita.
Ulkopuolista apua saan ensi viikolla.
Poteri
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 07.05.2011 22:40
- Paikkakunta: liperi
Re: Äkillisen sammumisen aihuttama vaurio?
ettei vaan olisi syöttöpumpusta akseli poikki.... siis josta voiman siirto välittyy koneelta pumpulle..... vois selittää hyytymistäkin... veden tulo sylinteri tilaan käynnissä ollessa aiheuttaa käynnin huonontumiselta.. mutta ei jumita konetta käynnissä ollessa ellei se saa kerralla pytyn täyteen vettä imupuolelta... tai jos vene parkissa ja sattuu kone olemaan vesirajan alapuolella ja joutsen kaulaa ei oo putkessa niin varsinkin virtaavassa vedessä joku pytty täyttyy vedellä ja kone jumissa... parivuotta sitten yhen tutttavan venhoselle kävi näin. otappa koneestasi ennen kannen aukaisua suihkut irti ja yritä sen jälkeen pyörittää konetta ja kato se syöttöpumpun akseli. onko jakopää hihnalla, ketjulla, vai rattain välitykset tehty??? vois olla siel päässäkin... mutta ilo ois kuulla mikä ol loppu tulos vialle...
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: 19.05.2006 20:38
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Äkillisen sammumisen aihuttama vaurio?
onkos tämä asia jo ratkennut?