Bernard -ilmajäähdytteinen

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Donna 28

Bernard -ilmajäähdytteinen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 18 Heinä 2012 21:50

Sattuuko arvon raadilla olemaan mitään kokemuksia tällaisesta 1-pyttyisestä bensiinikoneesta, teho arviolta 3 - 6 hevosvoimaa, 4 tahtinen, vaihde eteen vapaa.
Lähinnä kiinnostaisi miten sen saa käyntiin kylmänä ja kuumana ja mitkähän kulumisen lisäksi ovat yleisimmät viat.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Simon

Re: Bernard -ilmajäähdytteinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 18 Heinä 2012 23:27

Kyseinen kone tuli Suomen venekansan tietoisuuteen 1960 luvun alussa, jopa aiemminkin, ehkä koneen edullinen hinta ja saatavuus oli vaikuttimena tuon Ranskalaisen helppohoitoisen puurtajan asentamisen myös venekäyttöön, konehan oli suunniteltu alunperin (maamoottoriksi ja teollisuuskäyttöön), siis erilaisiin voimankäyttöä vaativiin tehtäviin.

Tuon käynnistyksen suhteen onpi kone herkkäluonteinen, sekä kylmänä että kuumana, niinkuin ruohonleikkuri ;-) , toki yhden tärkeän neuvon annan, sitä ei saa /pidä nykäistä käyntiin!! Vaan rauhallinen veto siitä käynnistyspyörään asetetusta narusta !!!

Yleisin vika on veneeseen päässyt liika vesi joka kastelee vauhtipyörän alla olevan magneeton ja toinen on venttilien jumiutuminen talvisaikaan, mutta molemmat on hoidettavissa :)

Niin ja vielä, kaikilla oikeilla Bernard miehillä on teesihdin kuva housunpultussa :-)

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 19 Heinä 2012 19:12

Minun pitäisi mennä huomenna koeajamaan sellainen vähän yli 5 m pitkä vene, jota vauhdittaa Bernard, se on kyllä kuiva, siis ei vuoda, mutta voihan sadekin sen kastella. Vene on kuidutettu puuvene ja sen hinta on sen verran edullinen, että sen voisi loppukesän veneilyä varten ostaa, mikäli lähtee käyntiin meikäläisen voimin. Muutenhan se on tuhoon jo tuomittu kuidutuksen takia.
Donna 28 :-)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

pellamo

Viesti Kirjoittaja pellamo » 19 Heinä 2012 20:52

Mulla on yksi 70-luvulla kidutettu avovene eikä sen elämälle loppua näy sen takia.Se puotetaan jäitten sekaan keväällä ja otetaan jäistä syksyllä ylös....tai talvella niinkuin viime vuonna itsenäisyyspäivänä 8-|
Bernartti on varmasti Ranskalaisten suurin saavutus tekniikan alalla....ikiliikkuja 8o
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Elwood

Viesti Kirjoittaja Elwood » 20 Heinä 2012 07:07

Mulla on pari Bernardia tallessa, ihan vain siltä varalta että, jos joskus sattuisi tulemaan tarvetta luotettavalle pikku puurtajalle 8]. Vähän epäilyttää onko ne ylipäätään Ranskalaisia, kun vertaa niitä muihin se maan tekeleisiin :-).

pellamo

Viesti Kirjoittaja pellamo » 20 Heinä 2012 07:58

Meijän Ranskattaressa on kai ripaus Suomalaista verta kun se tykkää kieriä välillä lumihangessa :)
Tässä on muuten 3:1 alennusvaihde tuolla perässä 8o
Pakoputken jäähdytysputkikin erottuu siinä sivulla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Kapu III

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 20 Heinä 2012 15:52

ootkos huomannut tämän.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 20 Heinä 2012 18:46

Huomasin sen, mutta ihmettelin sitä, että sitä sanotaan 2 -tahtiseksi ilmoituksessa, kun siinäkin on nuo venttiilien varret näkyvissä samoin venttiilikopat. Se vene mitä ajattelen edelleen hankkivani, jahka hinnasta päästäisiin yksimielisyyteen, olisi tuollainen pellamonkin lumihangessa pyörittämällä koneella varustettu. Virallinen meriselitys vaimolle oston tarpeellisuudesta on "soutuvene apumoottorilla" :-) :-)

Kapu III

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 20 Heinä 2012 20:31

Hyvä selitys... :-) No nelitahti konehan se taitaa olla, ei taida myyja olla "moottorimiehiä".
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

meriläinen

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 21 Heinä 2012 10:31

Täältä löytyy tällänen...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

meriläinen

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 21 Heinä 2012 22:19

Minulla siis bernard 810 eli 8hv. Lähtee kyllä laakista käyntiin. Kaasu vajaa puoliväliin, kuristin päälle ja tietty bensahana auki. Rauhallinen vetäisy narulla ja sitten alkaa puksutus ja armoton metakka... :-) Joo ja ei oo sitä teesihtiä koivessa vaan käsivarressa... :-)
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

pellamo

Viesti Kirjoittaja pellamo » 21 Heinä 2012 23:58

Se on tuommonen 8hv Bernartti jo enempi niinku ilmailupuolen vehje :-)
Mulla on jo tuon 4-heppasen kanssa välillä vauhtipuolen ongelmia.... metelistä puhumattakaan :)

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 22 Heinä 2012 14:31

Kaveri, joka on myymässä Bernardilla varustettua venettään sanoi sen myös lähtevän laakista käyntiin. Minua lähinnä epäilyttää omat kiskaisuvoimani, kun tuli jätettyä vuosituhannen alussa hoitamatta hauislihaksen poikkimeno, se vihoittelee aina silloin tällöin, tosin ruohonleikkurin käynnistys onnistuu saamatta puukonpyöristys kohtausta hauikseen. Menen nyt tiistaina katsomaan venettä ja jos se suostuu käynnistymään minun piilolihaksellani, niin ... :-)
Kysyin myyjältä, miksi hän myy veneensä, jos se niin hyvä on. Hän vastasi, että velipoika, jonka kanssa hän omistaa yhdessä veneen, on niin hätäinen, että kalaan pitäisi päästä nopeasti ja kun heillä on nyt nopeakulkusempi perämoottorivene tiedossa,
he myyvät veneen. Yhteisomistuksesta johtuen, airot eivät kuulema kuulu kauppaan, kun velipoika omistaa ne kokonaisuudessaan ;-) :-)

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 23 Heinä 2012 17:09

Mikä tämä teesihti juttu tämän Bernardilaisen tiimoilta on ??? Millä tavalla tuossa Meriläisen veneessä on pakoputken jäähdytys hoidettu, nimittäin tässä ajattelemassani veneessä pakoputki menee suoraan kyljestä läpi, eikä siinä ole muuta jäähdytystä kuin ilmajäähdytys ja äänenvaimentimen kohdalla jotain asbestinauhaa tai vastaavaa, voipi olla pirun kuuma.
Huomenna ilta seitsämän jälkeen olen viisaampi. Veneettömyys kyllä potuttaa sen verran, että..., mutta täytyyhän se käydä koeajamassa ensin.

Simon

Viesti Kirjoittaja Simon » 23 Heinä 2012 21:40

Niin tuo Bernardin alkuperäinen pakoputki sojotti suoraan sivulle ja päässä oli reijitetty äänenvaimennin joka sitten kuumana merkkasi huolimattoman masinistin housunlahkeen 8o

Vastaa Viestiin