Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
-
Jouni H
Viesti
Kirjoittaja Jouni H » 16 Heinä 2012 18:16
Elikkäs oon edelleen veneharrastuksen alussa ja siksi kaipaan vähän vinkkiä.
https://picasaweb.google.com/jouni.hurs ... 6724905890
1. Onko linkin takana olevassa kuvassa taliboksi vai stefaboksi?
2. Jos tuo on stefaboksi mistä saan valmiin pienen öljysäiliön ja sulun letkun toiseen päähän? Tällä hetkellä letku lojuu veneen perässä miten sattuu.
3. Mikä on kuvassa näkyvän klemmareilla kiinnitetyn kumin funktio? Onko se tarpeen vaihtaa, kun on pinnasta noin ryytyneen näköinen?
Kiitti jo etukäteen kaikille, jotka jeesaavat näin harrastukseni alkuvaiheessa

-
rickenbacker
Viesti
Kirjoittaja rickenbacker » 17 Heinä 2012 00:00
Ei tuo taliboxiltä näytä. Yleensä riittää kun letkun pää on viety johonkin ylemmäs (vesirajan yläpuolelle) ja pitää letkussa vaan öljyä, erillistä säiliötä ei tarvita. Jos öljyä kuluu paljon, on stefat syytä vaihtaa. Tuon klemmareilla kiinnitetyn kumiletkun pätkän funktio on sallia pieni linjausvirhe (vannasputkeen nähden) potkuriakselissa ja joustaa koneen kautta akseliin välittyvän tärinän mukana. Letku sinänsä näyttää siltä että se ennen pitkää upottaa veneesi laituriin.
-
veehoo
Viesti
Kirjoittaja veehoo » 17 Heinä 2012 13:01
Mulla on veneessä prikulleen samannäköinen systeemi. Virallista nimeä en tiedä, mutta öljyä sinne syötetään n. 1 m letkusta, joka on omassa paatissani ohjattu toiselle laidalle. Mitään erillistä säiliötä minulla ei ole eikä sulkua päässä. Öljyä olen lisäillyt ajomääristä riippuen kerran pari kaudessa, ei se kyllä silloinkaan ole yleensä tyhjä ollut. Joskus letkuun tosin tahtoo muodostua "ilmatyhjiö" hieman poksin yläpuolelle eikä öljy tunnu valuvan poksiiin asti. Silloin olen yleensä irrottanut letkun poksista ja poistanut ilman ja taas toimii. On noita veneissä itse asiassa yllättävän paljonkin, sen mitä olen venekerhon katsastajan roolissa veneiden akselistoja tutkinut. Erityisesti 80-luvun alun pienehköissä uppiksissa ja akselivetoisissa purjeveneissä.
Vaihdoin toissa keväänä stefat tuohon samalla kun vaihdoin perälaakerinkin. Sisemmän stefan jousi oli antautunut ja vettä pääsi sekoitumaan öljyyn. Tuo kumiosa on minullakin aika rötvääntyneen näköinen, mutta itse kumi oli hyvässä kunnossa eikä hapertunut enkä ehtinyt siihen hätään uuttakaan etsiä tilalle. Sinulla näyttää kyllä olevan jo kumikin aika haperoa, joten laittaisin kyllä vaihtoon ensi tilassa.
Vielä yksi varoituksen sana, jos vannasputkesikin on sattumalta samaa mallia kuin minulla: perälaakerin laakeripesä ei ole siitä irrotettavissa, vaan on kiinteä osa vannasputkea. Yleensähän laakeripesä lähtee kiertämällä vannasputken päästä irti, mutta tässä tapauksessa kiertäminen johti vain siihen, että koko vannasputki lähti pyörimään. Eli jos tulee tarpeen vaihtaa perälaakeria eikä tunnu normikonstein lähtevän laakeripesä pyörimään, niin älä turhaa riko rakenteita vääntämällä. Puukkosaha vaan käteen ja laakeri palasiksi ja uusi tilalle.
EDIT: Katselin vähän muitakin kuvia kansiostasi ja paljon samaa näköä on muutenkin veneen rakenteissa ja toteutustavoissa. Pellingissä rakennettu, otaksun?
Simppu, pikkupellinkiläinen vm. 81
-
Jouni H
Viesti
Kirjoittaja Jouni H » 17 Heinä 2012 21:59
Kiitos vastauksista rickenbackerille ja veehoolle. Viisastuin
Onko siis niin, että kuvassa vannasputken ympärillä näkyvän kumin hajotessa alkaa pilssiin pulputa vettä?
Meillä veehoo vois olla enemmänkin jutusteltavaa, koska veneemme saattavat olla saman veistäjän käsistä

Meidän vene on Göran Liljebergin veistämä vuonna 1988 7,25m pitkä ja 2,1m leveä Pellinkiläinen. Kone siihen on uusittu 2007 ja on nykyisellään 30 heppainen Yanmar 3YM30.
Onks veehoo sulla tuo stefaboksin puoleinen vannasputken pää tuettu veneen runkoon? Tuossa edellä linkkaamassani kuvassa näkyy hapertunut rauta, joka on aikanaan tukenut boksin alaosaa. Tarttisko hankkia uusi rauta vai tohtiiko tuolla ajaa ilman boksin alaista tukirautaa? Akselilla on kuitenkin tukilaakeri ennen konetta.
-
veehoo
Viesti
Kirjoittaja veehoo » 17 Heinä 2012 22:35
Kyllä sieltä vesi pulppuaa sisään jos kumi antaa periksi. Öljyvoideltu boksi stefoineen pitää sen veden siellä vannasputkessa ja toisaalta öljyn poissa pilssistä.
Ei ole minulla tuettu tuo stefaboksi raudalla tai millään muullakaan eikä liene koskaan ollutkaan. Ei ainakaan näy mitään kiinnityskohtia rungossa tms. En oikeen ymmärrä miksi pitäisi ollakaan, kun tuon systeemin olisi juuri tarkoitus tuoda sitä pientä joustoa akselistoon kuten Rickenbacker tuossa aiemmin selitti. Minulla ei ole edes sitä tukilaakeria ennen konetta, vaikka saattaisi kyllä olla paikallaankin kun akseli on kumminkin aika pitkä.
Taitaa olla tosiaan sisarveneitä nämä, mitatkin täsmäävät ja veistäjä on Liljeberg (on ehdotettu Görania ja paria muutakin Liljebergiä

) Veistetty vuonna 1981. Alkuperäinen Volvo MB10A vaihtui vuonna 2004 10 hv:n Kubotaan. Taisin nähdä tuon veneesi myynti-ilmoituksen joku aika takaperin ja olin jo silloin varma, että on saman veistäjän tekemiä. Omaani olen kyllä "tuunannut" aika tavalla alkuperäisestä erityisesti sisäosiltaan. Kun ostin veneen vuonna 2000, siellä oli sisällä oikeastaan vain moottori, hallintalaitteet ja epämukava kuskinpenkki. Nyt sitten jo jotain muutakin

-
Jouni H
Viesti
Kirjoittaja Jouni H » 19 Heinä 2012 08:51
No nyt ois öljyä boksissa - harmi vain että myös pilssissä

Sain suosituksen hydrauliöljyn käytöstä ja sitä stefaboksiini laitoin. Öljy on aika juoksevaa... Onko mahdollista että sen viskositeetti on väärä tähän käyttötarkoitukseen vai onko vain myönnettävä, että stefat ovat kaput samoin kuin vannasputken kumi ja väistämättä vene on nostettava telakalle akseliremppaa varten?
Suosituksia hyvästä telakasta/ venehuollosta Helsingin edustalla? Veneakselistosta vissiin pitäis saada ainakin varaosia?
Tässä vielä linkki käyttämääni öljyyn:
http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Olj ... ljy-36977/
-
Kapu III
Viesti
Kirjoittaja Kapu III » 19 Heinä 2012 11:46
Ite käytin vanhassa veneessä samaa kuin moottorissa (10w-30w) ja toimi vuosia.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.
-
veehoo
Viesti
Kirjoittaja veehoo » 20 Heinä 2012 13:24
Edellinen omistaja ohjeisti käyttämään samaa öljyä kuin silloisessa moottorissa eli 10w-30 ja hyvin on sisällä pysynyt. Olen myös saanut saman neuvon (automaatti) vaihteistoöljyn käyttämisestä, mutta en ole sitä testannut, kun tuo moottoriöljykin toimii.
Stefoja saa ainakin Veneakselistosta.
-
Mile
Viesti
Kirjoittaja Mile » 24 Heinä 2012 09:31
Muistan nähneeni noihin suositellun paksumpia esim. ns peräöljyjä, 90 viskositeetin öljyä. Paksumpi pysyy sisällä paremmin.
Sillon kun stefat kunnossa niin pysyy siellä ohuempikin. Tärkeää on että stefaboksi on linjattu akselin kanssa niin etteivät stefat painu liian epäkeskisesti.
Stefaboksin ongelmana on se että akseliin kuluu hiljalleen ura stefan huulen kohdalle josta sitten alkaa vuotaa, ja ura myös kuluttaa huulta.
Siksi näissä perinteisesti piti muutella vähän boksin paikkaa aina joskus.
Linjauksella ei ole väliä mikäli boksissa on ohjauslaakeri itsessään, mutta kelluvan boksin kanssa tarvitaan. ; Eli kun sen joskus ottaa auki, niin katsoo onko siellä sisällä liukulaakeria, tai mittaa boksin sisämitan suhteessa akseliin; jos tuota välystä mm luokkaa niin eihän se mitään ohjaa, jolloin stefat venyvät sen minkä välys periksi antaa - siis pahimmillaan.
Mile