Wickström kuumenee.
Lähetetty: 11 Heinä 2012 21:01
Tervehdys foorumilaiset.
Tuli tuossa keväällä hommattua avofiskari, 6,3 x 2 metriä ja koneena Wickströmin w3. Veneen ja koneen kanssa on mennyt yhteensä noin 2 kuukautta kunnostustöissä, nyt vihdoin vene on vesillä. Ongelmana on, että kone kuumenee ja vielä melko nopeasti.
Kun laitoin koneen ensimmäistä kertaa käyntiin, huomasin, että ykköspytyn hana vuotaa vettä sieltä lätkän alta. Lätkä irti ja totesin, että sen alta paljastui melkoinen määrä ruostemuhjua. Niinpä päätin irrottaa ne kaksi muutakin hanaa ja sama juttu, runsaasti möhnää. Hanojen kiinnilaitto oli työn ja tuskan takana koska ne oli irrotettu jo monta kertaa aikaisemmin ja pulttien jengat meni lähes järkiään kun yritti kiristää. Liimamassan kanssa se lopulta onnistui. Sitten keskimmäisen pytyn kansi alkoi vuotaa, sain kuitenkin myyjältä vastaavan tilalle ja vaihdoin sen ilman kummempia ongelmia. Hankaluudet tuli vasta kun laitoin kansiin tulevat vesiputket paikoilleen kun eivät pitäneet vettä. Pahvitiivisteet ja massaa väliin niin alkoi pitämään. Vesiputkien irrotuskin oli hidasta hommaa kun pultit oli pahasti ruosteessa ja jumissa. Ne pinnat joiden pitäisi olla tasaisia ovat aika syöpyneet joten tiivistys ei ihan helpolla onnistu.
No, lopulta vene vesille ja laskupaikalta kotirantaan, matkaa 3-4 km. Reissu meni muuten hyvin, kone vaan poksautteli muutaman kerran ajon aikana. Kotirannassa vasta huomasin, että se kävi aika kuumana, taisi suorastaan keittää, poistoputkesta tuli höyryä. Lähti kuitenkin uudelleenkin käyntiin, syytä kuumenemiselle emme keksineet, koko matkan ajan poistoputkesta tuli vettä joka kylläkin oli vain haaleaa. Huomasin, että vesipumpun rasvakuppi oli tyhjä joten tänään lisäsin siihen vesivaseliinia ja ajattelin, että nyt se ei ehkä kuumene. Väärin, 15 minuutin ajon jälkeen kolmospytyn päältä alkoi maali kuplia ja kakkospyttykin oli tulisen kuuma, ykkönen oli sekin kuuma mutta ei läheskään niin kuuma kuin muut.
Vesipumppu tuntuu toimivan kun ruuttaa koko ajan vettä yhäjaksoisesti? Vesi ei siis tunnu kiertävän joka paikassa joten pitäiskö aukaista esim. kolmospytyn kansi ja katsoa onko sylinterin vesikanavat tukossa? Vai eikö pumppu toimi tarpeeksi tehokkaasti? Termostaatteja ei koneessa ole, eikö niiden pitäisi olla joka kannessa?
Auttakaa jos voitte, tässä on jo mietitty uuden koneen hommaamista kuin myös veneen täyttämistä mullalla ja kukkien istutusta:)
Tuli tuossa keväällä hommattua avofiskari, 6,3 x 2 metriä ja koneena Wickströmin w3. Veneen ja koneen kanssa on mennyt yhteensä noin 2 kuukautta kunnostustöissä, nyt vihdoin vene on vesillä. Ongelmana on, että kone kuumenee ja vielä melko nopeasti.
Kun laitoin koneen ensimmäistä kertaa käyntiin, huomasin, että ykköspytyn hana vuotaa vettä sieltä lätkän alta. Lätkä irti ja totesin, että sen alta paljastui melkoinen määrä ruostemuhjua. Niinpä päätin irrottaa ne kaksi muutakin hanaa ja sama juttu, runsaasti möhnää. Hanojen kiinnilaitto oli työn ja tuskan takana koska ne oli irrotettu jo monta kertaa aikaisemmin ja pulttien jengat meni lähes järkiään kun yritti kiristää. Liimamassan kanssa se lopulta onnistui. Sitten keskimmäisen pytyn kansi alkoi vuotaa, sain kuitenkin myyjältä vastaavan tilalle ja vaihdoin sen ilman kummempia ongelmia. Hankaluudet tuli vasta kun laitoin kansiin tulevat vesiputket paikoilleen kun eivät pitäneet vettä. Pahvitiivisteet ja massaa väliin niin alkoi pitämään. Vesiputkien irrotuskin oli hidasta hommaa kun pultit oli pahasti ruosteessa ja jumissa. Ne pinnat joiden pitäisi olla tasaisia ovat aika syöpyneet joten tiivistys ei ihan helpolla onnistu.
No, lopulta vene vesille ja laskupaikalta kotirantaan, matkaa 3-4 km. Reissu meni muuten hyvin, kone vaan poksautteli muutaman kerran ajon aikana. Kotirannassa vasta huomasin, että se kävi aika kuumana, taisi suorastaan keittää, poistoputkesta tuli höyryä. Lähti kuitenkin uudelleenkin käyntiin, syytä kuumenemiselle emme keksineet, koko matkan ajan poistoputkesta tuli vettä joka kylläkin oli vain haaleaa. Huomasin, että vesipumpun rasvakuppi oli tyhjä joten tänään lisäsin siihen vesivaseliinia ja ajattelin, että nyt se ei ehkä kuumene. Väärin, 15 minuutin ajon jälkeen kolmospytyn päältä alkoi maali kuplia ja kakkospyttykin oli tulisen kuuma, ykkönen oli sekin kuuma mutta ei läheskään niin kuuma kuin muut.
Vesipumppu tuntuu toimivan kun ruuttaa koko ajan vettä yhäjaksoisesti? Vesi ei siis tunnu kiertävän joka paikassa joten pitäiskö aukaista esim. kolmospytyn kansi ja katsoa onko sylinterin vesikanavat tukossa? Vai eikö pumppu toimi tarpeeksi tehokkaasti? Termostaatteja ei koneessa ole, eikö niiden pitäisi olla joka kannessa?
Auttakaa jos voitte, tässä on jo mietitty uuden koneen hommaamista kuin myös veneen täyttämistä mullalla ja kukkien istutusta:)