Wickström kuumenee.

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Wickström kuumenee.

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 07.04.2014 12:20

Moi.

Wickströmin ohjekirjasssa kerrotaan moottorin oikea käyntilämpötila, eli termostaattien aukeamislämpötila. Muistaakseni on jotain 80:n celsiuksen paikkeilla. Tämä on todella yksinkertaista testata, termari kattilaan lämpiämään, ja mittaa lämpömittarilla missä lämmössä termari aukeaa.

Moottorin käyntilämpötilalla on sinällään merkitystä, joten kannattaisi käyttää harkintaa mitä muutoksia systeemiin tekee. Jos termarin heittää pois, niin mennään suoraan 1940-luvun jäähdytysteknologiaan, ei se sinänsä liity petrooliin, liian kylmä kone nokeaa ja karstaa aina. Ennen kuin poistelee mitään, niin kannattaa rassata kaikki kammiot ja kanavat auki, tarkistaa pumpun toiminta, ja etsiä tieto alkuperäisen jäähdytysjärjestelmän kokoonpanosta. Vaasasta lähtiessä se on aikanaan kyllä toiminut, myös W3:ssa... Varmin systeemi jäähdytykselle on, että on oma termari kussakin kannessa, silloin on lämmöt hallussa. Esimerkiksi W1:ssä kuuma vesi poistuu sylinteristä aika harvakseltaan täydelläkään kaasulla ajaessa. Ylivoimaisesti suurin osa pumpun kapasiteetista pumppaa vettä takaisin mereen. Lisätään siihen yksi tai kaksi sylinteriä, niin kukin ottaa vuorollaan kylmää kuuman tilalle, toki välillä yhtäaikaakin. Tarvittavat vesimäärät ovat aika pieniä.

Kun kone on kaikinpuolin kunnossa ja säädetty, niin bensa toimii vielä vähän paremmin, kuin mitä petrooli aikoinaan. Petroolia käytettiin alemman litrahinnan vuoksi, ei minkään muun syyn takia.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wickström kuumenee.

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 07.04.2014 13:19

näin minäkin ajattelin.
Termarit jäi pois sen takia kun avasin ne "vesi luukut" ja paljastu että ne oli TÄYNNÄ ruostemujua! Tästä sitten seurasi se että kannet auki, rassausta ja paineilmaa kanaviin. Kansien termari kotelot auki. Ei ollut termostaattia kuin toisessa pytyssä..sekin rikki. Ei muutaku varaosakone auki ja kattoo josko sieltä löytyis..ei yhtäkään termostaattia.
Tätä tehdessä vesiluukuista 2 jenkaa paskaks (oli jo ilmeisesti aikaisemmin. oli vain välissä tiivistetahnaa että pysy kiinni) = reikää isommaks ja uus jenka (tämähän on sinänsä hauska tehdä koneeseen joka on paikallaan). Termarikoteloista 2 pullttia poikki. Uus reikä päälle ja uus jenka.
kannetiivisteet meni vaihtoon. Kasotaan kuinka kuparista leikattu tiiviste toimii /toimiiko. Puristukset vähä laskee kun oli paksumpi kuijn alkuperäinen =)

Laitoin koneen eilen kasaan ja aattelin tänään testata että kuinka paljon se vuotaa vetta ja mistä ja aukoo/korjata sitten sen mukaan vuotopaikkoja. Termarithan sinne heittää jälkikäteen sitten suht helposti (nyt kun on ruuvit olleet auki/uusittu).

Pakosarjaa en uskaltanut edes avata, ettei tule turhan suurta remonttia ennen kesää =). Sinnekin kyllä puhalsin vesikanaviin ilmaa ja totesin että tulee sylintereihin asti.

karelin
Viestit: 41
Liittynyt: 14.09.2013 21:48

Re: Wickström kuumenee.

Viesti Kirjoittaja karelin » 07.04.2014 16:21

Kuinkas päin termarikotelon pitäisi olla kannessa. Rassailin äsken oman W3:ni vesikanavia ja kannen avattuani huomasin, että koneeni termarikotelot on siten, että veden poistumisreikä oli ylhäällä. Poistumisreikähän on sillä tavalla epäkeskosti kotelossa. Tuntuisi loogiselta, että poistumisreikä olisi alhaalla, jolloin vesi vaihtuisi ja poistuisi paremmin.

Kumpi siis oikein? Poistoreikä ylös vai alas?

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wickström kuumenee.

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 07.04.2014 20:08

Ylöspäin ainakin mulla. Ei kait sillä muuta merkitystä kuin että on linjassa sen "jakotukin" kanssa.siis sen jossa on se kierrettävä shuntti

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wickström kuumenee.

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 07.04.2014 21:01

Kokeilin konetta käymään. Vesilinjat piti suht hyvin mutta se kuparilevystä leikattu kannentiiviste ei. Kummatki pytyt vihelsi pakosarjan vierestä. Enempää ei uskaltanu vääntääkään, nytkin meni jenka yhestä pinnapultista. Otin uudestaan auki ja laitoin vanhat tiivisteet. Ne piti paremmin mutta edelleen toinen pytty jäi vuotaa siitä pakosarjan vierestä.
Täytynee siis hommata uudet ja toivoo parasta.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Wickström kuumenee.

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 08.04.2014 21:36

Dodii, aika surkeakin kannentiiviste voi vielä toimia, ja enpä ole pahemmin jännännyt sen pellin kovettumistakaan. Sitten on se, että pakosarja on hankala saada tiiviiksi justiinsa siitä yläreunasta, mikä on kannen saumaa vasten.

Kaksi- tai useampisylinterisessä kannattaa muuten kiristellä samaa tahtia sekä pakosarjan, että kannen pultit. Periaateessa voi käydä niin, että syliterit eivät ole aivan samassa linjassa keskenään, ja sitten kun yrittää kiristää pakosarjaa paikalleen, niin jännittää ja irvistää jostain. Parempi kun kiristelee sieltä täältä, niin osat asettuvat tiivistepinnat vastakkain.

Kannen pultteja ei tarvitse kiristää kovinkaan piukkaan, kun on riittävän hyvä tiiviste. Ohjekirjan antamiin momentteihin kun vääntää momenttiavaimella, niin kovin kovin mielellään vääntäisi "vähän päälle".. kun tahtoo löysältä tuntua.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wickström kuumenee.

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 09.04.2014 7:43

Siis se pakosarja häytyy olla tiivis myös sylinterinKANTTA vasten???
En koskenut pakosarjaan lainkaan, mutta tosiaan eilen mietin itsekin tuota että voishan se olla se pakosarjakin joka vuotaa. Sieltä jostain välistä se viheltelee.
Todennäköisesti menee pari pulttia poikki tms. Sitä pakosarjaa irroitellessa!
Yksi jenka on jo paskana siitä sylinterin kannesta.
Siis se sellainen "pinnapultti" joka on kiinteesti siinä sylinterissä. Aattlin tehä siihe seuraavaa kokoo pienemmän jenkan.
Eiköös se silläkin kiinni pysy. Varsinkin jos ei niitä kovin kireelle ees kiristetä.
(Momenttiavain hankintalistalla ;)

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Wickström kuumenee.

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 09.04.2014 9:55

Kirjoitin epäselvästi, sorry. Pakosarja on kiinni pelkästään sylinterin kyljessä olevissa pinnapulteissa, ei kannen pulteissa. Mutta ne saumat osuvat lähes kulmakkain siinä sylinterin yläreunassa, ja kumpíkin pitää olla tiivis. Ruostuneisiin pullteihin kannattaa käyttää liotusta, pienellä vasaralla naputtelua ja ehkä jopa kaasulieskalla kuumennusta. Kaikki nämä edistävät irtoamista ehjempänä.

Jos siitä on sellainen kiinteä pultti mäsänä, niin helpointa lienee yrittää seuraavan koon kierteellä. Jos ei siitä kierteen romusta enää ole mihinkään... Kai se siinä pienemmälläkin pysyy, niitä ei tosiaan ihan hikipäässä kiristellä.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wickström kuumenee.

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 09.04.2014 13:51

siis pakosarja pitää olla tiivis suhteessa kanteen???
sen kyllä huomasin että ne on lähekkäin ja sieltä välistä se puhkuu, muttei kai sentään se pakosarja ole mitenkään tekemisissä kannen kanssa?
Meneekö muuten nuo "irralliset" pinnapultit sylinterissä läpi asti lohkoon vai kai niissä sentään "pohja" on?

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Wickström kuumenee.

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 09.04.2014 15:57

Ei, vaan: Kansi tiivistyy sylinteri yläpintaa vasten. Pakosarja tiivistyy sylinterin pystypintaa vasten. Mutta, koska sylinteri on nelikulmainen kappale, niin kannentiivisteen ja pakosarjan tiivisteen reunat ovat melko lähekkäin toisiaan. Ja tämän takia kannattaa olla tarkkana, että kummasta vislailee. Myös pakosarjan tiivistäminen sylinterin pystypintaa päin voi olla joskus hankala saada pitämään.

Toivottavasti tämä nyt selkisi, ja jossei tekstistä, niin katso koneesta :) :)

Soita sinne Vaasan moottoriin, ne ei välttis ole kovin internet-henkisiä siellä..

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wickström kuumenee.

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 09.04.2014 16:43

No siis sitä ihmettelinkin kun en ole koskenut pakosarjaan lainkaan että ei kai se nyt sieltä oo voinu alkaa vuotaa ;)
Vaikka eihän näistä tiiä ;)

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wickström kuumenee.

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 09.04.2014 16:54

Tiivisteet löyty!

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wickström kuumenee.

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 13.04.2014 7:54

Kansipahvit vaihdettu. Oli ilo laittaa uudet tiivisteet kun ei tarttenu hampaat irvessä vääntää. Jäi kiristysvarojakin vielä ;)
https://www.dropbox.com/s/jsdle39ss5x0r ... .57.54.mov" onclick="window.open(this.href);return false;

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wickström kuumenee.

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 09.06.2014 15:32

mites muuten toi pakoputkeen menevän veden shuntti..sekun käsketään tosiaan kiertää kiinni ennen koneen sammuttamista ja päinvastoin.
KUINKA TODELLINEN ongelma se on että vesi tulis koneeseen takaisinpäin??
en ole sitä vielä kertaakaan kiertänyt kiinni. ihan vain sen takia että on kuiteski sillais hankalassa paikassa konekopan alla ja kopan päällinen tietty kaikkaa rojua täynnä kun veneessä ollaan.
mitään varotoimenpideaparaatteja ei tuossa koneessa ole, eikä edes pakoputki ole mutkalla. Se vesi mitä ajaessa sieltä putkesta tulee on ihan vain sellaista roisketta..ei siis valu mitenkään se vesi.
Mutta uskaltaako tuolla ajella niin ettei sitä kierrä kiinni?

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wickström kuumenee.

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 10.06.2014 12:42

kertokaa nyt joku..onko jollekin joskus esimerkiksi käynyt niin että vesi on palannut takaisinpäin?
jotenkin tuntuu että se vesi jäis vaikka helpommin tuohon rosteripönttöön (äänenvaimennin) joka tuossa matkalla myös on.
ja kun tosiaan vettä ei putkesta tule mitenkään lorottamalla vaan räkii sitä hissukseen.

siis kysymys kaikille wikström miehille!!!! onko sulla jotain lappoestoja jäähdytysveden otossa tahi hanhenkauloja pakoputkessa?????

Vastaa Viestiin