Wickström kuumenee.

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
jarkos
Viestit: 4
Liittynyt: 11.07.2012 20:29

Wickström kuumenee.

Viesti Kirjoittaja jarkos » 11.07.2012 21:01

Tervehdys foorumilaiset.

Tuli tuossa keväällä hommattua avofiskari, 6,3 x 2 metriä ja koneena Wickströmin w3. Veneen ja koneen kanssa on mennyt yhteensä noin 2 kuukautta kunnostustöissä, nyt vihdoin vene on vesillä. Ongelmana on, että kone kuumenee ja vielä melko nopeasti.

Kun laitoin koneen ensimmäistä kertaa käyntiin, huomasin, että ykköspytyn hana vuotaa vettä sieltä lätkän alta. Lätkä irti ja totesin, että sen alta paljastui melkoinen määrä ruostemuhjua. Niinpä päätin irrottaa ne kaksi muutakin hanaa ja sama juttu, runsaasti möhnää. Hanojen kiinnilaitto oli työn ja tuskan takana koska ne oli irrotettu jo monta kertaa aikaisemmin ja pulttien jengat meni lähes järkiään kun yritti kiristää. Liimamassan kanssa se lopulta onnistui. Sitten keskimmäisen pytyn kansi alkoi vuotaa, sain kuitenkin myyjältä vastaavan tilalle ja vaihdoin sen ilman kummempia ongelmia. Hankaluudet tuli vasta kun laitoin kansiin tulevat vesiputket paikoilleen kun eivät pitäneet vettä. Pahvitiivisteet ja massaa väliin niin alkoi pitämään. Vesiputkien irrotuskin oli hidasta hommaa kun pultit oli pahasti ruosteessa ja jumissa. Ne pinnat joiden pitäisi olla tasaisia ovat aika syöpyneet joten tiivistys ei ihan helpolla onnistu.

No, lopulta vene vesille ja laskupaikalta kotirantaan, matkaa 3-4 km. Reissu meni muuten hyvin, kone vaan poksautteli muutaman kerran ajon aikana. Kotirannassa vasta huomasin, että se kävi aika kuumana, taisi suorastaan keittää, poistoputkesta tuli höyryä. Lähti kuitenkin uudelleenkin käyntiin, syytä kuumenemiselle emme keksineet, koko matkan ajan poistoputkesta tuli vettä joka kylläkin oli vain haaleaa. Huomasin, että vesipumpun rasvakuppi oli tyhjä joten tänään lisäsin siihen vesivaseliinia ja ajattelin, että nyt se ei ehkä kuumene. Väärin, 15 minuutin ajon jälkeen kolmospytyn päältä alkoi maali kuplia ja kakkospyttykin oli tulisen kuuma, ykkönen oli sekin kuuma mutta ei läheskään niin kuuma kuin muut.

Vesipumppu tuntuu toimivan kun ruuttaa koko ajan vettä yhäjaksoisesti? Vesi ei siis tunnu kiertävän joka paikassa joten pitäiskö aukaista esim. kolmospytyn kansi ja katsoa onko sylinterin vesikanavat tukossa? Vai eikö pumppu toimi tarpeeksi tehokkaasti? Termostaatteja ei koneessa ole, eikö niiden pitäisi olla joka kannessa?

Auttakaa jos voitte, tässä on jo mietitty uuden koneen hommaamista kuin myös veneen täyttämistä mullalla ja kukkien istutusta:)

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Wickström kuumenee.

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 11.07.2012 21:50

Moi,

Jos vesi kiertää, ja tulee poistoputkesta suihkuna ulos, niin voisiko siellä olla termostaatti jumissa? Siellä on jossain ainakin alunperin ollut termostaatti, joka päästää sylinteriin/sylintereihin viileää vettä vanhan kuumennuttua. Muuten vesi kiertää lyhyempää kautta putkistossa ja on siellä jousikuormitteinen venttiilikin, joka aukeaa kun termostaatti on kiinni.

Ainakin yksipyttyisellä ajaessa termostaatin toiminnan huomaa hyvin poistovedestä, kun sormella koittaa, niin tulee vuoroin lähes merikylmää ja välillä taas kuumaa sylinteristä tullutta. Koneessa ei kuulu kiertää koko ajan kylmä vesi koko systeemin kautta, silloin kone kävisi liian kylmänä.

jarkos
Viestit: 4
Liittynyt: 11.07.2012 20:29

Re: Wickström kuumenee.

Viesti Kirjoittaja jarkos » 11.07.2012 22:28

Missähän se termari mahtaa olla? Tämän foorumin jutuista olen saanut sen käsityksen, että joka pytyllä on oma termari mutta onko niitä vaan yksi?

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Wickström kuumenee.

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 11.07.2012 22:47

Termari on siinä palassa, jossa vesiputki liittyy sylinterinkanteen. Veikkaisin W3:n osalta taaimmaista sylinteriä, mutta tämä on arvaus, kun en ole luonnossa katsonut.

Oheisessa kuvassa on esimerkkinä W1:n vesikierto ja termarin paikka. Sininen on kylmää vettä, punainen lämmintä ja keltainen on jousikuormitteinen venttiili, joka päästää kylmän veden menemään "ohi", kun termostaatti on kiinni. Termostaatin kuuluisi aueta noin 78 asteessa. Noin.

Kuva

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23.04.2007 11:58

Re: Wickström kuumenee.

Viesti Kirjoittaja Elwood » 12.07.2012 7:10

W3:ssa on joka pytylle oma termostaatti ja ne pitää olla ehjiä, muuten ei jäähdytys toimi. Avautumis lämpötila on muistaakseni jotain 55 astetta, siihen oli joku syykin miksi raakavesi koneita ajetaan alle 60 asteen?

jarkos
Viestit: 4
Liittynyt: 11.07.2012 20:29

Re: Wickström kuumenee.

Viesti Kirjoittaja jarkos » 12.07.2012 7:20

Sitä vähän arvelinkin, että ne termarit on kanteen tulevassa "kopassa". Paitsi että mun koneessa ei ole. Vaihdoin siis keskimmäisen sylinterin kannen ja jouduin irrottamaan ykkös- ja kolmospytyn vesiputket myös eikä missään ollut termostaattia. Olisko se kuitenkin tukos jossain kanavassa?

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Wickström kuumenee.

Viesti Kirjoittaja Jape » 12.07.2012 7:54

Se kylmä vesi ei kierrä noin pumpulta suoraan termostaatille, vaan se menee pumpulta pakosarjan kautta lohkoon, ja sieltä nousee kanteen ja termostaatin kautta ulos. Jos se menisi nuin päin niin sehän virtaisi vaan vesikanavassa jotain yhtä seinämää myöten alas eikä jäähyttäisi konetta ollenkaan. Jos siellä on sitä möhnää, niin pumppu ei jaksa nostaa vettä niin että vesikanavat täyttyy, tai se jousiventtiili luulee että termostaatit on kiinni kun vesi ei kierrä, ja laskee veden pois ohivirtausputkesta. Ne termostaatit kannattaa olla kahessa lähimmässä kannessa, niin silloin vettä pääsee vapaasti sinne kauimpana olevaan ykkös pyttyyn.

jarkos
Viestit: 4
Liittynyt: 11.07.2012 20:29

Re: Wickström kuumenee.

Viesti Kirjoittaja jarkos » 09.08.2012 23:05

Tietäiskö kukaan mistä sais termareita Wickströmiin? Wickström marinessa ei ole, jotkut Volvo Pentan termostaatit kai kävis, ainakin vähän modattuna?

Mattih
Viestit: 21
Liittynyt: 03.01.2007 21:12

Re: Wickström kuumenee.

Viesti Kirjoittaja Mattih » 10.08.2012 10:43

Hei,
Oman w2 mukana tuli varatermarit Volvo Pentan laatikoissa ja osanumero on 875783. Itse en ole ostanut enkä vaihtanut vielä, joten tieto voi epäluotettavakin.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Wickström kuumenee.

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 10.08.2012 14:24

Joo, Jape tiesi paremmin jäähdytyksen kulun. Istuin taannoin tunnin katselemassa ja kopeloimassa konetta, selvisi siinä käsiä lämmitellessä tarkkaan tuo jäähdytyskierto.

Termostaatti siis päästää kuumenneen veden ulos koneesta.. ja sisään vesi menee pakosarjan sisällä olevaa kanvaa pitkin, sylinterin vaippaan ja edelleen kanteen. Sylinterin kyljessä on muuten tarkistusluukku, sen kun avaa, niin pääsee rassaamaan ruostetta ja muuta mujua pois. Sinne sitä on monesti kertynyt.

8]

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wickström kuumenee.

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 05.04.2014 21:12

Siis se veden kierto meneekin niinpäin että termostaatti päästääkin ulospäin vettä termarista?
Tänään sylinterin kannet irroittaessa huomasin että termostaatti vain toisessa sylinterissä!? Voiko se noin toimia? Pitäskö ottaa se toinenkin pois vai laittaa toiseenkin?

Niin ja kyseessä w2

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wickström kuumenee.

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 06.04.2014 7:25

Osaako joku sanoa millaisia eroja on /onko eri wiktrömien veden kierto kanavien välillä?
Meinaan kun mulla vneessä w2 magdynolla (puola sytytys). Siinä vesi "kraanalta" lähtee yksi putki joka menee kumpaankin sylinterin kanteen.
Sitten mulla on tuossa varaosakone (magneetto sytytys) jonka purkua mietin.
Siinä lähtee "kraanalta" kaksi putkea joista toinen menee niinkuin toisessakin koneessa kumpaankin kanteen, ja toinen putki pelkästään kytkimen puoleiseen pyttyyn!?

Eli onko tässä vesikierrossa mitä ero tuohon toiseen verrattuna?
Tai jotain sellaista että voisi /kannattaisi vaihtaa hilut tästä tuohon käyttökoneeseen????

wicksrtöm
Viestit: 21
Liittynyt: 28.07.2013 18:57

Re: Wickström kuumenee.

Viesti Kirjoittaja wicksrtöm » 06.04.2014 13:02

itte heitin termarit menemään loppui temppuilu kun ei oo sitä petroolia saatavilla niin ei tarvi olla koneenkaan niin kuuma

termarit oli paikalla maalit suli pois a lämpöä oli yli 90 pitkälti
ja meneminen oli vaikeeta kun poksui ja sammui

termarit mereen nii alkaa toimiin testattu juttu

vai ajatko muka petroolilla?

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wickström kuumenee.

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 06.04.2014 20:30

En aja petroolilla. Kasasin tänään koneen ilman niitä termareita. Kokeiillaan nyt toimiiko kone muutoin ja mistä vuotaa jne. Saahan ne termarit sitte helposti sinne jos siltä tuntuu

wicksrtöm
Viestit: 21
Liittynyt: 28.07.2013 18:57

Re: Wickström kuumenee.

Viesti Kirjoittaja wicksrtöm » 06.04.2014 21:50

niin ja bensana 95 niin toimii vielä paremmin 98 ampuu ja ruiskii ja tulpat mustana en tiedä miksi niin tekee

ittel oli noita ongelmia ja yhden kesän taistelin ja nyt toimii kuin junan vessa

termarit mereen ja 95 tankkii niin kyl alkaa pelittää

Vastaa Viestiin