Wikströmin imusarjan kuumuminen --> paukkuja kaasarissa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Wikströmin imusarjan kuumuminen --> paukkuja kaasarissa

Viesti Kirjoittaja Jape » 30 Tammi 2005 16:16

Ongelma on kun kone lämpiää niin alkaa kaasarista paukkumaan. Johtunee siitä kun imusarja lämpiää liikaa. Mitä vaihtoehtoja ois sen jäähdyttämiseksi. Riittääkö jos lisää koneen jäähdytystä esim ulkoisella pumpulla.
Viimeksi muokannut Jape, 30 Tammi 2005 20:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

pauke
Viestit: 94
Liittynyt: 28 Elo 2003 18:28
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pauke » 30 Tammi 2005 17:10

Rakennetta paremmin tuntematta kokeilisin teettää/tehdä pakeliitista lohkon ja imusarjan väliin muutaman millin vahvuisen "tiivisteen". Katkaisisi lämpösillan.

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 30 Tammi 2005 18:37

Kun siinä on samassa imu- ja pakosarja niin se senkin takia kuumuu, ei pelkästään koneesta johtumalla, mut saattais se jotain auttaa.

pontso04
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Marras 2004 07:47
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja pontso04 » 30 Tammi 2005 18:43

ootkos kokeillut säätää hieman rikkaamalle kaasaria?itellä teki paukkumista paskanen kaasari, ja laihaseos.varsinkin kun joutui kuormitukselle, niin johan paukutteli.
-Kun tietäis mistä sais paljon rahaa, olisin rikasmies!

pontso04
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Marras 2004 07:47
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja pontso04 » 30 Tammi 2005 18:45

tuollaha löytyy se rakennekuva http://www.sci.fi/~oh2bio/wiki/
-Kun tietäis mistä sais paljon rahaa, olisin rikasmies!

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Tammi 2005 19:41

Bakeliittilaippa antaa varmasti toimivan ensiavun mutta miksi imusarja sitten lämpenee liikaa ihan yhtäkkiä kun se on toiminut ja tehty toimimaan ilman ulkopuolista lisäpumppua? Se olisi se varsinainen vika joka pitäisi korjata... Jokin ehkä estää vedenkiertoa pakosarjalla - onko kanavissa kattilakiveä, onko sinne puristeltu pumpun kauttaa vesivaseliinia liikaa, onko pumpun vaseliini ollut väärän laatuista, jne...?
Paukkuminen kyllä viittaa kaasujen liialliseen höyrystymiseen mutta voihan se vika olla seoksissakin tai sytytyksessä. Jos ne on kunnossa niin sitten vika on vedenkierrossa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 30 Tammi 2005 19:46

Mut alunperinhän se on tehty toimimaan petroolilla ja sillä ei varmaan oiskaan tätä ongelmaa. Seoksen säätäminen auttaa, mutta kun sitä saa olla sitten joka kerta säätämässä kun lämpötila muuttuu.

pontso04
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Marras 2004 07:47
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja pontso04 » 30 Tammi 2005 19:54

kokeiles laittaa hiukan dieseliä sekaan??ajelen kyllä kokoajan pensalla eikä ole mitään ongelmia.kannethan on erillaiset petroolissa ja bensakoneessa
-Kun tietäis mistä sais paljon rahaa, olisin rikasmies!

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Tammi 2005 19:57

Mitäs se petroolikansi vaikuttaa pakosarjan liialliseen lämpenemiseen - petrooliversiotkin on tehty käymään lämpimäksi bensiinillä ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

pontso04
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Marras 2004 07:47
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja pontso04 » 30 Tammi 2005 20:06

niin, kyllähän se jäähdytysjärjestelmän termostaattien pitäisi toimia samanlailla kuitenkin molemmissa..onkos se 1 vai useampi mukinen voimanpesä?
-Kun tietäis mistä sais paljon rahaa, olisin rikasmies!

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 30 Tammi 2005 20:19

Veli-Matti kirjoitti:Mitäs se petroolikansi vaikuttaa pakosarjan liialliseen lämpenemiseen - petrooliversiotkin on tehty käymään lämpimäksi bensiinillä ;)
Mutta miks ennen ei ajettu koko ajan bensalla, vaan se vaihettiin petroolille kun kone oli lämmenny.

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 30 Tammi 2005 20:20

pontso04 kirjoitti:niin, kyllähän se jäähdytysjärjestelmän termostaattien pitäisi toimia samanlailla kuitenkin molemmissa..onkos se 1 vai useampi mukinen voimanpesä?
Kakspyttynen, mut ei siinä oo termostaattia

pontso04
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Marras 2004 07:47
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja pontso04 » 30 Tammi 2005 20:35

ootkos kokeillut vuorotellen ottaa tulpanjohtoa irti pytyistä,ettei jommankumman imuventtiili ryttyile? hm..toisaalta sen se tekisi kyllä varmaankin kylmämänäkin?
-Kun tietäis mistä sais paljon rahaa, olisin rikasmies!

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 30 Tammi 2005 20:46

No katsos Japekki kun markat olivat tiukalla ja petrooli maksoi reilusti alle puolet bensiinin hinnasta... Ja petroolille viritetyillä koneilla pystyi (ja pystyy vieläkin) ajelemaan kaikenlaisella palavalla nesteellä jonka oktaaniluku on siinä viidenkymmenen kieppeillä ja jopa allekin. Tärpätti oli aika yleinen polttoaine niille jotka saivat sitä hommattua vaikkapa paperinjalostuksen sivutuotteena...

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 30 Tammi 2005 20:46

Huomasin tuossa omistavani alkuperäisen wickström käyttöohjekirjan. On vielä wickströmin muovikansiossa. Sisältää räjäytyskuvat koneesta,magneetosta, kaasarista ja virranjakajasta sekä dynastartin ja kojelaudan kytkentäkaaviot. Siinäkin kyllä kaasaripaukkujen syyksi kerrotaan vain laiha seos.

Vastaa Viestiin