Polttoaineen syötöstä

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
nuutti
Viestit: 13
Liittynyt: 22.04.2004 14:07
Paikkakunta: Helsinki

Polttoaineen syötöstä

Viesti Kirjoittaja nuutti » 29.01.2005 19:20

Purkkarissani on tällä hetkellä polttoainejärjestelmä mallia pommi, eli kyljellä sijaitsevasta tankista valuu bensa painovoiman vaikutuksesta Albinin 2-pyttyisen häkäpöntön kaasuttimelle. Tankin hana on alkanut vuotaa tihuttaa liitoksistaan, viime kesänä hätäratkaisuna käytetty kierteiden tiivistysnauha ei kauaa bensaa kestänyt.

Ensi kesänä en tällaisella systeemillä viitsisi ajella, joten ajattelin laittaa koko hoidon uusiksi. Nurkassa lojuu perämoottorin jäljiltä pari kannettavaa pa-tankkia, sellaisen ajattelin laittaa säilytystilan pohjalle moottorin tasalle.

Vaan tuottaako kaasutin mitään imua, jotta jaksaisi bensan tuosta nostaa, vai tarvitaanko polttoainepumppu - millainen? Kovin suurta painetta se ei kai voisi tuottaa, ettei kaasarin neulaventtiili falskaa. Mitenkä noissa fiskarien wikeissä on polttoaineen syöttö yleensä hoidettu?

Nuutti

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 29.01.2005 19:57

Eipä taida Albiinin kaasutin tuottaa imua kun siinä ei ainakaan alkuperäisesti ole minkäänlaista polttoainepumppua...
Hana on siis alkanut vuotaa liitoksestaan? Siis siitä kohtaa mistä se kierretään tankin kierreliitokseen kiinni? Mikäli tuo kierreliitos on ehyt niin helpoimmalla ja halvimmalla pääset kun marssit vanhan hanan kanssa mopokauppaan ja ostat sopivan hanan ja jos ei sopivaa löydy niin jatka sitten matkaa lähinnä sopivin uusi hana mukana putkiliikkeeseen ja osta sovitinkappale hanan ja tankin välille.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

nuutti
Viestit: 13
Liittynyt: 22.04.2004 14:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nuutti » 29.01.2005 21:02

Niin, tuo hana falskaa vähän sieltä täältä, jos sen jättää auki niin yön aikana tiputtelee pienen noron paatin pohjalle, kiinniollessaankin on ulkopuolelta melkein aina märkä. Kierteistä en mene vannomaan, kauhuskenaariohan tässä nousee mieleen, että tankki täynnä huuruja ja ruvetaan kierteitä korjailemaan -> kipinä ja kipparin palasia saa etsiä pitkin telakkaa. Siksipä tuohon olisi kiva rakentaa jokin varmempi systeemi - tosin silloin saapi stressata siitä pelaako bensapumppu vai ei...

(offtopic: ei se bensakaan aina niin herkkää ole kuin luulisi, veljen kanssa oikein yritettiin saada purkin kannellista lientä syttymään tupakalla, ei tulosta. Sen sijaan kun näin kastuneen tupakan laittoi tyyneen veteen, se lähti hyvää vauhtia liikkeelle itsekseen, vrt. saippuaveneet mitä lapsena väsättiin. Spekuloitiinpa jo tupakkimoottorin rakentamisesta veneen perään mikäli rautapatti pettää...)

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 29.01.2005 22:06

En kyllä suosittelisi että alkaisit rakentelemaan mitää pensapumppusysteemejä sellaiseen systeemiin joka on tehty alunperin toimivaksi bensiini omalla paineella. Eikä varsinkaan sähköpumppua...
Silloin purkkarisi on tosiaankin potentiaalinen kelluva pommi. Aika yleisesti noiden malmikasojen ohjekirjoissa suositellaan putouskorkeudeksi tankin pohjan ja kohokammion yläosan välille minimissään 20-30cm. Tulovirtaus on silloin taatusti riittävä. Jos vanhan kaasuttimen yhteyteen asennetaan mekaaninen tai sähköinen pumppu niin tulopainetta voi olla liikaa kuluneelle neulaventtiilille ja kovettuneille tiivisteille. Ja auta armias jos sattuu joskus jäämään sytkävirrat päälle...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Stefu
Viestit: 77
Liittynyt: 20.10.2004 20:47

Viesti Kirjoittaja Stefu » 30.01.2005 20:33

Vaikka en asiasta tiedä mitään niiin.....

Jos...ja jos tällaiseen rakennetaan sähköinen polttoainepumppu niin silloin on syytä tehdä siitä ns. taakaisinvirtaava. Eli polttoainepumppu pumppaa polttoainetta kaasuttimeen jossa on Y-haara josta ylimääräinen polttoaine johdetaan takaisin säiliöön. Paluuputki voi(ja tulee olla) olla halkaisialtaan pienempi kuin tuloputki niin varmistetaan se että kaasuttimelle myös menee polttoainetta. Eräs mahdollisuus on rakentaa ko. systeemi vain yhdensuuntaiseksi mutta silloin pitää olla painekytkin joka valvoo polttoainesyötön painetta ja estää kaasuttimen tulvimisen.
Edellämainitut keinot ovat monta kertaa kalliimmat kuin esim. moposportista haettu mopon bensahana.

Asia on siis niin, että mitään esteitä sähköisen polttoainejärjestelmän rakentamiseksi vanhaan kasuttimeen ei ole. Asia pitää vain tehdä oikein heti ensimmäisellä kerralla.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30.01.2005 20:51

Joup! Noinhan se pitäisi tehdä jo ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna. Mutta kun sähköisiä pumppuja on tullut puolisenkymmentäkertaa vastaan niin yhdessäkään ei ole ollut takaisinvirtausputkea... Pumppu on siis painanut koko ajan täydellä paineella vasten neulaventtiiliä. Jopa Bertta-Lotassakin oli tehty siten edellisen omistajan toimesta. Romutin toissa kesänä yhden fiskarin jossa oli kaasuttimen vuoto-ongelma sähköpumpun perässä ratkaistu asentamalla peltinen kahvipurkki kaasarin alle. Mikä siinä - purkki oli Saludoa ja siitä päättelin että systeemi oli estänyt pensiinin valumisen pilssiin jo reilun 30 vuoden ajan ;) Vai milloin sitä Saludoa oli markkinoilla peltipurkeissa?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

nuutti
Viestit: 13
Liittynyt: 22.04.2004 14:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nuutti » 03.02.2005 20:46

Jospa sitten tyydyn korjailemaan nykyistä systeemiä. Tankissa on myös toinenkin tyhjennysreikä, sekin vuosi hieman ennen kuin kierreteipillä tiivistin. Veikkaan ettei siinäkään tuo tavallinen valkoinen kierreteippi kauaa kestä - mikähan matsku olisi tällaiseen paikkaan hyvää, siis bensiinin kestävää kierreteippiä?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03.02.2005 21:27

Öljynkestävällä tiivistesilikonilla ja hydrauliikkatiivisteliimalla homma onnistuu varmasti.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin