Lisää löylyä fiskariin
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Lisää löylyä fiskariin
Jaahas, raaderi saa väistyä uudemman tieltä ens keväänä. Pitää miettiä mikä olis oikea pelimiehen veto Tupunaan. Painoa löytyy noin 3500kg ja löylyä pitäis saada siten että runkonopeuskin voisi hieman ylittyä, vaikka matka ajo tuleekin olemaan kahdeksan yhdeksän solmun huitteilla.
MItenhän tällainen moderni Steyrin turbodiisseli toimisi uppoumarunkoisessa veneessä? http://www.nettivene.com/moottori/steyr/440702" onclick="window.open(this.href);return false;
Uuteen ei varmaan ole rahkeita lähteä, varsinkin kun lisähevoset maksaa melkoisesti. Ehdotuksia toimenpiteistä otetaan ilolla vastaan:)
MItenhän tällainen moderni Steyrin turbodiisseli toimisi uppoumarunkoisessa veneessä? http://www.nettivene.com/moottori/steyr/440702" onclick="window.open(this.href);return false;
Uuteen ei varmaan ole rahkeita lähteä, varsinkin kun lisähevoset maksaa melkoisesti. Ehdotuksia toimenpiteistä otetaan ilolla vastaan:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Lisää löylyä fiskariin
Ei tuohon kannata yli 80 heppaista laittaa, jos ei ole kunnollisia kantotasoja ja pallelistoja. Pitäydyn itsekin siinä 7-8 solmun kulkunopeudessa, kun ominaisuudet ei juuri muuhun riitä. Harvoin tulee yli 8 solmua ajettua. Hetkittäin, jos pitää päästä jonkun edestä pois tms. Huiput on 12 solmua ja tehoa jotain 60 ja 90 hevosvoiman välillä. En tiedä, kun ei penkissä oo mitattu konerempan jälkeen. Aikanaan olen kyllä ittekin ajatellut hölmöillä ja tehdä kantotaso+pallelista virityksiä sekä laittaa vastaavia motooreita, mutta ei ole todellakaan kyseisen "riemun" väärti; ainakaan täällä päässä. Uppis on uppis. Pilalle menee koko paatti jos alkaa liikaa nopeuden perään haikaileen. Siihen on lääke liukuva ja kevyehkö hyvin suunniteltu runko. Uppiksesta ei saa edes kelvollista seminopeaa...
Oksa on puun kukkanen.
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Lisää löylyä fiskariin
Niinno, itse mielelläni tykkään että esim. autossakin riittää löylyä ja vääntöä, jota voi ottaa käyttöön silloin kun tarvitsee. Jos uutta (tai lähes) konetta meinaan hommata, on mielestäni melko järjetöntä ostaa jo valmiiksi alitehoinen kone. Ihan kivasti näyttää kulkevat muutamat tuntemani 10-13 metriset puuveneet 150hv turbodiisselillä, vaikkeivat niitä kaikkia tehoja ulos ottaisikaan.
Lisäks pienen painotusongelman tekee se että nykykoneet vaikuttavat olevan todella kevyitä verrattuna tähän Fordsoniin. Eli jos pidättäytyy samoissa alle 80 hv. lukemissa, painoa saattaa jäädä uupumaan jopa 200kg. Saattaa tehdä paatin kiikkeräksi, edellisessä veneessä kävi juuri näin.
Toki on hassua että joutuu lisähevosista maksamaan lisähintaa melko roimasti, mutta ensisijassa ajattelen noin 120-150hv. moottoria keväälle.
Lisäks pienen painotusongelman tekee se että nykykoneet vaikuttavat olevan todella kevyitä verrattuna tähän Fordsoniin. Eli jos pidättäytyy samoissa alle 80 hv. lukemissa, painoa saattaa jäädä uupumaan jopa 200kg. Saattaa tehdä paatin kiikkeräksi, edellisessä veneessä kävi juuri näin.
Toki on hassua että joutuu lisähevosista maksamaan lisähintaa melko roimasti, mutta ensisijassa ajattelen noin 120-150hv. moottoria keväälle.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 04 Kesä 2010 10:40
Re: Lisää löylyä fiskariin
Olet ilmeisesti koneen tehon suhteen jo päätöksen tehnyt, mutta millainen tila sinulla on käytössä?
Ajattelin, että jos laittaa n.80hv.n nyky dieselin niin voisit saada hiukan avaramman sisätilan.
En silti moiti sinua, kun on minullakin ollut veneissä ja autoissa tehot aina enempi yläkanttiin. Ehkä näin ikää myöten olen yrittänyt soveltaa myös muita näkökohtia mukaan
Ajattelin, että jos laittaa n.80hv.n nyky dieselin niin voisit saada hiukan avaramman sisätilan.
En silti moiti sinua, kun on minullakin ollut veneissä ja autoissa tehot aina enempi yläkanttiin. Ehkä näin ikää myöten olen yrittänyt soveltaa myös muita näkökohtia mukaan

- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Lisää löylyä fiskariin
Konekoppa on iso, mutta juuri sopivan kokoinen koska toimii pöytänä keskellä ajohyttiä. Siinä mielessä ei tarvita lisää tilaa. No, tehon puolesta tuo em. on toivelistalla, mutta lähinnä kyselin josko tulisi mielipiteitä eri konetyypeistä ja miten nuo uudemmat "kierroskoneet" toimivat uppoumarunkoisissa veneissä.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Lisää löylyä fiskariin
Eihän uppoumaveneessä turhista kierrosmääristä koneessa ole kuin korvalle ja sitämyötä mukavuudelle haittaa.
Jos entivanhaan on laskettu että uppoumapaatille riittää n.5hv per tonni(tietenkin se kuulostaa kauhian vähältä) niin itsekin vähintäänkin tuplaisin sen nykykoneilla joissa vääntö on paljon isommilla kierroksilla parhaimmillaan.
Sopivalla vääntävällä matalakierroksisella koneella yhhdistettynä sopivaan kytkin/potkuri yhdistelmään on paatti ja sillä kulkevat tyytyväisimmillään.
Saahan sillä 150hv turpotiisselillä sen "kiksin"(uppoumapaatilla) että voi laiturilla sanoa että on siellä sellainen...
Vauhti ei lisäänny pätkän vertaa verrattuna vaikka 70hv matalakierroksiseen esim. vanhaan brittidiiseliin.....
Vauhdinkin jos esim. haluaa tuplata niin hevosvoimat pitää kertoa 8:lla ellei tee siipiä ynnä muita kommervenkkejä jotka taas on pois uppipaatin muuten niin mahtavista ominaiksuuksista.
Jos entivanhaan on laskettu että uppoumapaatille riittää n.5hv per tonni(tietenkin se kuulostaa kauhian vähältä) niin itsekin vähintäänkin tuplaisin sen nykykoneilla joissa vääntö on paljon isommilla kierroksilla parhaimmillaan.
Sopivalla vääntävällä matalakierroksisella koneella yhhdistettynä sopivaan kytkin/potkuri yhdistelmään on paatti ja sillä kulkevat tyytyväisimmillään.
Saahan sillä 150hv turpotiisselillä sen "kiksin"(uppoumapaatilla) että voi laiturilla sanoa että on siellä sellainen...
Vauhti ei lisäänny pätkän vertaa verrattuna vaikka 70hv matalakierroksiseen esim. vanhaan brittidiiseliin.....
Vauhdinkin jos esim. haluaa tuplata niin hevosvoimat pitää kertoa 8:lla ellei tee siipiä ynnä muita kommervenkkejä jotka taas on pois uppipaatin muuten niin mahtavista ominaiksuuksista.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..