Venemoottoreista?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Venemoottoreista?

Viesti Kirjoittaja Northling » 27 Kesä 2012 17:01

Moro

Alkanut ihan kiinnostamaan, että miksi aina kun joku venemoottori on epäkunnossa, niin se tuntuis olevan Volvo???
Onko niin että niitä vaan on niin paljot, että vikojakin sitten sattuu mukaan, vai onko ne vikaherkkiä?

Laittakaas vastauksia mitä moottoreita teillä on ollut (Siis yleisimmät merkit) ja mitä vikoja on ollut!
Tehdään sitten vaikka äänestys, niin tiedetään ainakin että, mitkä ovat toimintavarmoja ja mitkä ei.

Edellisessä veneessä oli Yanmar 24 Hp vm. -84, ei mitään vikoja (yli 20 vuotta)
Nyt mulla on Yanmar 40 hp (3JH3E) vm. -02 Merivaihde alkoi luistaa kun ajettiin kettinki potkuriin ja/tai oli väärät öljyt (oma vika).

Kaverilla on alumiini veneessä Volvo joku 35 Hp tjs. vm. -86 se on leikannut pari kertaa laakereistaan kiinni ja ollut aika paljon muitakin murheita: kansi falskaaa jne.

Nortti

PS. Aivan, hyvä huomio Aleksilta. Moottorin vuosimalli on hyvä mainita niin tulee ikä mukaan.
Viimeksi muokannut Northling, 27 Kesä 2012 20:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Venemoottoreista?

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 27 Kesä 2012 19:23

Ehkä myös koneen ikä on aiheellinen lisuke.

Itsellä Volvo MB10A joka on ymmärtääkseni n. -vm75 (Valmistettu 1971-1977)
5 vuoden aikana 2 vikaa.
- Dynastart paloi
- Vesipumpun pronssipultit katkesi. (Liika kiristys?)

Aleksi

Avatar
Oqu
Viestit: 226
Liittynyt: 16 Kesä 2010 22:15
Paikkakunta: Turkkune

Re: Venemoottoreista?

Viesti Kirjoittaja Oqu » 27 Kesä 2012 22:41

Itsellä on Bertassa Vp Aq140a vuosimallia -79 ja tänä keväänä se remontoitiin täysin. Nelospytyn ja vesikanavan väli oli syöpynyt ja kiertokangessa oli vähän heittoa, entinen omistaja oli jättänyt öljynlauhduttimen pois toiminnasta ja termostaattikin puuttu. Ajotunneista ennen remppaa mulla ei ole hajuakaan mutta koneistaja sanoi että konetta tuskin on avattu tehtaalta lähdön jälkeen.. Siihen nähden kuluminen ja vauriot oli mielestäni aika pieniä, bensakoneessa.

Meriitassa on vm. -76 VP MD21 eli 75hv diesel ja ajotunnit n.2800h. Senkään huoltohistoriasta ei ole tietoa ja me ollaan sillä ajettu vasta n. 50h, mutta mitään ongelmia siinä ei ole ilmennyt ja käynti on hyvä. Startti tosin jouduttiin vaihtamaan heti alkuunsa, se oli ryytynyt jumiin parin vuoden seisotuksen jäljiltä. Ja kai sekin koneeseen liittyy että virtalukko on parhaat päivänsä nähnyt..

Entinen meriläisemme Merimari kävi ilmeisesti traktorin koneesta marinoidulla 38hv:n BMC-moottorilla ja se muistaakseni oli pomminvarma moottori. Sillä meidän perhe ajoi 30 vuotta säässä kuin säässä. Kerran se zippas 17m/s tuulessa Isokarin edustalla, mutta vain koska tankki oli hörpänny merivettä..

Perämoottoreista vanhat mercuryt on mielestäni susia ja Johnsonit hyviä, kokemusta molemmista kuitenkin vain vähän.
Kaikki paitsi hyvä kyllästys on turhaa.

ari nieminen
Viestit: 146
Liittynyt: 16 Heinä 2008 13:35
Paikkakunta: helsinki

Re: Venemoottoreista?

Viesti Kirjoittaja ari nieminen » 28 Kesä 2012 11:10

Vene vireessä kun on Vire veneessä. :))

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Venemoottoreista?

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Kesä 2012 09:11

Jaa-a kaikkea se Nortti pohtiikin... ;-)

Minulla on omissa veneissä ollut (ja on edelleen) vain yksi diesel Valmet 420D 85hp vm 1996. Ajotunteja koneella on takana hieman vajaat 1700 joista n 1100 on "omia". Sen verran on tullut korjauksia ja huoltoja tehtyä että vaihdoin orkkis laturinremmin uuteen viime keväänä ja säädin samalla venttiilit. Tai ei niitäkään tarvinnut säätää vaan ainoastaan todeta että siinäpä ne on ihan niin kuin pitääkin... Ja veikkaampa troolimiesten kokemusten perusteella ettei vikoja tule seuravaan 50 vuoteen omilla ajoilla sen kummemmin mutta normi huvivenemoottoreihin verrattuna tuo Valmethan on enempi ammattikäyttöön tehty patarautainen työveneen moottori kuin huviveneen hienokäytöksinen ja sivistynyt ompelukone. Joskus karkea käynti ja ominaisresonassit tuntuu raastavan korvia mutta siihenkin tottuu.
Sitäpaitsi matalien kierrosten miehekäs "prumm prumm prumm prumm.." sopii summalaiseen sotanorsuun kuin nenä päähän ja rintakarvoja saa ajella pitkin kesää :-)

Venemoottorien ongelmahan on kausittainen ajo valtaosan vuodesta ne seisovat ja huollot ratkaisevat aika paljon miten hyvin kone toimii vuosikausia. Keppiveneissä tämä vielä korostuu koska konetta harvoin ajetaan täysin lämpimäksi vaan se päräytellään silloin tällöin käyntiin kylmänä ja myös sammutetaan sen ollessa vielä kylmä. Moottoriasentajat kertovat että taksidieselin kilometri ovat vain 500m mittaisia jos niitä verrataan siviiliauton kilometreihin ja tämä johtuu siitä että taksin moottori on lähes elinikänsä käyntilämpöinen. Moottori eikä myöskän apulaitteet tykkää tyhjänpäiväisestä seisottamisesta joten niitä "syö" myös se etteivät ne ole käytössä. Käyttötunnit tai kilometrit eivä läheskään aina kerro kaikkea.

Mitä Nortin pohtimaan Volvon surkeuteen tulee niin uskoakseni se johtuu aika pitkälti siitä että niitä on paljon ja silloin on myös julkitulleita vikoja paljon. Miksipä se olisi huonompi kuin muut keskimäärin koska Volvohan ei ole tehnyt käsittääkseni tehnyt moottoreita (niin kuin ei mitään muutakaan) enää vuosikymmeniin vaan ostaa perusmoottorit muilta valmistajilta kuten esim Perkinsiltä valmiina paketteina. Volvon vihreä pintamaalihan on tunnetusti kallista kun se sim. lähes tuplaa Perkins Peraman tai jonkun Chevroletin (?) tekemän Mercruiserin hinnan. Samaa kallista maalia käytetään varaosissa - 2002:n pumppu alumiinin värisenä 80€ ja vihreänä vajaat 400€.

Yanmarin on taatusti hyvä kone makeavesijäähdytteisenä ja siitä mukava että siihen saa myös osia ilman pidempiä toimitusaikoja mutta niin ne on Westerbeket, Nannit sun muutkin - työkoneet on sitten erikseen mutta niiden käyttöön huviveneissä ei ole oikein mitään kunnon perustetta. Kyllä minustakin olisi kiva jos Dejah Thoriksessa olisi hienosti tasapainoitettu nättikäyntinen 80hp Lombardini siitä huolimatta että sieltä elinkaaren loppupäästä saattaa puuttua muutamia tuhansia käyttötunteja verrattuna Valmettiin mutta eipä niillä tunneilla ole mitään merkitystä ihmisikä kun on niin lyhyt.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Venemoottoreista?

Viesti Kirjoittaja matti » 30 Kesä 2012 18:33

Taitaa olla se, että V-P lienee niin yleinen, että siitä johtunee niitten maine vikaherkkinä? suurimpana syynä pitäisin huollon laiminlyöntiä, kun on tätäkin foorumia lueskellut ja porukka kertoo etteivät viitsi edes öljyjä vaihtaa (joka vuos),muusta huollosta puhumattakaan, niin ei ole ihme, että jo 20 vuoden lähes käytämättä kosteassa veneessä seissyt kone alkaa kiukuttelemaan!
Näitä kuulee; vesi pakoputkesta koneeseen, kyllä V-P on huono kone kun menee rikki 8o

Vanhoja kun muistellaan, niin töissä oli vene jossa 2x V-P, 10v aikana sillä ajettiin yli 500h/v joten 10000 käyttöh huoltokokemuksella voin sanoa, ettei ne,ainakaan ne yksilöt mitään järin huonoja olleet.
Toisaalta taas Cat on, tai ainakin jotkin mallit niin kalliita- lue huonoja,kampiakseli poikki yms pientä, ettei juuri kenenkään lompsa kestäis. Muistini mukaan huomattavasti kalliimmat varaosat kuin V-P:ssa

Pari vkoa sitten vaihdoin yhden Yanmarin kansitiivisteen, sitä piti odotella 3vkoa, joten ei ne ainakaan tänne päin järin nopsaan Japanista tule. Maksoi muuten 160€, pitäisin melko kalliina!

Ekassa veneessäni (vator 15R) oli 70 hv evikka vm 86-88 tai jotain, ostaessa,-93 rikki (lohko poikki), ajettu n. 600h, hitsauksen jälkeen kasaan ja käyttöön toimi pari vuotta, leikkas kiinni-oma vika- (ajoin ylikierroksilla heti vesillelaskun jälkeen enkä varmistanut öljyn saantia)poraus ja uudet männät jonka jälkeen ok, tuoreöljypumpussa oli myöhemmin vikaa, melko halpa korjata.
seuraavassa itse kasattu Nissan SD33 vm -82, 8v aikana vesipumpun laakerit sekä bendix piti uusia ja kaivaa roskat syöttöpumpun alla olevasta banjoliittimen sisällä olevasta sihdistä (oli melko haastava vika-välillä liukuunlähtö tahmeaa ja kierroksia puuttui, koska en tiennyt ko sihdin olemassaoloa :P )
Nykyisessä 25hv Vetus=Mitsubishi, vm 2006, käyttötunteja reilu 100, käyttöönotettu viime vuonna.

Edit; joillakin laite kun laite on "rikki", olen muutaman kerran käynyt "korjaamassa" koneita, ruohonleikkurista alkaen, jotka eivät lähde käyntiin.(kun ise yrittää, niin ekalla vedolla???)
Milloin on hana kiinni, joku ei ole tiennyt, että avainta painamalla menee ryyppy perämootorissa päälle jne
Jotkut ottaa rauhallisesti:" kaksi vuotta sitten ostin veneen ja ajoin sen mökille, viime vuonna se ei lähtenyt käyntiin eikä nytkään, voisitko mahdollisesti tulla katsomaan... :) :)

Matti

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Venemoottoreista?

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Kesä 2012 18:53

"Pari vkoa sitten vaihdoin yhden Yanmarin kansitiivisteen, sitä piti odotella 3vkoa,..."
- Matti

Venemottoriosissa 3 viikkoa on lähes naurettavan lyhyt toimitusaika ja olisi vähintäänkin puoliintunut kun olisi tilannut esim. Saksasta tai Tanskasta Japanin sijasta... ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: Venemoottoreista?

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 30 Kesä 2012 20:50

Eihän niin kestävää konetta ookkaan kun vanha volvo-penta md2 tai ne muut vastaavat. Kovia rautoja oli myös ne b-18 ja b-20. Uudemmissa esimerkiks 2003T malleissahan monessa on kampiakseli ongelmia.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Venemoottoreista?

Viesti Kirjoittaja matti » 01 Heinä 2012 07:59

No sen tiivisteen hankki veneen omistaja paikallisen diilerin kautta, oli hieman tuskastunut toimitukseen.
Jos itselle, niin alkaisin katteleen netistä josko löytäisin jostain, tai soittaisin jälkikasvulle jotka löytää kätevästi, esimerkkinä; Audin hihnap./värinänvaimennin- Suomessa jotain 400€, USA:sta tilattuna 2pv toimitusaika ja maksoi tullineen,rahteineen,alv; 120€(80$ lähtöhinta) 8o

Matti

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Venemoottoreista?

Viesti Kirjoittaja Northling » 01 Heinä 2012 10:59

Moro

Laittakaas vielä noihin että mitkä on Diisseleitä ja mitkä Bensa-koneita.
Meikäläinen ei bensakonetta veneeseensä haluais laittaa, joten en hokannut että niitäkin noin paljon on käytössä.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Venemoottoreista?

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Heinä 2012 12:35

Bensiini keskimoottoreita ei ole taittu valmistaa enää 20-30 vuoteen uusia lukuunottamatta joitain retrokamppeita esim. tanskalainen Vire tai sitten ilmajäähdytteisiä paikallismoottoreita sovitettuna venekäyttöön. bensiini sisäperiä sen sijaan tehdään vielä nykyäänkin.

Olen ajanut jahtiveneissä pääsääntöisesti 15hp Mercuruilla vuodesta 1991 asti enkä todellakaan voi mitenkään moittia niiden toimivuutta enkä myöskään kestävyyttä. Ajotunteja parhaimpian kausina "jäistä jäihin" meni semmoiset 20 tankillisen verran eli reilusti + 100h (ei ollut isompaa venettä) ja nykyään kymmenkunta tankillista kun osa ajoista tulee Dejah Thoriksella.
Ensimmäinen Merkun viidentoistavuoden elinkaari tyssäsi siihen että poika veti 17 solmua kiveen ja vaihteisto paskaksi ja murtumia ylärunkoon. Ainoat korjaukset oli muutaman impellerin vaihto ja kerran kaasarin kalvot sekä tietysti tulppia käyntivarmuuden takia joka syksy pari. No, potkureita menee näillä Perämeren karikoilla aina silloin tällöin....
Uusi 2005 Merkku on samaa vanhaa 2T linjaa eikä siitä muuksi muutu. Parasta noissa Merkuissa on teho/paino suhde kun se painaa 31kg joka on 9-10kg vähemmän kuin muilla merkeillä ja 100% ehdoton luotettavuus. Tosin huoltokin on ollut huolellista ja mikä tärkeintä käyntihäiriöiden kannalta olen käyttänyt aina "kallista" tuhkautumatonta 2T öljyä ja heti kun alkoi sitä alkoi saamaan synteettisenä niin siirryin siihen. Ja joka 2. tai 3. tankilliseen pieni loraus vedenestoa "ihan muuten vaan kaiken varalta".
"Kakkosjahtiveneissä" on ollut 4-8hp Tohatsua, Yamahaa ja Evikkaa (tosin käytettynä hankittuina) eikä niiden luotetavuutta ja käsiteltävyyttä voi mitenkään verrata Merkkuihin. Yamaha toimi mutta se oli hankala käsitellä painon ja vaihteen vuoksi. Merkuissa on vaihteet kahvassa ja alusta asti automaattinen pakkilukko mitä ei vielä läheskään kaikissa koneissa ollut vielä -90 luvulla.
Peräjollassa on 2,5 hp 4T Tohatsu ja toiminut ne muutamat ajotunnit ihan ok mutta suoraan sanottuan onneton ja äänekäs mitääntekemätön pirra...

Mutta verkkomiehet ajavat todella paljon Yamahoilla ja Hondilla ja siellä näkyy olevan nelari se ainoa oikea tyhjäkäyntiominaisuuksien vuoksi. Suht uusia Selvoja on Varjakan edustalle pudotettu "verkonpainoksi" parikin kappaletta kun mitta on tullut täyteen takuukorjauksista huolimatta. Mutta käsittääkseni 8-15hp Selvat tekee nykyään Yamaha joten eiköhän nekin rupea pikkuhiljaa pysymään veneiden perälaudassa...

Tv: Merkkumies ikuisesti tai ainakin siihen asti kun niitä saa perinteisinä kakstahtisina...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Re: Venemoottoreista?

Viesti Kirjoittaja Elwood » 01 Heinä 2012 18:13

Uusia bensa sisäkoneita saa ainakin mustana.. ja varmaan muidenkin vetolaitteiden tilalle saa kytkimen, kunhan pyytää 8}.

Voisin väittää, että lähes kaikkiin moottoreihin tulee ongelmia huonolla ja/tai virheellisellä hoidolla sekä väärin tehdyillä asennuksilla.. eikä tarvi odottaa edes 20:tä vuotta.. :-) :-).

Toisaalta, valmistajilla on eri tyyppisiä moottoreita erilaiseen käyttöön 8| eli jos pistää kevyeeseen huvikäyttöön tarkoitetun moottorin työkäyttöön ja sitä kuormitetaan lähes jatkuvasti 100% kuormalla niin mitenhän sille käy? 8-|. Myös toisin päin,esim turbo moottori tarvii sen verran kuormitusta että ahtopaineet nousee edes vähän. Eli oikeanlainen ja -tehoine moottori hyvällä hoidolla ja oikein asennettuna ennalta ehkäisee moottori murheet.

Kuinka paljon ja minkä hintaista hoitoa eri merkit ja mallit tarvii, niin se on sitten eri juttu 8} 8}

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Venemoottoreista?

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Heinä 2012 19:49

Se mun jollan pirra onkin Suzuki eikä Tohatsu kuten olen aina mieltänyt ajatuksen - no joku riisipellon liejunsekoittaja kumminkin... 8}

Nykyään saa varmasti jos haluaa vaikka kuun taivaalta tai vaikka wankkelin jos haluaa mutta eipä taida olla kovinkaan yleinen valinta nykypäivänä asentaa bensiinimoottoria akselivetoiseen veneeseen...

Tuo kommentti oikean tyyppisen moottorin valinnnasta on hyvä ja samahan on myös vaihteilla eli usein samaa vaihdetta voi käyttää huvitellessa että duunissa mutta raskaan työkäytön suosituksissa koneteho on yleensä 30-50% vähemmän kuin hupikamppeessa ja eroja on myös sallituissa maksimiväännössä ja vaihteen kierroksissa. Mikäli muistan oikein Dejah Thoriksen PMR:ssä työkäytön max hp on 110 ja hupikäytössä vajaat 200hp. Joissakin vaihteissa on myös raja milloin sitä pitää välttämättä alkaa jäähdyttämään, yhden engelsmannin vaihteen max hp/kierrokset on 25hp/2000rpm mutta mutta jäähdytettynä tuplasti tehoja ja kiekkoja.

Ammattimiehet sanovat että perämoottoria ei ajamalla rikota mutta huonolla huollolla muutamassa vuodessa se on kaputt.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Venemoottoreista?

Viesti Kirjoittaja pellamo » 01 Heinä 2012 20:31

Mulla on yks 2.2hv Mercury joka on Japanilainen eli myös siis riisipellonsekoittaja ;-) Hyvin se kyllä sotkee tätä perämeren paskaaki.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Venemoottoreista?

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Heinä 2012 20:50

Soon Tohatsu - olin kerran kutsuvierasjahdissa eräällä tekojärvellä ja seuralla oli käytössä 12kpl Terhin 310:jä ja kaikissa niissä uudenkarheat 2T Merc... ei kun Tohatsun pikkumustat perässä. Viikko niillä pärrättiin pitkin ja poikin järveä sekä rakennettua kanavistoa. Koneista jäi positiivinen kuva - olivat ainakin hiljaisempi kuin mun 4T pikku-Suzuki...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin