kamevavai ei ?
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
kamevavai ei ?
Onko arvon foorumilaisilla kokemuksia / tietoa kamewa potkuri järjestelmästä ,pienveneissä ?
paattiini on suositeltu 24 x 18 potkuria, ja nyt olisi mahdollisesti tarjolla kamewa, halk. 20 tuumaa.
(vene siis 12m x 4m upp.15t.) ,jos joku ei tiedä niin kamewalla voidaan lapakulmia säätää veneen sisältä käsin vaikka potkurin pyöriessä.
Ja kun kyseessä on moottoripursi ,niin suurin etuhan ko. systeemissä olisi että lavat voi purjehtiessa kääntää ns. pitkinlaivaa.
paattiini on suositeltu 24 x 18 potkuria, ja nyt olisi mahdollisesti tarjolla kamewa, halk. 20 tuumaa.
(vene siis 12m x 4m upp.15t.) ,jos joku ei tiedä niin kamewalla voidaan lapakulmia säätää veneen sisältä käsin vaikka potkurin pyöriessä.
Ja kun kyseessä on moottoripursi ,niin suurin etuhan ko. systeemissä olisi että lavat voi purjehtiessa kääntää ns. pitkinlaivaa.
Jussi K
-
- Viestit: 175
- Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32
Re: kamevavai ei ?
kyllä niitä aika pienissä troolareissakin on aikanaan käytetty... niissä tosin ei potkurin kierrosluku ollut mikään mahdoton.
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Re: kamevavai ei ?
Oli niitä paljon Norjassa, pienissä 7 m paateissakin, heidän omassa Sabb-moottorissaankin yleensä oli kamewa, sekin on matalakierroksinen kone. Troolareissa saattaa olla ensin merikytkin, jonka perässä kamewa, silloin saadaan potkuri pysäytettyä esim lohiverkko kalastuksessa, joka on nykyään kiellettyä Suomessa.
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: kamevavai ei ?
Joo tuolla Nojassa tuota propulssiotapaa harrastetaan vieläkin hyvin yleisesti, esim. MARNA motor valmistaa Volvo MB 10 moottoria.( toki omalla nimellään) ja varustettuna ainoastaan säätölapapotkurilla.
Aikoinaan Otto Brand myös edusti jotakin merkkiä Honda moottoreiden asennuksiin.
Olettaisin kumminkin tuon Norjan suunnan tuottavan parhaan tuloksen saatavuudessa, toki hinnat tietenkin ovat myös "öljymaan mukaiset".
Mahdollisesti Ruotsistakin löytyy, mutta en pysty sieltä mitään esittämään.
Joten kuukleta Marna motor, niin pääset aloittamaan etsinnän.
Aikoinaan Otto Brand myös edusti jotakin merkkiä Honda moottoreiden asennuksiin.
Olettaisin kumminkin tuon Norjan suunnan tuottavan parhaan tuloksen saatavuudessa, toki hinnat tietenkin ovat myös "öljymaan mukaiset".
Mahdollisesti Ruotsistakin löytyy, mutta en pysty sieltä mitään esittämään.
Joten kuukleta Marna motor, niin pääset aloittamaan etsinnän.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Re: kamevavai ei ?
Kysymystä yritin esittää tuossa aloituksessa, joka selvemmin sanottuna kuuluu , kun ja jos potkurin halkaisija on 5 tuumaa, suunniteltua pienempi ,kuinka paljon nousua muuttamalla voi kompensoida pienempää halkaisijaa. ts. kuten olen kuullut varoitettavan "liian pieni halkaisija potkurilla aiheuttaa mm. "jarrujen katoamista".ja täten laitureita kuluu paljon.
Tietty jos oikein sitkeäksi heittäytyy ,niin ostan tuon "liianpienen" potkurin irrotan lavat käytän niitä apuna muotin teossa ,suurennan muottia ja valan uudet n. parituumaa isommat lavat.
Tietty jos oikein sitkeäksi heittäytyy ,niin ostan tuon "liianpienen" potkurin irrotan lavat käytän niitä apuna muotin teossa ,suurennan muottia ja valan uudet n. parituumaa isommat lavat.
Jussi K
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: kamevavai ei ?
No niin, nyt ymärsin kysymykseksi. Kyllä mahdollisimman suuri tilaansa sopiva potkuri on tehokkain, varsinkin säätölapa sellainen.
Toki sulla tuntuu olevan homma hanskassa kun taidoissa löytyy myös valurinkin vikaa![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
Toki sulla tuntuu olevan homma hanskassa kun taidoissa löytyy myös valurinkin vikaa
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Re: kamevavai ei ?
"valan" on kyllä hieman liitoittelua ,se harrastus on vasta niin alussa kuin voi olla ,eli mitään en vielä ole valanut ,mutta kovasti asiaa tutkittu ,ja tuttavapiirissä on ihminen jolla on pronssivalukokemusta muutaman potkurin verran ja valimokin. voi kyllä olla että tuollaisen lavan valaminen on liian vaikea rasti, ei välttämättä itse valaminen ole ylivoimainen juttu ,mutta ne koneistukset tms. mitä siitä akselinpuoleisesta päästä löytyy.
Jussi K