kamevavai ei ?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
JussiK
Viestit: 318
Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

kamevavai ei ?

Viesti Kirjoittaja JussiK » 19 Kesä 2012 13:23

Onko arvon foorumilaisilla kokemuksia / tietoa kamewa potkuri järjestelmästä ,pienveneissä ?
paattiini on suositeltu 24 x 18 potkuria, ja nyt olisi mahdollisesti tarjolla kamewa, halk. 20 tuumaa.

(vene siis 12m x 4m upp.15t.) ,jos joku ei tiedä niin kamewalla voidaan lapakulmia säätää veneen sisältä käsin vaikka potkurin pyöriessä.
Ja kun kyseessä on moottoripursi ,niin suurin etuhan ko. systeemissä olisi että lavat voi purjehtiessa kääntää ns. pitkinlaivaa.
Jussi K

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32

Re: kamevavai ei ?

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 19 Kesä 2012 15:00

kyllä niitä aika pienissä troolareissakin on aikanaan käytetty... niissä tosin ei potkurin kierrosluku ollut mikään mahdoton.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: kamevavai ei ?

Viesti Kirjoittaja bonito » 19 Kesä 2012 19:13

Oli niitä paljon Norjassa, pienissä 7 m paateissakin, heidän omassa Sabb-moottorissaankin yleensä oli kamewa, sekin on matalakierroksinen kone. Troolareissa saattaa olla ensin merikytkin, jonka perässä kamewa, silloin saadaan potkuri pysäytettyä esim lohiverkko kalastuksessa, joka on nykyään kiellettyä Suomessa.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: kamevavai ei ?

Viesti Kirjoittaja Simon » 19 Kesä 2012 20:32

Joo tuolla Nojassa tuota propulssiotapaa harrastetaan vieläkin hyvin yleisesti, esim. MARNA motor valmistaa Volvo MB 10 moottoria.( toki omalla nimellään) ja varustettuna ainoastaan säätölapapotkurilla.
Aikoinaan Otto Brand myös edusti jotakin merkkiä Honda moottoreiden asennuksiin.
Olettaisin kumminkin tuon Norjan suunnan tuottavan parhaan tuloksen saatavuudessa, toki hinnat tietenkin ovat myös "öljymaan mukaiset".
Mahdollisesti Ruotsistakin löytyy, mutta en pysty sieltä mitään esittämään.

Joten kuukleta Marna motor, niin pääset aloittamaan etsinnän.

JussiK
Viestit: 318
Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: kamevavai ei ?

Viesti Kirjoittaja JussiK » 20 Kesä 2012 12:24

Kysymystä yritin esittää tuossa aloituksessa, joka selvemmin sanottuna kuuluu , kun ja jos potkurin halkaisija on 5 tuumaa, suunniteltua pienempi ,kuinka paljon nousua muuttamalla voi kompensoida pienempää halkaisijaa. ts. kuten olen kuullut varoitettavan "liian pieni halkaisija potkurilla aiheuttaa mm. "jarrujen katoamista".ja täten laitureita kuluu paljon.

Tietty jos oikein sitkeäksi heittäytyy ,niin ostan tuon "liianpienen" potkurin irrotan lavat käytän niitä apuna muotin teossa ,suurennan muottia ja valan uudet n. parituumaa isommat lavat.
Jussi K

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: kamevavai ei ?

Viesti Kirjoittaja Simon » 20 Kesä 2012 21:20

No niin, nyt ymärsin kysymykseksi. Kyllä mahdollisimman suuri tilaansa sopiva potkuri on tehokkain, varsinkin säätölapa sellainen.
Toki sulla tuntuu olevan homma hanskassa kun taidoissa löytyy myös valurinkin vikaa 8]

JussiK
Viestit: 318
Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: kamevavai ei ?

Viesti Kirjoittaja JussiK » 21 Kesä 2012 10:26

"valan" on kyllä hieman liitoittelua ,se harrastus on vasta niin alussa kuin voi olla ,eli mitään en vielä ole valanut ,mutta kovasti asiaa tutkittu ,ja tuttavapiirissä on ihminen jolla on pronssivalukokemusta muutaman potkurin verran ja valimokin. voi kyllä olla että tuollaisen lavan valaminen on liian vaikea rasti, ei välttämättä itse valaminen ole ylivoimainen juttu ,mutta ne koneistukset tms. mitä siitä akselinpuoleisesta päästä löytyy.
Jussi K

Vastaa Viestiin